Koiramme PURI vauvaa/taaperoa, KOIRAIHMISILTÄ neuvoja?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Kuinka lapsi suhtautuu koiraan tuommoisen paallekaynnin jalkeen? Kylla kai useimmat lapset alkavat pelkaamaan koiraa/koiria tuollaisen kohtelun paatteeksi? Eli jos lapsesi selvasti alkaa pelkaamaan koiraanne, pidatko koirastasi itsepintaisesti kiinni siinakin tapauksessa?
:attn:
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
HUOM,
Ei kannata tulla suoraan ehdottamaan piikille vientiä tai muutenkaan tulla kettuilemaan. Sanon jo valmiiksi, etten niihin viesteihin tule vastaamaan!

Tilanne on se, että meillä on ihan tietoiseti otettu ongelmakoira (ollut kauan ennen lasta). Kun lapsi lähti konttaamaan tuli arvojärjestyksessä ilmeisesti koiran mielestä epäselvyyttä; ei päästä konttaajaa ruokakupille, vaan ärähtää (tilanteita yritetään tietysti välttää).

Muuten koira ja lapsi on ylimmät ystävät; leikkivät yhdessä, nukkuvat päiväunet yhdessä, varastavat kahvipöydästä herkkuja yhdessä ja koiran luo lapsi menee, kun jännittää (esim imuri tms).

Nyt yöllä nostin lapsen pinnasängystä väliimme nukkumaan, kun oli rauhaton. Koira nukkui jalkopäässä. Seuraavaksi heräsin raivoisaan murinaan ja että koira "raateli" jotain. Lasta.

Lapsella on nyt kasvoissa purukalustosta veriset jälet.

Tulkintani tilanteesta on se, että koiran ollessa täydessä unessa lapsi on mennyt leikkimään sen kanssa. Pimeässä huoneessa, joten koira on ilmeisesti säikähtänyt. Lapsi on myös aika kovakourainen, kun ei vielä osaa varoa.

Minulla on jo ajatus, miten tulen toimimaan, mutta haluaisin vielä kuulla teiltä mielipiteen...?
että täällä ilkeät selkeästi ilmoittaa, että koira on sulle tärkeämpi lastasi. Huh huh.
 
Casper
Alkuperäinen kirjoittaja Casper:
Lisään vielä. Ehdottomasti olisin lapsen kuitenkin käyttänyt lääkärissä. Koirassa on bakteereja, jotka voi olla erittäin vaarallisia.[/quo

Lisään vielä.
Karpon ohjelmassa ollut joskus juttu. Ihan tarkkaan en muista, mutta koira oli purrut ja jonkinlainen jälki oli jäänyt. Myöhemmin tullut flunssantyylisiä oireita ja kuoli siihen. Eihän se tietenkään satavarmaa ole, että mistä tää johtui, mutta arvelivat koirassa olevasta bakteerista johtuneen.
Koirassa on kuulemma jokin bakteeri, joka on ihmiselle vaarallinen.

Nämä vain kuulojuttuja, lääkäri varmaan tietää paremmin.
 
pentupentu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Oletko nyt ihan tosissasi et kävi noin pahasti? Kai lapsi on käynyt lääkärissä?

Mun mielestäni tuossa ruokakupilla murisemisessa ei oo kyse mistään arvojärjestyksestä. Ei koiran kuulukaan pitää lasta ylempiarvoisena, vaan sinua. Lapsi on sinun ja koira tietää sen. Lapsella ei myöskään mielestäni ole mitään asiaa koiran ruokakupille.

Jos piikki tai uusi koti ei ole vaihtoehto, ei liene muuta mahdollisuutta, kuin että lasta ja koiraa vahditaan tulevaisuudessa ihan haukkana. Samassa huoneessa ei voi nukkua jne. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi joku jaksaisi kiduttaa itseään tuollaisella elämällä.
öö.. mitenniin koiran ei kuulu pitää lasta ylempiarvoisena? tottakai kuuluu!
Ai vauvaa/taaperoa? Oletko nyt ihan tosissasi?
no olen. jokaisen (ihmis) perheenjäsenen kuuluu olla koiraa ylempänä.
Koira pitää lasta lauman pentuna. Jos aikuiset ei pentua komenna, koira tekee sen
 
vieras
Vastuutonta edes harkita tuollaisen koiran pitämistä edelleen puremisvälikohtauksen jälkeen. Mä en olisi alunperinkään ottanut perheeseemme koiraa, jolla "vintti pimeenä". Eihän sen koiran taustoista voi tietää, ja jokin ihmisen silmissä mitätön juttu voi laukaista koirassa aggressiot. Mun mielestä ainoa järkiratkaisu on luopua ongelmakoirasta. Voihan sitä ottaa tilalle pennun, jonka itse kasvattaa alusta pitäen, jolloin heti alkuun arvojärjestys ja talon tavat tulevat koiralle tutuiksi. Hyvä vanhemmuus tarkoittaa sitä, että osataan asettaa lapsi aina etusijalle. Se tarkoittaa joskus kipeiden ratkaisujen tekemistä, kuten tässä nyt tuo koirasta luopuminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja Heinämassu82:
Meidän poikaa puri koira (tai näykkäisi) käsivarteen kun meni paijaamaan "vartiossa" ollutta koiraa..Eli isäni oli vessassa, ja heidän koira sitten vessan oven edessä. Pahoja jälkiä ei edes tullut, ja tapahtuneesta on kulunut nyt pari vuotta. Lapsi pelkää hysteerisesti jokaista koiraa mikä vastaan tulee.Niin pieniä kuin isoja. Eilen viimeksi säikähti rauhassa kävelevää kääpiökokoista koiraa niin paljon, että melkein syöksyi autotielle auton alle :headwall: :snotty:

Tällästä näistä siis seuraa, voisinko sanoa että parhaimmissa tapauksissa. En tiedä enää mitä kokeilla että tää kammo menisi pois lapselta, aiemmin piti kaikista eläimistä. Puremishetkellä poika oli vajaa 3 vuotias (jos oikein muistan)
Onko sun kellään kaverilla erityisen lapsirakasta koiraa? Antaisitte koiran ja sun pojan tutustua rauhassa toisiinsa, jospa noin saisitte pojan pelkoja hälvenemään?
Ikävä kyllä ei ole. lapsi säikähti jopa mäyräkoiran pentua viime viikonloppuna..Tuli aivan hysteeriseksi kauhusta, vaikka koira kulki vain ohi ja vähän haisteli.
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
:LOL: Ai joku on oikein ollut huolissaan onko minulla koiria. Kuulkaapa on koira, ja lapsikin. Ai kauheeta. :xmas:

Edelleen oon sitä mieltä, ettei meidän koira pidä lasta ylempiarvoisena, vaan meitä, aikuisia. Me määräämme säännöt, ja siksi homma pelittää. Koira tietää mitä saa tehdä ja mitä ei.

Vaikka samapa tuo, lopputuloshan on sama kummassakin tapauksessa.
Eli teillä lapsi voi ottaa koiralta ruokakupin edestä, ilman että koira ärähtää? :)
 
Casper
Eiköhän olis aika lopettaa tämä ap:n raateleminen. Täällähän ollaan nyt itse kuin koiria.
Koiraihmisenä ymmärrän kyllä ap:täkin. Silti toistan vielä, lääkärissä olisi pitänyt käydä.
Eihän ap varmaankaan koiraa pidä lasta tärkeämpänä, vaikka se täällä halutaan niin kääntää. Koirat vaan ovat koiraihmisille kuin perheenjäseniä. Ne ei ainakaan ilman syytä pure ja hauku niinkuin me ihmiset.
 
pentupentu
Noh, jos taas mietitään mikä se koira alunperin on. Kun koirat ruokailevat laumassa, ei silloin pennut mene sitä ruokailua häiritsemään. Jos ylempiarvoinen ei pentua komenna sitä pitää itse komentaa. Back to basic...
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja pentupentu:
Noh, jos taas mietitään mikä se koira alunperin on. Kun koirat ruokailevat laumassa, ei silloin pennut mene sitä ruokailua häiritsemään. Jos ylempiarvoinen ei pentua komenna sitä pitää itse komentaa. Back to basic...
Voi sentään. Kun se ihmisvauva ON koiran yläpuolella. Siksi koiran PITÄÄ väistyä.... kas siinä on teillä arvojärjestys persiillään....
 
vieras
Koira pois. Lapsen pitää pystyä ottamaan koiralta vaikka luu suusta ilman murinoita. Meidän uros puri poikaa kerran, varoittamatta, lähti samantien uuteen kotiin, en ottaisi riskiä, itseä purtu lapsena naamaan ja pahasti, koiralla oli tod.näk. aivokasvain!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kysymyksiä ap.lle:
Minkä rotuinen, ikäinen koira on ja millainen taustahistoria?
Onko koira ensimmäisenne?

Onko ensimmäinen lapsenne?
Koira on cava. Tuli meille jo pentuna ja heti alkuun selvisi, että vietit sillä on vähän suotavaa vahvemmat. Ei mikään raivoisa tappaja kuitenkaan, kuten palstamammat haluavat asian käsittää... ;)

"Cavalier sopii niille, jotka haluavat pienikokoisen, kaikille yhtä ystävällisen, reippaan ja erittäin seurallisen koiran. Cavalier sopii myös lapsiperheisiin, kunhan aikuiset valvovat, että koira saa nukkua ja olla rauhassa aina kun se itse haluaa.
Se on erittäin lempeäluonteinen eikä kestä kovia otteita."
(yhdistyksen sivuilta)

Koira ei ole ensimmäiseni, lapsi on.

En millään jaksaisi enää jankata, mutta sanon vielä kerran:

KOIRA OLI TAPAHTUMAN AIKAAN UNESSA ja kun havahtui ärjäsyyni, lähti heti kälppimään ja häpeää vieläkin eteisessä. Se, että koira unessa toimii vaistojen varassa, ei tee siitä raivohullua tai tappajaa, vaan eläimen.

Lapsi nukkui välissämme. KOIRALLA EI SÄNKYYN OLE ASIAA, mutta oli miehen jalkoihin päässyt nukkuessamme livahtamaan.

Mieheni on perheestä, joka pitää eläimistä mutta ei ole niistä kokemusta. En ole olankohautuksella heille syytä sysännyt, mutta en myöskään ota vastuulleni syytä tapahtumista joiden aikana en ole ollut läsnä. Joku epäili miten saatoin ensin olla poissa ja sitten paikalla kun vaari päästi lapsen koiran kupille. Oletko sinä koskaan käynyt vessassa?

Koiramme on pieni, lasta pienempi ja totelevainen, kiltti koira. Ihan turha verrata sitä raatelevaan rotikkaan tai pystykorvaan. Se on silti eläin. Minä en ole kertonut mitään siitä, mitä koira saa ja ei saa tehdä kotona, vain palstamammat ovat tehneet johtopäätöksiä - väärään suuntaan. Koira on erittäin hyvin koulutettu. Silti se on ELÄIN ja sillä on eläimen vaistot.

Voitte tietysti inttää, etten osaa koiraa kouluttaa. Totuutta ette kuitenkaan voi tietää. Minulla oli myös heti selvillä, miten toimin tämän tapahtuman jälkeen. Halusin kuitenkin kuulla muidenkin ehdotuksia KOIRAN KOULUTUKSEEN LIITTYEN.

Alotuksessani yritin mahdollisimman selvästi esittää asiani; ALOITUS KOSKI KOIRAA. Lapsesta minulla ei ole mitään intressejä kanssanne keskustella.

Mielenrauhanne vuoksi voin kertoa: Lapsi voi hyvin; kasvoissa on mustelma ja naarmu, vähän turvonnut silmäkulma. Ei mitään kummempaa. Silmäkulmasta tuli hieman verta, mutta vuoto tyrehtyi heti, kun putsasin haavan. Haava oli alle vartissa täysin ummessa. Kun haava oli putsattu, olis lapsi halunnut mennä jatkamaan leikkiä koiran kanssa (en tietenkään päästänyt).

Mikäli lapsi alkaa pelkäämään koiraa, etsin koiralle uuden kodin.

Oma suunnitelmani oli jo alunperin pitää koiralle jääkausi. Koira myös suljetaan portilla yksi rajattuun tilaan, jo oman rauhansakin vuoksi. Mies saa lopettaa flexihihnan käytön, se antaa mielestäni koiralle liikaa vapautta.

Muut tässäkin ketjussa esiin tullet ehdotukset ovat jo ihan arkea; koiran ruoka-aijat, luvalliset paikat, paikka laumassa jne. Painotin heti alkuun, että ongelmia esiintyi vasta lapsen oppiessa konttaamaan, mikä koiralle luonnollisestikkin on taas sopeutumisen paikka.

Koira saa kuukauden aikaa oppia tavoille. Jos ei opi, lähtee uuteen kotiin. Minä kuitenkin aijon kantaa sen vastuun, jonka koiran hankkiessani otin kantaakseni. Minusta koiran tappaminen on vasta vihoviimeinen ratkaisu, ja kun kyseesä ei ole mikään mielenvikainen yksilö, ei se ole ratkaisu ollenkaan.

Yrittäisitte joskus pysyä aiheessa. Jos lapsen terveys minua olisi huolettanut tai olisin siihen teiltä apua kaivannut, olisin kyllä kertonut.

PS. En kertonut että ystäväni oli täällä, KOSKA SE EI LIITY AIHEESEEN "KOIRAN KOULUTUS" MILLÄÄN AVARUUDELLISELLAKAAN TASOLLA.

Rauhottukaa jo hyvät ihmiset.
 
Öh, en jaksa lukea koko ketjua, mutta ap:n kysymykseen kerron omat kokemukset..

Meillä siis oli aikuinen koira kun eka syntyi. Ainoastaan yhden kerran on ollut ongelmia: esikoisen lähdettyä liikkeelle koira on kerran näykkäissyt/yrittänyt näykkäistä lasta. En nähnyt tilannetta koska olin selin, ilmeisesti vauva konttasi koiran päälle tai koski korvaan/kirsuun ja koira käännähti ja ärähti. Mitään jälkeä ei tullut, mutta lapsi kyllä huusi hirmuisesti. Sitten nappasin koiraa niskasta ja alistin. Sen jälkeen meillä ei ole koskaan ollut koiran ja lapsien kanssa ongelmia. Nyt juuri ajattelin, että selvästi koira on alkanut pitämään lapsiaan itseään ylempänä hierarkiassa koska tottelee tosi nätisti kun tytöt "komentavat" esim käskyllä pois.
 
pentupentu
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja pentupentu:
Noh, jos taas mietitään mikä se koira alunperin on. Kun koirat ruokailevat laumassa, ei silloin pennut mene sitä ruokailua häiritsemään. Jos ylempiarvoinen ei pentua komenna sitä pitää itse komentaa. Back to basic...
Voi sentään. Kun se ihmisvauva ON koiran yläpuolella. Siksi koiran PITÄÄ väistyä.... kas siinä on teillä arvojärjestys persiillään....
Se on sun mielipide,ok. mun mielipide on että lapsi on lauman pentu. Jos johtajuus on kunnossa, ei koiran tarvitse murista ruokailussa lapselle. Eli sitä yritän sanoa, että jos me emme ojenna koiraa, se tekee sen itse.
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja pentupentu:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja pentupentu:
Noh, jos taas mietitään mikä se koira alunperin on. Kun koirat ruokailevat laumassa, ei silloin pennut mene sitä ruokailua häiritsemään. Jos ylempiarvoinen ei pentua komenna sitä pitää itse komentaa. Back to basic...
Voi sentään. Kun se ihmisvauva ON koiran yläpuolella. Siksi koiran PITÄÄ väistyä.... kas siinä on teillä arvojärjestys persiillään....
Se on sun mielipide,ok. mun mielipide on että lapsi on lauman pentu. Jos johtajuus on kunnossa, ei koiran tarvitse murista ruokailussa lapselle. Eli sitä yritän sanoa, että jos me emme ojenna koiraa, se tekee sen itse.
Selvä...hauskaa loppuelämää lapsia komentavan koiran kanssa...
 
MarjaK
Olen koiraihminen mitä suurimassa määrin. En jaksanut lukea ketjua.

Ruokakipolle menosta olen sitä mieltä, että vaikkeivat kaikki koirat puolusta niin laumassa alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Toki äräshdyksen pitäisi riittää.

Nimenomaan tuon tilanteen ennustamattomuus ja äkillisyys on mielestäni se syy, jonka vuoksi koira pitäisi laittaa toiseen perheeseen tai piikittää. Ainakin ulos teiltä. Arvaamaton koira, noin pienikin, saattaa saada pahaa jälkeä aikaiseksi. Itse ei pysty millään olemaan joka sekunti läsnä.

Olen pahoillani, mutta aikuisen koiran arvaamattomuus on taaperon kanssa se missä minun rajani menee. Tuo kuulostaa siltä, että reaktio tuli täysin selkäytimestä. Sen ennakoiminen ja muuttaminen on liian vaikeaa.

:heart: tsemppiä. Päätös ei ole helppo. Ja sinä kannat vastuun. Joka tapauksessa olet myöhemmin tyytyväinen jos lapsi ei saa koirapelkoa, puhumattakaan jos jotain pahempaa tapahtuu.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä