Suuri verenvuoto aiemmassa synnytyksessä - pian taas synnytys edessä, mites nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkoisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkoisa

Vieras
Synnytin 1 v 6 kk sitten. Kaikki meni muuten hyvin, mutta tunti synnytyksen jälkeen mieheni huomasi, että olen kovin kalpea ja aloin menettää tajuntani. Kätilöt sitten vihdoin tajusivat, että kohtu ei ollut lähtenyt ollenkaan supistumaan. Tunnin aikana olin ehtinyt vuotaa yli 2500 ml verta. Sain vain 500 ml punasoluja, ja olin todella huonossa kunnossa melko pitkään synnytyksen jälkeen.

Nyt olen uudelleen raskaana, ja laskettu aika on muutaman kuukauden päästä. Miten teillä muilla saman kokeneilla on mennyt toinen synnytys? Kuinkahan todennäköistä on tuo, ettei kohtu taas lähde supistumaan? Onko teillä toisessakin synnytyksessä ollut sama ongelma? Kuulisin mielelläni kokemuksia. Kiitos.

Nyt asiaa osataan tarkkailla ja varmasti niin tekevätkin.
Minulla ekassa ei irronnut istukka ja jouduin käsinirrotukseen. Myöhemmissä asiaan varauduttu, sain kaiketi jotain suoneen ja aina on irronnut ongelmitta.

Etkai syönyt omegoita loppuraskaudesta? Eikö kohdun supistumista tarkkailtu tai edes jälkivuotoa seurattu? Mulle annetiin jotain lääkettä, joka saa kohtua supistumaan. Ja jälkivuotoa tarkkailtiin koko ajan pöksyyn kurkkimalla ja se jo ihan ahdisti... ja kohtua paineltiin.

Toisellakin kertaa menetin verta kunnolla, tuli iso hyytymä ulos kohta istukan jälkeen. Kolmannella kerralla kaikki meni minun suhteeni hyvin, lapsi vaan joutui teholle. Sillä kertaa yrittivät laittaa kanyylia etukäteen tuolla historialla, mutta ei siinä kiireessä saaneet sitä laitettua. Synnytyksen jälkeen laittoivat heti cytotecit takamukseen.

Mulla oli molemmissa synnytyksissä sama vuoto-ongelma ja samasta syystä - kätilöt onneksi huomasivat molemmilla kerroilla melkein heti istukan synnytyksen jälkeen, että kohtu ei lähde supistumaan. Sain ekalla kerralla jotain lääkettä, muistaakseni piikkinä, joka sai kohdun supistumaan (ja ihan järkyttävät jälkipoltot aikaan). Tokalla kerralla tieto ongelmasta näkyi selkeästi papereissa, koska kätilö tiesi kiinnittää asiaan huomiota jo synnytyksen aikana ja piikki iskettiin reiteen automaattisesti. Tokalla kerralla sain vielä jonkun 3 päivän pillerikuurin piikityksen jälkeen. Ja rautakuurin, tietty.

itselläni oli vastaavanlainen kokemus. mulle sanottiin, että pitää muistaa sanoa asiasta aina synnyttämään mennessä ja toki siitä tuli merkintä papereihin, vaan ne usein taitaa jäädä perusteellisesti hoitohenkilökunnalta lukematta. mulle sitten laitettiin tippa käteen heti kun menin synnytään, että saivat nopeesti siitä lääkkeitä, nesteitä verta, mitä nyt tarvittiin

Minäkin vuosin saman verran ensimmäisessä synnytyksessä ja jännitin seuraavaa synnytystä käykö samoin. Mutta vuoto pysyi normaalina ja asiaan tosiaan osataan nyt varautua. Asia pitäisi lukea papereissa mutta kannattaa silti kertoa asiasta ja että sinua jännittää tuo asia.

[QUOTE="sintti";30672465]Etkai syönyt omegoita loppuraskaudesta? Eikö kohdun supistumista tarkkailtu tai edes jälkivuotoa seurattu? Mulle annetiin jotain lääkettä, joka saa kohtua supistumaan. Ja jälkivuotoa tarkkailtiin koko ajan pöksyyn kurkkimalla ja se jo ihan ahdisti... ja kohtua paineltiin.[/QUOTE]

En syönyt omegoita. Miten se tähän liittyy?

Itse asiassa se koko tunti, joka ehti kulua minua ommeltiin, eli haarat auki siellä makasin, ja kaksi kätilöä keskittyi ompelemiseen. Mutta verta ei tullut ulos ollenkaan. Siinä vaiheessa, kun tajunnan taso minulla alkoi heiketä, he tajusivat painaa kohtua, ja sieltä sitten tuli se 2000 ml verta hyytyneinä klöntteinä... 500 ml oli tullut jo aiemmin itse synnytyksen yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30672539:
itselläni oli vastaavanlainen kokemus. mulle sanottiin, että pitää muistaa sanoa asiasta aina synnyttämään mennessä ja toki siitä tuli merkintä papereihin, vaan ne usein taitaa jäädä perusteellisesti hoitohenkilökunnalta lukematta. mulle sitten laitettiin tippa käteen heti kun menin synnytään, että saivat nopeesti siitä lääkkeitä, nesteitä verta, mitä nyt tarvittiin

Juu, kyllä on vakuuteltu, että nyt kun asia on tiedossa, niin ei hätää. Sanoivat myös, että tipat laitetaan käteen jo etukäteen. Joku oli kuulemma kuollut sen takia, ettei saanut tippaa laitettua, koska verisuonet oli supistuneet niin voimakkaasti...

Masokisti

Synnytyksen jälkeen todellakin päätin, etten enää tähän ryhdy. Mutta sitten se vauvakuume taas tuli... Nyt mua vaan itkettää koko ajan, pelottaa, että kuolen. Yritän kyllä henkisesti varautua siihen, ettei synnytysreissulta välttämättä palata enää kotiin. Mutta miten sitä lähtee synnyttämään, ja jättää 1v 6 kk hoitoon, kun ei tiedä ollenkaan, että näkeekö enää pikkuista? Ahdistaa niin paljon.

Toisellakin kertaa menetin verta kunnolla, tuli iso hyytymä ulos kohta istukan jälkeen. Kolmannella kerralla kaikki meni minun suhteeni hyvin, lapsi vaan joutui teholle. Sillä kertaa yrittivät laittaa kanyylia etukäteen tuolla historialla, mutta ei siinä kiireessä saaneet sitä laitettua. Synnytyksen jälkeen laittoivat heti cytotecit takamukseen.

Miä on kantyli? Ja cytotwc, onko se sitä kohtuasupistavaa lääkettä?

Huolehdi, että edellisen synnytyksen vuoto näkyy nykyisessä neuvolakortissa! Sieltä osuu kätilöillä silmään ja asiaan osataan varautua! Ei välttämättä kuitenkaan toistu tässä synnytyksessä!

Synnytyksen jälkeen todellakin päätin, etten enää tähän ryhdy. Mutta sitten se vauvakuume taas tuli... Nyt mua vaan itkettää koko ajan, pelottaa, että kuolen. Yritän kyllä henkisesti varautua siihen, ettei synnytysreissulta välttämättä palata enää kotiin. Mutta miten sitä lähtee synnyttämään, ja jättää 1v 6 kk hoitoon, kun ei tiedä ollenkaan, että näkeekö enää pikkuista? Ahdistaa niin paljon.

Tuossa vaiheessa jyllää hormonit mukana aika kovasti, yritä olla joutumatta paniikkiin. Keskity hyviin puoliin - nyt tiedät tästä mahdollisuudesta ennakkoon, samoin kuin miehesi ja hoitohenkilökunta, ja kaikki osaavat varautua asiaan. Itselläni ainakin toka synnytys oli kaikin puolin helpompi ja nopeampi, vaikka vuoto-ongelma olikin. Suomessa saa pääsääntöisesti hyvää hoitoa, älä huoli.

Tutun kuuloista osittain, Minulla kokonaisvuoto 6 litraa, joka sisältää jo luovutettuakin verta. 3 litraa meni hujauksessa synnytyssalissa, istukka ei meinannut irrota. Noh, istukka saatiin lopulta kohtua painelemalla irti ja ulos, mutta vuoto vaan jatkui. Matkalla leikkaussaliin kaavintaan ja pahojen repeämien ompeluun meni vielä pari litraa verta, ja leikkaussalissa lääkäri käsin mätti kohdusta hyytymiä vielä litran verran. Taju meni minulta vasta siellä leikkaussalissa. Eipä ollut kuolema kaukana, hemoglobiinikin oli alimmillaan vain 40. Toivuin ekan vuorokauden synnytyksestä teho-osastolla.

Massiivisen vuodon syyksi epäiltiin lopulta häiriötä veren hyytymistekijöissä. Ja sekin vain epäily. Eka synnytykseni (kaksoset) oli sektio, ja siinä meni "vain" litran verran verta, mikä on vielä ihan normisti.

Tuosta pahasti pieleen menneestä synnytyksestä on nyt jo 9 kk, ja kävin äskettäin vielä viimeisessä kontrollissa sairaalassa. Lääkäri totesi, ettei näe varsinaisesti estettä mahdolliselle uudelle raskaudelle, mutta vuototaipumuksen takia synnytystapa olisi kuulemma mitä todennäköisimmin suunniteltu sektio. No, meillä on jo 3 pientä lasta ja lapsiluku on ehdottomasti nyt täynnä.

ONNEKSI nykyajan sairaalasynnytykset ovat turvallisia, ja kun siellä osataan nyt varautua tuohon tilanteeseesi, niin kyllä minä menisin ihan luottavaisin mielin. Varmasti tarkkailevat tilanteen etenemistä ja mm. veret on laitettu valmiiksi. Niin oli minullakin tuossa katastrofisynnytyksessä, ja se epäilemättä pelasti henkeni.

[QUOTE="Jenis";30672933]Tuossa vaiheessa jyllää hormonit mukana aika kovasti, yritä olla joutumatta paniikkiin. Keskity hyviin puoliin - nyt tiedät tästä mahdollisuudesta ennakkoon, samoin kuin miehesi ja hoitohenkilökunta, ja kaikki osaavat varautua asiaan. Itselläni ainakin toka synnytys oli kaikin puolin helpompi ja nopeampi, vaikka vuoto-ongelma olikin. Suomessa saa pääsääntöisesti hyvää hoitoa, älä huoli.[/QUOTE]

Oliko sinulla siis myös molemmissa synnytyksissä verenvuotoa tavallista enemmän? Aika yleistä näyttää olevan. No mutta, synnyttäähän täytyy joka tapauksessa. Yritän reipastua. Ei varmaan pelko auta ollenkaan asiaa sitten synnytyksessä...

Synnytän itse asiassa ulkomailla, mutta kaikki täällä toimii samalla lailla kuin Suomessakin, eli sen ei pitäisi juuri vaikuttaa asiaan. Epäilivät täällä, että kauan kestäneet supistukset olisivat olleet syynä siihen, ettei kohtu jaksanut sitten lähteä supistumaan. Minulla nimittäin oli supistuksia 24 h ennen kuin synnytys edes alkoi, ja sitten synnytys vielä kesti 8 h.

Yhteistyössä