Tää on ehkä hiukan kyseenalainen tapa, mutta otetaan käyttöön jos ei muu auta. Meillä sama, ettei lapset tajua huutaa, vaan aina koittavat vetää jalan pois koiran suusta ja sehän vaan pentua innostaa :/
Miksi kyseenalainen? Eikö koiralle saa korottaa ääntä? Vai eikö koiraa kohden saa rynnistää?
Kyllä mä olen sitä mieltä, että jos muutamalla toistokerralla päästään haluttuun lopputulokseen ilman että koiraan on koskettu fyysisesti, niin ei se kovinkaan kyseenalainen voi olla. Tuossa kun ei kuitenkaan pelotella pentua henkihieveriin vaan kohdistetaan siihen senvertaa painetta, että ei-toivottu toiminto sammuu ja tilalle tulee toivottu toiminto. Ja tästä koira saa tietenkin aina positiivisen palautteen.
Koira tekee sitä mitä sen kannattaa tehdä. Kun se tarraa muksua jalasta kiinni ja muksu alkaa kiskomaan jalkaansa, niin kuten itsekin sanoit, koira vain innostuu. Se saa suorastaan palkan ei-toivotusta toiminnostaan, kun sitä jalkaa kiskotaan vastakkaiseen suuntaan ja koiraa kenties vielä lähdetään rynnistämään pakoon.
Lapset on lapsia, eikä heiltä voi vaatia koulutusvastuuta moisesta asiasta. Niinpä se vastuu on meillä aikuisilla. Ja vaihtoehtona mulla oli siis opettaa 1v ja 2v ikäisiä lapsia seisomaan paikoillaan, kun koira tarraa kiinni (ei tod. onnistu) tai tehdä siitä kiinnitarraamisesta niin epämukavaa, ettei koira halua sitä enää tehdä...tarjoten samalla tilalle jotakin mukavampaa.
Niinpä, kun koira tarrasi lapseen kiinni, rähähdin sille ja ryntäsin uhkaavasti kohden. Tällöin koira päästi irti. Tämän jälkeen tehdään koiran kanssa välittömästi sopu, eli äänensävy muutetaan positiiviseksi ja koiraa kannustavaksi. Tässä kohtaa kiljuin riemusta ja kerroin, miten hieno koira se on, kun se lopetti typerän toimintansa. Kutsuin luokse ja palkitsin suurin rapsutuksin. En nyt osaa sanoa montako toistokertaa tämä vaati, mutta noin viikossa loppui pureminen. Koska kyseessä on vieläpä paimentava rotu, on se lapsiin tarraaminen tosissaan saatava lopumaan heti alkuunsa. Ja se loppui.