koira roduista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mairee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni on ollut maailman ihanin sakemanni uros ! Tottevainen, perheen suojelia, kiltti ja todella lapsirakas ( rakkaudella koiruutta muistelen )
Nyt on labbis narttu. super-syöppö ja huippu koheltaja. Tottelevaisuudessa parantamisen varaa, mutta kuitenkin erittäin kiltti sekä lapsirakas. Ja täytyy kyllä myöntää ( vaikka en ihan heti itse olisi uskonutkaan) niin labbis on ollut vaikeammin koulutettavissa ja on teettänyt paljon enemmän työtä kun sakemanni !
Voipi olla, että aika vekkuli yhdistelmä...

Alkuperäinen kirjoittaja mairee:
no oon myös lukenut ja kuullut että lapukka on rauhallinen ja seefferi porukan "huolehtija" suojelus koira.

Mä olen törmännyt energisiin ja vilkkaisiin labbiksiin, rippuu paljon siitäkin onko käyttö- vai näyttelylinjasta. Sakemanni todella on porukan suojelija, mutta myös erittäin toiminnantahtoinen. Ja paimennusviettiä löytyy, myös lapsia kohtaan. Joten tarkkana saa koulutuksen kanssa olla ja laumanjohtajuus on tärkeää olla selvillä.

Alkuperäinen kirjoittaja mairee:
Meidän perhe on hankkimassa koiraa ja nyt oliskin tarjolla sekarotuinen, lapukkaa ja seefferiä.
kertokaahan kokemuksia, plussia ja miinuksia näistä roduista....

Paras mahdollinen sekoitus.
Älykäs, Seurallinen, Kiltti, helppo kouluttaa.
Oon omistanut kyseisen sekoituksen 14 vuotta
Ei valittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:

aijaa oletko sä varma että sun tiedot on just niitä "faktoja" sulla on varmaan oikeen kenneli kotona :laugh:

:o :o :o Mä olen tyrmistynyt. Etkö oikeasti kykene ajattelemaan tätä tilannetta oikeinpäin? Tuossa on nyt muidenkin näppäimistöltä jo tullut samaa asiaa mitä alussa sanoin urbaanilegendaksi. Ja toi asia on pääteltävissä ihan vaan aivosoluja käyttämällä, siis jokaisen pitäisi siihen kyetä :D Jos niitä aivosoluja ei ole, niin eri asia sitten... :hug:

Juu eli fakta on se,että sekaroituinen koira perii molempien vanhempiensa "huonot" geenit...eli todennäköisyys saada perinnöllisiä vikoja on suurempi kuin puhdasrotuisella yksilöllä. Siis jos koiran emä on vaikkapa labbis ja heillä on periytyviä sairauksia todettu 4 ja isä on sakemanni ja heillä periytyviä sairauksia 3 on heidän sekarotuisilla pennuillaan mahdollisuus sairastua 7 eri perinnölliseen sairauteen,entä kuin pennuilla,jotka olisi risteytetty saman rodun edustajan kanssa.

No joo olipas monimutkaisesti kerrottu...mutta tuo tieto on siis fakta ja mitä sekarotuisempi sekoitus koira on niin sitä enemmän on mahdollisuuksia pennuilla sairastua...

Nimenomaan näin. Kiitos kun väänsit rautalangasta, ehkä tämä menee nyt perille vähän tyhjempiinkin päihin :saint: :whistle: B)
Ja jos ei mene niin väännetään ratakiskosta tai valetaan kipsiin :xmas:

Mistäs olet tuommoista lukenut, käytäntö on kuitenkin opettanut et,
sekarotuinen koira elää kauemmin ja vähemmillä lekuri käynneillä kuin
puhdasrotuinen. Ota huomioon et sekarotuinen perii myös molempien hyvät geenit. En ole koskaan edes kuullut sekarotuisella olevan perinnöllistä lonkkavikaa, mikä on kuitenkin rotukoirilla yleinen vaiva. Tässä vain odotellaa
ettei Pyrrelläni ole lonkkavikaa.

Yhteistyössä