Koirasta luopuminen...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissMaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MissMaisa

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
2 415
0
36
Mä en tiedä kuinka kauan tuota nuorempaa koiraa voidaan enää pitää meillä :| Täyttää 1kk päästä vuoden, eikä näytä mitään järkiintymisen merkkejä. Sen takia meillä on tehty lattia remontti koko kämppään, maalattu ja tapetoitu. Se repii kaiken mikä jää pöydille/lattioille kun lähdetään. Yleensä nostetaan ihan kaikki pois sen ulottuvilta, mutta sitten keksii jotain muuta.
Postit on aina revitty, välillä on revittey verhot lattialle...
Perjantaina ukko tuli ensimmäisenä kotiin, tietokonepöytä oli raahattu keskelle lattiaa :o ja näyttö oli lattialla. Kaikki johdot oli revitty seinästä irti ja niistä vetämällä varmaan saanu pöydänkin siirtymään. Modeemia oli järsitty ja pöydältä melkein tiputettu tulostin |O
Mä en tiedä kuinka kauan tuota vielä jaksaa, mies olis jo kyllä aivan valmis siitä luopumaan, mutta mulle se on jo tullu niin tärkeäksi että päätös on todella vaikea :/ Mutta toisaalta meillä ei oo varaa koko ajan ostaa uusia tavaroita rikki menneiden tilalle :kieh: Seuraava osos on auton turvavyöt ja takaosan verhoilu |O
 
Eikös sen voisi laittaa vaikka pesuhuoneeseen kun kaikki on pois ja paljon tekemistä sinne sille. Purkkeja, joissa on makupaloja, mutta jotka pitää ensin askarrella auki, porsaan korvia ja muuta pureskeltavaa ja tietysti oma peti ja joku isompi "unilelu".
 
:laugh: ei voi muuta kun nauraa! Tuli nimittäin mieleen mun joulukuussa edesmennyt dalmatialainen! Ihan tuota samaa oli 2 ekaa vuotta, mutta sitten rauhottu ku seinään (paitsi metsälenkeillä rauhottu vasta noin vuosi sitten).

Monestihan noita näkee lehdissä, ilmoituksia, että annetaan koira pois pitovaikeuksien vuoksi ja kumman usein on noin 1-2 v koiria, jotka ei oo vielä täysin aikuistunu. Onko teillä mahkuja laittaa koiraan yhteen huoneeseen päivän ajaksi? Meidän koiruudella oli kahden ekan vuoden ajan oma huone, jossa ei kyllä mikään pysyny ehjänä, mutta muissa huoneissa sentäs pysy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eikös sen voisi laittaa vaikka pesuhuoneeseen kun kaikki on pois ja paljon tekemistä sinne sille. Purkkeja, joissa on makupaloja, mutta jotka pitää ensin askarrella auki, porsaan korvia ja muuta pureskeltavaa ja tietysti oma peti ja joku isompi "unilelu".

Se oli ennen pelkästään keittiössä ja tuhosi aivan kaiken. Nyt se saa olla olkkarissa ja käytävässä. Tuonne vessaan en sitä uskalla laittaa, sielä olis vaikka mitä hajotettavaa :/ Leluja, luita, vessapaperirulla virityksiä on vaikka kuinka paljo, muttei sitä kiinnosta ku ollaan poissa... Mulla ainaki keinot loppu nyt!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Antakaa sille jotain virikkeitä yksinolon ajaksi, niin ei tarvitse kuluttaa aikaa tuhoamalla tavaroita. Joutuuko olemaan pitkiäkin aikoja yksin?

Ei kauhean pitkiä enintään 6h, mutta yleensä vähemmän. Kuitenkin aina sillä on tuo toinen koira kaverina.
 
kantsisko alkaa kouluttamaan???Ittees saa syyttää tuossa tilassa...Sitä paitsi on kuonokoppia mitä voi pitää eikä koira kärsi siitä, voi juoda sen kanssa jne. oppii olemaan ajastaan kunnolla ilman pantaakin..Yritä nyt jaksaa, mutta älä ala sulkemaan koiraan mihinkään pieneen tilaan, s ei ole luontaista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä lähtis meillä samantien koira vetään, joko piikille tai sellaseen perheeseen missä se koulutetaan.

No sä et taida ymmärtääkkään nostaa katsetta sieltä omasta navastas!! Piikille joutaisit ihan itse!
 
Ihan ekaksi menkää ostamaan koiralle tarpeeksi iso metallihäkki. Sitten aina ruoat häkkiin. Kunnon tyyny minkä päällä nukkua, ja leluja ja puruluita. Jos koira joutuu olemaan paljon yksin se ahdistuu. Jotkut ahdistuu jo tunnista. Häkit on kalliita mutta hintansa väärtejä ja teillä tuota rahaa on jo mennyt haaskiin vaikka kuinka.
Huom!Häkitys on koiran parhaaksi eikä vankila.
 
Eroahdistus on ihan hoidettavissa...aikaa ja vaivaa se tietenkin vaatii, mutta mikäli koiran haluaa pitää, niin sen ajan ja vaivan jaksaa nähdä.

Ota yhteys eläinlääkäriisi, hän neuvoo sinut eteenpäin asiassa, sillä hänellä varmastikin on tiedossa paikkakuntasi ongelmakoirakouluttajat. Lisäksi koiralle voidaan mahdollisesti miettiä Clomicalm-lääkitystä, YHDESSÄ käyttäytymisterapian rinnalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koiruuksia:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä lähtis meillä samantien koira vetään, joko piikille tai sellaseen perheeseen missä se koulutetaan.

No sä et taida ymmärtääkkään nostaa katsetta sieltä omasta navastas!! Piikille joutaisit ihan itse!

Koirat on koiria, ihmiset on ihmisiä.
 
Meilläkin koira oli tosi touhukas pentuna ja aina löytyi jotain hajotettua. Onneksi meillä on pieni koira, niin vahingot eivät kuitenkaan olleet suuria.
Jouduimme rajaamaan koiran oleskelutilan tosi pieneksi, että se ei tehnyt mitään vahinkoja.

Yhteen väliin koira oli vessassa, mutta se oli jotenkin saanut hanan ujutettua auki ja siellä juoksi (tottakai) lämmin vesi ties kuinka monta tuntia max. 6 h. :kieh:

Suosittelen koiran häkkiä teille!

Meillä oli se koiralle tarkoitettu haihdutin käytössä, mutta ei se ainakaan meidän koiraan tehonnut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ihan ekaksi menkää ostamaan koiralle tarpeeksi iso metallihäkki. Sitten aina ruoat häkkiin. Kunnon tyyny minkä päällä nukkua, ja leluja ja puruluita. Jos koira joutuu olemaan paljon yksin se ahdistuu. Jotkut ahdistuu jo tunnista. Häkit on kalliita mutta hintansa väärtejä ja teillä tuota rahaa on jo mennyt haaskiin vaikka kuinka.
Huom!Häkitys on koiran parhaaksi eikä vankila.

Yritetty jo, haukkui kaiket päivät ja loppujen lopuksi hajotti häkin kulmasta ja karkasi sieltä tuhoamaan. Korjattiin kulma ja sen jälkeen se repi irti niitä pinnoja niin päljon, että pääsi sieltä pois :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ihan ekaksi menkää ostamaan koiralle tarpeeksi iso metallihäkki. Sitten aina ruoat häkkiin. Kunnon tyyny minkä päällä nukkua, ja leluja ja puruluita. Jos koira joutuu olemaan paljon yksin se ahdistuu. Jotkut ahdistuu jo tunnista. Häkit on kalliita mutta hintansa väärtejä ja teillä tuota rahaa on jo mennyt haaskiin vaikka kuinka.
Huom!Häkitys on koiran parhaaksi eikä vankila.

Yritetty jo, haukkui kaiket päivät ja loppujen lopuksi hajotti häkin kulmasta ja karkasi sieltä tuhoamaan. Korjattiin kulma ja sen jälkeen se repi irti niitä pinnoja niin päljon, että pääsi sieltä pois :o

Laittakaa sinne jokin vaate joka haisee isännälle/emännälle, riippuen kumman perään koira on enemmän!
 
Jos asutte rivarissa tai ok-talosa, tehkä sille häkki ulos. Mutta tosiaan, sellaiseen paikkaan se yksinollessa, missä ei ole mitään rikottava. Ei koiran tarvitse pästä jokapaikkaan. Peppain vinkki häkistä on ok, jos ei ole mahdollista tehdä häkkiä ulos tai laittaa yhtä huonetta koiralle. Mä ajattelin tuota pesuhuonetta iksi, että siellä yleenä on kaakelit seinissä ja lattiassa.
 
Joo, meillä koira puri aina eteisen mattoon ison reijän, kerran oli repiny naulakosta miun nahkatakin käyttökelvottomaks. Pari kertaa unohtu laittaa vessan ovi kunnolla kiinni niin oli levittäny roskiksen ja kaiken sisällön levittäny ja repiny silpuksi :whistle:
tais olla noin vuoden ikänen sekin. Oli meillä hoidossa noin puoli vuotta kun omistajat muuttivat ruotsiin. En muista lopettiko tuhojen tekemisen ennen ku omistaja tuli hakee. Oli kyl muutenki meidän omaan koiraan verrattuna aika vilkas vaikka samaa rotua oli.
Me pidetään koira aina eteisessä kun lähetään johonkin. Muuten kiipeilee sohville ja sängylle.
 
Voisiko olla eroahdistusta. Olette varmaan kokeilleet kaiken, uudestaan yksinjäämiskoulutuksen aloittamisen, kunnon lenkki ennen yksinjäämistä, paljon puuhaa, esim radio soimaan kun on yksin.
Kuonokoppaa ei saa pitää koiralla sen ollessa yksin, se olisi jo eläinrääkkäystä. Tuohon voi auttaa jo ikäkin kun koira saa sitä lisää

Ja aina koulutusauta. Meidän koira kärsi/kärsii eroahdistuksesta. Kaikki kotikonstit kokeiltiin koirakouluttaja apuan. Mutta ei, koira alkoi tuhota paikkoja jo kun vei roskat ulos.

Lopulta menimme eläinlääkärille. Diaknoosina eroahdistus. Eli koira ei vain kyennyt olemaan erossa meistä. Saimme koiralle "masennus" lääkkeet, samaan aikaan sattui muutto uuteen asuntoon, ja aloitimme yksinjäämiskoulutuksen aivan alusta, kuin pennulle.

Kaksi kuukautta siinä meni, sitten pystyimme jättämään lääkityksen pois. Koira oli tulloin n. 2vuotias Nyt ikää tulee herralle 7v ja hyvin on mennyt. Enää ei ole tuhottu mitään ja koira pärjää hyvin yksin.


Ennen tuota lääkitystä koira söi kukista ja kengistä alkaen lipastoihin ja nojatuoluihin, muovimaton lattiasta yms.


Eli älkää luovuttako, onhan se rankkaa ja hermoja kiristävää. Mutta nähkää vähän vaivaa. Pyytäkää koirankouluttajalta vinkkejä. Jos mikään ei auta on eläinlääkäri ja mahdollisesti tuo eroahdistus yksi vaihtoehto.

Miten koira käyttäytyy kun olette kotona?
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jos asutte rivarissa tai ok-talosa, tehkä sille häkki ulos. Mutta tosiaan, sellaiseen paikkaan se yksinollessa, missä ei ole mitään rikottava. Ei koiran tarvitse pästä jokapaikkaan. Peppain vinkki häkistä on ok, jos ei ole mahdollista tehdä häkkiä ulos tai laittaa yhtä huonetta koiralle. Mä ajattelin tuota pesuhuonetta iksi, että siellä yleenä on kaakelit seinissä ja lattiassa.

Asutaan nyt kerrostalossa, mutta haaveissa olis rivitalokämppä tai omakotitalo, missä sais koirat ulos päiväksi.
 
Tuolla profiilissa on kuva yhdestä tuommoisesta koirasta. Haettiin se löytöeläinkodista 13 viikkoisena, kun joku oli vieny sen eläinlääkärille koska se ei ole sisäsiisti ja rikkoo kaiken. Eläinlääkäri ei ollu suostunu lopettaman sitä, vaan vei löytöeläinkotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ihan ekaksi menkää ostamaan koiralle tarpeeksi iso metallihäkki. Sitten aina ruoat häkkiin. Kunnon tyyny minkä päällä nukkua, ja leluja ja puruluita. Jos koira joutuu olemaan paljon yksin se ahdistuu. Jotkut ahdistuu jo tunnista. Häkit on kalliita mutta hintansa väärtejä ja teillä tuota rahaa on jo mennyt haaskiin vaikka kuinka.
Huom!Häkitys on koiran parhaaksi eikä vankila.

Yritetty jo, haukkui kaiket päivät ja loppujen lopuksi hajotti häkin kulmasta ja karkasi sieltä tuhoamaan. Korjattiin kulma ja sen jälkeen se repi irti niitä pinnoja niin päljon, että pääsi sieltä pois :o

No sitten pitää yrittää häkkiä+rauhoittavia. En tiedä miten toimii nämä DAP-systeemit mutta teidän tilanteessa kaikki keinot on sallittuja.
Voin rehellisesti myöntää että meiltä tuollainen koira olisi jo lähtenyt sinne mistä tulikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä rotuinen koira se on?Aika vauhdikas koira kyllä.
Eikös niitä ole jotain ongelmakoirakouluttajia tms?Oletteko kokeilleet mitään sellaista?

Ajokoiraa ja susikoiraa löytyy neidistä, kuulin jälkeenpäin, että tuo on vaikea yhdistelmä :/ Mutta en kyllä uskonut, että näin koville joudutaan. Vanhempi on pentuna repiny paljon, mutta ei hajottanu kumminkaan kaikkea ja tuntuu, että tuo nuorempi valitsee vaan kaikista arvokkaimmat tuhottavaksi |O
 

Yhteistyössä