kokemuksia masennuslääkkeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Nyt taitaa olla meikäläisen pakko turvautua jo masennusläkkeisiin :\| .
Onko teillä ollut niistä apua? Mitä lääkkeitä olette syöneet ja kuinka kauan?
Mua pikkasen pelottaa niitä alkaa syömään mutta jos ne tois avun tähän kamalaan oloon.
Niin ja tarkoitan nyt lähinnä synnytyksen jälkeistä masennusta.

Hei. Minulla todettiin synnytyksen jälkeinen masennus kuukausi synnytyksestä. Sain Sepram 20mg lääkityksen ja keskusteluapua. Lääkityksen alussa noin pari viikkoa oireet vain pahenivat ja olo oli kamala. Nyt paraneminen jo hyvässä vauhdissa. Sinun kannattaa hakeutua joko omalle lääkärille tai kysyä apua neuvolasta. Saat varmasti apua. Pelkkään lääkitykseen ei kannata suostua vaan on tärkeää vaatia myös keskusteluapua. Joissain kaupungeissa on saatavilla myös apua kodinhoitoon, kannattaa kysyä myös siitä esim. neuvolasta.

hei vierailija 77!

olenkin jutellut asiasta mm. neuvolassa ja psygologin luona. Psygologi teki minulle mm. ns. masennustestin josta kommentoi että pikkasen näyttää siltä että masennusta olisi, metta sanoi analysoivansa vastauset 2viikon sisällä parem. että tarviinko lääkitystä?
Neuvolan täti taas oli sitä mieltä kun ehkä paremmin hänelle olen pystynyt avautumaan että lääkitys olisi kyllä nyt varmaan tarpeen!

Minkälaisia oireita ja tuntemuksia sinulla on/oli?
Itse olen todella väsynyt johtuen lapsemme rankoista ensi kuukausista.
Saan mielettömiä raivokohtauksia ja itkukohtauksia ja joskus kun itken tuntuu että happi loppuu ja pää hajoaa :ashamed: .
Samaten olen todella ilkeä suustani usein miehelle ja esikoiselle nykyään :'( .

Hei! Mulla oli oireena järkyttävä ahdistus, joka liittyi kaikkeen mahdolliseen. Pelkäsin jäädä lasten kanssa yksin kotiin, kun mieheni loma loppui. En myöskään jaksanut esikoista yhtään ja huusin hänelle usein. Kuvioon tuli myös unettomuus, joka paheni äkkiä. En saanut nukuttua yössä kuin ehkä tunnin ja heräsin pienimpäänkin ääneen. Päällisin puolin näytin olevan kunnossa, mieheni ei esim. huomannut minun olevan sairas. Ai niin, pahin oire oli se, etten jaksanut olla iloinen vauvasta ollenkaan. Kaikki tuntui vaan tasaiselta harmaalta. Ja itkin myös tosi paljon. Luulin aluksi, että kaikki oli vaan hormonimyrskyä.

Olen ottanut Sepramia nyt kolmisen viikkoa. Tosi paljon jännitti minuakin lähteä lääkärin puheille, mutta lopulta tajusin, ettei muuta vaihtoehtoa ole. Turhaan pelkäsin. Olo alkoi kohentua heti, ja nyt on paljon tasapainoisempaa. Ei enää kauheita itkuraivareita, lamaannuttavaa väsymystä jne. Pikkuhiljaa kaikki menee parempaan suuntaan. Olen todella tyytyväinen, että pyysin lääkkeet avuksi! :)

B)

Täällä kans masentunut tuleva mamma.olen raskausviikoilla 34, ja sairastan masennusta, joka alkoi pahana oireiluna helmikuussa.Kärsin mm pakkoajatuksista, en voinut lukea iltalehtiä tms, pahojen otsikoiden vuoksi..pakkoajatukset pyörivät päässä aamusta iltaan, läpiyön, ja pelkona se että satutan vauvaani kun hän syntyy yms...pakkoajatusten seurauksena pahat paniikkikohtaukset, joissa hiki valui, henkeen otti, pelkäsin sekoavani ja joutuvani laitokseen..hain apua terv.kesk.psykologilta, minulle määrättiin lääkkeet myös sepram 20mg, menossa nyt 4vko lääkkeillä..paniikkihäiriö ei helpotakaan ilamn lääkettä.Lääkkeen alussa oireet paheni tosissaan, mutta menivät ohi..nyt en enää kärsi paniikkikohtauksista, pakkoajatuksia esiintyy vain vähän, eivätkä ne jää samalla tavalla päähän kuin vielä kaksiviikkoa sitten.

Onneksi on apua saatavilla, niin lääkkeistä kuin ammattilaisistakin.Kyllä tästä selvitään, ja parannutaan.minulla alskettuaika kesällä ja ensimmäinen tulossa, joten enköhän ihan hyvässä vedossa silloin jo ole?!

Masennuslääkkeet ovat nykyään turvallisia eivätkä aiheuta riippuvuutta. Ne eivät välttämättä poista masennusta tai ahdistavaa tunnetta, mutta tasapainoittavat, poistavat oireet esim. paniikkikohtaukset, sosiaalisen jännittämisen, sairaat ajatukset jne. ja saavat olon vahvemmaksi. Suosittelen. Niitä pitää vaan syödä n. vuosi ettei masennus tule takaisin. Siis vaikka olo olisi jo hyvä, niin niitä on syötävä aika kauan.

Yhteistyössä