Alkuperäinen kirjoittaja Annukka80:
elli73 : Viitsisitkö kertoa vähän sitä teidän tarinaa kun vaavi syntyi jo viikolla 30? Kiinnostaisi hirveästi tietää,kun niin pelottelivat mua tuolla polilla että aikaisemmin tulisi syntymään. Kertoisit vähän että miten synnytys käynnistyi ja miten syntymän jälkeen toimittiin.Ja miten te jaksoitte miehen kanssa sen rumban. Meillä mies onkin aika varpaillaan kyl tämän kanssa.
Meillä esikoinen syntyi tosiaan rv30+1, kun lapsivedet menivät aamuyöllä täysin yllättäen rv29+6. Mitään syytä ennenaikaisuuteen ei tutkimuksissa löydetty ja koko raskausaikakin meni tosi hienosti lukuunottamatta supisteluita rv:lta 18. Kaksi päivää pystyivät NKL:lla pitämään (supistuksenesto)lääkkeillä pikkuista sisällä, mutta niin vaan lähti poika syntymään..
Viikkoihin nähden poika oli onneksi hyväkokoinen (1,5kg) ja keuhkotkin olivat kerinneet sen verran kypsymään (kiitos kortisonipiikkien?), että hän kärsi ainoastaan lievästä, ohimenevästä RDS-taudista (keskosille tyypillinen) ja tarvitsi muutaman päivän hengityskonehoitoa + sitten nasaalia ja lisähappea muistaakseni kkk:n päivät. Puolitoista kuukautta poitsu joutui kaikkinensa olemaan sairaalassa, ensin NKL:lla teholla 1,5vkoa ja sen jälkeen kuukauden Hyvinkään sairaalassa "kasvamassa".
Et arvaa, miten suuri huoli meillä vanhemmilla oli kun pojalla oli suuri osa keskosille tyypillisistä ongelmista mm. apneakohtauksia (unohti välillä hengittää ja meni siniseksi, piti taputella kevyesti että "muisti" taas vetää henkeä!), punasolutankkauksia, infektio teholla, nenämahaletku, lisärautaa ja keskoslisää ruokaan ym. Lisäksi hänellä todettiin tehon tutkimuksissa muutama kysta aivoissa (jotka sittemmin hävisivät itsestään) ja kuulovauriotakin epäiltiin, mutta kaikki huolet osoittautuivat tutkimuksissa turhaksi: poikamme oli (ja on edelleen!) täysin terve kohta 2v jumppahuitti!!
Jos olisin 2v sitten voinut katsoa kristallipalloon ja nähdä miten reipas, hieno ja ennenkaikkea terve poika meillä on, niin olisi todella monet itkut jääneet itkemättä. Ja suuri kiitos siitä menee vähintäänkin NKL:lle, siellä kyllä koin että pikkuisemme on todella hyvissä käsissä.
Nyt vaan on taas väkisinkin huoli kova, kun tässä(kin) raskaudessa on lukuisia ennenaikaisuuden merkkejä, viime yönäkin tuli 6 supistusta putkeen.

Olin jo taas kerran soittamassa ja lähdössä päivystykseen, mutta sitten tilanne rauhoittui ja sain unen päästä kiinni..
Summa summarum, itse pidän jonkinlaisena rajapyykkinä juurikin tuota rv30 (sattuneesta syystä); jos ja kun niille viikoille päästään niin ennuste on jo pikkaraisella ihan toinen (muistaakseni ennuste paranee 2-4% / masussa vietetty pvä)! Ja toinen asia, kannattaa ottaa tosissaan mitä lekurit suosittelevat -- esim. itse olen käytännössä liikuntakiellossa, ja niin vaan sitä pitää ottaa oikeasti rauhallisesti vaikka supisteluita ei juuri sillä hetkellä olisikaan ja olisi näennäisesti "hyvä olo".
Eli muuta kuin voimia ja päivä kerrallaan -- hyvin kaikki menee!
elli73 rv28+2