Koiranpentu ja lapsi, mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Eli meille tuli joku aika sitten koiranpentu. Pentu näykkii, mikä on ihan normaalia, mutta lapsista se tuntuu ikävälle ja jopa pelottavalle. Itse uskon että koiran pureminen loppuu, kunhan hampaat vaihtuu, mutta miten me selvittäis se aika kunnes koira ja lapset sopeutuu toisiinsa?
Sama kun koira hyppii, haukkuu jne, on lapsista pelottavaa. Kaikki neuvot lasten ja koiran yhteiselosta otetaan vastaan :D

Minäkin olen neuvonut lapsia kiljahtamaan oikein kovaa ja myöskin kääntämään selän kun ei halua koiraa iholle.
Ihan hyvin on tuo kiljahtaminen tepsinyt.

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Kiljahtaminen tai vinkaisu toimii, mutta se EI kannata! Koska se on alempiarvoinen aina joka inahtaa ja silloin koira päästää irti, mutta luulee olevansa lasta ylempänä. Tästä seuraa myöhemmin pahoja ongelmia ja koira pomottaa lapsia vanhempana pahemmin. Opeta lapsia sanomaan tiukasti EI koiralle, ärähtämällä, ja kääntämään selän koiralle. Koiranpentu vielä opettelee paikkaansa laumassa ja pureminen on osaksi myös leikkiä, osaksi koetusta siitä kuka on pomo. Kun koiramaailmassa käännetään selkä toiselle, se tarkoittaa että nyt pitää rauhoittua. Tehoaa myös hyppimiseen, ja silloinkin sanotaan EI.

Kiljahtaminen tai vinkaisu toimii, mutta se EI kannata! Koska se on alempiarvoinen aina joka inahtaa ja silloin koira päästää irti, mutta luulee olevansa lasta ylempänä. Tästä seuraa myöhemmin pahoja ongelmia ja koira pomottaa lapsia vanhempana pahemmin. Opeta lapsia sanomaan tiukasti EI koiralle, ärähtämällä, ja kääntämään selän koiralle. Koiranpentu vielä opettelee paikkaansa laumassa ja pureminen on osaksi myös leikkiä, osaksi koetusta siitä kuka on pomo. Kun koiramaailmassa käännetään selkä toiselle, se tarkoittaa että nyt pitää rauhoittua. Tehoaa myös hyppimiseen, ja silloinkin sanotaan EI.

No tätä oon koittanut, mutta lapset arkailee nyt koiraa kun se on niitä varpaita nakerrellut. :(

Meillä lapset ovat syöneet lattialla koiran nenän edessä jotain koirallekin sopivaa syötävää (tai vaihtoehtoisesti pitäneet jemmassa koiran nappulaa) ja antaneet koiralle sitten syöntinsä jälkeen tälle makupalan. Koira on kyllä hyvin löytänyt paikkansa, vaikka lapset kiljuivatkin puremiselle.

Meillä lapset ovat syöneet lattialla koiran nenän edessä jotain koirallekin sopivaa syötävää (tai vaihtoehtoisesti pitäneet jemmassa koiran nappulaa) ja antaneet koiralle sitten syöntinsä jälkeen tälle makupalan. Koira on kyllä hyvin löytänyt paikkansa, vaikka lapset kiljuivatkin puremiselle.

Samoin meillä. Koira ei ole koskaan yrittänyt pomottaa lapsia. Lapsen tulee myös olla se joka aloittaa (ja lopettaa) leikin, jos aloittaa. Koiralle on turha hokea sanaa ei, jos/kun sitä ei ole vielä sille opetettu.

Meillä lapset on vielä niin pieniä, ettei ne ymmärrä kiljaista, vaikka käskisinkin. Ja meilläkin siis on pentu joka puree, tai lähinnä puri. Sillointällöin pentu saattaa napata lasta, mutta hyvin harvoin. Ja tällöinkin monasti syy on lapsen.

Mutta siis meillä on tehonnut se, että käyn koiran silmille, kuin yleinen syyttäjä. Karjaisen siis melko lujaa (perkele, lopeta tai jotain muuta, mikä mieleen sillä hetkellä ikinä juolahtaakin) ja juoksen uhkaavasti koiraa kohden. Hyvin nopeasti koira oppi jättämään lapset rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23958162:
Niin että palkkio kusipäisestä toiminnasta

Ei vaan kun pentu tulee kohti leikkiäkseen,on aina puruluu saatavilla jota voi tarjota pennulle kätensä tai varpaidensa sijaan.Meillä toimi loistavasti,samaten joku koiran oma lelu jota se sai nakerrella.Meillä ei koiranpentu ollut kusipää vaan leikkisä eikä aina tajunnut jos hampaat osui käteen.

Meillä lapset on vielä niin pieniä, ettei ne ymmärrä kiljaista, vaikka käskisinkin. Ja meilläkin siis on pentu joka puree, tai lähinnä puri. Sillointällöin pentu saattaa napata lasta, mutta hyvin harvoin. Ja tällöinkin monasti syy on lapsen.

Mutta siis meillä on tehonnut se, että käyn koiran silmille, kuin yleinen syyttäjä. Karjaisen siis melko lujaa (perkele, lopeta tai jotain muuta, mikä mieleen sillä hetkellä ikinä juolahtaakin) ja juoksen uhkaavasti koiraa kohden. Hyvin nopeasti koira oppi jättämään lapset rauhaan.

Tää on ehkä hiukan kyseenalainen tapa, mutta otetaan käyttöön jos ei muu auta. Meillä sama, ettei lapset tajua huutaa, vaan aina koittavat vetää jalan pois koiran suusta ja sehän vaan pentua innostaa :/

Minkä ikäiset lapset teillä on?

Jotkut on myös kai ihan hyvällä menestyksellä käyttäneet suihkepulloa purevaan pentuun, se vaan ei toimi kaikilla vaan saattaa vain innostaa pentua.

Mä en hevillä kävis karjumaan ja säikyttelemään pentua, sillä teidän on tarkoitus rakentaa luottamukseen perustuva suhde, ei pelkoon.

Ei vaan kun pentu tulee kohti leikkiäkseen,on aina puruluu saatavilla jota voi tarjota pennulle kätensä tai varpaidensa sijaan.Meillä toimi loistavasti,samaten joku koiran oma lelu jota se sai nakerrella.Meillä ei koiranpentu ollut kusipää vaan leikkisä eikä aina tajunnut jos hampaat osui käteen.

No mä tasan en kirjottanu et mikään pentu olis kusipää, vaan taisin kirjottaa et se toiminta on sitä, mut yks lysti.

Ite en palkitsis koiraa jos sillä on ollu tapana käyttää hampaitaan ihmiseen edes etukäteen millään palkkiolla, mut kukin tavallaan.

Mun pentu ei käytä hampaita ihmiseen vaikka sitä ekoina päivinä harastikin ja lopetti ihan sillä ku sille kiljastiin ja käännettiin selkä. Tota harrastaa kyl sitä kohtaan noi aikuiset koiratki jotka käsittääkseni puhuu ihan koiraa. Ei ne pyri antamaan sille mitään leikkiä tai leluja jos se kohti on tulossa hampaitaan käyttämään

[QUOTE="Juh";23958641]Minkä ikäiset lapset teillä on?

Jotkut on myös kai ihan hyvällä menestyksellä käyttäneet suihkepulloa purevaan pentuun, se vaan ei toimi kaikilla vaan saattaa vain innostaa pentua.

Mä en hevillä kävis karjumaan ja säikyttelemään pentua, sillä teidän on tarkoitus rakentaa luottamukseen perustuva suhde, ei pelkoon.[/QUOTE]

Mites ne aikuiset koirat mahtaakaan opettaa niitä pentuja siinnä laumassa käyttäytymään

Tää on ehkä hiukan kyseenalainen tapa, mutta otetaan käyttöön jos ei muu auta. Meillä sama, ettei lapset tajua huutaa, vaan aina koittavat vetää jalan pois koiran suusta ja sehän vaan pentua innostaa :/

Miksi kyseenalainen? Eikö koiralle saa korottaa ääntä? Vai eikö koiraa kohden saa rynnistää?

Kyllä mä olen sitä mieltä, että jos muutamalla toistokerralla päästään haluttuun lopputulokseen ilman että koiraan on koskettu fyysisesti, niin ei se kovinkaan kyseenalainen voi olla. Tuossa kun ei kuitenkaan pelotella pentua henkihieveriin vaan kohdistetaan siihen senvertaa painetta, että ei-toivottu toiminto sammuu ja tilalle tulee toivottu toiminto. Ja tästä koira saa tietenkin aina positiivisen palautteen.

Koira tekee sitä mitä sen kannattaa tehdä. Kun se tarraa muksua jalasta kiinni ja muksu alkaa kiskomaan jalkaansa, niin kuten itsekin sanoit, koira vain innostuu. Se saa suorastaan palkan ei-toivotusta toiminnostaan, kun sitä jalkaa kiskotaan vastakkaiseen suuntaan ja koiraa kenties vielä lähdetään rynnistämään pakoon.

Lapset on lapsia, eikä heiltä voi vaatia koulutusvastuuta moisesta asiasta. Niinpä se vastuu on meillä aikuisilla. Ja vaihtoehtona mulla oli siis opettaa 1v ja 2v ikäisiä lapsia seisomaan paikoillaan, kun koira tarraa kiinni (ei tod. onnistu) tai tehdä siitä kiinnitarraamisesta niin epämukavaa, ettei koira halua sitä enää tehdä...tarjoten samalla tilalle jotakin mukavampaa.

Niinpä, kun koira tarrasi lapseen kiinni, rähähdin sille ja ryntäsin uhkaavasti kohden. Tällöin koira päästi irti. Tämän jälkeen tehdään koiran kanssa välittömästi sopu, eli äänensävy muutetaan positiiviseksi ja koiraa kannustavaksi. Tässä kohtaa kiljuin riemusta ja kerroin, miten hieno koira se on, kun se lopetti typerän toimintansa. Kutsuin luokse ja palkitsin suurin rapsutuksin. En nyt osaa sanoa montako toistokertaa tämä vaati, mutta noin viikossa loppui pureminen. Koska kyseessä on vieläpä paimentava rotu, on se lapsiin tarraaminen tosissaan saatava lopumaan heti alkuunsa. Ja se loppui.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23958650:
Mites ne aikuiset koirat mahtaakaan opettaa niitä pentuja siinnä laumassa käyttäytymään

Kyllä mä oon ärähtäny meidän koiralle jos se ei usko, mutta huutaminen ja säikyttely on ihan eri asia.

[QUOTE="Juh";23958682]Kyllä mä oon ärähtäny meidän koiralle jos se ei usko, mutta huutaminen ja säikyttely on ihan eri asia.[/QUOTE]

Aikuinen koira ärähtää siten et pentu monesti pissaa alleen, mut kyllä loppuu typerä käyttäytminen todella nopeesti ja sille pennulle ne aikuiset osottaa myös äärettömän suurta hellyyttä siitä toivotusta käyttäytymisestä.
Ja tollasessa laumassa kasvaneet koirat on niitä koiria jotka oikeesti puhuu sitä koiraa ja ovat erittäin tasapainoisia päänupiltaan

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="Juh";23958641]Minkä ikäiset lapset teillä on?

Mä en hevillä kävis karjumaan ja säikyttelemään pentua, sillä teidän on tarkoitus rakentaa luottamukseen perustuva suhde, ei pelkoon.[/QUOTE]

Mitä sillä suihkepullolla on tarkoitus saada aikaan? Eikö sinäkin nimenomaan pelotella pentua ja tuoteta sille epämukava olo? Ei se taida olla sen enempää luottamusta herättävää, kuin karjuminenkaan. Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että vettä nenään ja silmiin ruiskiva omistaja on koiran mielestä ihan huippuihana, rehti ja reilu tyyppi?

Koira ei mene rikki siitä, jos sille karjaisee tai vaikka sen naamaan suihkii vettä, mikäli koiraa kohtaan kuitenkin lopulta ollaan reiluja, mikä tarkoittaa siis käytännössä sitä, että koira saa homman lopulla positiivisen palkkion oikeasta toiminnastaan.

Ja miksi itse sitten käytän ennemmin ääntä...mulla ei ole 24/7 suihkepulloa kädessä, ääni ja jalat on mukana aina.

Mitä sillä suihkepullolla on tarkoitus saada aikaan? Eikö sinäkin nimenomaan pelotella pentua ja tuoteta sille epämukava olo? Ei se taida olla sen enempää luottamusta herättävää, kuin karjuminenkaan. Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että vettä nenään ja silmiin ruiskiva omistaja on koiran mielestä ihan huippuihana, rehti ja reilu tyyppi?

Koira ei mene rikki siitä, jos sille karjaisee tai vaikka sen naamaan suihkii vettä, mikäli koiraa kohtaan kuitenkin lopulta ollaan reiluja, mikä tarkoittaa siis käytännössä sitä, että koira saa homman lopulla positiivisen palkkion oikeasta toiminnastaan.

Ja miksi itse sitten käytän ennemmin ääntä...mulla ei ole 24/7 suihkepulloa kädessä, ääni ja jalat on mukana aina.

En ole itse käyttänyt suihkepulloa, koska mun mielestä se ei ole erityisen hyvä keino. Mutta, suihkepullolla pystyy "ampumaan" pitkänkin matkan päästä, eikä koira yhdistä sitä ihmiseen vaan nimen omaan siihen toimintaan mitä on tekemässä.

Mun mielestä myös koiran luonne ratkaisee paljon minkälaisia keinoja kannattaa käyttää. En jaksa alkaa vääntämään koiran koulutusmetodeista, koska tyylejä on niin monia ja useat on varsin toimivia. Kerroin vain miten itse olen toiminut ja miten en toimisi ja miksi.

Kun meille tuli koira niin se pikkupentuvaihe oli sellanen että tuntu että järki lähtee... Meillä tehtiin niin että minä tai mieheni oli _aina_ kieltämässä koiraa jos se puri/hyppi. Jos tuli puremista/hyppimistä tai muuta niin aikuinen esti (fyysisestikin) ja kielsi koiraa jos lapsen 'ei' ei auttanut. Meillä tämä toimi. Nyt kun koira on aikuinen ja lapsikin isompi niin tulevat ihan hyvin juttuun. Koira myös useinmiten uskoo kun lapsi komentaa. Lapsi myös antaa ruuan koiralle. Uskoisin että meillä koira kun oli pentu niin se myös käyttäytyi kuin pentukoira mutta samalla tuli myös oppi siitä että lapset on laumanjohtajan 'suojeluksessa'.

Meillä on ns. alkukantainen rotu ja uros. Pentuaikana oltiin tosi tarkkoja koiran kohtelussa, eli kieltämisetkään ei olleet 'rajuja'. Minun on vaikea selittää näitä juttuja mutta pitkäpinnaisuus ja johdonmukaisuus auttoi. Melkein pitäisi nähdä koira ja olla tilanteessa mukana niin voisi neuvoa paremmin.

Yhteistyössä