Kokonaan/osittain suomalaisten lasten naamioiminen nimien avulla täysin ulkomaalaisiksi, mitä ajatuksia tämä herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Jos siis sukunimikin on ulkomaalainen ja siihen annetaan vielä täysin ulkomaalainen etunimi eli käy niin, ettei lapsen nimestä erotu suomalaisuus mitenkään. Jos siis otetaan esimerkiksi tilanne, että amerikkalainen mies ja suomalainen nainen saa lapsen ja lapsen sukunimeksi tulee isän sukunimi esim. Johnson. Toisessa tilanteessa lapsi saa nimekseen vaikka James Johnson ja toisessa tapauksessa Olli Johnson.

Ensimmäistä tullaan varmasti pitämään ensisijaisesti vain ulkomaalaisena, kun taas Ollin nimessä näkyy myös suomalaisuus eikä häntä automaattisesti oleteta täysin ulkomaalaiseksi.

Mitä siis ajattelette tästä asiasta? =)

Hm.. No musta on ihan ymmärrettävää antaa sukunimen kanssa sopiva etunimi. Olli Johnson on aika koomisen kuulonen ja monet muut samantyypiset. Ihanteellisihan on sellanen nimi mikä on aika neutraali esim. Mikael. Sen voi lausua monella eri tavalla.
Ei se musta suomalaisuutta mihinkään vie vaikka nimi olisi Tin Tong. Suomalaisen kulttuurin tavat tulevat silti ihan samalla tavalla.

Mulla näin vaikka siis olen jo aikuinen. Olen vaihtanut etunimeni ja ottanut mieheni sukunimen joten uskon joidenkin luulevan nimeni perusteella etten ole suomalainen. Samoin lapseni ovat saaneet syntyessään nimensä ja maitokahvi värinsä takia hekin varmaan luokitellaan muutenki ulkomaalaiseksi.

En mitään. Nimi ei miestä pahenna :D Mutta kyllä mä annan mieluummin lapselleni kansainvälisen nimen kun kansainvälinen parikin ollaan, ja todennäköisesti joku päivä vielä asutaan muualla.

Ihan sama mulle :D

Mun tytärtä ei ainakaan ole kertaakaan luultu ulkomaalaiseksi, vaikka sekä etu- että sukunimi ovat ulkomaalaisia. Toisaalta taas naapurissa asuu Anna XXX jota nimen perusteella kuvitellaan suomalaiseksi, vaikka hän on 100% jotain muuta.

Tuolle "naamioiminen"- jutulle mä repeilen täällä ihan täysillä nyt :laugh:, pitää linkittää tää parille kaverille...

Alkuperäinen kirjoittaja Kahlemestari:
Hm.. No musta on ihan ymmärrettävää antaa sukunimen kanssa sopiva etunimi. Olli Johnson on aika koomisen kuulonen ja monet muut samantyypiset.

Onko Tarja Filatovkin koomisen kuuloinen? Ljudmila Filatov sopisi paremmin?

Mun lapsella on ulkomaiselta kuulostava nimi, jonka antamiseen globalisaatio oli yhtenä osasyynä. Eli nimi on täysin suomalainen (sukunimi 1700-luvulta, etunimet 1800 ja 1900-luvun alkupuolelta) mutta sen kanssa ei tule ongelmia vaikka poika päättäisi muuttaa myöhemmin ulkomaille. Muitakin syitä kyseisen nimen valintaan oli useita.

Samoin itselläni on vastaavanlainen ulkomaiseen suuhun sopiva nimi, koska isäni ajatteli aikoinaan samalla tavalla ja sai perusteluillaan äitini luopumaan omasta ehdotuksestaan. Olen aina ollut iloinen, ettei oma nimeni ole tavallinen suomalainen massanimi, vaikka olen sitä monessa paikassa joutunut tavaamaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kahlemestari:
Ei se musta suomalaisuutta mihinkään vie vaikka nimi olisi Tin Tong. Suomalaisen kulttuurin tavat tulevat silti ihan samalla tavalla.

Minä ajattelin lähinnä sitä, että miltä lapsesta tuntuu kun nimen perusteella oletusarvo on heti ulkomaalainen. Aina ajatellaan, että on maahanmuuttaja, ei-suomalainen jne. Aina kysytään ensin, että mistä maasta on kotoisin, ehkä puhutellaan englanniksi jne. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ihan sama mulle :D

Mun tytärtä ei ainakaan ole kertaakaan luultu ulkomaalaiseksi, vaikka sekä etu- että sukunimi ovat ulkomaalaisia. Toisaalta taas naapurissa asuu Anna XXX jota nimen perusteella kuvitellaan suomalaiseksi, vaikka hän on 100% jotain muuta.

Tuolle "naamioiminen"- jutulle mä repeilen täällä ihan täysillä nyt :laugh:, pitää linkittää tää parille kaverille...

=) mun lapsen bestis on tyyliin Ville Virtanen ja molemmat vanhemmat on kyllä suomen kansalaisia mutta syntymämaa on ihan jotain muuta

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Minä ajattelin lähinnä sitä, että miltä lapsesta tuntuu kun nimen perusteella oletusarvo on heti ulkomaalainen. Aina ajatellaan, että on maahanmuuttaja, ei-suomalainen jne. Aina kysytään ensin, että mistä maasta on kotoisin, ehkä puhutellaan englanniksi jne. =)

Onko sulla omakohtaista kokemusta asiasta paljonkin?

Ei omakohtaista kokemuksia, koska nimeni on suomenkielinen, mutta muilta olen kuullut. Eräässä perheessä on kolme lasta, joista yhdellä on huomattavasti ulkomaalaisempi nimi ja hän saa aina selitellä sitä. Muilla lapsilla enemmän suomalaisilta kuulostavat nimet ja ovat päässeet helpommalla.

Heh, mul on ruotsalainen sukunimi vaikka sukuni ei ole ollenkaan ruotsalainen. Etunimi on kansainvälinen. Mul ei oo tullut asian kanssa ongelmia. Oudotkin ihmiset yleensä kuulee etunimen.

Meidän perheen nimistä päätellen tirppa ja minä voitais olla lahden takaa kun mies kyllä etunimellään paljastaa kotimaansa selvästi - sukunimi on alunperin miehen eli mä olen naamioitunut itse ja sit tirppa sai saman käsittelyn nimensä kans :laugh:

Ja tulipa sekin mieleeni, että eräs tuttu, joka on täysin suomenkielinen niin häntä luullaan usein suomenruotsalaiseksi, koska sukunimi on ruotsinkielinen ja etunimi enemmän ruotsin kuin suomen kieleen viittaava. Sitten tiedän erään toisen, jonka nimi Christina ja sukunimi ruotsinkielinen niin aina luullaan suomenruotsalaiseksi, vaikka on täysin suomenkielinen henkilö kyseessä. Kuulemma erittäin ärsyttävää.

Minä ainakin annoin lapsilleni nimet, jotka ovat minusta kauniita ja heille sopivia + tarkoittavat jotain tärkeää! Heidän nimet ovat vaikeita monille suomalaisille kirjoittaa, mutta mitäpä sitten. Pienestä pitäen ovat osanneet korjata nimen väärin lausuneen/kirjoittaneen. ;) Minun vanhemmat lapset ovat ainakin kertoneet, että on kysytty, mistä toinen vanhempi on kotoisin, kukaan ei ole kysynyt englanniksi, ovatko ulkomaalaisia tms, eihän ne kadulla vastaantulijat ole nimiä tienneet. Kerran on opettaja HÄMMÄSTYNYT kun nähnyt, että minä olen äiti kun oli puoli vuotta olettanut,että lapsen molemmat vanhemmat ovat afrikkalaisia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja dr.feelgood:
Revi jo se keppi sieltä persuksista irti niin takakireys helpottaa..
Aina sä jaksat jauhaa suomalaisuudesta jne. Vaihda levyä.

Älä nyt, toinen on niin tohkeissaan ja päättäväinen sen suhteen, että tekee kaiken toisin ja paremmin sitten kun (jos) itse on jonain päivänä naimisissa ulkomaalaisen etäpoikaystävänsä kanssa. Söpöähän se on :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Ei omakohtaista kokemuksia, koska nimeni on suomenkielinen, mutta muilta olen kuullut. Eräässä perheessä on kolme lasta, joista yhdellä on huomattavasti ulkomaalaisempi nimi ja hän saa aina selitellä sitä. Muilla lapsilla enemmän suomalaisilta kuulostavat nimet ja ovat päässeet helpommalla.

Päässeet helpommalla?? :laugh: Kyllä minun lapset ainakin tietävät, miksi heidät on nimetty heidän nimillään, osaavat sen myös kertoa, eikä ainakaan toistaseksi ole toivoneet nimeksi pekkaa tai nicopetteriä.

Yhteistyössä