kohdunkaulan lyheneminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riitta-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riitta-75

Vieras
Kävin lääkärin neuvolassa rv 26. Aikaisemmin kohdunkaulan pituus on ollut 3 cm, mutta nyt se oli 2,5 cm. Lääkäri ei maininnut mitään, että olisi syytä huolestua tms. Asia on kuitenkin alkanut hiukkasen mietityttää, että mitäs tämä tarkoittaa?

Jos lääkäri mittaa kohdunkaulan käsipelin, niin mittauksessa voi olla eroja.
Minulla hyvin lievät supistukset on molemmissa raskauksissa lyhentänyt kohdunkaulaa. Ensimmäisessä raskaudessa sitä mittailtiin tiuhemmin ja varoiteltiin ennenaikaisesta synnytyksestä. Mulla oli silloin eka mittauksessa kans kohdunkaula noin 3 cm ja rv 25 2,5 cm. Rv 28 noin 2 cm. Äitipolin gynekologi sanoi silloin, että ensisynnyttäjälle liian lyhyt kohdunkaula. Poika syntyi rv 36+4 ja synnytys oli kohtuullisen nopea. Nyt toisessa raskaudessa myös supistelee ja kohdunkaulaa seurattu tarkemmin. Sairaslomalla olen molemmissa raskauksissa ollut just tuon ennenaikaisuuden riskin vuoksi.

Jos asia mietityttää ja varsinkin jos sinulla on supistuksia niin kannattaa pyytää muutaman viikon päähän uusi kohdunkaulan kontrolli. Ainakin tietää sitten, että pitääkö ottaa rauhallisemmin. Olen tässä raskaudessa käynyt lääkärillä rv 15, 25 ja 29 ja nyt rv 32 on terveydenhoitajalla käynti. Nyt taas supistuksia enempi ja vauva painaa aika mukavasti niin ajattelin pyytää kohtuullisen ajan päähän kohdunkaulan kontrollin, jotta tiedän että pitääkö ottaa vielä rauhallisemmin. Makaan vaikka koko loppuajan sängyssä, jotta vauva syntyis vasta rv 37 jälkeen.

juuri niin kuin edellinen sanoi, käsin mittaus on aina vain suuntaa antava. Mullekin lääkäri arvioi pariin kertaan kohdunkaulan pituudeksi 1,5 ja 1 cm, mutta todellisuudessa ultralla mitattuna pituutta oli liki 4cm.

No on kyllä pieni mittausvirhe =)
Kyllähän sen voi itsekin miettiä, että jos tunkee käden tiukkaan pussiin ja yrittää mitata sormenpäällä pehmeää napukkaa, niin voihan niitä mittausvirheitä tapahtua. Siksi minä en usko kuin ultraamalla mitattuun tulokseen ja kuuntelen enenmmän omia tuntemuksia. Harmittaa, kun tässä raskaudessa ei pääse äitipolille tarkempaan ultamittaukseen. Tk:n lääkäri ei varmaan osaa edes ultraamalla mitata kohdunkaulaa.

Täällä on menossa ensimmäinen raskaus. Neuvolalääkärissä vko 28 tuli yllättäen ilmi että kohdun suu oli pehmeä ja kohdun kaula lyhentynyt (käsin arviointi1,5 - 2 cm). Saman tien sain komennon äitipolille että asia saataisiin tarkastettua ultralla. Ultran mukaan kohdun kaula oli jäljellä 2,5 cm kun noilla viikoilla pitäisi (ainakin ensisynnyttäjällä ) olla 3,5 - 4 cm. Kovasti uhkailivat sairaslomalla jo tuossa vaiheessa, mutta päästivät vielä töihin.

Kontrolli oli sitten n. 1,5 viikon päästä (rv 29 puolessavälissä)ja silloin todettiin että kohdun kaulaa on edelleen jäljellä 2,5 cm, mutta kohdun suulla kohdun sisällä oli havaittavissa suppiloitumista. Sairaslomalle pasittivat välittömästi ja komento tuli ettei saa kantaa tai nostella mitään painavaa, liikuntana korkeintaan kevyitä lyhyitä ulkonakäyntejä, ei kävelylenkkejä tms. ja runsaasti lepoa. Samalla kontrollikäynnillä puhutiin siitä että jos kohdun kaula lyhnenee tästä lisää niin voi olla että vauvan keuhkoja kypsytetään enneaikaisen synnytyksen varalta kortikosteroidipiikeillä.

Viime viikon lopulla (rv 31) oli taas kontrolli ja sairaslomasta/levosta huolimatta kohdun kaula oli lyhentynyt ollen ultralla 2,0 cm ja suppiloitumistakin oli tullut enemmän. Niinpä sain sitten nuo kortisonipiikit vauvan keuhkoja varten ja saman tien sitten sairaslomaa äitiysloman alkuun asti. Ensi viikolla on taas kontrolli.

Minulla tilanne on vielä siinä mielessä ollut hassu, että supistuksia ei juurikaan ole ollut ja olen voinut kaikin puolin mainiosti. Ainoa mieleeni tuleva asia joka tähän voisi vaikuttaa on ehkä se, että jostain syystä vauva on ihan np-ultrasta asti viihtynyt kohdussa todella alhaalla ja on sitä kautta tietysti painanut kohdun suuta. Nytkin se oleilee joko perätilassa tai poikittain niin että peppu on hyvin matalalla. Koko juttu tuli suurena yllätyksenä ja aluksi tietysi säikäytti pahasti. Onneksi näitä viikkoja on tässä nyt kertynyt ja vauvakin on ikäisekseen hyvän kokoinen. Nyt vain tätyy kerätä viikkoja pikku hiljaa lisää ja toivoa että vauva syntyisi kuitenkin täysiaikaisena. Sekään ei ole kaikesta huolimatta mikään mahdolton vaihtoehtoa, näin olen kuullut.

Marsu76, kuulisin mielelläni lisää kokemuksiasi. Onko sinulta löydetty varsinaiseti mitään syytä miksi kohdun kaula kypsyisi liian aikaisin? Kuinka aikaisin joudit sairaslomalle? Saitko kortisonipiikkejä? Entä minkä kokoinsena esikoisesi syntyi ja oliko rv 36 syntymisestä mitään varsinaista haittaa vauvalle?

Tv Polgara rv 31+3

Siis sait kortisonipiikkejä. Minulle ei sellaisia edes ehdotettu pojan kohdalla ja keuhkojen takia poika olikin neljä päivää lastenteholla. Bilirubiinin takia oli vielä valohoidossa neljä päivää osastolla. Poika siis syntyi 36+4 ja painoi 3100g. Synnytys ei kestänyt kuin 4 h 8 min. Ja pojan kohdalla jouduin vähän niin kuin itse pyytää sairaslomaa. Ei Suomen äitiyshoito kyllä ole tasapuolista.

Tulin äsken neuvolasta ja samalla kun th yritti mitata kohdunkorkeutta niin maha oli kovana supistuksesta. Sanoi, että vauvan pää on tosi matalalla. Sen olen kyllä jo tiennytkin, kun pissalla saa ravata koko ajan. Pojan ennenaikaisuuden suurimmaksi syyksi laitoin sen, että poika laskeutui jo tosi aikaisin lähtökuoppiin ja ärsytti kohdunsuuta aukenemaan. Ja nyt näyttää olevan sama tilanne. Poika oli isokokoinen ja veikkaan, että tästäkin vauvasta tulee isokokoinen. Pojalla oli syntyissään suippo pää, kun oli niin pitkään lähtökuopissa ja th sanoi, että todennäköisesti tälläkin vauvalla on suippo pää.

Eli tähän asti (rv 32+4) olen ottanut rauhallisesti, mutta nyt otan sitten vielä rauhallisemmin. Th neuvoi levähtelemään sängyssä päivisin ja olemaan kontallaan pylly pystyssä, jotta vauvan pää ei paina kohdunsuuta. Nyt th ei tarkistanut kohdunsuuta, sanoi, että ronklaaminen vain ärsyttää supisteluille. Seuraava käynti th:lla tasan rv 36 eli siihen asti pitää pärjätä. Ei edes ehdottanut äitipolilla käyntiä.

Nyt pitääkin mennä pitkälleen, kun th sanoi, ettei istuminen enään pelkästään riitä levähtämiseksi. Niin ja Polgara vielä sellainen neuvo, että muista sinäkin levähtää. Pojan kohdalla en ottanut tarpeeksi rauhallisesti ja en levähtänyt päivisin pitkällään. Eipä lääkäritkään sellaiseen kehoittaneet. Rv 33 sanoi gyne, että nyt jo voit vähän enemmän liikkua. Nyt käytän kyllä järkeä ja pistän ihteni vaakatasoon.

Moikka "kohtalotoverit"
Täällä vähän sama tilanne kuin teillä..

Eli kohdunkaulani on tänään (rv27+5) mitattu NKL:lla UÄ:llä ja se on vain 2,3cm (kuulemma riski synnyttää ennenaikaisesti on kasvanut jos se on alle 2,5cm). 3vkoa sitten mitattuna pituutta oli UÄ:llä mitattuna vielä 4,7cm eli kohdunkaula on puoliintunut kolmessa viikossa. :(

Lisäksi kuulemma kohdunsuu on pehmeä (oli jo 3vkoa sitten) ja lisää huolta tuovat päivittäiset (tiheät ja välillä voimakkaan tuntuiset) supistukset (jo rv:lta 15) joiden vuoksi olen ollut jo aiemmin kolme viikkoa sairaslomalla. Kohta 2v esikoisemme syntyi rv30 (painoi 1,5kg) ja jo pelkästään sen takia risti synnyttää ennenaikaisesti on ilman ylläoleviakin ongelmia korkeampi. :(

Nyt lääkäri määräsi taas 2vkon saikulle ja sanoi, että olen siinä rajoilla että eivät ota sisään sairaalaan lepoon (ellen pysty kotona lepäämään). Päästi kuitenkin vielä kotiin mutta samaa liikuntakieltoa suositteli voimakkaasti niinkuin teillekin.
Eli nyt täälläkin vaan käpristellään päivä kerrallaan..

Kovasti voimia ja tsemppiä teille kanssaodottajille ja ilmoitelkaahan kuulumisia!

elli73 rv27+5
PS. Mulla oli vielä riesana osittainen eteisistukka, joka oli vuotanut muutaman kerran. Nyt ei vuotoa ole onneksi kk:een tullut ja syykin taisi tänään ilokseni selvitä: istukka oli kohdun kasvun myötä siirtynyt pois kohdunsuulta eli sektio ei ole enään "pakollinen" (ja kaikki riskit tietenkin pienemmät).

Niin ja lisäyksenä, että antoivat tänään kortisonipiikin jotta vauvan keuhkot lähtisivät kypsymään. Huomenna menen toiselle piikille.

Tsemppiä meille kaikille!!!!!!

Toista lasta odotan...

Kohdunkaula oli viikoilla 24+4 vain 2 cm ja pehmeä, mutta kiinni.

36+3 Kaula edelleen 2 cm ja pehmeä, mutta sisäsuu jo 1.5 cm auki.

Nyt viikkoja 40+4 ja edelleen täällä kärvistellään yhtenä kappaleena :)
Supisteli melko ilkeästi läpi raskauden, ja lepäilemään komensivat minutkin pari viikkoa ennen virallisen äitiysloman alkua. ( Oli pitkät työmatkat ajaen jne. ) Mutta ei tässä paljon lepoa ole nähty, esikoinen on 1v8kk touhupakkaus :)
Tämä tuloillaan oleva on ollut myös pää alaspäin jo viikoilta 26, ja laskeutuneena lähtökuoppiinkin nyt jo useamman viikon.
Olin aivan varma ettei tätä riemua kestä täysaikaiseksi asti, mutta väärässä olin. Että joskus näinkin päin :)

Kun esikoiselta menimme lapsivesien tulon jälkeen sairaalaan, olin kolmelle sormelle auki vaikkei supistuksia ollut. Muistiin olen laittanut noilta ajoilta, että ei supistele, mutta vauva painaa paikkoja ikävästi. Luulis kai sitä tuntevan, kun aukeaa kolmelle sormelle. Siksi pelkään, että nytkin paikat aukenee vaikkei mitään erikoisia tuntemuksia ole. Oikeastaan harmittaa ihan hirveästi, kun edellisen kerran kohdunsuu on tarkistettu rv 29 ja seuraava tarkistus on rv 36. Täällä ei osata ultralla mitata ja säästösyiden vuoksi eivät ilmeisesti laita mua äitipolille. Eipä tässä voi kuin kaiken varmuuden vuoksi maata pitkällään, kun ei tiedä todellista tilannetta.

mullahan oli kohdunsuu pehmenny jo viikolla 26 muistaakseni.. ja välillä ne on jopa mitannu et se olis 1,5-2cm pitkä.. nyt tiistaina oli taas tarkastuksessa viikkoja sillon 36+5 ni sanottiin että kiinni on ja pituutta 3cm..

ei siis "toivoakaan" että kohta putkahtaisi.. ja en ole mitään sen varovaisempi ollut kuin että en hirveesti vanhempaa lastamme ole nostellut (16kg) muuten normaalisti ollut.. että ei se pehmeneminen tai lyheneminen välttämättä mitään pahaa tarkoita!

Ensinnäkin pakko kommentoida Marsu76:lle että kuulostaa todella oudolta että tilannettasi ei seurata tarkemmin ja ettet saa lähetettä äitipolille jossa voitaisiin arvioida esim. tuo kortisonipiikin tarve. Kyllä se varamasti tulisi halvemmaksi kuin se että vauvasi on sitten synnytysosastolla pitempään saamassa hoitoa esim. keuhkojen kypsymättömyyden vuoksi jos synnytys ennenaikaisesti käynnistyisi.

Minua muuten säikäytti noiden kortisonipiikkien jälkeen se, että vauva liikkuin niin vähän. Oli aivan kuin horteessa pari päivää kun normaalisti on erittäin vilkas liikkuja. Olin jo viitta vaille lähdössä tarkistuttamaan tilannetta. Jälkikäteen kun sitten asiasta kysyin, niin minulle kerrottiin että monet odottajat ovat maininneet vastaanavalaisesta kokemuksesta. Olis ollut ihna kiva tietää etukäteen ettei olis tullut turhaa säikäytystä...

Muuten täällä on hyssytelty eteenpäin päivä kerrallaan. Itse en ainakaan ole huomannut olotilassa suurensuuria muutoksia paitsi että maha on tuntunut kasvavan nyt vauhdilla, mutta ensi viikon kontrollissahan se sitten taas selviää mikä kohdunsuun tilanne on. Selän päälle vain alkaa hieman ottaa tämä lepäily, mutta pääasia että vauva nyt vain pysyisi tuolla mahassa kasvamassa...

Mukava oli kuulla noita kommentteja siitä, että ennenaikaisen synnytyksen uhan kanssa on kuitenkin selvitty ihan normaaleille viikoille asti, jopa yli. Sitä tässä itsekin todellakin toivoisi.

Polgara rv 31+6

Heippa vaan kaikille!

Kävin tänään äippäpolilla(rv 27+6) ja kohdunkaula lyhentynyt 4cm --> 2,7cm kahdessa viikossa.:( Supisteluja on ollut ja kohdunsuukin ollut pehmeä jo viikolta 20,että sairaslomalla on oltu siitä asti. Verenpaineista alapaine oli koholla, joka mittauksella oli lähes 100. Tuntuu aikas kurjalta kun saa kokoajan pelätä että onko pikkunen jo tulossa maailmaan. Kyllä lääkäri vilautteli jo mahista että kortisonipiikillä kypsytellään sit keuhkoja jos tästä vielä tuo kohdunkaula lyhenee..
Täytyy varmaan ottaa nyt ihan iisisti sitten ja mennä tosiaan tohon vaaka-asentoon sänkyyn ja olla tekemättä mitään.Vaikka aikalailla iisisti on kyllä otettukin. MItes teillä,onko tullut seksikieltoa? Meillä paukahti nyt sit sellanenkin päälle.. Saas nähä mitä mies tykkää,mut eipä sekään halua vaarantaa mitään joten kaipa se sopeutuu..
Lapsi on niin odotettu kyllä ja rakas,mutta olisipa ollut helpompi raskausaika,yhdestä vaivasta kun pääsee niin toista pukkaa päälle..

Terve

Mulla ollut menkkamaisia kramppeja joiden vuoksi kävin lääkärissä rv 32+5. Tuolloin kohdunkaula oli lyhentynyt 3cm:sta 2,5 cm:iin ja kohdunsuu oli "pehmeähkö". Määrättiin saikulle, koska niitä suppareiksi sanottuja menkkakramppeja tuli töissäkin, istuessa.

Nyt on noiden menkkakramppien lisäksi tullut inhottavaa vihlontaa kohdunsuulla. Onko jollain muulla ollut vihlontaa? Ihan kamalan tuntuista! Tulee yleensä pystyssä, mutta voi tuntua myös istuessa. Nyt siis tasan 34+0. Työntyykö se vauvan pää sinne, vai mistä vihlonta johtuu? Kohdunsuun pehmenemisestä ja kohdunkaulan lyhenemisestä?

Moi!
Annukka80: Kurja kuulla, että sullakin samoja ongelmia kuin mullakin (kohdunkaula mulla lyhentynyt myös 4,7cm => 2,3cm, nyt siis rv28, ja kohdunsuu ollut jo viikkoja pehmeä)! Itse olen myös saikulla ja samaa murehdin, että toivottavasti pikkuinen ei lähde syntymään liian aikaisin (niinkuin esikoinen 2v sitten rv30). Sain NKL:lla alkuviikosta 2kpl kortisonipiikkejä (Celestone), katsoivat riskin sen verran kohonneeksi jo pelkästään esikoisen taustasta johtuen.

Seksikiellosta.. joo sama suositus täällä, mutta eipä ole ihan päällimmäisenä meillä kummallakaan ollut mielessä kun huoli pikkuisesta on ollut jo jonkun kuukauden päivittäistä (ennenaik. supisteluita, verenvuotoa osittaisen eteisistukan vuoksi jne.). Kerkeää sitä sitten taas sitäkin kivaa touhuilemaan kun on tilanne vähän toinen.. ;)

Vanilja: Vihlonnoista: minulla ei ole kokemusta, mutta kannattaisiko noista kysyä neuvolassa tai lekurilla..?

Kovasti tsemppiä ja voimia itse kullekin!
elli73 rv28+1

elli73 : Viitsisitkö kertoa vähän sitä teidän tarinaa kun vaavi syntyi jo viikolla 30? Kiinnostaisi hirveästi tietää,kun niin pelottelivat mua tuolla polilla että aikaisemmin tulisi syntymään. Kertoisit vähän että miten synnytys käynnistyi ja miten syntymän jälkeen toimittiin.Ja miten te jaksoitte miehen kanssa sen rumban. Meillä mies onkin aika varpaillaan kyl tämän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Annukka80:
elli73 : Viitsisitkö kertoa vähän sitä teidän tarinaa kun vaavi syntyi jo viikolla 30? Kiinnostaisi hirveästi tietää,kun niin pelottelivat mua tuolla polilla että aikaisemmin tulisi syntymään. Kertoisit vähän että miten synnytys käynnistyi ja miten syntymän jälkeen toimittiin.Ja miten te jaksoitte miehen kanssa sen rumban. Meillä mies onkin aika varpaillaan kyl tämän kanssa.
Meillä esikoinen syntyi tosiaan rv30+1, kun lapsivedet menivät aamuyöllä täysin yllättäen rv29+6. Mitään syytä ennenaikaisuuteen ei tutkimuksissa löydetty ja koko raskausaikakin meni tosi hienosti lukuunottamatta supisteluita rv:lta 18. Kaksi päivää pystyivät NKL:lla pitämään (supistuksenesto)lääkkeillä pikkuista sisällä, mutta niin vaan lähti poika syntymään.. :(

Viikkoihin nähden poika oli onneksi hyväkokoinen (1,5kg) ja keuhkotkin olivat kerinneet sen verran kypsymään (kiitos kortisonipiikkien?), että hän kärsi ainoastaan lievästä, ohimenevästä RDS-taudista (keskosille tyypillinen) ja tarvitsi muutaman päivän hengityskonehoitoa + sitten nasaalia ja lisähappea muistaakseni kkk:n päivät. Puolitoista kuukautta poitsu joutui kaikkinensa olemaan sairaalassa, ensin NKL:lla teholla 1,5vkoa ja sen jälkeen kuukauden Hyvinkään sairaalassa "kasvamassa".

Et arvaa, miten suuri huoli meillä vanhemmilla oli kun pojalla oli suuri osa keskosille tyypillisistä ongelmista mm. apneakohtauksia (unohti välillä hengittää ja meni siniseksi, piti taputella kevyesti että "muisti" taas vetää henkeä!), punasolutankkauksia, infektio teholla, nenämahaletku, lisärautaa ja keskoslisää ruokaan ym. Lisäksi hänellä todettiin tehon tutkimuksissa muutama kysta aivoissa (jotka sittemmin hävisivät itsestään) ja kuulovauriotakin epäiltiin, mutta kaikki huolet osoittautuivat tutkimuksissa turhaksi: poikamme oli (ja on edelleen!) täysin terve kohta 2v jumppahuitti!!

Jos olisin 2v sitten voinut katsoa kristallipalloon ja nähdä miten reipas, hieno ja ennenkaikkea terve poika meillä on, niin olisi todella monet itkut jääneet itkemättä. Ja suuri kiitos siitä menee vähintäänkin NKL:lle, siellä kyllä koin että pikkuisemme on todella hyvissä käsissä.

Nyt vaan on taas väkisinkin huoli kova, kun tässä(kin) raskaudessa on lukuisia ennenaikaisuuden merkkejä, viime yönäkin tuli 6 supistusta putkeen. :( Olin jo taas kerran soittamassa ja lähdössä päivystykseen, mutta sitten tilanne rauhoittui ja sain unen päästä kiinni..

Summa summarum, itse pidän jonkinlaisena rajapyykkinä juurikin tuota rv30 (sattuneesta syystä); jos ja kun niille viikoille päästään niin ennuste on jo pikkaraisella ihan toinen (muistaakseni ennuste paranee 2-4% / masussa vietetty pvä)! Ja toinen asia, kannattaa ottaa tosissaan mitä lekurit suosittelevat -- esim. itse olen käytännössä liikuntakiellossa, ja niin vaan sitä pitää ottaa oikeasti rauhallisesti vaikka supisteluita ei juuri sillä hetkellä olisikaan ja olisi näennäisesti "hyvä olo".

Eli muuta kuin voimia ja päivä kerrallaan -- hyvin kaikki menee!

elli73 rv28+2

No voin arvata että vaikeata on ollut kyllä... Täytyy vaan tosiaan toivoa että vaavi masussa nyt sitten pysyy,itelläkin oli viime yö aika vaikea supistusten takia. Mulle sanovatkin että pitäis samatien mennä päivystykseen kun kuulemma useat perättäiset supistukset ovat merkki juuri tuosta kohdunkaulan lyhenemisestä ja aukeamisesta.:( Pitää nyt katsoa miten ens yö menee ja sit lähteä suosiolla tsekkaukseen jos vielä supistelee. Kuulemma rv34 jälkeen eivät enää estele jos lapsi alkaa syntymään,mutta kun sinnekkin on vielä matkaa..
Meillä taitaakin olla aika lähekkäin nuo lasketut ajat,päivää jäljessä täällä tullaan. :) toivotaan että nyt pysyisivätkin massussa sinne maaliskuulle asti!:)

Annukka80 rv28+1

mulla ei kovettumissupistukset ole kivuliaita,ne vaan tuntuu epämiellyttäviltä. Mutta kyllä Ne supistukset joita on tullut enemmänkin nyt on sitten kipeitä... :( onneksi ovat olleet vaan aika hetkellisiä.

Kivuttomia on ollut supistukset tähän asti. Nyt ne on voimakkaampia. Ehkä joskus yöllä tuntuu kivuliaalta, kun ei tiedä miten päin sängystä nousis, ku koko maha on kova ja vauva tuntuu isona möykkynä alamahalla. Supistuksen aikana voi tuntua koko alapäässä paineen tunnetta, kun vauva painuu kohdunsuuta vasten. Oikeastaan ei voi puhua kivuliaista supistuksista vaan epämiellyttävistä. Yleensä supistukset menee nopeasti ohi. Esikoisenkin kohdalla oli niin, että vasta synnytyksessä supistukset oli kivuliaita.
Olikohan tarpeeksi sekavaa.

Hei!

Päivitänpä minäkin tilannettani tänne. Kohdun kaulassa ei ollut tapahtunut juurikaan muutosta sitten viime kontrollin joka oli todella hyvä uutinen. Kohdun kaulaa on edelleen jäljellä se n. 2 cm ultralla, kohdunsuu on pehmeä, mutta kiinni. Toisaalta tämän 10 pv pätkän olenkin nyt ottanut sitten vielä rauhallisemmin kuin aikaisemmat. Mahan kovettumissuppareita on nyt alkanut olla viime viikosta lähtien, mutta tämän päivän kontrollin mukaan niillä ei näyttäisi olevan vaikutusta kohdun kaulaan. Supistukset eivät sinänsä aiheuta kipua, mutta ei niiden aikana kyllä pysty esim. liikkumaan ja epämiellyttäviksi minäkin niitä luonnehtisin.

Elli73, kiitos kertomuksestasi. Oli mukava saada lukea että teillä oli kaikki mennyt kuitenkin hyvin.

Nyt kun omalla kohdalla on viikkoja jo kassassa 32+3 niin pahimmat pelot alkavat hellittää. Enää en joudu kohdun kaulan takia käymään polilla tarkistuksissakaan, mutta toki kehoitettiin ottamaan herkästi yhteyttä päivystykseen jos vähänkään siltä tuntuu.

Ei muuta kun otetaan kaikki päivä kerrallaan lisää viikkoja kasaan :-).

Tv Polgara

Moikka
Mitäs teille kuuluu (toiv. hyvää?)?
Täällä ihan ok, kävin tänään NKL:lla ja tilanteeni on ilokseni ennallaan (eli 2vkoa sitten mitattu 2,3cm (=lyhyt) kohdunkaula ei ole onneksi lyhentynyt). Kohdunsuu on edelleen pehmeä (eikä se tietysti siitä lähde "kiinteytymäänkään"), mutta onpahan viikkoja nyt taas hieman enemmän (rv29+5) kasassa jos pikkuinen lähtisi syntymään (niin kuin isoveljensä 2v sitten rv30).
Kohonneen ennenaikaisriskin vuoksi sairaslomaani joka tapauksessa jatkettiin äitiysloman alkuun asti, eli hissukseen täytyy edelleen ottaa niinkuin edelliset viisi viikkoa (jotka olen ollut saikulla)..

Eipä muuta kuin hyvää ja rauhallista Jouluviikkoa!

elli73 rv29+5

Onpas hyvä, että sulla elli73 oli tilanne ennallaan. Toisen kohdalla sitä tajuaa paremmin, että miksi pitää levätä ja ottaa rauhallisesti. Näin ainakin omalla kohdalla.

Minulla on jo viikkoja kasassa 34+4, eli hyvällä mallilla ollaan. Reilu viikko sitten oli hankalampaa. Supisteli enemmän ja aina kun yöllä heräsin supistukseen ja tolkuttomaan pissahätään, arvelin että kohta se syntyy. Menkkamaista kipua oli parina päivänä. Nyt on ollut rauhallisempaa, vaikkakin joka päivä tulee supistuksia levosta huolimatta. Vauva on tosi alhaalla ja pissalla saan ravata koko ajan. Yks yö vauvan hikka tuntui takamuksessa asti :) Siitä päättelin, että pää on edelleen tosi alhaalla. Toivottavasti pääsen 37 raskausviikoille, että vauva saa rauhassa kehittyä kohdun suojassa.

Seuraava neuvola on 28.12. Edellisestä lääkärikäynnistä on niin kauan, etten tiedä yhtään mikä tilanne kohdunsuulla on. Edellisellä kerralla rv 29 oli kohdunsuuta jäljellä n. 2cm, pehmeä ja ulkosuulta 1 cm auki. Käsipelillä lääkäri tutki ja pikaisesti. Mutta ennen sitä tutkimusta ei ollut kolmeen viikkoon supistuksia paljon ollenkaan ja nyt on joka päivä. Siksi arvelen, että tilanne on nyt muuttunut paljon. Kävi mielessä, että onkohan aivan turhaa antaa terveydenhoitajan katsoa kohdunsuuntilanne rv 36 viikolla. Pian ronklaa niin, että vauva syntyy 31.12. Mieluummin ottaisin varman päälle ja odottaisin tammikuun alkuun.

Yhteistyössä