kodinhoitaja ei suostunut tiskaamaan vanhukselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekunalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hoitajan on pitänyt pitää määrätyt rajat, koska seuraavaksi odottais taas vieraitten tiskit, naamurin reinokaisan omaiset ois kans vaatimassa että heidänkin mummon/papna vieraitten tiskit on tiskattava ku reinokaisallakin tiskattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miksi vieraista joku ei tiskannut kun tiesi, että vanhus ei pysty. Törkeää vierailtakin

Jos vanhus sanoi että "Kiitos, mutta ei tarvitse. Maksan kodinhoitajalle siitä että hän tiskaa astiat, mukava ihminen muuten."

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
mua ihmetyttää ku esim vieraat/sukulaiset ovat vanhusta katsomassa ja hoitajan pitää mennä sillon sinne, eikö omaiset sen vartaa auta ettei tarttis hoitajan sen kerran mennä ku tupa täynnä vieraita. sen oon päättäny ku mun isovanhemmat on sen kuntosia että tarvitsee kotiavustajaa niin kyllä minä parhaani mukaan autan isovanhempaani ja samalla hoitajan työtä, hoitajan ei tarvi sillon tulla jos itse olen paikalla.

En minä ainakaan tiedä koska mieheni mummolla kodinhoitaja tai siivooja käy eikä hän sitä koskaan kerrokaan kun sovimme että tulemme kylään. Joskus olemme osuneet hoitajan kanssa samaan aikaan. Eikä mummo kyllä suostuisikaan siihen että hoitaja peruttaisiin siltä päivältä, hän tykkää komennella hoitajia ja haukkua jälkeenpäin...

Itse olen ollut kotisiivoojana vanhuksilla kunnallisen kotipalvelun kautta, ja on todella epäkiitollista hommaa. Joskus tuli omaisilta valituksia kuinka emme tee kaikkea mitä pyydetään, vaikka todellisuudessa huonomuistinen vanhus itse ei ollut muistanut pyytää meiltä jotain suunnittelemaansa työtä, esim. roskakaapin siivousta. Tai välillä naapurit raportoivat vanhukselle että kävimme ulkona mattojen kanssa emmekä laittaneet niitä telineelle ja tampanneet, mikä tietysti oli ihan täyttä puppua.

Joitakin helmiä asiakkaiden joukossa oli, jotka antoivat kiitosta. Yleisesti ottaen tuntui siltä kuin vanhustyöntekijät ovat jotain yleisiä sylkykuppeja, kuka tahansa saa tulla haukkumaan pataluhaksi vaikka parhaansa kiireessä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja pippanippanen:
meille tyttärille että meidän kuuluu viikata puhtaat pyykit kaappiin kun he tuovat ne pesusta! siis ei todellakaan kuulu!!!
Eiköhän sunkin isäs ole sun etees tehny aikanaan niin paljon, että ei varmaan olis liikaa vaadittu, että toisit ne pyykit valmiiksi viikattuna!
Ihme touhua.

Tosin ihmetyttää hoitajankin asenne tiskeihin.
Mutta tuo pyykit viikkaamatta... Eikö niitä olisi helpompi kuljettaakin, kun olisivat valmiiksi viikattuina?

olipa törkeää. Voisitko viedä isäsi kotiin jokinlaisen huoneentaulun tms. jossa lukisi jotenkin kauniisti, että kun kahvit keitetää niin myös tiskataan lähtiessä. Todella törkeää tuo kodinhoitajan käytös.

Meillä päin jossain vaiheessa kiellettiin erikseen kodinhoitajilta kaikki "ylimääräinen" työ (siivoukset ym.). Kaverini äiti, joka on kodinhoitaja, harmitteli sitä, että kun edellisellä viikolla oli vielä saanut jollekin mummolle jotain siivoukseen liittyviä töitä tehdä, niin seuraavalla viikolla piti vain sanoa, että tilaa siivooja. :/

Tämä siis vain kommenttina siihen, ettei kaikki älyttömät pikkujutuista kieltäytymiset välttämättä johdu kodinhoitajan inhottavuudesta tai kehnosta työmoraalista.

Koko ketjua en lukenut, mutta sanottakoon että aika tökeröä käytöstä kodinhoitajalta :o Kannattaa ottaa esimieheen yhteyttä. MUTTA me ollaan aina itse tiskattu kippomme ja kuppimme kun olemme käyneet vierailulla vanhuksen tai muuten vain huonokuntoisen luona... ja muutenkin tehty pikkuaskareita siinä kyläilyn ohella.

olin hetken poissa...onpas tänne tullut kommentteja!

asia niin että kun itse käyn isällä lapseni kanssa niin tiskaan omat sotkemamme tiskit! monesti isältäni on pelkästään omia tiskejä tullut tuon aloituksessa mainitsemani verran, isä on miltei sokea ja joka kerta ottaa uuden kupin,lasin tai lautasen kun syö tai juo että sitä tiskiä voi olla ihan saman verran isältäni. ilmeisesti hoitajaa vit** että vieraita käynyt kaffilla ja kyllä olivat myös vanhempia ihmisiä!
käydessäni järjestelen isän vaatteet kaappeihin joita lojuu pitkin asuntoa missä milloinkin. isäni muutti vasta ja teimme siskon kanssa valtavan homman muutossa ihan kahdestaan! ja tästäkin olemme saaneet vain kodinhoitajilta moitteita kun esim. kesävaatteita liinavaatteita ja muita tavaroita on vielä ollut laatikoissa (komerossa poissa jaloista) eikä niistä mitään ole tarvittu. kuitenkin huomauttaneet asiasta vähänväliä! ne laatikot ei hoitajille kuulu mitään eivätkä ole heidän edessään olleet. isällä on tarvittavat liinavaatteet ja vaatteet kaapissa mitä tarvitsee. no nytpä on sekin homma tehty eikä ollut pieni homma ahtaa kolmion tavarat yksiöön!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pippanippanen:
meille tyttärille että meidän kuuluu viikata puhtaat pyykit kaappiin kun he tuovat ne pesusta! siis ei todellakaan kuulu!!!
Eiköhän sunkin isäs ole sun etees tehny aikanaan niin paljon, että ei varmaan olis liikaa vaadittu, että toisit ne pyykit valmiiksi viikattuna!
Ihme touhua.

Tosin ihmetyttää hoitajankin asenne tiskeihin.
Mutta tuo pyykit viikkaamatta... Eikö niitä olisi helpompi kuljettaakin, kun olisivat valmiiksi viikattuina?

lukihäiriöitä tai lukemisen ymmärtämistä kyllä riittää teillä!
siis edelleenkin minä en niitä pyykkejä pese vaan hoitajat!
hoitajat tuovat pyykit isälle asuntoon samalla korilla kun tuovatkin ja yleensä ne on laitettu nätisti hyllylle kaappiin. jostain syystä tämän samaisen hoitajan mielestä kaappiin laitto ja viikkaus kuuluu meille tyttärille! :o asumme siis kaukana eikä käydä "joka päivä", meidän vissiin pitäisi hoitajien että teidän mielestä ajaa montakymmentä kilometriä isän luo aina kun hänelle tuodaan pyykkejä tai on tiskattavaa! no sitten loppuu hoitajille maksutkin. hoitosopimuksessa lukee nämä työt kuuluvan hoitajille.
rahat kelpaa mutta palvelua ei saa! näin on asia!

On todella valitettavaa et kaikki työ on ostopalveluna!(Julkinen puoli!)
Sitten kodinhoitajat käy vain kääntymässä ja muutaman sanan vaihtamassa! Olen itse kuullut kun työntekijä kertoo ettei he saa tehdä sitä eikä tätä! Esim. kunnallinen hoito tulee kalliimmaksi kuin yksityinen joka tekee kaiken ja saa vähennykset! Olen monelle kertonut että kilpailuta !!! Sitten asia onkin selvinnyt kuka tekee ja kenellä kannattaa teettää! Ikävä kylläkin ettei vanhukset jaksa tutkia mahdollisuuksia!Lapset heidän puolesta ottakaa selvää!
Onko järkee??
Lääkkeet jakaa kotisairaanhoitaja kohta tulee kodinhoitaja sitten siivooja?????

Miksi vieraista joku ei tiskannut kun tiesi, että vanhus ei pysty. Törkeää vierailtakin

Oon kyllä tästä samaa mieltä. Ei kai sen kodinhoitajan oikeasti tarvi vieraiden tiskejä tiskailla.

Musta ainakin menee aikakin vierailulla paljon kivammin, kun puuhailee jotain pientä samalla ettei tarvi vaan istua ja toljottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Niitä astioitahan oli neljä kuppia, neljä lautasta ja neljä lasia + se puurolautanen. Siinähän olisi voinut vierähtää vaikka TUNTI niiden tiskauksessa... :whistle:

En kyllä ymmärrä. Itse jos olisin ammatissa niin taatusti tiskaisin, ja kysyisin vielä että olikos mukavaa kun kävi vieraita. Varmasti vanhusten kanssa muutenkin yrittäisin olla sosiaalinen, tiedän että monilla vanhuksilla ei paljoa seuraa ole ja lapsetkin (jos niitä on) eivät ehdi olla aina tekemisissä. Uskoisin että tekisin myös joitain muita pikkujuttuja jos asiakas niin pyytäisi, tietenkin asiallisesti eikä v*ttuilumielessä. Ei se niin paljoa ole, ja heille varmasti suuri juttu jos avustavat ihmiset olisivat mukavia. Pitää muistaa myös se, että useille vanhuksille on kova paikka kun ei enää itse pysty itsestään huolehtimaan ja avun saanti/pyynti voi nolottaa ja olla rankka paikka.

Oma työni on kiireistä, ylitöitä piisaa myös, sillä ei ne minunkaan työt tekemällä lopu. Silti olen AINA kohtelias asiakkaille ja kollegoilleni, jopa ystävällismielinen. Ja kyllä, joskus myös hoidan kollegoitteni hommia, eli lisään sillä omaa työtaakkaani. Ihan vain siksi että on mukava olla mukava toisille, minullekin ollaan mukavia.

Todellakin tekisin valituksen moisesta käytöksestä. Nähtävästi kodinhoitaja ei ole sopiva ammattiinsa tuolla asennevammalla.

Varmasti lähes jokainen kodinhoitaja haluaisi tehdä pari ylimääräsitä hommaa mammoille ja papoille ja hymy suussa jutustella, mutta kun ei ole aikaa...Ja jos yhdelle teet ekstraa niin se on toiselta pois :/ ikävä kyllä

Kyllä tuo kodinhoitajan homma on eläimen hommaa. Kiire, kiire, kiire. Ei siinä hyväkään hoitaja taida päästä toteuttamaan itseään kun aina on tuli persiissä. Ei käy kateeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Ja sitten tulee joku arvonsa tunteva hoitaja joka ei viitsi tiskata neljää kuppia.
Mulla pisti silmään se, että oli kuitenkin sen puurolautasen tiskannut. Olisi sitten jättänyt senkin tiskaamatta. Neljän kuppin tiskaaminen ei olisi kauaa vienyt. Mutta kai se on vaan sitä, että kun tiskeistä vain se puurolautanen kuului toimenkuvaan, niin mitään muuta ei tehdä. Viis inhimillisyydestä tai muusta sellaisesta joutavasta hömpötyksestä, eihän niistä mitään maksetakaan :/

Niin, samalla vesimäärällä olis tiskannu ne muutkin, jos siis tiskasi niin kuin kuuluu; pesuainevesi altaaseen ja siinä.
Mutta jos vain virutteli juoksevan veden alla, niin se ei ole oikeasti edes tiskaamista, siitä vois valittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap edelleen harmajana:

ihmetyttää hoitajan asenne tiskeihin.
Ja tuo pyykit viikkaamatta... Eikö niitä olisi helpompi kuljettaakin, kun olisivat valmiiksi viikattuina?

[/quote]
Sori, myönnän lukeneeni väärin . No, samat sanat sille hoitsulle ja peruutus sulle.

Kommenttini tässä muokattuna.

Itse kun olen vanhusten kodeissa käynyt heitä avustamassa, niin kyllä mä nyt kehottaisin teitä ottamaan yhteys asuntolan vastaavaan ja pitämään hänen kanssaan palaverin asioiden saattamisesta oikealle saralle.
Kukaan ei nauti tosta tilanteesta varmaankaan nyt.

kodinhoitajan kunkin hoidettavansa luona viettämä aika on aika lyhyt. Ja hänellehän kuuluu tiskaamisessa vanhuksen astiat noin yleensä ja aika ja raha on sen mukaan mitoitettu.
Minusta sellainen vieras joka näkövammaisen luokse kahvittelemaan menee eikä itse älyä tiskata on aika huononäköinen nänkin. mistäs esim tiedettiin milloin kodinhoitaja tulee tiskaamaan. eikös se likaisten astioiden vuori tiskipöydällä ole jo turvallisuustekijäkin jos oikein lähdetään hiuksia halkomaan.
mutta hiustenhalkomista toki se että yksi lautanen tiskataan ja ylimääräiset kupit jätetään tiskaamatta.

Kyllä kodinhoitajissa on eroja, toiset tekevät mitä pyydetään toiset vaan juoruilisivat eivätkä työt maistuisi yhtään ja nämä viimeksi mainitut ovat juuri noita ikänsä kodinhoitajan töitä tehneitä jotka ovat jo täysin piipussa ja odottavat eläkepapereita.
Lisään vielä että palvelumaksut senkun nousevat ja työmäärän pitäisi vähetä. Jos esim. tunnin kaksi vanhuksen luona on niin kyllä siinä jo jotain pitäisi keretä tekemään.

ensinnäkin miks vieraat/sukulaiset ei ole voinu niitä kahvi astioita tiskata?ja toiseksi ei siinä kyllä siltä kodinhoitajalta montaa minuttia mene jos vaikka ne tiskit tiskais,ite ainakin työssä olessa tiskasin vanhuksen astiat,et ei kyllä kiireeseen vedota voi et ei kerkee tiskaamaan,tai roskiksia viemään..kyllä kerkee tekemään.

Säkö aina sitten kylässä ollessasi kysyt, että kai voit tiskata tiskit :whistle: ? jos hoitajan kanssa sopimuksessa on sanottu, että tiskaavat, niin kyllähän niiden silloin kuuluisi tiskata. Siitähän heille maksetaan, että tekevät niin kuin on sovittu. Valitus kehiin vaan!

Eli puoli sukua voisi kantaa aina tiskialtaaseen omat likaiset pannunsa ja hakea sitten päivemmällä puhtaana kaapista?

Itse ainakin isovanhemmillani vieraillessa kysyn ja tarjoan AINA apuani. Oli kyse kattamisesta, tiskeistä, siivouksesta, pyykistä tai kaupassa käynnistä. Riippumatta kenen "tehtäviä" ne olisi.

Itse en mammalla ja papalla kahvin jälkeen paljon kysele vaan tiskaan siinä muun rupattelun ohessa.

No jos mun sukulainen olis sokea, eikä ite pystyis tiskaamaan, niin tottakai mä tiskaisin vierailulla ollessani omat tiskini. Samoin jos pesisin pyykit, niin kai mä ne nyt kaappiinkiin samalla laittaisin. Ei tulis mieleenkään että "joo se hoitsu voi sitten tehä ton". :o
Eikö tommonen pieni auttaminen kuulu jo ihan hyviin tapoihin?

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Jos kodinhoitajan sopimuksessa lukee tiskaus, se tarkoittaa sitä että tiskataan vaikka kokonainen vuori. Ihme kitinää ihmisiltä.

Ei tarkoita kuin asiakkaan ittensä tiskejä... Sen mukaan laskettu kohteessa menevä aika... Kyllä nykypäivänä puuttuu käytöstapojakin, jos jätetään omat tiskit lojumaan vanhuksen altaaseen! Kuka sotkee, se siivoa... Eri asia kun menet kylään "normiperheeseen", mutta enpä kehtaisi jättää sotkuja sokealle/hänen hoitajilleen..

WHAT, siis vanhuksellaei ole oikeutta normielammaan? vieraita voi kayda kunhann tiskaavat lahtiessaan yms? entas jos papalla on kaynyt yhta sokeita/ huonokuntoisia vieraita kuin itsekin on? vai pitaisko tallaisten vieraitten kaynnit rajoittaa? ja entas tuo "normiperhe" sitten?en ymmarra, tiskataanko siella ja merkitaanko siellakin tiskit perheenjasenten mukaan? kaikkea kanssa.

No hmmm. Jos vertaa, että kodinhoitajaa ei saa ollenkaan monissa kunnissa, jos äiti ei pysty hoitaa lapsia, pieni vauva esim. otetaan lastenkotiin, jos äiti on leikkauksessa tai muuten kykenemätön hoitamaan, joten kylä mielestäni vanhuksilla pelaa huolto todella hyvin, siihen nähden, että vauvoille tämä yhteiskunta on valmis aiheuttamaan koko elämän kestävän trauman, ottamalla pois kotoaan vieraaseen ympäristöön ilman tarvittavaa tukea ja hoitoa.

Itse pystyisin silmät kiinni omassa kodissani tiskata omia astioita, vielä suuremmalla syyllä, jos aina olisin ollut sokea. Ja jos on ystäviä ja sukulaisia lähellä, niin ei ole mielestäni maailman suurin asia, jos kodinhoitaja ei ehdi tiskata.

Mutta lapsiperheiden ja lasten täysi heitteillejättö yhteiskunnalta koskettaa paljon enemmän.

No hmmm. Jos vertaa, että kodinhoitajaa ei saa ollenkaan monissa kunnissa, jos äiti ei pysty hoitaa lapsia, pieni vauva esim. otetaan lastenkotiin, jos äiti on leikkauksessa tai muuten kykenemätön hoitamaan, joten kylä mielestäni vanhuksilla pelaa huolto todella hyvin, siihen nähden, että vauvoille tämä yhteiskunta on valmis aiheuttamaan koko elämän kestävän trauman, ottamalla pois kotoaan vieraaseen ympäristöön ilman tarvittavaa tukea ja hoitoa.

Itse pystyisin silmät kiinni omassa kodissani tiskata omia astioita, vielä suuremmalla syyllä, jos aina olisin ollut sokea. Ja jos on ystäviä ja sukulaisia lähellä, niin ei ole mielestäni maailman suurin asia, jos kodinhoitaja ei ehdi tiskata.

Mutta lapsiperheiden ja lasten täysi heitteillejättö yhteiskunnalta koskettaa paljon enemmän.
Mielestäni jos 80% sokea, voisi tehdä itse paljonkin asioita, jos haluaa.
Eri asia on vastasyntynyt, tai pieni lapsi, joka ei saa tällä hetkellä mitään apua yhteiskunnalta.

Ap:n isän vieraat olivat olleet vanhoja ihmisiä. Huono kätisiä, hiono jalkaisia, näkövammaisia...kenties.
Omaiset varmaan tiskaavat omat tiskinsä, mutta jos vanhuksella käy huonokuntoisia tai vieraampia vieraita voi hänestäkin olla aika epäkohteliasta pyytää tällaisia vieraita tiskaamaan. Hyvähän se on, että vanhuksella käy vieraita piristämässä, eikä hoiytjan pitäisi tuota iloa pilata kiukuttelemalla muutamasta kupista. Kun kerrran puurolautasen tiskasi, olisi neljän kupin tiskaaminen siinä samalla vienyt vähemmän aikaa kuin asiasta kiukutteleminen.

Kyllä hoitajissakin löytyy niin ammattitaidotonta ja epäasiallista väkeä, että huh-huh! JOukossa on paljon hyviä ja oikealla alalla olevia, mutta sitten siellä on sellaisia mätiä omenia, jotka pilaavat kaikkien maineen. Asiakkaille tiuskitaan, äksyillään ja jötetään hommia hoitamatta. Monet vetoavat siihen, että vanhuskin oli ilkeä ja haukuvat sitten vain takaisin. Missä muussa asiakaspalvelussa voi näin toimia?? Kyllä on hankalia asiakkaita tai huonoja päiviä asiakkailla, on jokaisessa asiakaspalvelutyössä, mutta tällaiset tilanteet hoidetan aina ammattimaisesti, eikä suinkaan haukuta asiakasta takaisin ja vaivuta lapsen tasolle "kun tuo aloitti".

Yhteistyössä