Kokoomus haluaa ensimmäisestä sairauslomapäivästä palkattoman

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";27237721]Kun tupakoitseva työntekijä sairastuu keuhkosyöpään on se ihan oma valinta ja on epäoikeudenmukaista panna työnantaja maksumieheksi.[/QUOTE]

Eiköhän näissä nyt ollut kyse lähinnä flunssista yms. Jos sairastuu keuhkosyöpään ja jää loppuelämän saikulle, niin siinä tuskin tuntuu yksi palkaton saikkupäivä yhtään missään.
 
[QUOTE="vieras";27237659]Yrittäjä myös käärii mahdolliset voitot aina omaan pussiinsa. Yrittäjyys on valinta, se on riskinottoa... Kaippa jokainen ryhtyis oman työnsä herraksi, jos hommassa ei olis mitään menetettävää :)

Ja sairastuminen ei ole ihmisen oma valinta läheskään aina, eikä siinä ole kyse vastuuttomuudesta.[/QUOTE]

Siitä sit vaan yrittäjäksi, tämä on pelkkää juhlaa. Yrittäjyys on valinta ja toisen alaisena oleminen on valinta. Ei ole kenenkään moka, jos on paljon sairasteleva ihminen, mutta ei se myöskään yrittäjän vika ole, jos työntekijä sairastaa. Miksi yrittäjän se pitäis maksaa? Varsinkin, kun liian paljon on liikkeellä tätä lorvikatarria.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Nuorison turhat "mua ei huvita"-sairaslomat ovat varmasti jo aika iso ongelma. Pienemmissä yrityksissä jokainen työntekijä on tärkeässä roolissa ja voi olla vaikeaa löytää tuuraajaa, kun työntekijä soittaa saikusta tuntia ennen alkavaa työvuoroa.
 
"vieras"
Siitä sit vaan yrittäjäksi, tämä on pelkkää juhlaa. Yrittäjyys on valinta ja toisen alaisena oleminen on valinta. Ei ole kenenkään moka, jos on paljon sairasteleva ihminen, mutta ei se myöskään yrittäjän vika ole, jos työntekijä sairastaa. Miksi yrittäjän se pitäis maksaa? Varsinkin, kun liian paljon on liikkeellä tätä lorvikataria.
Kuka sanoi että on pelkkää juhlaa? ei kukaan. Mutta ärsyttää yrittäjien ainainen vininä, ei ole pakko olla yrittäjänä jos se on niin vastenmielistä olla. Yrittäjyydessä on hyviä puolia, ja sit niitä huonoja. Vapaus lisääntyy, mutta niin lisääntyy myös VASTUU. Ei ole yrittäjän vika jos työntekijä sairastuu, mutta se nyt kuuluu työntekijöiden oikeuksiin saada palkkaa myös silloin jos sairastuu. Sairastuminen ei ole kenenkään oma vika josta tulisi rangaista.

Yrittäjänä olet työnantajana itsellesi, ja silloin sinun tulee itse huolehtia siitä että sinulla on varaa maksaa itsellesi sairausloma-ajan palkkaa ja varaa palkata sijainen. Jos ei ole niin kenen vika se on ettei bisnes ole kannattava. Sitä täytyy mennä muiden palkkalistoille. Mutta hyvin on suomessa asiat jos kumminkin saatte kelalta avustuksia päälle 4 päivän jälkeen.
 
Isiukkeli
[QUOTE="vieras";27237822]Kukas sitten kantaa vastuuta kreikkalaisten elintasosta jos Kokoomus ei ole hallituksessa?[/QUOTE]

Eiköhän se voida jo viimein jättää muiden maiden murheeksi. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27237822]Kukas sitten kantaa vastuuta kreikkalaisten elintasosta jos Kokoomus ei ole hallituksessa?[/QUOTE]

Siksihän niillä itsellään on kultaa kassakaapit täynnä.
 
Samamies
Itse äänestän Vihreitä. Nuorena äänestin kerran Kokoomustakin, mutta maailmankuvani oli silloin tyystin toisenlainen. Silti minä nostan hattua tästä asiasta Kokoomukselle. En siksi, että ajattelisin, että ekan päivän pitäisi olla palkaton (mutta toisaalta kenties voisi olla, en osaa sanoa). Mutta se sopii Kokoomuksen linjaan. Mun mielestä on suoraselkäistä tehdä tämmöisiä epämukaviakin linjanvetoja. Paljon halveksuttavampaa on se, että kaikilla puolueilla on ihan samat puheet. Toiminta on sitten toista.

Ei kaikki päätökset ole kivoja. Mutta musta tuntuu, että eräät puolueet lupaavat vaan kaikkea kivaa, mitä ei sitten ole varaa tai mahdollista toteuttaa. Tässä etunenässä on tietysti PS, mutta he eivät koskaan tule olemaan hallituksessa, joten voivat luvata vaikka kuun taivaalta. Demareissa on sitten samaa vikaa. Ovat puolustavinaan keskiluokkaa ja duunareita, mutta eivät sitä tee, koska siihen ei ole varaa. Toki demareissa on se ero verrattuna että he ovat yleensä hallituksessa ja joutuvat sentään pettämään lupauksiaan julkisesti.

Kokoomuksen kuuluu ehdottaa tämmöistä. Hienoa, että tekevät niin, eivätkä yritä joka välissä nuoleskella ihan jokaista tahoa. Tosin olen melko varma, että kansa on niin tyhmää, että tämmöiset vedot tiputtavat kannatusta ja tuloksena on se, että poliitikot ovat vaan yhä ympäripyöreämpiä.

Kansa valittaa, että poliitikot valehtelevat eivätkä sano mitään suoraan. Mutta kansa on tuon asian sellaiseksi tehnyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
[QUOTE="vieras";27237825]Kuka sanoi että on pelkkää juhlaa? ei kukaan. Mutta ärsyttää yrittäjien ainainen vininä, ei ole pakko olla yrittäjänä jos se on niin vastenmielistä olla. Yrittäjyydessä on hyviä puolia, ja sit niitä huonoja. Vapaus lisääntyy, mutta niin lisääntyy myös VASTUU. Ei ole yrittäjän vika jos työntekijä sairastuu, mutta se nyt kuuluu työntekijöiden oikeuksiin saada palkkaa myös silloin jos sairastuu. Sairastuminen ei ole kenenkään oma vika josta tulisi rangaista.

Yrittäjänä olet työnantajana itsellesi, ja silloin sinun tulee itse huolehtia siitä että sinulla on varaa maksaa itsellesi sairausloma-ajan palkkaa ja varaa palkata sijainen. Jos ei ole niin kenen vika se on ettei bisnes ole kannattava. Sitä täytyy mennä muiden palkkalistoille. Mutta hyvin on suomessa asiat jos kumminkin saatte kelalta avustuksia päälle 4 päivän jälkeen.[/QUOTE]

Ja hyvin on työntekijöiden asiat, kun saa lähes täyttä palkkaa kotona makaamisesta ja ihan ekasta päivästä lähtien. Onneks työntekijät ei ikinä vikise mistään. Ei työntekijänä ole pakko olla, jos harmittaa yks omakustanteinen saikkupäivä, siitä vain yrittäjäksi kääriin rahaa taskuun.
 
yrittjä
[QUOTE="vieras";27237825]Kuka sanoi että on pelkkää juhlaa? ei kukaan. Mutta ärsyttää yrittäjien ainainen vininä, ei ole pakko olla yrittäjänä jos se on niin vastenmielistä olla. Yrittäjyydessä on hyviä puolia, ja sit niitä huonoja. Vapaus lisääntyy, mutta niin lisääntyy myös VASTUU. Ei ole yrittäjän vika jos työntekijä sairastuu, mutta se nyt kuuluu työntekijöiden oikeuksiin saada palkkaa myös silloin jos sairastuu. Sairastuminen ei ole kenenkään oma vika josta tulisi rangaista.

Yrittäjänä olet työnantajana itsellesi, ja silloin sinun tulee itse huolehtia siitä että sinulla on varaa maksaa itsellesi sairausloma-ajan palkkaa ja varaa palkata sijainen. Jos ei ole niin kenen vika se on ettei bisnes ole kannattava. Sitä täytyy mennä muiden palkkalistoille. Mutta hyvin on suomessa asiat jos kumminkin saatte kelalta avustuksia päälle 4 päivän jälkeen.[/QUOTE]

Enhän minä valittanutkaan tilanteestani, totesin vaan. Jos nyt ryhtyisin palkolliseksi niin sen verran kova työmoraali ja ylipäätään vastuunotto on tullut omaan elämääni, etten nikottelisi lainkaan jos työnantaja ei korvaisi sairastamistani. Mikä ihme siinä on, että kaikki pitäisi saada korvattua yhteiskunnan tai työnantajan pussista? Muistakaa nyt että palkka on vastine suoritetusta työstä. Se, että työnantajat maksaa sairausloma-ajan palkkaa ylipäätään on iso etuisuus.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27237825]Kuka sanoi että on pelkkää juhlaa? ei kukaan. Mutta ärsyttää yrittäjien ainainen vininä, ei ole pakko olla yrittäjänä jos se on niin vastenmielistä olla. Yrittäjyydessä on hyviä puolia, ja sit niitä huonoja. Vapaus lisääntyy, mutta niin lisääntyy myös VASTUU. Ei ole yrittäjän vika jos työntekijä sairastuu, mutta se nyt kuuluu työntekijöiden oikeuksiin saada palkkaa myös silloin jos sairastuu. Sairastuminen ei ole kenenkään oma vika josta tulisi rangaista.

Yrittäjänä olet työnantajana itsellesi, ja silloin sinun tulee itse huolehtia siitä että sinulla on varaa maksaa itsellesi sairausloma-ajan palkkaa ja varaa palkata sijainen. Jos ei ole niin kenen vika se on ettei bisnes ole kannattava. Sitä täytyy mennä muiden palkkalistoille. Mutta hyvin on suomessa asiat jos kumminkin saatte kelalta avustuksia päälle 4 päivän jälkeen.[/QUOTE]

Miksi työnantajaa rangaistaan työntekijän sairastumisesta?

Yrittäjä saa kelalta päivärahaa joka ei kata edes yritystoiminnan kiinteitä kustannuksia saati et sillä
elättäisi itsensä.

Miksi duunarit ovat niin vitun tyhmiä etteivät osaa pitää vararahastoa huonon päivän varalle?
 
"vieras"
Ja hyvin on työntekijöiden asiat, kun saa lähes täyttä palkkaa kotona makaamisesta ja ihan ekasta päivästä lähtien. Onneks työntekijät ei ikinä vikise mistään. Ei työntekijänä ole pakko olla, jos harmittaa yks omakustanteinen saikkupäivä, siitä vain yrittäjäksi kääriin rahaa taskuun.
Siellä kotona sairastetaan (joo, suositellaan yleensä lepoa ja makaamista ihan ekasta sairaspäivästä lähtien), että tultaisiin äkkiä kuntoon ja päästäisiin taas tarmokkaasti tekemään töitä ja tahkomaan sitä rahaa teidän yrittäjien taskuun :) Mutta sä kuulut varmaan niihin joille ainoa oikea vaihtoehto on työntekijä joka ei koskaan sadan elinvuotensa aikana sairastu tai mitään muutakaan, mieluiten vielä tekis työt sulle ilmaseks.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja yrittjä;27237876:
Enhän minä valittanutkaan tilanteestani, totesin vaan. Jos nyt ryhtyisin palkolliseksi niin sen verran kova työmoraali ja ylipäätään vastuunotto on tullut omaan elämääni, etten nikottelisi lainkaan jos työnantaja ei korvaisi sairastamistani. Mikä ihme siinä on, että kaikki pitäisi saada korvattua yhteiskunnan tai työnantajan pussista? Muistakaa nyt että palkka on vastine suoritetusta työstä. Se, että työnantajat maksaa sairausloma-ajan palkkaa ylipäätään on iso etuisuus.
Hyvinvointivaltiossa ihmisillä on myös oikeuksia silloin, kun he eivät esim. sairautensa vuoksi ole samalla viivalla terveiden kanssa. Ja hyvä niin.

Ja juurihan totesit että yrittäjäkin saa sitä rahaa kyllä yhteiskunnalta, että mites on niiden pussien laita? varmasti itsekin olet käynyt sieltä ammentamassa....

toki, koska sullakin on oikeus saada tukea :)
 
[QUOTE="vieras";27237887]Siellä kotona sairastetaan (joo, suositellaan yleensä lepoa ja makaamista ihan ekasta sairaspäivästä lähtien), että tultaisiin äkkiä kuntoon ja päästäisiin taas tarmokkaasti tekemään töitä ja tahkomaan sitä rahaa teidän yrittäjien taskuun :) Mutta sä kuulut varmaan niihin joille ainoa oikea vaHihtoehto on työntekijä joka ei koskaan sadan elinvuotensa aikana sairastu tai mitään muutakaan, mieluiten vielä tekis työt sulle ilmaseks.[/QUOTE]

Hah, väärin. Mä toivon työntekijää, joka on sen verran sitoutunut työhönsä, että tekee sen huolellisesti ja on sairaslomalla silloin, mutta vain silloin, kun on oikeasti kipeä. Sä ilmeisesti kuulut niihin työntekijöihin, jotka jää sairaslomalle heti, kun pikkuvarvasta kolottaa tai pyllynposki on puuduksissa ja valitat, kun työnantaja ei anna tuhansien eurojen bonuksia hyvin hoidetusta työstä.
 
Pienyrittäjä
HHmm.. Näin yrittäjänä sitä joutuu hoitamaan työt ja lapset ja kaiken samanaikaisesti, vaikka olisi sairas.
Sovitut työt on tehtävä. Aika "pää kainalossa" saa olla, että peruu jo sovitun työn, jolloin kenties tilannettasi ymmärretään. Muuten voit ehkä heittää hyvästit tuleville työtarjouksille.

Niin että mistä te palkansaajat marisettekaan..? Kaikkea ei voi saada ilmaiseksi.
 
vierasyrittäjä
Tottakai otan vastaan Kelan tarjoamat lain mukaan minulle kuuluvat etuudet. Harvoin tosin olen niitä tarvinnut, tuppaavat saikut useimmiten alle korvausrajan jäämään. Olenko sanonut, että sairauspäiväraha kokonaisuudessaan olisi huono asia? Varsinkin, jos sairastut vakavammin ja joudut olla pidempään pois töistä on kohtuullista, että toimeentuloa saa myös muualta kuin sossun luukulta. Mutta jos 1- 4 päivää sairastat omaan pussiin niin sowhat?
 
Pienyrittäjä
Itse äänestän Vihreitä. Nuorena äänestin kerran Kokoomustakin, mutta maailmankuvani oli silloin tyystin toisenlainen. Silti minä nostan hattua tästä asiasta Kokoomukselle. En siksi, että ajattelisin, että ekan päivän pitäisi olla palkaton (mutta toisaalta kenties voisi olla, en osaa sanoa). Mutta se sopii Kokoomuksen linjaan. Mun mielestä on suoraselkäistä tehdä tämmöisiä epämukaviakin linjanvetoja. Paljon halveksuttavampaa on se, että kaikilla puolueilla on ihan samat puheet. Toiminta on sitten toista.

Ei kaikki päätökset ole kivoja. Mutta musta tuntuu, että eräät puolueet lupaavat vaan kaikkea kivaa, mitä ei sitten ole varaa tai mahdollista toteuttaa. Tässä etunenässä on tietysti PS, mutta he eivät koskaan tule olemaan hallituksessa, joten voivat luvata vaikka kuun taivaalta. Demareissa on sitten samaa vikaa. Ovat puolustavinaan keskiluokkaa ja duunareita, mutta eivät sitä tee, koska siihen ei ole varaa. Toki demareissa on se ero verrattuna että he ovat yleensä hallituksessa ja joutuvat sentään pettämään lupauksiaan julkisesti.

Kokoomuksen kuuluu ehdottaa tämmöistä. Hienoa, että tekevät niin, eivätkä yritä joka välissä nuoleskella ihan jokaista tahoa. Tosin olen melko varma, että kansa on niin tyhmää, että tämmöiset vedot tiputtavat kannatusta ja tuloksena on se, että poliitikot ovat vaan yhä ympäripyöreämpiä.

Kansa valittaa, että poliitikot valehtelevat eivätkä sano mitään suoraan. Mutta kansa on tuon asian sellaiseksi tehnyt.
*tykkää*
 
Pienyrittäjä
Siitä sit vaan yrittäjäksi, tämä on pelkkää juhlaa. Yrittäjyys on valinta ja toisen alaisena oleminen on valinta. Ei ole kenenkään moka, jos on paljon sairasteleva ihminen, mutta ei se myöskään yrittäjän vika ole, jos työntekijä sairastaa. Miksi yrittäjän se pitäis maksaa? Varsinkin, kun liian paljon on liikkeellä tätä lorvikataria.
*tykkää*
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";27237544]

Mutta oikeesti, kyllähän tuo niin väärin on sitten kun oikeasti sairastuu joskus niin palkkaa ei ekalta päivältä sais ja seuraavista vaan 80%. Minimipalkalla muutenkin tehdään töitä niin ei siitä ole varaa pudotella satasia pois kuukaudessa. Ja en mäkään mielestäni törkeästi sairastele, kerran kaks vuodessa mutta teenkin töitä paikassa missä pöpöt kiertää tehokkaasti.[/QUOTE]

Tiedän tyypin, joka on joka vuosi kaksi kuukautta vuodessa sairaslomalla, kun saa sen täydellä palkalla olla. Taloudellisesti häviäisi töissä käymällä, koska työmatkakulut on n. 400 €/kk. Hassuahan se on, että saa täyden palkan kotonaolosta, kun kotona syödään edullisemmin ja säästää työmatkakulut. :/

Tuntuuhan se karulta, että ensimmäinen sairaslomapäivä on palkaton. Mutta monella alalla se on ihan oikeasti ollut tosi toimiva systeemi. Parantaa myös sitä töissä jaksamista, kun lusmuilijoiden hommat ei kaadu tunnollisempien niskaan.
 
Samamies
Juu mun on pakko sanoa, että kyllä monen pienyrittäjän vitutuksen ymmärtää. Ja toisaalta koskeehan tämä juttu myös muita työntekijöitä. Silti uskoisin, että yhden päivän karenssi (ja mahdollinen säätö siitä, että 80 prossaa palkasta sais ekat kaksi viikkoa, kuten Ruotsissa), saattaisi vaikuttaa monella tavalla. Pitäisi katsoa miten se Ruotsissa vaikuttaa. Eli lisääntyykö sitten pidemmät sairaslomat? Toisaalta tuntuu se siltä, että kolme päivää sitä saikkua tulee aina jos lääkärille saakka menee...

Asia ei tosiaan ole yksioikoinen. Toisaalta kannatan yksilön vastuun lisäämistä (vaikka olenkin vihervasuri), mutta toisaalta Suomessa on kyllä osa ihmisistä kasvatettu holhousmeiningillä, joten hankalaa se on...
 
"tiimarinvihko"
Mä just mietin omaa viimeisintä työpaikkaani, jossa takuutuntimäärä oli 8h/vko. Kerran olin pois vatsataudin takia. Eipä ois ollut varaa, jos ois palkattomalla pitänyt olla.
 
"vieras"
Hah, väärin. Mä toivon työntekijää, joka on sen verran sitoutunut työhönsä, että tekee sen huolellisesti ja on sairaslomalla silloin, mutta vain silloin, kun on oikeasti kipeä. Sä ilmeisesti kuulut niihin työntekijöihin, jotka jää sairaslomalle heti, kun pikkuvarvasta kolottaa tai pyllynposki on puuduksissa ja valitat, kun työnantaja ei anna tuhansien eurojen bonuksia hyvin hoidetusta työstä.
Sanon ihan suoraan, että minulla ei ole varaa jäädä töistä pois (en nyt härre gaad säästöjäni käytä saikkuiluun!) ja olen ollut töissä ripulissa, vesirokossa, angiinassa jne. TODELLA kipeänä, mutta en ole kertonut tästä pomolleni joka on yrittäjä ja silti olen ihan samaa mieltä tuon toisen kanssa sinun asenteestasi. Tulee ihan mieleen miehen pomo, jota ei kiinnosta mikään muu kuin RAHARAHARAHARAHA. Ja tämä asenne ja toiminta on aiheuttanut firmalle enemmän paskaa kuin aiemman pomon aikana, joka oli fiksu ja inhimillinen.
 

Yhteistyössä