Kokemuksia laparoskopiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sermi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sermi

Vieras
Moi!

Mulla huomenna laparoskopia. Katsotaan, johtuvatko vatsakipuni endometrioosista. Jännittää tuhottomasti leikkaus, joten kiva olisi kuulla, jos teillä kokemuksia siitä... Kauan kesti toipuminen? Kuinka kauan sairaslomaa?

Mulle on tehty 5 laparoskopiaa, tai siis 6, viimesimmässä kohdunpoisto.

Pääosilteen siitä on helppo toipua. Saikkua saa muistaakseni suunnilleen viikon verran. Yks ilkee sivuoire mikä siitä tulee on hartiapistos, johtuu kaasusta jota ne laittaa vatsaonteloon. On ihan normijuttu mutta vaan ikävä. Siihenkin on tiettyjä asentoja mitkä helpottaa, kannattaa pyytää ohjeet osastolta jos tuntuu pistos kovin hankalalta. Mulla on ollu vaan pari kipeempää päivää skopian jälkeen, sitten on jo alkanut helpottaan.

Tsemppejä sulle! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mulle on tehty 5 laparoskopiaa, tai siis 6, viimesimmässä kohdunpoisto.

Pääosilteen siitä on helppo toipua. Saikkua saa muistaakseni suunnilleen viikon verran. Yks ilkee sivuoire mikä siitä tulee on hartiapistos, johtuu kaasusta jota ne laittaa vatsaonteloon. On ihan normijuttu mutta vaan ikävä. Siihenkin on tiettyjä asentoja mitkä helpottaa, kannattaa pyytää ohjeet osastolta jos tuntuu pistos kovin hankalalta. Mulla on ollu vaan pari kipeempää päivää skopian jälkeen, sitten on jo alkanut helpottaan.

Tsemppejä sulle! :)

Kiitos! Sanoivatkin siitä hartiapistosta, mutta kiitos muistutuksesta :) Täytyy toivoa, että jotain selitystä koville kivuilleni (ja vuotohäiriöille) löytyy... Mutta kiva kuulla, että toipuminen on nopeaa!

Mulle tehtiin 15v sitten, kun selvitettiin lapsettomuuden syitä. Endo sitten löytyi. Nukutuksessa tehtiin, endoa poltettiin, samana iltana jo kotiin pääsin.

Lepäillä en alttanut, ja lenkillä (metsässä) tuli tuo hartiapistos - se oli kurja juttu. Meni ohi sitten ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos! Sanoivatkin siitä hartiapistosta, mutta kiitos muistutuksesta :) Täytyy toivoa, että jotain selitystä koville kivuilleni (ja vuotohäiriöille) löytyy... Mutta kiva kuulla, että toipuminen on nopeaa!

Todellakin, toivottavasti syy löytyy! Epätietoisuuskin on aika raastavaa..

Otat vaan sit iisisti ne pari ekaa päivää skopian jälkeen niin hyvin menee!

Myö olin kans kevääl. Yö sairaalas. Kotona oli huono olo muutaman pävän. Ja reilu viikko, et alko olee suht normi kondikses. Sinne kun menin, ekä syötti kipulääket, vähän ennen kun kutsuttiin saliin, sain rauhoittavan. Siin sit vähän horjuen saliin. Siel sit pötkötteleen ja ku laitto nukutusaineen ni kättä pisteli, kerkesin just sanoo, et kylläpä tuntuu ja taju veks. Vähän pöppöröinen olo illal ku heräili. Olin odottanut pahempaa. 2viikkoo sain saikkua ja oli kyl tarpeen. On suht rankka duuni. Ja multa löytyi endo.

Minulle tehtiin laparoskopia muutama vuosi sitten. Aamulla varhain sisään, parin tunnin päästä leikkaukseen, herätys, potilaan seuraaminen ja kun katsotaan, että on riittävän hyvässä kunnossa, annetaan ruoka ja varmistetaan ettei siitä tule huonoa oloa. Itse pääsin kotiin klo 17 kommentilla: Erittäin hyväkuntoinen :) Olin sairaalassa kymmenen tuntia.

Leikkauksesta ei jäänyt kuin kolme sentin viiltoa, yksi navan juuressa, toinen ihan häpykummun yläpuolella ja kolmas vatsan vasemmalla puolella. Kipuja ei juurikaan ollut, kotiin saa hyvät kipulääkkeet ja viikon sairausloman.

Joten ole ihan luottavaisin mielin, leikkaus on yllättävän helppo potilaalle.

Ai, mitäkö multa leikattiin? Kysta oikeasta munasarjasta ja samalla poistettiin pieni määrä endoa. Lisäksi testattiin vasemman munasarjan johto, joka todettiin tukkeutuneeksi. Eli paljon pystyvät tekemään vatsan seudulla pelkällä tähystysleikkauksella.

Hyvää leikkausta, toivottavasti ei löydy endoa! :flower:

Kiitos kertomuksistanne! Itse kyllä oikeastaan toivon, että sieltä jotain selitystä löytyisi näille kivuille.. Joudun järkyttäviä määriä särkylääkkeitä syömään. Pahimat kipukaudet ajoittuvat ovulaatioon , kestää n. viikon, muutama päivä väliä ja sitten n. 4pvää ennen kuukautisia alkaa taas voimakas kipu, joka kestää max 2vkoa. Kuukaudessa siis kivutonta aikaa n. viikon verran. Ja kipu ei ole mitään pientä jomottelua, vaan tekee minut lähes toimintakyvyttömäksi. Viimeksi lääkäri taas muisti sanoa minulle, että "kipu kuuluu naisen elämään"... Noh, onneksi asiaa nyt tutkitaan.