koira roduista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myrskytuuli:
Se ei ole aina siitä rodusta kiinni, vaan ihan koiran luonteesta ja miten koira koulutetaan =) Terve koira kun koulutetaan oikein, niin mikä tahansa rotu sopii lapsiperheeseen =)

Näin toki on, mutta on olemassa joitakin rotuja joita ei suositella lapsiperheisiin varsinkin jos kovin pieniä lapsia, esim. kääpiökokoiset koirat. Muuten samoilla linjoilla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja koiraihminen:
Alkuperäinen kirjoittaja myrskytuuli:
Se ei ole aina siitä rodusta kiinni, vaan ihan koiran luonteesta ja miten koira koulutetaan =) Terve koira kun koulutetaan oikein, niin mikä tahansa rotu sopii lapsiperheeseen =)

Näin toki on, mutta on olemassa joitakin rotuja joita ei suositella lapsiperheisiin varsinkin jos kovin pieniä lapsia, esim. kääpiökokoiset koirat. Muuten samoilla linjoilla. =)

Mä taasen rohkenen olla erimieltä =) Erirotuisia koiria kouluttaneena ja kaveripiirin koiria katselleena, en ole törmännyt kääpiökokoiseen koiraan, joka ei olisi sopiva lapsiperheeseen. Enkä kyllä ole kuullut mainitsemaasi suositustasikaan, ainoastaan huhupuheita ja yksittäisiä kokemuksia ja tapauksia.

Tuo Belgi ainakin on vikkain ja vaatii eniten. Noista olen myös huomannut, että monesti ovat vieläkin sellaisia "yhden miehen koiria". Ottaisin huskyn, jos saa oleskella myös ulkona paljon, kenties vetää pulkkaa jne toteuttaa itseään. Valkoisen paimenkoiran sitten muuten =)

Ihan ekaksi mietitte mikä on koiran käyttötarkoitus teidän perheessä. Onko tarkoitus alkaa harrastaa palveluskoiralajeja ja valjakkotoimintaa? Jos ihan pelkkää seurakoiraa etsitte, niin älkää tuollaisia rotuja miettikö. Turhaan tulee ongelmia myöhemmin, jos otetaan väärän rotuinen koira, eikä sen kanssa sitten tehdäkään mitään, eikä kouluteta juuri yhtään. Ei koiraa valita ulkonäön perusteella, vaan sen mukaan mitä aikoo sen kanssa harrastaa ja jos ei aio mitään, niin sitten valitsee jonkun mukavan rauhallisen seurakoiran eikä belgiä tms.

Belgaria en ottaisi mistään hinnasta.. Huskya en myöskään välttämättä,paitsi jos olisi tarkoitus harrastaa vetoajelua.

Valkoisestapaimenkoirasta en osaa sanoa mitään.

Vaativat rodut olet valinnut ja varsinkin jos ovat ensimmäisiä koiria.

Ihan mielenkiinnosta, miksi ei belggaria lapsiperheeseen? Ja miks ihmeessä koirarotua valitessa pitää ottaa huomioon lapset :o Eikö siinä pitäs ratkaista ihan muiden seikkojen :| En mie ainakaan oo lapsia ajatellut, kun oon koiria hommannut. Mullehan se tulee, eikä lapsille =)

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Ihan mielenkiinnosta, miksi ei belggaria lapsiperheeseen? Ja miks ihmeessä koirarotua valitessa pitää ottaa huomioon lapset :o Eikö siinä pitäs ratkaista ihan muiden seikkojen :| En mie ainakaan oo lapsia ajatellut, kun oon koiria hommannut. Mullehan se tulee, eikä lapsille =)

Belggareista minulla tuttavapiirissä sellaisia kokemuksia, että vahtaavat koko ajan missä kukakin perheenjäsen menee (siis kulkevat perässä ) ja ovat levottomia, kun koko lauma ei ole koossa. Siinä iässä, kun alkavat kokeilla, kuka on pomo, kokeilevat tosiaan ihan jokaisen vauvasta vaariin useaan otteeseen, ja lapsethan eivät useinkaan saa laitettua kovaa kovaa vastaan. Iästä tietysti riippuen.
Onhan noissakin tietysti hyvin erilaisia yksilöitä ja koira kuin koira PERIAATTEESSA menee lasten kanssa, mutta kyse lieneekin siitä haluaako päästä helpolla vai vaikealla?

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:

Belggareista minulla tuttavapiirissä sellaisia kokemuksia, että vahtaavat koko ajan missä kukakin perheenjäsen menee (siis kulkevat perässä ) ja ovat levottomia, kun koko lauma ei ole koossa. Siinä iässä, kun alkavat kokeilla, kuka on pomo, kokeilevat tosiaan ihan jokaisen vauvasta vaariin useaan otteeseen, ja lapsethan eivät useinkaan saa laitettua kovaa kovaa vastaan. Iästä tietysti riippuen.
Onhan noissakin tietysti hyvin erilaisia yksilöitä ja koira kuin koira PERIAATTEESSA menee lasten kanssa, mutta kyse lieneekin siitä haluaako päästä helpolla vai vaikealla?

Mun mielestä tää kirjoitus vois olla mistä tahansa rodusta, koira kun koira voi toimia noin, varsinkin osaamattomissa käsissä. Lasten tehtävä ei ole lauman arvojärjestystä luodakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:

Mun mielestä tää kirjoitus vois olla mistä tahansa rodusta, koira kun koira voi toimia noin, varsinkin osaamattomissa käsissä. Lasten tehtävä ei ole lauman arvojärjestystä luodakaan.

Niin voisikin, mutta näissä tapauksissa belgi on ollut perheissä, joissa koirakokemusta tosiaan on pitkältä ajalta ja vertaan nyt heillä olleita rotuja keskenään. Eri lailla haastavia ja jopa mahdottomia ovat nämä belgit olleet. Niin ihania kuin muuten ovatkin. Nimenomaan tuo, että yleensä koira oppii sen arvojärjestyksen aikuisilta, jotka "löylyttää" koiraa lasten puolesta, mutta näille belgeille ei ole se riittänyt.

noniin olipa tullut vastauksia
Lähinnä olen luonne kuvauksista etsinyt meille sopivia piirteitä.
ja hiukan katsonut ulkonäköäkin.
Mitää sohvaperunaa tai pientä lattia moppia en halua.
Pienet koirat saa riiittää ja sekarotuiset.

ja yhtenä vaihtoehtona on vielä tuo lapinporokoira.
tuttavilta olen tuosta belgianpaimen koirasta kysellyt ja saanut todella negatiivisiä vastauksia.

vaativia nuo rodut on. Itse en ottaisi noista yhtäkään ja olen ollut koko elämäni koirien kanssa, harrastanut MEJÄä jne. Mitä aiotte harrastaa koiran kanssa. Jos haluatte hyvän perhekoiran ottaakaa Spanieli, kultainen noutaja tai Labradorinnoutaja. Näistä Labbis on vaativin!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
vaativia nuo rodut on. Itse en ottaisi noista yhtäkään ja olen ollut koko elämäni koirien kanssa, harrastanut MEJÄä jne. Mitä aiotte harrastaa koiran kanssa. Jos haluatte hyvän perhekoiran ottaakaa Spanieli, kultainen noutaja tai Labradorinnoutaja. Näistä Labbis on vaativin!

Mä voisin tähän älähtää sen verran, että mun mielestä yksivärinen, varsinkin musta uros cockeri on haastavampi kuin yksikään noutaja. En tiiä että mistä jalostusjutusta mahtaa johtua, mutta kaikki yksiväriset, varsinkin mustat cockerit on ollut tosi dominoivia ja tietyllä tapaa itsenäisen itsepäisiä, melkeimpä luupäisiä. Ei myöskään ole koulutettavissa samalla tapaa kuin noutajat, jotka tykkäävät miellyttää ja ovat fiksuja. Spanieli on kyllä ihan välkky ja tietyssä määrin miellyttämisenhaluinen, mutta se miellyttää mielellään eniten itseään. Eli istuu, jos sille itselleen on siitä hyötyä, esim. namipala odottamassa jne. Mutta tämä on makuasia, itse koen noutajat miellyttävemmiksi ja helpommiksi, labbiksenkin.

Jos haluatte harrastaa PK-touhuja tai tavoitteellista tokoa, niin belgianpaimenkoira. Valkkarit on kai aikalailla sakemannien kaltaisia? Sopii sekin PK-toimintaan & tokoon, mutta belgi ehkä paremmin...

Jos haluatte vedättää yms. niin husky.

Oletan että haluatte harrastaa jotain, kun rotuvaihtoehdot ovat nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Mä voisin tähän älähtää sen verran, että mun mielestä yksivärinen, varsinkin musta uros cockeri on haastavampi kuin yksikään noutaja. En tiiä että mistä jalostusjutusta mahtaa johtua, mutta kaikki yksiväriset, varsinkin mustat cockerit on ollut tosi dominoivia ja tietyllä tapaa itsenäisen itsepäisiä, melkeimpä luupäisiä. Ei myöskään ole koulutettavissa samalla tapaa kuin noutajat, jotka tykkäävät miellyttää ja ovat fiksuja. Spanieli on kyllä ihan välkky ja tietyssä määrin miellyttämisenhaluinen, mutta se miellyttää mielellään eniten itseään. Eli istuu, jos sille itselleen on siitä hyötyä, esim. namipala odottamassa jne. Mutta tämä on makuasia, itse koen noutajat miellyttävemmiksi ja helpommiksi, labbiksenkin.

Mä oon kyllä samaa mieltä siitä, että labbis on helpompi mitä spanielit. Sillä on miellyttämishaluakin enemmän. Mutta jöötä sillekin tarvitsee toki pitää, uroksille etenkin, ei ne ihan tossukoita aina ole. Kuten ei kultsitkaan, niissä on alkanut tulla myös ihmeellisiä luonteenpiirteitä esille nykyään... Oon törmännyt vastikään kahteen agressiiviseen ja kovaan kultsiin. Ja järkytyin.
Koitin kaivella pentuvälitystäkin uteliaisuuttani, ja huomasin että siellä ei ollut yhtäkään pentuetta, mistä kelpuuttaisin itselleni pennun
:o

Yhteistyössä