Kokemuksia varhennetusta äitiysloman aloituksesta

Mistä syistä ootte jääny äippälomalle aikaisemmin kuin sillon normi 30 arkipäivää ennen LA:ta? Onko liittyneet työhön vai raskauteen? Ootteko toimittanut työpaikalle tai Kelaan jotain erityisiä selvityksiä?

Mulla on aika stressaava työ ja sen takia mieluusti jäisin n. 40 arkipäivää ennen LA:ta, aikasemmin jääminen tekis työkuvioista vaikeeta, kun iso projekti olis vielä kesken. Plus että meille on povattu ennenaikaista vauvaa sen takia, että toinen napavaltimo puuttuu, ja ei huvittais sitten töissä ruveta synnyttämään...

Mitkä fiilikset oli jälkeenpäin, kannattiko jäädä varhennetulle?
 
HippuTAR
Mä oon kaks kertaa jääny niin aikasin ku sai (oliko se nyt 50 päivää ennen LA:ta) ja ihan vaan ku huvitti. Ei tarvinnu tehdä mitään selvityksiä ainakaan kelaan, rasti vaan siihen kohtaan että jää varhennetulle ja päivä koska sen alottaa.
 
Nyt aikeissa jäädä varhennettuna. Ihan vaan kun ei selkä kestä työssäkäymistä ja keikkatyöläisenä ei saikutkaan oikeen auta.
Sen alotuspäivämääränhän saa itse valita (50-30 pv ennen LA). Sen vaan ilmottaa kelaan ja that's it.
 
Joo, siis se 30-50pv on ihan sun päätettävissä. Mutta jos sulla vakipaikka, ni ei kannata jäädä aiemmin vaan jos et jaksa, ni sitten saikkua (joka on siis tietty palkallista). Sitten saat loppupäästä sen verran useamman päivän sitä vanhempainrahaa. Eli jos voit olla palkallisesti saikulla, ei kannata alottaa aiemmin.
 
Itse aloitan nyt kolmannen äikkärin varhennettuna parin päivän päästä kun eivät nuo kertyneet kesälomat ihan piisanneet tähän äitiyslomien väliin jäävään ajanjaksoon. Rasti vain ruutuun että aloitat varhennettuna ja päivämäärä perään, eikä kukaan kysele perään :)
 
Okei, kiitos neuvoista ja kommenteista. :flower:

Ei ole vakipaikkaa vaan sijaisuutta teen, ja senkin takia tekis mieli ottaa hatkat hyvissä ajoin, kun tuskin saan samasta paikasta töitä enää, kun kerran menin raskautumaan kesken sopimuksen. Aina löytyy sen verran pätevämpiä hakijoita, ettei näytä syrjinnältä.
 
"nonni"
Aloitin varhennettuna, koska se oli mulle taloudellisestikin paras vaihtoehto. Mun tilannetta se ei sinänsä muuttanut, koska jäin äitiyslomalle hoitovapaalta.

Kannattaa tehdä just niin kuin hyvältä tuntuu! Itse en ainakaan olisi kehdannut hakea saikkua, jos oikeasti ei olisi ollut sen tarvetta.
 
"vieras"
Koska jäin tokasta sairaslomalle jo hyvissä ajoin, kolmannen kohdalla ennakoin ja jäin äitiyslomalle varhennetusti, 50 päivää ennen laskettua aikaa. No ipana päätti sitten syntyä kaksi viikkoa lasketun ajan yli ja olin jääny jo hyvissä ajoin taas sairaslomalle, niin ehdin oleen melkein puoli vuotta kotona ennen laskettua aikaa. Sitten taas se äitiysloma loppui vähän aikasessa vaiheessa. Suosittelen ottaan sen normi alotuksen ja sitten vaan sairaslomaa, jos siltä tuntuu.
 

Yhteistyössä