Kokemuksia sektiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kaksi suunniteltua sektiota takana..molemmissa kaikki sujui hyvin. toipuminen oli nopeaa enkä särkylääkkeitäkään syönyt kun sairaalassa sen pari ensimmäistä yötä. Kotona ei enää tarvinnut. Pahin asia sektiossa oli katetrin laitto :/ yök ja se puudutus mikä tuli selkään.

Niin, se katetri tosissaan... :x Esikoisesta se meni suht ok mutta kakkosesta sitä jouduttiin laittamaan kahtena päivänä kun leikkausta siirrettiin. Ekalla kertaa siinä jotenkin ryssivät ja se tuntui ikävältä vielä poisoton jälkeenkin, vessassakäynnit sinänsä iltana oli tuskaa ja seuraavana päivänä uudelleenlaitto jotain kamalaa. Kolmosesta onneksi laittoivat vasta puudutuksessa.

Ja se selkään pistäminen. Kahdesta ekasta meni hyvin vaikka etukäteen vähän jännitin mutta kolmannella kertaa jostain syystä en meinannut pystyä rentoutumaan ja se tuntui ikävältä.

Takana hätäsektio täysin auki -tilanteesta, napanuoran esiinluiskahduksen vuoksi. Toipumiseen meni pari-kolme viikkoa, särkylääkkeitä söin runsaasti. Nyt haluaisin alatiesynnytyksen, koska kuvittelen että siitä toipuisi paremmin, pystyarpi navasta alaspäin kutiaa edelleen 3 vuoden jälkeen ja myös kohdussa oleva arpi on riski myöhemmissä raskauksissa, etenkin jos istukka kasvaa arpeen kiinni. Nukutus ja se että näin vauvan vasta monen tunnin päästä synnytyksestä on vähän jäänyt vaivaamaan mieltä. Mutta tätä nyt ei suunnitellussa sektiossa tule eteen. Tsemppiä päätökseen!

se, että osais olla tossa katetrin laitossa rentona eikä jäkittää vastaan..menis varmaan helpommin..ja mulla oli viel joku harjottelija sitä laittamassa vaikka olin kieltäny et ei saa olla..yritti vissiin 4 kertaa ja sit sanoin et jos ei nyt mene niin joku muu sen laittaa..no sit meni..

Ekassa kiireellinen sektio. Toivuin hyvin, sairaalassa olin miltei viikon. Kotona hiukan särkylääkkeitä, mutta ei montaa päivää.

Tokassa alatiesynnytys, pitkittynyt ponnistusvaihe 2 tuntia, imukupilla ulos. En kävellyt itse vauvaosastolle, sen verta paljon meni verta. Katselin ihmeissäni, että kyllä ne muut itse kävelee... Luulin toipuvani hyvin, mutta tuli perään kohtutulehdus. Taas miltei viikon sairaalassa. Kotona olin paljon heikommassa hapessa kuin sektion jälkeen, tulehduksen ja veren vähyyden takia. Mutta kuukauden päästä olin ok.

Kolmatta en tiedä, lähdenkö yrittämään. Suunniteltu sektio tuntuisi helpotukselta, jos vielä synnyttämään menen.

2 kertaa yrittänyt jo vastata mutta viestit katoaa. Eli kiireellinen sektio tehny 3,5kk sitten ja toivuttu on täysin. Leikkauspäivänä kovat kivut jälkisupistusten vuoksi, seuraavana päivänä kävelin. Sain spinaalipäänsäryn myös mutta se paikattiin. Pahin on tunne siitä etten ole synnyttänyt vaan minut vain leikattiin ja lapsi ilmestyi jostain. En tiedä kuinka olisin lapseni hoitanut sairaalassa kun hän tarvitsi osastohoitoa mutta kotona viikko leikkauksesta kaikki meni hyvin. Yöt oli vaan vaikeita kun unissaan kääntyilin väärin ja vatsa kipeytyi.

Mulla esikoinen syntyi alateitse normaalisti ja toinen kiireellisellä sektiolla 2kk etuajassa ja kohdussa infektio. Toivuin nopeammin sektiosta kuin pitkästä mutta hyvin onnistuneesta alatiesynnytyksestä, eikä mulle ole siitä toimenpiteestä mitään negatiivistä sanottaa. MUTTA mikään ei voita sitä tunnetta, kun saat synntyksen jälkeen sen oman vauvan vatsallesi/rinnallesi. Sektiossa pahinta oli se, että vauva vietiin pois luotasi pian synnytyksen jälkeen eikä voinut edes syliin ottaa. Lisäksi, kun oma vauvani vietiin sitten vähän pidemmäksi aikaa muiden hoidettavaksi, niin olisin ehkä saanut edes vähän lohtua siitä, jos olisin edes synnyttänyt hänet itse.

Ensimmäinen synnytys päätyi hätäsektioon. Toivuin todella hyvin. Ensimmäinen viikko oli haava arka, mutta sitten helpotti. Toinen synnytys oli suunniteltu sektio ja sekin meni hienosti. Onneksi myös mahdollinen uusi synnytys on sektio. Alakautta en todellakaan haluaisi synnyttää.

Kiiiitos ihan todella paljon kaikille kokemuksista! <3 Niin helpottava kuulla että kaikki voi oikeasti mennä ihan hyvinkin, vaikka niin paljon yritetään muuta pelotella.

siis kiireellisellä sektiolla 36+3:ssa poika syntyi. Su aamuna sairaalaan ja tekivät raskaustestin näköisellä tikulla lapsivesitestin, kun minulla pientä vuotoa. Lapsivettä tihkui ylhäältä. Sitten lääkäri teki sisätutkimuksen ja lapsivettä lorahti reilusti. Sinne sitten jäin. Ja tiistai aamuna klo 7 kiireellinen sektio sen takia, että ehdittiin siinä ajassa saada joku tulehdus (kai yleistä! en käsittänyt miksei tehty sektiota nopeammin!) molemmat....Samana iltana olin jalkeilla. Ilmavaivat oli ongelma siis ummetus. Mutta enemmän se että huoneessa oli 4 lääkitystä vaativaa äitiä.....nukkunut en koko vkon aikana oiekin yhtään. Poika joutui tehostetun valvonnnan yksikköön 2 vuorokaudeksi.../:

Sektiohaava parani tosi nopeasti. En syönyt kotona särkylääkkeitä yhtään. Varoin painavia esineiden nostamista. Mua ei sairaalassa epiduraalin tms. laitto haitannut eikä ilokaasusta ollut mitään apua tai iloa.

Maito nousi 2 vrk sitä ennen lypsin. Kamalaa imetystaistelua sairaalassa. Vauva aloitti osittaisimetyksellä. kotona päästiin pullosta eroon ja rintakumista (joka vaan tungettin sanomalla aha sul on tollanen nänni) ja tutinkin laittoivat sairaalassa ilman kysymistä (siitäkin kotona eroon...tosin taisin sitten ollla myös jossasin vaiheessa vähän "huvituttinakin").

Takana hätäsektio täysin auki -tilanteesta, napanuoran esiinluiskahduksen vuoksi. Toipumiseen meni pari-kolme viikkoa, särkylääkkeitä söin runsaasti. Nyt haluaisin alatiesynnytyksen, koska kuvittelen että siitä toipuisi paremmin, pystyarpi navasta alaspäin kutiaa edelleen 3 vuoden jälkeen ja myös kohdussa oleva arpi on riski myöhemmissä raskauksissa, etenkin jos istukka kasvaa arpeen kiinni. Nukutus ja se että näin vauvan vasta monen tunnin päästä synnytyksestä on vähän jäänyt vaivaamaan mieltä. Mutta tätä nyt ei suunnitellussa sektiossa tule eteen. Tsemppiä päätökseen!

Suunnuteltu sektio KYS:ssa viime kesänä, kaikki meni hyvin, ja siitä huolimatta näin vauvan vasta yli 3h päästä syntymästä (tai no, salissa vilauttivat jalkoja ennen kuin veivät pois) enkä sittenkään saanut vielä syliin kun ne perkeleen lämmönmittaukset oli niin hirveen tärkeä tehdä just silloin eikä kahta minuuttia myöhemmin. Voin kertoa että vitutti.

Yksi suunniteltu sektio takana.

Leikkaus meni hyvin, minut leikattiin laskettuna aikana ja mieheni pääsi mukaan leikkaukseen. Spinaalipuudutus. Sain vauvankin syliin leikkauksen ollessa vielä kesken.

Leikkauksen jälkeen sain kovan päänsäryn spinaalipuudutuksen takia, mutta se korjaantui veripaikalla.

Imetys lähti hyvin käyntiin. 2 päivää leikkauksesta nousin kävelemään, toki se teki kauhean kipeää mutta seuraavana päivänä kävelin jo ihan mielelläni. Pahimmat kivut menivät varmaan viikossa ohi, luulen että omalla kohdallani sektiosta toipuminen oli nopeampaa kuin alatiesynnytys olisi ollut.

Arpi on huomaamattomasti alushousujen sisäpuolella. Kannattaa ostaa kunnon mummoalkkareita ja korkeavyötäröisiä housuja, oli kamalaa kun housujen reuna painoi arpea.

Eka synnytys pitkittyneenä avautumisenodotteluna ja pitkittyneenä ponnisteluna alteitse. Toipuminen kesti ikuisuuden. Salista vietiin pyörätuolilla, kun taju oli lähteä. Mies hoiti vauvan sairaalassa, kun itse en heikkoudelta kyennyt. Sängystä ei jaksanut nousta, kun ei jalat kannatelleet. Viiikko sairaalassa. 4kk synnytyksestä olo vielä heikko, 7kk synnytyksestä seksi sattui.
Toka synnytys suunniteltusektio. Toipuminen nopeaa ja kivutonta. Vauva jo salissa näytettiin ja tarkkailuhuoneessa rinnalla. Sairaalassa 5 pv. Seuraavana päivänä jo jalkeilla ja hyvin jaksoi hoitaa ja kävellä.
Kolmas käynnistelyjen ja epäonnistumisen jälkeen sektio, 4 pv sairaalassa. Kivuton ja helppo. Tarkkailuhuoneessa vauva rinnalla ja sylissä.

Valitsisin sektion, minulle paremmin sopiva synnytystapa.

takana 3 alatiesynnytystä ja 3 sektiota. kaikki sektiot sujuneet tosi hyvin. ensimmäisestä toipuminen vei kauiten koska en lähtenyt tarpeeksi äkkiä liikkeelle kivuista huolimatta.toisissa sektioissa lähdin kävelemään kun sai lähteä niin toipumiseen meni pari päivää. sektioista jäi tosi hyvät kuvat, ja menisin uudestaan jos sais vielä mennä.;)

Esikoinen syntynyt alateitse, repesin pahasti (IV asteen repeämät sulkijalihaksen täydellistä repeämää myöden). Toivuin nopeasti, ei vaivoja. Hankalien repemien vuoksi kuitenkin kuopus syntyi suunnitellulla sektiolla, painoarviokin oli yli 4.5 kg, sektiosta toivuin tosi nopeasti, 3 vrk olin sairaalassa (olisin ollut kunnossa jo 2 vrk jälkeen, mutta jostain logistisesta syystä en vkonloppuna saanut kotiutua) ja kipulääkkeitä en juuri tarvinnut.

Jos saisin päättää kumpaan menisin uudestaan, menisin alatiesynnytykseen.

En kestäisi enää uutta samanlaista kipua ja avuttomuutta kuin sektiossa jouduin kokemaan.

t.terapiaan menossa, en pääse yli sektiosta

Esikoinen syntyi sektiolla kun ei alkanut alateitse syntyä ja oli 16 pv yliaikainen.
Pienempi sitten syntyi alakautta. kummastakaan ei jäänyt mitään traumoja, hyvin meni molemmat ja yhtä nopeesti toivuin vaikka alatiesynnytyksessä tehtiin eppari.

Itsellä kokemusta kahdesta kiireellisestä sektiosta. Kumpikin menivät siinä mielessä normaalisti, ettei tullut mitään erityisiä komplikaatioita. Ensimmäisestä olin fyysisesti tosi kipeä lähes 3kk, henkisesti vielä pidempään. Kokemus oli ennen kaikkea sen vuoksi ikävä, että pelkäsin tilannetta kovasti ja kohtelu sairaalassa oli aika tylyä.

Toisen raskauden aikana kävin puhumassa tilanteesta pelkopolilla, ja kenties siellä antaman palautteeni vuoksi kohtelivat toisella kertaa ystävällisemmin. Siitä huolimatta pelkäsin leikkaussaliin mennessä yhtä paljon kuin ekalla kertaa. Tästä sektiosta toivuin fyysisesti puolet nopeammin, eli noin 5-6 viikossa.

Minulla kumpikin tehtiin perätilan takia, ja leikkaukseen joutuminen harmitti tosi paljon. Jos olisin itse saanut päättää, olisin halunnut yrittää alakautta.

Mulla takana hätäsektio, hyvä kokemus jäi ja uudestaan voisin mennä. Pahin vaihe oli kanylointi, ne ei meinannu löytää suonta ja mulla oli kämmenselät ja käsivarret mustelmilla sit illemmalla :D Puudutuksen laitto meni hyvin vaikka tärisin ku mikäki, pelotti niin paljon kun mieskään ei saanut tulla leikkaussaliin ja sit kun ne ei saanu sitä tippaa laitettua, ni pelotti se puudutuksen laittaminen et jos se sattuu yhtä paljon :) (oon vähän höntti tän neulakammoni kanssa, mua ei se leikkaus pelottanu, ainoastaan ne saamarin neulat..) Vähän myös pelotti et mitä mulle tehdään koska en ollut perehtynyt ollenkaa siihen, millanen se leikkaus on. Olinhan koko ajan siinä uskossa et alakautta se tulee enkä halunnut sit lietsoo mitään pelkoa aiemmin et jos joudunkin leikkaukseen (ku kellään ei koskaan tunnu olevan mitään hyvää sanottavaa siitä, tuntuu et se on jotenki "väärä ja huonompi synnytystapa" jos joutuu leikkaukseen) joten vähän sen puoleen jänskätti maata siinä leikkauspöydällä. Mulla se leikkaus kesti vähän normaalia pidempään kun ne ei meinannut saada vauvaa ulos kun oon niin pieni, ni siinä ne sitä aikansa ulos survo mut missään vaiheessa ei ollut hätää että vauvalla ei ois kaikki hyvin. Mulle näytettiin vauvaa ihan kunnolla siinä mun vieressä, ite olin jotenki niin sekasin jännityksestä ja lääkkeistä etten oikein muista sitä. Heräämöön en joutunu, pääsin suoraan huoneeseeni johon iskä ja vauva tuli n.10min mun perässä. Seuraavana aamuna pääsin jo ite liikkumaan, mä puuduin vähän liikaa ni tunsin vasta yömyöhään mun molemmat jalat :D Ylösnouseminen oli vähän tuskallista, mut kätilö autto tukemalla kainalosta etten ois repässy itteäni. Aluks vähän pyörrytti mut se meni ohi ku hetken istu. Söin ekat kaks päivää särkylääkettä ja sit riitti :) Viikon päästä mies muistutteli ku kotona touhusin et muista että olit vasta leikkauksessa, se haava voi revetä jos et hidasta :) Ja vaikka oon nyt jälkikäteen lukenu ja kuullu muiden huonoista kokemuksista, ni silti se ei oo millään lailla mulle mitään pelkoa saanut aikaan, mulla se meni hyvin ja tosiaan ei mua haittais jos uudestaan siihen "joutuisin", pääasia et se vauva sieltä ulos saadaan parhaalla tavalla sille vauvalle :) nyt rv21 ja mun haavaa ultrataan aina silloin tällöin ettei se istukka kiinnity siihen arpeen ja mulle tehdään synnytystapa-arvio sit kun on sen aika :)

Ensimmäinen synnytys alateitse. Pitkittynyt ponnistusvaihe--->imukuppi---> synnytyspelko. Seuraava synnytys suunniteltu sektio. Monta käyntiä pelkopolilla ja jatkuvaa puolustamista miksi haluan sektion. Katetrin laitto inhottava, pitkään kivulias. Leikkauskin pelottava, hämmentävä. Kaikki muuten ok, mutta ensimmäinen yö TODELLA kivulias. Sitten sain kipulääkkeen suppona ja auttoi heti. Seuraavana päivänä alkoi helpottaa ja n. viikon kuluttua en aina enää edes muistanut että oli leikattu. Havahduin esim pihahommissa haravoidessani ettei mitään tälläistä saanut tehdä...=) olin todella tyytyväinen että pidin pääni.

[QUOTE="elli";26197947]Niin...unohdin mainita että alavatsa haavankohdalta edelleen tunnoton. Lapsi nyt 8kk[/QUOTE]

Mun käsittääkseni se (ainakin aika usein) jää tunnottomaks..? Ainakin oon niin kuullu ja esim. mun isoveli synty sektiolla 25 vuotta sit ja se äidin arpikohta on yhäkin tunnoton :) Mulla 6kk sektiosta ja tunnoton on mut eipä tuo mitään haittaa.

olen kokonaan unohtanut laittaa oman kokemukseni, joka siis oli pelkästään positiivinen lukuunottamatta koheltavaa kätilöä!

Eli kokemukseni kautta suosittelen sektiota jos alatiesynnytys on ollut helvetillinen kokemus! Tietenkään ei kaikille ole parempi, mutta minulle oli ja toipuminen tapahtui hetkessä kun vertaa alatiekokemukseen.
Ei tullut tulehduksia tai muitakaan komplikaatioita vaikka vauvaa ei ihan helposti saatu mahasta pois kun oli jotenkin niin siel uumenissa painuksissa.

Leikkauksesta nyt 5kk ja arpi lähtenyt tosi hyvin vaalenemaan, on pieni ja ohut vaikka yhdestä kohdasta on jotenkin sisäänpäin menevä, joiltain osin on pientä kovuutta havaittavissa mutta tunnottomuutta ei ole ollenkaan. Mutta kaikenkaikkiaan paljon pienempi ja siistimpi kun alatiestä tullut repeämä. :)

Yhteistyössä