Kokoomus haluaa ensimmäisestä sairauslomapäivästä palkattoman

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
sh saikulle
Mä luulen kans, että se aiheuttais sen, että kun tulee vaikka kunnon kuumeinen flunssa, niin sairastaa sen sitten huolella kotona loppuun asti, kun tähän asti on ollut poissa ne pari ekaa pahinta päivää ja mennyt sitten töihin heti, kun on vähäkään kyennyt ja hoitanut potilaita vaikka maski naamalla, ettei räkä lennä. Enpä mahtaisi tehdä tuon jälkeen. Ottaisin sen 80 % palkasta ja ainakin viikon saikun.. :)
 
"vieras"
Mä luulen kans, että se aiheuttais sen, että kun tulee vaikka kunnon kuumeinen flunssa, niin sairastaa sen sitten huolella kotona loppuun asti, kun tähän asti on ollut poissa ne pari ekaa pahinta päivää ja mennyt sitten töihin heti, kun on vähäkään kyennyt ja hoitanut potilaita vaikka maski naamalla, ettei räkä lennä. Enpä mahtaisi tehdä tuon jälkeen. Ottaisin sen 80 % palkasta ja ainakin viikon saikun.. :)
Miten sitä saikkua tuosta vain otetaan haluamansa määrä?
 
LICA
[QUOTE="vieras";27238949]SDP ja Vasemmistoliitto eivät ainakaan tykkää Kokoomuksen ehdotuksesta, eli näemmekö hallituksen hajoavan, vai taipuvatkp SDP ja Vas Kokoomuksen linjalle?[/QUOTE]

käy samalla tavalla niinku vanhuuslaissa ;)
 
LICA
[QUOTE="vieras";27238963]Mites siinä kävi? Vanhusten olot huononee entisestään?[/QUOTE]

no ei, vaan Kokoomus sai läpi oman tavoitteen 5 puolueen vastustuksesta huolimatta ;)
 
sh saikulle
[QUOTE="vieras";27238950]Miten sitä saikkua tuosta vain otetaan haluamansa määrä?[/QUOTE]

No menemällä työterveyshuoltoon sairasvastaanotolle ja sanomalla, että en ole työkuntoinen.
 
"Vieras"
Jos eka päivä olisi palkaton, mutta esimiehen luvalla saisi olla 3 pv pois, minulle tulisi halvemmaksi levätä rauhassa se eka päivä kuin mennä lääkäriin. Kipeänä en jaksa mennä bussilla ja taksimatkat edestakaisin ovat enemmän kuin päivän palkka. Tavallisessa flunssassa ei edes tarvitse lääkäriä.
 
[QUOTE="vieras";27238723]Sanon ihan suoraan, että minulla ei ole varaa jäädä töistä pois (en nyt härre gaad säästöjäni käytä saikkuiluun!) ja olen ollut töissä ripulissa, vesirokossa, angiinassa jne. TODELLA kipeänä, mutta en ole kertonut tästä pomolleni joka on yrittäjä ja silti olen ihan samaa mieltä tuon toisen kanssa sinun asenteestasi. Tulee ihan mieleen miehen pomo, jota ei kiinnosta mikään muu kuin RAHARAHARAHARAHA. Ja tämä asenne ja toiminta on aiheuttanut firmalle enemmän paskaa kuin aiemman pomon aikana, joka oli fiksu ja inhimillinen.[/QUOTE]


Sun mielikuvas on väärä. Toki hommat hoidetaan niin, ettei turhaa tavaraa heitetä pois ja tunnit on laskettu niin, ettei siellä istuta kädet taskussa kuin tauoilla, mutta väitän olevani hyvä ja oikeudenmukainen pomo. Ensinnäkin teen samaa hommaa kuin työntekijät, niin kuin muutkin pienyrittäjät, mutta monesti painan pitkää päivää ja pitkää viikkoa vain siksi, koska mulle saa esittää työvuorotoiveet ja mä myös toteutan ne mahdollisuuksien rajoissa, vaikka se sit tarkottais sitä, että joudun itse tekemään kaksi työvuoroa.

Onneksi mulla on nyt hyvät työntekijät, jotka ei turhaan sairastele. Silloin ei harmita vaikka joku sairaslomalla olisikin, kun tietää, että se on oikeasti kipeä. Muunlaisiakin on uralle mahtunut...
 
"vieras"
Onneksi mulla on nyt hyvät työntekijät, jotka ei turhaan sairastele. Silloin ei harmita vaikka joku sairaslomalla olisikin, kun tietää, että se on oikeasti kipeä. Muunlaisiakin on uralle mahtunut...
Voisitko ajatella maksavasi sen ensimmäisenkin päivän palkan hyvälle työntekijälle, josta tiedät ettei "saikuta" vaan on oikeasti kipeänä? Siis jos ei tarvisi enää, maksaisitko silti?
 
D-Man
Voiko yritykset maksaa bonusta siitä ettei ole sairastanut? Vaikka 100 euroa joka kuulta kun ei ole ollut poissa, ajaisi varmasti saman asian.
Tämäntapainen juttu olisi ihan ok. Joskaan ei ihan noin toteutettuna. Joku matalapalkkainen saisi tuosta käteen 85 euroa ja tuottavampaa työtä tekevä vaan puolet, mutta ideana jees. Tietysti jostain tää raha pitäis nykästä, mutta toki voitais sen verran hillitä palkkojen nousua.
 
[QUOTE="vieras";27239069]Voisitko ajatella maksavasi sen ensimmäisenkin päivän palkan hyvälle työntekijälle, josta tiedät ettei "saikuta" vaan on oikeasti kipeänä? Siis jos ei tarvisi enää, maksaisitko silti?[/QUOTE]

Voisin, jos sen vois tehdä niin, ettei muut saa tietää tai jos se olis ylipäänsä laillista. Mahtaako toiselle työntekijälle saada antaa eri oikeuksia kuin toiselle?
 
"vieras"
Voisin, jos sen vois tehdä niin, ettei muut saa tietää tai jos se olis ylipäänsä laillista. Mahtaako toiselle työntekijälle saada antaa eri oikeuksia kuin toiselle?
Ajattelin, että sinulla on vain niitä hyviä työntekijöitä :) Onhan nytkin niin, että työnantaja voi antaa olla omalla ilmoituksella vaikka kolme päivää, vaikka voisi vaatia todistuksen heti ekasta päivästä, tai että lapsen sairastaessakin oma ilmoitus riittää aluksi. Mutta toki nämä koskevat kaikkia työntekijöitä ja pitääkin koskea samalla tapaa.
 
lilih
Mun mielestä työntekijän velvollisuus on käydä töissä ja saada siitä rahaa. Jos on sairaana ei saa sitä rahaa. Vähintään samay ehdot, kuin yrittäjille. Jokainen on vastuussa ensisijaisesti itsestään. Kela tulee apuun, jos saikku jatkuu monta päivää. Näin palkkaa voisi teoriassa jossain vaiheessa nostaa tuntuvasti, kun ei yrityksen rahaa mene turhiin saikkuihin ja tuplapalkkoihin. Kiehtova ajatus.
 
"MAN"
Ei tätä saikutusasiaa oikeudenmukaiseksi ikinä saa. Jotkut saattaa saikuttaa vähän enemmän, mutta olla töissä tehokkaampia. Sitten on aina ne megalusmut töissä, osa tosin niistä saikuttaakin aika paljon. Oikeudenmukaisuutta yrittäjälle ja muille työntekijöille ei helposti tule. Toisaalta yksi päivä palkaton ja ekat 2 viikkoa 80 prossaa voisi siksi olla ok - toisaalta säästyneille rahoille voisi tehdä jonkun käyttötarkoituksen? Sen voisi vuoden päätteeksi jakaa vähiten saikuttaneille!
 
"MAN"
Mun mielestä työntekijän velvollisuus on käydä töissä ja saada siitä rahaa. Jos on sairaana ei saa sitä rahaa. Vähintään samay ehdot, kuin yrittäjille. Jokainen on vastuussa ensisijaisesti itsestään. Kela tulee apuun, jos saikku jatkuu monta päivää. Näin palkkaa voisi teoriassa jossain vaiheessa nostaa tuntuvasti, kun ei yrityksen rahaa mene turhiin saikkuihin ja tuplapalkkoihin. Kiehtova ajatus.
Olen osittain samaa mieltä, mutta tämmöistä muutosta ei pitäisi tehdä kertalaukauksella, koska kulttuurimme on sellainen. Se on muuten kurjaa, että SDP ei aj hyvien työntekijöiden etua, vaan nuoleskelee kaikkia...
 

Yhteistyössä