Kokemuksia hormonikierukasta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

johanna

Jäsen
25.03.2004
347
0
16
Meidän vauva on kohta jo 9 kk vanha ja gynekologi suositteli mulle hormonikierukan laittoa. Onkohan se hyvä ? Jossain lukee, että voi tehdä runsaammat ja kivuliaammat kuukautiset. Hitto kun en tunne ketään jolla olisi tuo. Kaipa se on kokeiltava, saahan sen poiskin jos ei käy mulle. :/

Mulla on ollut hormonikierukka nyt noin 7kk. Mulla ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia, kuten esim päänsärkyä tai välivuotoja. Itseasiassa kuukautiset jäävät käytännössä pois hormonikierukan ansiosta. Jos kuukautiset tulee, niin ne on lähinnä pientä tiputtelua. Eli siteitä ei kulu. Olen itse ollut tyytyväinen. Kierukka on kallis laittaa, n.160 e, mutta maksaa itsensä 5-7vuoden aikana, jotka se on käytössä. Jos taas suunnittelee lapsen tekoa vuoden tai parin päästä,ei kannata laittaa hormonikierukkaa. =)

Mulla on ollut hormonikierukka kohta kaksi vuotta. Suosittelen! Kuukautiset ovat aivan olemattomat. (Ekaks oli kyl pientä vuotelua parin kuukauden ajan).Pikkuhousunsuojalla pärjää nykyään. Ekan puoli vuotta hiukset rasvoittuivat normaalia enemmän, mut sit sekin tasaantu. Pitkän päälle tulee halvemmaksi kuin esim.e-pillerit. Helppo ja huoleton! =)

Kirjoittelin tänne jokin aika sitten (en muista nimimerkkiä) huonoista hormoonikierukkakokemuksista. Olin itsekin kuullut pelkkää hyvää, lähinnä tiputtelut oli ainoita negatiivisia palautteita.

Itsellä ei kuitenkaan mennyt ihan noin hyvin... Kärsimättömänä ihmisenä "jaksoin" kierukkaa vain n. kuukauden. Särkylääkkeitä söin koko ajan, olin turvonnut, paino nousi, väsytti (nukuin todella pitkiä yöunia 9-10 tuntia ja sikeästi). Kivut pahenivat pienimmästäkin fyysisestä rasituksesta ja vuotoa oli koko ajan, välillä enemmän välillä vähemmän. Kierukka tarkistettiin, oli hyvin paikallaan. Mutta kun ei sopinut niin ei.

Tulin siihen tulokseen, että ei enää koskaan mitään hormooniehkäisyä minulle!

Siis tavallisella kierukalla!!! Nyt jos oisin kierukkakaupassa eli neuvolan tätin kans vastakkain, niin en missään tapauksessa ainakaa ottais vastaan tavallista kierukkaa vaan vaatisin hormonisen! On meinaan sellaiset menkkarit että oksat pois! Sitä tulee ja.....
Saivat ympäripuhuttua. Kuulokokemukset hormonikierukasta ovat juuri sitä rotua kuin muutamat tässä jo sanoo, että eipä paljon lorota. Hormonit rules ! ;)

Tavallista kierukkaa en koskaan ole edes harkinnut just noiden vuotojen takia. Koska pillerit ja hormonikierukka ei sovi, niin ei kiinnosta kokeilla muitakaan hormonaalisia ehkäisyjä. Strerilisaatiota en kannata kummallekaan meidän tapauksessa, vaikka sellainen varmaan jo iänkin puolesta saataisi. Niinpä tässä mennään kumilla ja "vanhanaikaisilla" eteenpäin... Saa nähdä mitkä on seuraukset ;)

Mulle laitettiin synnytyksen jälkitarkastuksessa kuparikierukka koska vaikka mulla on anemiaa ja silloin kuparista ei yleensä suositella vuodon lisääntymisen takia, mulla on aina ollut ennen raskautta sellaiset 3pvn tihkumenkat. No vuoto kuitenkin lisääntyi niin rajusti että kuukauden yhtäjaksoisen vuodon jälkeen kävin mittauttamassa hemoglobiinin jatkuvien päänsärkyjen ja voimistuneiden jälkisupistusten takia. Hemppa oli romahtanut niin rajusti että kierukka poistettiin ja sain tilalle mini pillerit koska e-pillereitä, laastareita tai muita hormonaalisia tuotteita en pahan migreenin takia voi syödä (pahentavat migreeniä koska hormoonit menevät verenkierron kautta). No minit eivät mulle kuitenkaan sopineet joten päädyttiin hormoonikierukkaan (hormoonit menevät kohdusta suoraan munasarjoihin joten ei vaikuta migreeniin). Nyt ollut hiukan päälle kuukauden ja vuotoa tulee edelleen kuin hanasta! Kahden tunnin välein saan vaihtaa sekä siteen että tampoonin! Päänsärky on voimistunut lähes sietämättömäksi, jalat pettää alta, pyörtyilen, silmissä sumenee jatkuvasti ja huimaa, sekä jalat ja kädet on lähes koko ajan puuduksissa. Eli nyt joudun ottamaan tämänkin pois. Molemmissa kierukoissa on yleistä että vuoto on runsasta kuukaudesta jopa puoleen vuoteen, mutta sitten rauhoittuu. Hormoonisessa usein jopa loppuu kokonaan. Mulla vaan ei ole terveydellisistä syistä varaa odotella näin kauan. Mutta jokaisen täytyy kokeilla ja odottaa, ei sitä etukäteen tiedä. Joiltain loppuu vuoto samantien.

Yhteistyössä