Kohtu poistettu, silti vuotaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ritva

Vieras
Olen 50v. ja kohtu poistettu 9,5 vuotta sitten.
Elämä on ollut ihanaa tähän saakka, mutta nyt alavatsa- ja selkäkipuja sekä
verta vuotaa. Onko kellään vastaavaa kokemusta ja mistä johtunut?

Minulta leikattiin kohtu 4 kk sitten alakautta. Poistettiin kohtu,kohdunkaulankanava ja kohdunnipukka.

En ole päässyt ennalleen vieläkään. Kolme kuukautta leikkauksen jälkeen iski emätintulehdus,johon sain lääkkeet. Ne tehosivat. Mutta kun paikat eivät olleet mielestäni aivan ok (valkovuotoa yms) käväisin näyttämässä alapäätäni uudelleen lääkärille. Lääkäri oli aika kovakourainen, ja totesi kesken tutkimuksen, että oho alkoikin vuotamaan verta. Lääkärin mukaan leikkaushaava sisälläni pysyi kiinni, muttei hän osannut sanoa mistä veri tulee. Epäili limakalvon leikkausarven kohdalta olevan jotenkin herkkä, kenties tulehtunut.

Onko kenellekään käynyt näin, ja jos on, kuinkahan kauan tätä pientä veristä vuotoa kestää? Harmittaa tämä vuoto, onkohan jotain pahastikin pielessä?

Luulen,että haava ei ollut vielä kunnolla tervehtynyt. Vuoto lopuu ajan kanssa, kun "kipeä" kohta paranee. Olitko harrastanut seksiä ennen tuota ikävää juttua, joka aiheutti vuodon? Miten paikat kestivät seksin, tuliko siitä mitään tihkua tms.?

Ennätin harrastamaan seksiä muutaman kerran ennen tulehdusta - "paikat" kestivät, vaikkei seksi mitään suurta nautintoa ollutkaan. Paikat aristivat ja virtsankarkailu kiusasi.

Aika hiljaiseloa tämä elämä on ollut leikkauksen jälkeen seksirintamalla. Ennen tätä lääkäritutkimusta en ollut harrastanut seksiä moneen moneen viikkoon. Syynä edellinen tulehdus ja lääkekuuri sekä oireiden palaaminen pian hoidon jälkeen.

Jospa tämä tästä vielä iloksi muuttuu. En pysty vielä oikein huomaamaan kohdunpoiston tuomaa elämänlaadun paranemista. En vaikka suurennuslasilla tutkisin....Kärsivällisyyttä tämä vaatii mieheltänikin.

Paraneminen kohdunpoiston jälkeen on ollut mielestäni aika hidasta, ainakin huomattavasti hitampaa, mitä lääkäri ja hoitohenkilökunta saairaalasta poislähtiessä "lupasivat". Haaveilen edelleen täysipainoisesta liikunnasta,normaalista seksielämästä ja näiden asioiden tuomasta mielihyvästä.
Toivon myös pääseväni tulehduksista eroon. Lääkäri epäili, että leikkauksen aiheuttama stressi on laukaissut tulehdukset. Myös limakalvot ovat kuivemmat kuin ennen leikkausta, joudun käyttämään ceridalia päivittäin. Tämä kuivuus on mitä ilmeisemmin pysyvä tila.
Että näin. Paremman tovossa kuitenkin.

Minulla on ollut vähän samanlaisia tuntemuksia. Sairaalassa luvattiin pikaista paranemista. Tikitkin piti sulaa kolmesssa viikossa. No, minulla meni siihen 8 viikkoa.

Minut leikattiin syyskuunlpopussa, enkä ole vielä harrastanut kertaan seksiä, en uskalla. Olen koittanut sormella emättimen kautta paikkoja ja ne aristavat niin kamalasti, että pelkkä ajatuskin seksitä pelottaa. En usko, että pystisin nauttimaan siitä, koska pelkään kipua ja sitä, että haava ratkeaa.

Sairaalassa sanottiin, että seksiä voi harrastaa heti kun tikit ovat sulanneet, siis noin 2-3vk kuluttua... Just joo. Kohdunpoistonhan ei sanota vaikuttavan hormonitoimintaan, mutta kyllä se edistää roimasti vaihdevuosia, ainakin minun kohdallani. Siitä mahdollisuuteta luinkin nyt netistä.

Vuosi sitten FSH-arvoni oli 5, nyt 32, eli selvästi vaihdevuosienpuolella. Minullakin on emätin kuiva, sain siihen Vagimen-emätintabletteja. Kannattaa kokeilla, ne ovat hyviä.

Minäkään en vielä riemuitse kohduttomuuden iloista. Päinvastoin kärvistelen masentuneena ja vaivaisena. Ja mies odottaaa seksiä. Ikäni on 46.

Kohduttomalle,

Omia arvojaani en tiedä, mutta emättimen ja ulkosynnyttimien kuivuudesta päätellen jotain sillä rintamalla on tapahtunut leikkauksen jälkeen.Josta on siis 4 päivää yli 4 kk.
Olen 41v. En kaipaa kohtuani eikä sillä ole mielestäni mitään tekemistä naiseuden kanssa, mutta kyllä se vähän apeaksi vetää, kun kyky normaaliin seksiin on (toivottavasti kuitenkin tilapäisesti) kadoksissa.

Kerroit pelkääväsi sitä, että haava aukeaa. Samoja tuntemuksia oli minullakin, mutta kyllä ne sen kestivät. Ei ollut mitään vuotoa sen jälkeen. Mutta ei se yhdyntä mukavaltakaan tuntunut eka viestissä mainituista syistä. Tosin lääkärissä käynnin jälkeen ilmennyt vuoto nosti jälleen kynnystäni seksiin. Onneksi mies ymmärtää- tai ainakin niin se sanoo :-)

Ens viikolla saan näytteiden tulokset,niin kuulen mikä pöpö se tällä kertaa siellä vaivaa. Ehkäpä menen sitten taas lääkäriin ja kyselen josko FSH-arvoni voitaisiin mitata. On se tämä kuivuuskin aika epämiellyttävää.

Kyselin leikkausta ennen, vaikuttaako leikkaus emättimen kosteuteen. Epäilin sitä, kun nyt ei ole esim. ovulaation aikana luonnollista kosteampaa aikaa. Lääkäri totesi, ettei sillä ole merkitystä. Enpä olisi samaa mieltä.

Sama juttu minulla. Ennen ovulaatioa olin suorastaan lits läts märkä ilman seksiäkin. Nyt en huomaa mitään eroa. Aina samaa kuivuutta. Kohtua en minäkään kaipaa, mutta olisi vielä kiva nauttia seksistäkin. Mies ymmärtää, mutta mitä kauemmin odottelen, sitä suuremmaksi kynnys nousee.

Kummallista, kun ennen leikkausta ei ollut mitäöän oireita kuivuudesta eikä vaihdevuosista, mutta nyt kaikki ongelmat "hyökkää" kimppuun. Kysy tuota Vagifemiä, siitä on oikeasi apua. Ei tunnu kokoajan siltä, että olisi näkkileipää alapäässä.

Luulin, että tästä ilo alkaa, kun kohtu on poissa ja pääsin jatkuvista vuodoista ja kivuista. Ainakaan tämä olotila ei vielä hurmaa. Päinvastoin.

Minulla ja ystävilläni on erilaiset kokemukset. Hyvät kaikin puolin. Omasta leikkauksestani on jo 10 vuotta, vieläkin olen nainen kaikin puolin, ikää reilut 60.

Se on totta, että limakalvot kuivuvat, jos munasarjat poistetaan. Silloinhan hormonituotanto loppuu. Ihan samoin käy ilman leikkauksiakin vaihdevuosien aikana. Kuivat paikat ovat tulehdusalttiit ja herkät rikkoutumaan hankauksesta.

Ikänaiset tarvitsevat noihin ongelmiin apuja ja niitä on nykyään saatavissa useammallakin tavalla. Korvaavia hormoneja voi käyttää pillereinä, laastareina ja geeleinä tai jos niitä ei halua tai ne eivät sovi, suoraan emättimeen esim. juuri tuota Vagifemiä. Se auttaa limakalvoja paksuuntumaan ja pysymään kosteana. Tulehduksetkaan eivät siten tule, ei virtsateihinkään, tavallista herkemmin. Lisäapuna tarvittaessa voi käyttää liukuvoiteita.

Munasarjojen poistaminen tuo vaihdevuodet heti. Kaikille iästä riippumatta. Jos ne on kohdunpoistossa jätetty paikoillleen, niiden tuotanto hiipuu normaalisti ja vaihdevuodet alkavat itse kullekin oman luontaisen aikataulun mukaan.

Uskon, että hyvän ja asiantuntevan gynekologin opastuksella pääsette tasapainoon. Tietoja on saatavilla myös monista oppaista, joita saa sekä apteekista että terveyskeskuksesta, myös kirjoista.

Kyllä edessä on vielä ihan aitoa naisen elämää, jossa mieskin on tyytyväinen.

Aloititteko te syömään hormoneja vai jäikö munasarjat? Itseltäni poistettiin kaikki ja aloin syömään hormooneja. Ensim. yhdyntä lääkärin suositteleman viiden viikon jälkeen oli kans kuiva juttu ja pari kertaa sen jälkeenkin tuntui oudolta rakastella, mutta aika pian se alkoi tuntumaan taas yhtä hyvältä kuin ennenkin. Itsestänikin kyllä tuntuu, etten ole ihan niin kostea kuin ennen, mutta mies sanoo, ettei huomaa mitään eroa. Mitään kipua ei minulla ole, eikä ole tarvinnut turvautua liukasteisiin, ainakaan vielä.

Munasarjat jäi. Yhdynnät onnistuivat liukasteella. Eka yhdyntä n. 6 vkoa leikkauksesta, mutta nyt siis tulehdusten takia hommat jäissä. Tarvitsen ceridalia muuhunkin kuin seksihommiin, koska paikat ovat muuten tosi kuivat.

Hyvä juttu, että kohdunpoistosta on hyviä kokemuksia. Taidamme kuulua kohduttoman kanssa siihen tilastolliseen vähemmistöön,jolla ei kaikki ole mennyt ok.

Jos sinun paikkasi aristavat tai vuotavat vieläkin, jossakin täytyy olla tulehdusta. Onko sinun leikkausarpesi tarkistettu kunnolla tästä syystä? Tulehduskierre voi johtua piilossa muhivasta pesäkkeestä. Normaalisti kudosten uusiutuminen ja tervehtyminen kestää 3-4 vko, ei enempää. Kun muistan omaa kokemustani 51 vuotiaana, tuo piti paikkansa. Olin onnekas, mitään ongelmia ei ollut eikä tullut ja kuukauden kuluttua lopputarkastuksen jälkeen voin elää ilman mitään rajoituksia. Minut "raakattiin" kokonaan, munasarjoineen päivineen alakautta ja aloitin korvaushormonit.

Oletko ajatellut, että sinulla hyvinkin voi olla munasarjojen tuotanto lähes loppu? Ikäsi on normaalirajoissa, leikkaus vain sattui ajoittumaan siihen. Osalla meistä se voi tapahtua jo vähän päälle nelikymppisenä, oma äitini oirehti täysillä jo 41 vuotiaana. Haitari on 45-55 v.ja tupakoitsijoilla se tapahtuu aiemmin, kuin mitä se heillä muuten olisi ollut, jopa 7 vuotta (äitini poltti paljon). Tästä ei juuri puhuta, mutta se on tutkittu tosiasia.

Tutkituta vaikka yksityisesti leikkauksen tulos vielä ja funtsi gynen kanssa, miten oloasi helpotetaan. Keinoja on, ei vain auta olla ujo, vanhanaikainen tai periaatteellinen.

Toivon osallenne nopeaa apua, kohduton elämä on mukavaa, kunhan siitä pääsee täysillä nauttimaan.

Niin, tulehdushan tässä on ollut päällä. Tämä toipumisvaihe kestää ilmeisesti juuri noiden tulehdusten takia pitkään, ja siinä sitä kärsivällisyyttäni koetellaan.
Eli tutkittu on ja lääkitty, mutta kun eivät ole nuo lääkkeet tepsineet. Erikoislääkäreiden luona olen käynyt leikkauksen jälkeen kolmesti, eli siis melkein kerran kuussa. Joten tyyriiksikin tämä alkaa käydä, 100€/reissu kokeineen päivineen+ lääkkeet.

Sitä en tiedä, onko vaihdevuodet jo tulollaan, mutta tupakoinnilla ei minun tapauksessa ole vaikutusta. En ole eläessäni polttanut ainuttakaan tupakkaa.Kuivuus vaivaa silti. Usko pois.

Minä olen käynnyt kaksi kertaa leikkauksen jälkeen tarkistuksessa yksityisellä gynellä, joka kertoi, ettei ole harvinaista, vaikka tikit kestävät sulaa tuon 8 viikkoa. Minulla ei ole mitään bakteeritulehdusta, kuivuutta vain. 10kk aikaisemmin vaihdevuosista ei ollut verikokeinkaan mitään merkkejä. Kuivuus alkoi leikkauksen jälkeen ja FSH kohosi yli 30.

Meikämaijalla on aina totuus hallussaan, joten olette ihan väärässä omien tuntemuksienne kanssa! Ne eivät sovi Meikämaijan teorioihin, joten menkääs itseenne!

Ihanaa, että muutkin ovat huomanneet tuon kaikkitietävän Meikämaijan.Meitä on monia, jotka olemme todella kyllästyneitä häneen totuuksiinsa. Ja laitan vielä ylläpidolle ainakin oman mielipiteeni.

Juu ärsyttävä on, mutta kiittäkäämme onneamme, että hän on "vain" täällä meidän ilonamme. Ajatelkaapas, jos hän olisi sukulainen tai tuttava, joka alituiseen opastaisi ja neuvoisi meitä. Voisi olla vitsit vähissä... Osaan mielessäsi kuvitella tämän tädin, joka terrorisoi ympäristöään "neuvoillaan ja totuuksillaan".

Yhteistyössä