Kokonaan/osittain suomalaisten lasten naamioiminen nimien avulla täysin ulkomaalaisiksi, mitä ajatuksia tämä herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on suomalainen nimi ja kun menemme naimisiin ja otan miehen nimen, niin en kuullosta nimen perusteella enää yhtään suomalaiselta.

Lapselle tulee kyllä täysin suomalainen nimi ja toinen nimi on sitten isänsä maasta.

Mutta onko sillä väliä onko nimi täysin suomalainen. Kun katsoo vanhoja nimiä niin ei nekään kaikki kovin suomalaisia ole.

Ai oikeesti jotkut täällä miettivät toisen esitellessä itsensä että "miksi?" Ei oo kyllä koskaan jääny kenenkään ihmisen nimi vaivaamaan siihen pisteeseen asti,että pohtisin onko kyseinen henkilö pyrkinyt naamioimaan itsensä tai lapsensa jotenkin. Mulla on tämmönen nimi ja jollain toiselle tommonen,milloin tämä hössötys näistä nimistä ja niiden piilotulkinnoista on edes alkanut? Pitääkin kysästä mieheltä että tietääkö se miksi se on Matti,vai onkohan siihen edes muuta syytä kuin että anoppi sattui vuonna -80 vaan tykkäämään siitä nimestä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Sinua mietityttää noin kovasti, pidettäisiinkö mahdollista lastasi ulkomaalaisena suomalaisten keskuudessa jo pelkän nimen takia ... Eiköhän kannattaisi ihan harkita sitä lasten tekoa jonkun perus-pekan kanssa, niin ei tuota harmaita hiuksia sinulle? :laugh:
No peesi!
Ehkä kannattaa jättää etäsuhde vaan etäsuhteeksi, ja perustaa perhe jonkun toisen kanssa - sellaisen, jonka suhteen EI ole ulkomaalaisuus"ongelmaa".
Tässä sitä on sellainen kaksikko joka tietää kaiken mikä liittyy ulkomaihin ja ulkomaalaisiin. Toisella karvaranne ja toisella neekeri. :D

Sinä taas kuvittelet tietäväsi kaiken minusta (ja kowalskista), joten voit syytellä meitä miten huvittaa? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Sinua mietityttää noin kovasti, pidettäisiinkö mahdollista lastasi ulkomaalaisena suomalaisten keskuudessa jo pelkän nimen takia ... Eiköhän kannattaisi ihan harkita sitä lasten tekoa jonkun perus-pekan kanssa, niin ei tuota harmaita hiuksia sinulle? :laugh:
No peesi!
Ehkä kannattaa jättää etäsuhde vaan etäsuhteeksi, ja perustaa perhe jonkun toisen kanssa - sellaisen, jonka suhteen EI ole ulkomaalaisuus"ongelmaa".
Tässä sitä on sellainen kaksikko joka tietää kaiken mikä liittyy ulkomaihin ja ulkomaalaisiin. Toisella karvaranne ja toisella neekeri. :D

Sinä taas kuvittelet tietäväsi kaiken minusta (ja kowalskista), joten voit syytellä meitä miten huvittaa? :laugh:

kyllä palsta tietää B)

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Alkuperäinen kirjoittaja PuhuksääMulle:
Mä en nyt vaan millään meinaa tuota käsittää että MIKSI nimestä ei saisi tulla sellaista kuvaa ( vahingossakaan ) että kyseessä saattaisi olla ulkomaalainen lapsi? Mikä siinä siis haittaisi? Jos esimerkiksi, kuten olen ainakin ymmärtänyt, olet muuttamassa miehesi kotimaahan.... niin eikö lapsen suomalaisesta etunimestä tulisi silloin lähinnä ongelma? Silloinhan lapsi joutuisi nimenomaan tavaamaan ja selittämään - "Kyllä, nimeni on E-I-N-O Abdullah Ali Pullah." Tai Jussi tai Pekka.... what ever.

Eihän se lapsen syntyperää ja suomalaisuutta mihinkään kadota vaikka se nimi olisi Mouhammed. Ajatus on vaan korvien välissä, ei missään muualla.

=) Saa toki tulla kuva, että on ulkomaalainen lapsi kyseessä. Jokainen omia asioitahan nämä ovat. Lähinnä, kun mietin omalle kohdalle, niin tuntuisi oudolta, että jos omalla lapsella on liian ulkomaalainen nimi. Tuntuisi siis oudolta olla Mohammedin tai Stewartin äiti. =) Ja sitten siinä on tietenkin se, että on kai ihan normaalia, että haluaisi, että lapsen nimessä näkyisi myös toisen vanhemman syntyperä. Tai siis kaikillehan tämä ei tietenkään ole niin tärkeää. Omia valintoja tietysti. Se ongelma ei ole mieelstäni siinä, että olisi jotenkin hävettävää jos ihmiset luulisivat ulkomaalaiseksi vaan siinä, että ainakin itsestäni olisi mukavaa jos lapsen nimi sopisi myös minun kulttuuriini. =)

Tuleeko lapsenne olemaan "selvästi" suomalaisen näköinen vai enemmänkin tummempi? Eikä tämä häiritse sinua enemmän kuin se, tuntuisiko outoa olla ulkomaalaisen nimen omaavan (jonka vanhemmat ovat itse antaneet!) lapsen äiti? Meiltä kun jotkut idiootit kysyy, "eikö ole outoa olla lapsen äiti, jonka iho on tummempi kuin omasi??" Tuleeko sinulle tukala olla äiti selvästi "tummemmalle" lapselle? (Olettaen, että nettimiehesi suku on tummahiuksista/silmästä jne, totta, voittehan te ihan blondinkin lapsen saada! ;) )

Lapsia ei minulla vielä ole, mutta en usko, että olisi häiritsevää jos lapsi olisi tummempi. Onhan Suomessakin tummahkoja ihan kantasuomalaisia esim. Jari Litmanen.

583288.jpg

Meillä kuitenkin miehen iho on ihan vaalea, vaaleampi kuin minun (jos olen ollut auringossa) ja lapselle voi hyvinkin tulla vaaleammat silmät ja vaaleampi tukka, miehelläkin on ollut lapsena punertavan ruskeat hiukset (nyt on mustat).

Jotenkin miellän sen ulkomaalaisuuden enemmän lapsen nimeen, jota kuitenkin käytetään päivittäin ja johon lapsi identifioituu (onkohan tuo edes sana :laugh: ).

Niin tuohon Jarin kuvaan liittyen, siis jos lapsia saamme niin lapsemme voi hyvinkin isolla todennäköisyydellä olla vaaleampi kuin Jari niin ei välttämättä edes erotu "kantasuomalaisista". Ei sillä, että siinä nyt olisi mitään huonoa jos lapsi olisi tummempi.

:D Kun ei ne geenit aina jakaudu niin miten saattaisi olettaa.... mitäs sitten jos sieltä tupsahtaakin maailmaan mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen, Abdoullahin näköinen, pieni mies josta ei kääntelemälläkään saa suomalaisen näköistä? :xmas:

Jotenkin vaikuttaisi siltä että oletusarvo on suuri siitä että lapsesta tulee vaaleakutrinen Olli tai sinisilmäinen Aino.... :saint:

Minä tein joskus sellaisia "testejä", että meillä lapsen ruskeasilmäisyyden mahdollisuus on 4/6, vihreäsilmäisyyden 1/6 ja sinisilmäisyyden 1/6. Oli siis jollakin nettisivulla, en nyt millään muista sitä osoitetta. Todennäköisestihän lapsesta tulee ruskeasilmäinen ja hiukset ovat tummemmat kuin minulla. Jos tulee tumma lapsi niin ilolla otamme hänet vastaan, itse asiassa minä en lapsen ulkonäköä ole niinkään miettinyt, lähinnä nimiä, mutta mies toivoisi kovasti mahdollisimman vaaleaa, sinisilmäistä lasta. Mutta niitä tummiakin lapsia mielelläni kutsuisin suomalaisilla nimillä (vaikka se ehkä joistakin kuulostaa hullulta). Olen toki sitäkin miettinyt jos nimet muodostuvat liian hankaliksi käyttää. Ei ole sekään mukavaa. :(

Mutta miehen ehdotus pojan nimeksi oli Ahmed (lausutaan suunnilleen ähmäd). Ei kiitos. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten musta tuntuu aina ku luen näitä Pullavan juttuja, että hänelle "ulkomaalaisuus" on jotain ihan ihmeellistä. Missä päin Pullava vaikutat?

Ei ole ulkomaalaisuus mitenkään erityisen ihmeellistä, ihmeellisempää toki kuin suomalaisuus. =) Siis ainakaan näin arkielämässä. Toki varmaan eri asia heillä, jotka asuvat ulkomaalaisen kanssa Suomessa, jolloin se ulkomaalaisuuden vaikutuskin on ihan eri luokkaa. =)

Aika harva venäläisen sukunimen omistava suomalainen antaa lapselleen venäläisen etunimen. Kuitenkin moni, jolla ruotsinkielinen sukunimi, antaa supisuomalaiselle lapselleen myös ruotsinkielisen etunimen. Koetaanko nämä ruotsinkieliset nimet jotenkin hienommiksi, onko hienoa olla ruotsalainen/ruotsinkielinen edes nimeltään mutta venäläisyys hävettää?

Minulle ei tule yhtään suomalaisperhettä mieleen joka nimeäisi lapsensa Tatjana Mihailoviksi mutta Linnea Lindholmeja yms. kyllä riittää

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Ja tulipa sekin mieleeni, että eräs tuttu, joka on täysin suomenkielinen niin häntä luullaan usein suomenruotsalaiseksi, koska sukunimi on ruotsinkielinen ja etunimi enemmän ruotsin kuin suomen kieleen viittaava. Sitten tiedän erään toisen, jonka nimi Christina ja sukunimi ruotsinkielinen niin aina luullaan suomenruotsalaiseksi, vaikka on täysin suomenkielinen henkilö kyseessä. Kuulemma erittäin ärsyttävää.

Minulla on ruotsinkielinen etunimi ja sukunimi. Etunimi on tavallinen myös suomenkielisillä ja sukunimi tulee miehen (suomenkielisestä) suvusta. Koskaan ei ole kukaan puhutellut ensimmäiseksi ruotsiksi, mikä tosin ei minua ärsyttäisi/haittaisi. En ymmärrä, miksi se ketään ärsyttää.

Hämmästyttää tämä joidenkin suomalaisten huono itsetunto kun yritetään pönkittää sitä nimeämällä lapsia "hienoilla" nimillä, jopa ihan ulkomaalaisilla sellaisilla. Enpä ole huomannut vastaavaa ilmiötä muiden kansojen keskuudessa. Ehkäpä muilla kansoilla on parempi itsetunto...

Tää on niin totta!

Alkuperäinen kirjoittaja kerttu:
Onko mielestäsi normaalia jos kummatkin vanhemmat ovat suomalaisia ja lapselle annetaan nimeksi esim. Aleksandra Korhonen? Itse ja tuttavapiirini naureskelee tällaiselle muka hienostelulle.

Huvinsa kullakin. Mä nauran moukille, jotka nauravat toisten ihmisten nimille. Miksi oletat, että kyse on "hienostelusta"?

Meillä lapsilla (ja minulla myös) miehen sukunimi. Esikoisen etunimi on suomalainen ja toinen nimi isän kotimaasta. Toisella lapsella taas toisinpäin. Nuo suomalaiset nimet kuitenkin käyvät myös kansainvälisistä nimistä. Meillä kävi niin, että esikoinen, jolla siis on suomalainen etunimi, on ottanut väritystään kovasti isältään. Ja taas kuopus, jolla etunimi isän kotimaasta, on tullut väreiltään paljon minuun. Esikoinen on paljon tummempi kuin kuopus.

Että jumaliste on törkeää touhua, annetaan nyt tavan kansalaiselle joku semmoinen nimi kuin Caroliina tai Xerxes, Isabella ja Olli Johansson? Suoraan sarjafilmeistä pomittuja nimiä, miksei Broke, Erik tai Rigde? Mimmoinen vanhempi antaa tuommoisia nimiä aitosuomalaiselle lapselleen muuta kuin tällainen naamiointiin taipuvainen ihminen. Miksi tarvii hyvä kansalaisuus naamioida vierasmaalaisen nimen alle kuin häveten maata, jonka suomalaiset teille taistelivat talvisodassa? Että on puurot aamulla koulussa ja iltapäivästä lämmin lounas kuin hienossa hotellissa!

Ihmettelen, että miksi joku kehtaa tällaista naamioita pitää, johan lapsia ei tunnisteta arvokkaiksi Suomen kansalaisiksi työhaastatteluissa. Luullaan vielä amerikan kullankaivajiksi tai huijariksi.

Johan on sekin, että työhaastatteluun tulisi aivan musta mies jonka nimi olisi Matti Virtanen! On näitäkin nähty ja osa on naamioitunut niin hyvin, että puhuvat jopa hyvää Agricolan kehittämää kieltäkin, nimittäin Suomea. Omat lapseni nimesi Jormaksi, Tiinaksi ja Taneliksi. Mitä vikaa näissä, antakaa samat nimet ja lopettakaa nämä keskustelut täällä!

Turha antaa lapselle nimeksi semmoista hirvitystä kuin Jormaliina, kuten joku ehdotti. Huumorismielessä kai ja toivottavasti.

Hilkka S.

Alkuperäinen kirjoittaja PuhuksääMulle;21858021:
:D Kun ei ne geenit aina jakaudu niin miten saattaisi olettaa.... mitäs sitten jos sieltä tupsahtaakin maailmaan mustahiuksinen ja ruskeasilmäinen, Abdoullahin näköinen, pieni mies josta ei kääntelemälläkään saa suomalaisen näköistä? :xmas:

Jotenkin vaikuttaisi siltä että oletusarvo on suuri siitä että lapsesta tulee vaaleakutrinen Olli tai sinisilmäinen Aino.... :saint:

Abdoullahin näköinen?.... Se nimi tarkoittaa -Jumalan palvelija- ja kuka vain, ulkonäöstä riippumatta voi olla Abdullah :)

Mä sanoisin et älä mieti nimen valitsemisessa sen suomalaisuutta. Ajattele mielummin,miten lapsi pärjää koulussa nimensä kanssa. Itse olen tuntenut henkilön jota kiusattiin koko kouluikänsä koska hänen nimensä oli hänen vanhempiensa mielestä "kaunis ja erikoinen" mutta liika on liikaa. Mieti lapsesi tulevaisuutta nimessä.

Yhteistyössä