kohdunkaula 3 cm ja kohdunsuu pehmentynyt (rv 26+4) - ottakaa kantaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jbbo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jbbo

Vieras
Hei kaikille! Kertokaapa mielipiteenne tilanteestani.

Olin jo n. kuukausi sitten yksityisellä lääkärillä kivuttomien harjoitussupistusten vuoksi. Lääkärin mukaan ne ovat täysin normaaleja ja asiaankuuluvia ja tuolloin ultralla mitattiin kohdunkaulan pituudeksi 2,5 cm. Kohdunsuu napakka ja kiinni. Hänen mukaansa ei riskiä ennenaikaiseen synnytykseen. Hiukan naureskeli, että olin mennyt sinne "turhaan", joskin ystävällisesti.

No olin nyt sitten eilen rv 26+4 (nuorella) neuvolalääkärillä. Hän mittasi käsikopelolla kohdunkaulan pituudeksi 3 cm ja totesi kohduunsuun olevan pehmentynyt (mutta kiinni). Ja totesi, että jotain näemmä supistukset saaneet aikaan, mutta kaikki hyvin tms. Supistuksia (edelleen kivuttomia) minulla on 1-7 kpl päivittäin.

Nyt minua on ruvennut jälkeenpäin mietityttämään, että onko muutokset todella normaaleja jo näillä raskausviikoilla. Olen ensisynnyttäjä. Lueskelin tuolla erästä ketjua, jossa jotkut odottajat oli passitettu sairaslomalle vastaavilla muutoksilla ja raskausviikoilla. Neuvolalääkäri ei sanonut minulle mitään muuta kuin että jos tulee kivuliaita supistuksia, niin pitää ottaa rauhallisesti. En siinä sitten tajunnut kysyä, että onko riskiä ennenaikaiseen synnytykseen, saako seksiä harrastaa normaalisti jne. Kertokaa te omia kokemuksianne! Onko minulla syytä huoleen?

Minulla oli tyttöä odottaessani jotain rv 29, kun neuvolalääkäri tutki minut jatkuvien, kivuttomien supistusten vuoksi. Minulla oli silloin kokeneen neuvolalääkärin mukaan kohdunkaula 2 cm ja pehmennyt. Minulle annettiin sairaslomaa ja käskettiin olla stressaamatta (minulla työrasitus on enemmän henkistä kuin fyysistä), mutta suorastaan suositeltiin kävelylenkkien jatkamista ja muutakin kohtuullista liikkumista. Lääkäri muistaakseni sanoi, että Mount Everestille ei kannata lähteä kiipeämään. Olin sitten sairaslomalla äitiysloman alkuun. Tein kyllä jonkin verran "hanttihommia" etänä, mutta en ottanut työasioista stressiä. Liikuin sen verran kuin liitoskivuilta pystyin enkä mökkeytynyt kotiin.

Kun varsinainen äitiysloma alkoi, supistelut loppuivat kuin seinään. Ei tullut edes niitä harjoitussupistuksia kuin kunnon rasituksessa. Terve tyttö syntyi käynnistyksellä melkein kaksi viikkoa yliaikaisena, olisi annettu vielä pidemmällekin, mutta minulla alkoi mennä hermo :)

Eli en kyllä liikaa huolestuisi tuosta tilanteesta. Jos olo on kehno supistusten vuoksi tai jos olet kovin huolestunut, saat kyllä luultavasti sairaslomaa, mutta minun kokemukseni mukaan tuo ei todellakaan välttämättä ennakoi ennenaikaista synnytystä tai muutakaan, mistä pitäisi olla huolissaan. Oman kokemukseni perusteella yrittäisin kyllä olla töissä mahdollisimman pitkään, jos onnistun uudelleen raskautumaan, sillä ne viimeiset viikot kotona olivat kyllä toooodellla pitkiä.

Mulla lääkäri totesi vkolla 26 kohdun sisäsuun olevan sisältäpäin auki, ultrakuvassa näkyi v:n muotoinen lahdeke, kanavasta loppuosa kiinni, kiinninäistä osuutta n. 15 mm ja suu kiinni ja pehmeä. Jouduin ensin sairaslomalle kotona, ja sen jälkeen reiluksi viikoksi sairaalaan täydelliseen vuodelepoon, kun kiinninäinen osuus oli vain 7-8 mm. Viikkoja siis silloin n. 27. Tilanne stabiloitui, sairaalassa ollessa ei supsitellut tms., ja seuraavassa mittauksessa oltiin jälleen alkutilanteessa, eli kiinninäinen osuus n. 15 mm. Kotiin pääsin vuodelepoon. Sairaslomaa kirjoitettiin heti silloin alussa äitiysloman alkuun saakka. Nyt reilut 7 viikkoa lepohoitoa takana, 34. rv menossa ja saan palata normaaliin elämään, kanava on sulkeutunut alkutilanteessa siten, että uusin mittaus on 27 mm.... Eli lepohoito on kohdallani auttanut.

Ap:n tilanne, tuo 3 cm, on kai aika normaali, yleensähän kanavan pituus on keskimäärin 4 cm, pehmeneminen sinänsä ei aiheuta yleensä levon tarvetta. Kannattaa kuitenkin ottaa varmuuden vuoksi iisisti, ja jos suppailee kipeästi, käydä näytillä äitiyspoliklinikalla, ettei tule yllätyksiä.

Oma tilanteeni oli muuten hiipinyt salakavalasti, ilman kummempia supisteluja. Seksistä olen ymmärtänyt siten, että mikäli sitä ei erikseen kielletä, on se sallittua. Ja jos tuo kohdunsuu on kiinni, ei mitään vaaraa pitäisi olla.

Nyt, kun Karoliina65 mainitsi, vasta muistin, että minulla oli myös ultralausunto, että kohdunkaula oli jommastakummasta päästään auki sentin verran, kaiketi sieltä sisältäpäin, en muista. Siksi varmaan jouduin sairaslomalle. Kummasti nämä asiat unohtuvat.

Minulla toinen (tai siis kolmas, mutta 1 km) raskaus ja neuvolalääkärillä mitattiin kohdunkaulan pituudeksi 2cm. On ollut vihlovaa tunnetta alavatsassa ja kivuttomia supisteluja ainakin 10-15x päivässä, enemmänkin. Neuvolalääkäri laittoi saikulle (siis nimellisesti, olen hoitovapaalla) mutta sanoi että rauhallisia kävelylenkkejä ym. voi tehdä. Kahden viikon kuluttua kävin taas tarkastuksessa ja vaikka olotila oli samanlainen (siis suppareita oli tullut) niin kohdunkaulalla ei muutosta. Toinen lääkäri sanoi että ei hätää, ihan normaalia ja voi käydä lenkillä ym.

Esikoisesta kohdunkaula alkoi pehmetä ja lyhetä noin viikolla 31 jolloin jäinkin sairaslomalle töistä. Tyttö syntyi rv 38....

Melko yksilöllisiä nämä lääkäreiden antamat ohjeet ovat, koska itselläni rv 30+6 (ensimmäistä odotan)kohdunsuu pehmeä ja kohdunkaula 2,5 cm, sain ohjeeksi lepoa, mitään raskasta ei saa tehdä, ei saa lenkkeillä, eikä harrastaa seksiä. Mutta onneksi muiden kokemukset antavat toivoa, että vauveli pysyy mahdollisesti vielä masussa jonkin aikaa.

että yleisin siis on se kolme senttiä käsikopelolla. mulla viides lapsi tulossa. muutoksia on enemmänki tapahtunut kuin mainitut tuoa ja silti olen kotona saanut olla mutta rasitusta on suositeltu välttämään. nytkin tänään ultralla mitattiin kanavaa 3,4 cm, mikä tietoni mukaan vastaa käsillä suunnilleen 1,5 cm, sormelle ulkoisesti auki, mut sisältä kii. sanoi vain et lepoa ja paljon nestettä. kuivuminen lisää supistuksia. eli kun supistaa, ottakaa juomista ja levätkää.. sairaslomaa olis tullut jos olisin töissä. sitä kun ei voi pätkis tehdä kute kotitöitä.. mut onko kenellekään annettu ultras mittaa kanavalle???

Itsellä meneillään rv 26+1 ja lääkäri sanoi viikko sitten että kohdunkaula on 2,5cm ja kohdunsuu pehmentynyt, mutta kiinni......antoi 2,5 viikkoa tehdä töitä ja ensi viikolla siis uudestaan tarkastukseen. Mun kohdalla taidetaan olla aika tarkkoja kun on fyysinen työ, mutta silti en tiiä mitä ajatella. Tämä on mun ensimmäinen raskaus, kaikki on uutta! Pitäiskö mun olla huolissani kun töissäkin on raskasta? Mikään ei oikeen tunnu pahalta kun tekee, mutta iltasin on sitten semmonen olo että vatsa halkee ja on hiukan arka.....menee kuitenkin aina ohi.....varmaan supistuksia =D mistä tietää mikä on normaalia kun ei ole aikasemmin kokonet?

mulla se tilanne että jo rv 21 todettiin pehmentynyt kohdunkaula ja hieman lyhentynyt.nyt käsikopelolla 2cm jäljellä mutta kiinni.rauhallisesti pitää ottaa ja kaikki rehkiminen pois.ylimääräinen lääkärin tarkastus rv 30.ehkä se sitten joskus selviää kuin pitkälle päästää ennenku vauva syntyy.esikoinen synty tasan laskettuna eikä ollu tällast ongelmaa.esikon kans rv 36+ oli kaulaa 2,5cm ja 1-1,5cm auki....eli ihan hyväs vaihees lähti muutoksii tulemaan.silloin ei ees supistellu niin paljo ku nyt.

rv 27+4

En tiedä, pitääkö mun olla huolissani? Jännittää ensi viikon lääkäri..... En saanut vastausta että onko tämä kaikki normaalia näillä raskausviikoilla....vai olenko edellä...? Hmm....jos joku osaa vastata niin olkaa kilttejä ja kommentoikaa =) mutta viimeistään ensi viikolla ehkä kuulen enemmän....

Yhteistyössä