Koirasta luopuminen...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissMaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ei aktiivista koiraa voi ottaa pelkäksi lemmikiksi, hulluksihan se tulee. Pelkkä lenkkeily ei riitä, se tarvitsee tekemistä!

Esim. naksutin koulutus meillä on käytössä ja harjotellaan lisää koko ajan, käydään tuola agilityradalla ihan vaan kahdestaan harjoittelemassa... mitä muuta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Niin että eilen aijoit ottaa asiaksi soitella joka paikkaan ja luopuminen viimenen keino ja että koira on tärkeä perheenjäsen... ja tänään saa sit monon kuvan perseeseen.... tosipa otit asiaksi etsiä apua!

Joka päivä hajoaa jotain, eikä mitään halpaakaan. Mun mielestä tässä vaiheessa kyllä vois olla jo luopumisen paikka, kun kaikilla alkaa mennä hermot. Sillä kuitenkin olis paremmat oltavat jossain ok-talossa, missä pystyy olemaan ulkona vaikka kaiket päivät. Äläkä vaan kuvittele, että tämä olis millään lailla helppo päätös, vaan tämä on jo monta kuukautta päässä muhinu :|

Sä olit eilen vielä sitä mieltä että haet sitä apua, OTAT IHAN ASIAKSESI, eli siis aikaisemmin on vissiin ollu tuo avun hakeminen niin ja näin... Mielestäni silloin sinun pitäisi hakea sitä apua, eikä vuorokautta myöhemmin potkaista koiraa pellolle!

Mutta kuitenkin se on ihan mun oma asiani, jos koirasta haluan luopua ja tämä ei oo vaan mun päätettävissä :/

On joo, , mutta älä sitten enää ikinä ota lemmikkiä, kun et tunnu olevan halukas hankkimaan apua kun sitä tarvitaan! Vai oletko soitellut koirakouluttajille ja todennut että "helskutti, sehän maksaa"!!

Kyllä mun mielestä kun lemmikin ottaa, pitää tietää mihin päänsä laittaa. Jos ottaa johonkin kerrostaloon ajokoiran, pitää ymmärtää mitä se tarkoittaa. Jos ei ymmärrä, ei ole valmis tuollaisen koiran omistajaksi tai sitten pitää vähintään TODELLA hankkia sitä apua kun sitä tarvitaan!

Ottaa päästä tollaset lemmikinomistajat!
 
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ei aktiivista koiraa voi ottaa pelkäksi lemmikiksi, hulluksihan se tulee. Pelkkä lenkkeily ei riitä, se tarvitsee tekemistä!

Esim. naksutin koulutus meillä on käytössä ja harjotellaan lisää koko ajan, käydään tuola agilityradalla ihan vaan kahdestaan harjoittelemassa... mitä muuta?

Mitä te naksutatte? Monet koirat tarvitsevat kovasti pitkäaikaista ja säännöllistä henkistä väsyttämistä fyysisen lisäksi. Pelkkä naksuttimen käyttö ei välttämättä takaa sitä. Jos on ajokoiraa ja saksanpaimenkoiraa niin voin hyvin kuvitella kuinka aktiivinen se on. Sille voisi olla joku palveluskoiratyyppinen juttu ehkä sopiva. Tuskin kuitenkaan haluatte metsästää, niin palveluskoirahommissa pääsee kyllä aika hyvin tyydyttämään saalistusviettiä. Voitte itseksennekin harrastella kaikenlaista, tutustukaa lajeihin. Tarjolla on vaikka mitä, esine-etsintää, henkilöhakua... Eiköhän jotain sopivaa löydy :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ei aktiivista koiraa voi ottaa pelkäksi lemmikiksi, hulluksihan se tulee. Pelkkä lenkkeily ei riitä, se tarvitsee tekemistä!

Esim. naksutin koulutus meillä on käytössä ja harjotellaan lisää koko ajan, käydään tuola agilityradalla ihan vaan kahdestaan harjoittelemassa... mitä muuta?

Mitä te naksutatte? Monet koirat tarvitsevat kovasti pitkäaikaista ja säännöllistä henkistä väsyttämistä fyysisen lisäksi. Pelkkä naksuttimen käyttö ei välttämättä takaa sitä. Jos on ajokoiraa ja saksanpaimenkoiraa niin voin hyvin kuvitella kuinka aktiivinen se on. Sille voisi olla joku palveluskoiratyyppinen juttu ehkä sopiva. Tuskin kuitenkaan haluatte metsästää, niin palveluskoirahommissa pääsee kyllä aika hyvin tyydyttämään saalistusviettiä. Voitte itseksennekin harrastella kaikenlaista, tutustukaa lajeihin. Tarjolla on vaikka mitä, esine-etsintää, henkilöhakua... Eiköhän jotain sopivaa löydy :)

Me ollaan enimmäkseen nyt harjoteltu tuommosia perusjuttuja, tuo on niin kova vouhottamaan, että pitää olla mielettömän rauhallista ennen ku se voi keskittyä yhtään mihinkään. Meillä on mukana käsimerkit. Semmonen ei onnistu, että olis muita koiria samassa paikassa harjoittelemassa, kun keskittyminen ei riitä.

Joku joskus suositteli jotain ravintolisää mikä rauhoittaa koiraa ja on monelle auttanu. Nyt en millään muista mikä se oli. Joku k:lla alkava.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
kantsisko alkaa kouluttamaan???Ittees saa syyttää tuossa tilassa...Sitä paitsi on kuonokoppia mitä voi pitää eikä koira kärsi siitä, voi juoda sen kanssa jne. oppii olemaan ajastaan kunnolla ilman pantaakin..Yritä nyt jaksaa, mutta älä ala sulkemaan koiraan mihinkään pieneen tilaan, s ei ole luontaista!

Kerrotko miten koira koulutetaan pois pentuajan ylienergisyydestä? Minun käsittääkseni ei mitenkään.

Meillä esimerkiksi koira tuhosi paljon ensimmäiset 1,5 vuotta ja sitten lopetti kuin seinään. Mistään eroahdistuksesta koira ei ole koskaan kärsinyt. Monet koirat tuhoavat paikkoja ensimmäisen 1-1,5 vuotta ja sitten homma helpottaa, kun sitä ylimääräistä energiaa ei enää ole koiran kasvaessa aikuiseksi.
 
Jos koira saa käyttää saalisviettiään koulutuksen yhteydessä niin vilkkaudesta ja keskittymiskyvyttömyydestä ei ole juurikaan haittaa, päinvastoin. Täytyy vain osata ohjata koiraa käyttämään energiaansa oikein. Mutta ei tuossa asiassa voi tarkemmin neuvoa koiraa näkemättä ja tuntematta, joten käytännön koulutusneuvontaan vaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liikutatteko koiraa joka päivä?:
Meillä puol vuotias koira ja pitää käyttää joka päivä väh.½tunnin lenkillä ettei hajota joka paikkaa :O

Aamuin illoin ulkoillaan tunnin lenkit ja niiden välillä vähä lyhyempiä. Paljon ollaan ulkona, kun nuo on aina mukana ku poikien kassa ulkoillaan. Melkein joka päivä käydään vielä koirapuistossa touhuamassa.
 
Eikö kukaan muista sen ravintolisän nimeä! Joskus sitä kysyin eläinkeskuksesta ja suosittelivat sitä, sillä kuulemma koira rauhoittuu paljonkin ja pystyy keskittymään paremmin. Ei mun mielestä ollut edes kauhean kallista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Niin että eilen aijoit ottaa asiaksi soitella joka paikkaan ja luopuminen viimenen keino ja että koira on tärkeä perheenjäsen... ja tänään saa sit monon kuvan perseeseen.... tosipa otit asiaksi etsiä apua!

Toiset on tälläsiä, laiska luonne omistajalla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi sitten otit sen koiran jos et sitä voi pitää ulkona?! ihme touhua!

Ei kaikilla koiranomistajilla oo mahdollisuutta rakentaa pihalle häkkiä :kieh:

mutta miksi otit sen jos asut kerrostalossa?

Kai kerrostalossakin saa koiran omistaa :whistle:
 
Hui, kuulostaa kamalalta. Ihmettelen että lukuisista tuhotöistä huolimatta ette ole rajanneet koirien tilaa kun olette poissa kotoa vaan pääsevät kaikkialle huusholliin (?)- makuuhuoneisiinkin. Koirat eivät tarvitse yksin ollessaan kuin max. yhden huoneen tai huoneen osan (josta voikin helpommin ottaa pois kaiken tuhoamiskelpoisen. tässäkin tapauksessa ongelmien ennalta ehkäisy olisi ollut helpompaa kuin nyt sitten korjaaminen kun koira on jo oppinut tuhoamaan. Tsemppiä kuitenkin jos yritätte kouluttaa,helppoa se ei tule olemaan kun tosiaan jo oppinut tämän tavan purkaa ahdistustaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Hui, kuulostaa kamalalta. Ihmettelen että lukuisista tuhotöistä huolimatta ette ole rajanneet koirien tilaa kun olette poissa kotoa vaan pääsevät kaikkialle huusholliin (?)- makuuhuoneisiinkin. Koirat eivät tarvitse yksin ollessaan kuin max. yhden huoneen tai huoneen osan (josta voikin helpommin ottaa pois kaiken tuhoamiskelpoisen. tässäkin tapauksessa ongelmien ennalta ehkäisy olisi ollut helpompaa kuin nyt sitten korjaaminen kun koira on jo oppinut tuhoamaan. Tsemppiä kuitenkin jos yritätte kouluttaa,helppoa se ei tule olemaan kun tosiaan jo oppinut tämän tavan purkaa ahdistustaan.

Aluksi olivat vaan keittiössä, sielä koira tuhos todella paljon. Alkoi laittaa hanan päälle ja vesivahinkokin oli lähellä. Sen jälkeen ne on saanu olla vaan käytävässä ja olohuoneessa. Muullalailla niitä ei saa täälä suljettua pienempään tilaan. Makkarit, keittiö ja vessa on suljettuja kun ollaan poissa.
 
Nyt on koiralle haettu serene-um tabletteja, koitetaan ny niillä hetken. Eläinkeskuksessa meinasivat, että sillä on voinu tuo repiminen tulla tavaksi ja tuo kuuri vois helpottaa sitä lopettamaan. Dap- haihdutinta aluksi ajattelin, mutta se ei sitte sovi näin isoon asuntoon.
 
Mun ymmärtääkseni koiran aktivoiminen hyvällä tavalla ja energian purkaminen voi olla vastaus. Yleensä liian vähän aktiviteettia saavat/liikkuvat turhautuu. Lenkkejä ulkona jonka päätteeks jos ehtii heittää palloa, frisbeetä jne leikkejä. Paljon liikuntaa ja leikkejä, aktiviteettia. Ehkä jokin harrastus(agility?). Sitten sisälle leluja sille.
Sitten lisäksi kokeita. Menette hetkeksi pois. Kun palaatte, kehutte jos paikat ok, jos tehny tuhmia, viette hyitellen rikottuun tai sotkettuun kohtaan ja mahd kastatte kuonoa siihen kohtaan ja torutte. Toruminen pitää tapahtua HETI kun se tapahtunut eli poissa saisitte olla vain hetken. Sitten pidentää poissaoloja ja toimii aina samoin. Kehuttava AINA jos ollu kiltti.
Myös ammattilaiselle voi mennä jutteleen ja saamaan apua. Jos ammattilainen ei osaa hoitaa asiaa niin se on huono!!! Aina on mahd saada apua tohon :wave: :hug:
 
Näemmä ulkoilutatte paljon :) hyvä. Eli siitäkään ei oo kiinni. Googlaa koirasivuja, siellä on alan ammattilaisia ja harrastajia niin kysy sieltä. Koraa ei tod tarvi tappaa eikä antaa edes pois :heart: :hug:
 
Meillä on sama ongelma 8½ kk koiran kanssa. Se tuhoaa ihan kaiken mihin koskee, ja kaiken lisäksi vetää lenkeillä keiken liikkuvan perään. Ollaan yritetty ihan kaikkea, sitruunapanta ei auta, se osaa avata ovia (lukot myös) eli ei voi jättää yksin huoneeseen. Leluja se ei huoli, jätettiin yksi päivä iso luu sille lisäseuraksi, mutta tuolit ja ovenkarmit oli paljon kiinnostavampia. Ollaan epätoivoisia ja tuntuu että koirasta on pakko luopua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zebrah:
Meillä on sama ongelma 8½ kk koiran kanssa. Se tuhoaa ihan kaiken mihin koskee, ja kaiken lisäksi vetää lenkeillä keiken liikkuvan perään. Ollaan yritetty ihan kaikkea, sitruunapanta ei auta, se osaa avata ovia (lukot myös) eli ei voi jättää yksin huoneeseen. Leluja se ei huoli, jätettiin yksi päivä iso luu sille lisäseuraksi, mutta tuolit ja ovenkarmit oli paljon kiinnostavampia. Ollaan epätoivoisia ja tuntuu että koirasta on pakko luopua...

On vielä niin nuori koira, että älä luovuta. Odota ainakin vielä vuosi! Lenkillä sinun tulee kuitenkin olla se, joka määrää tahdin ja määränpään.
 

Yhteistyössä