kodinhoitaja ei suostunut tiskaamaan vanhukselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekunalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis, jos kodinhoitajan kuuluu tiskata ko. henkilön tiskit, niin minä näkisin niin, että ko. henkilön tiskit on ne mitkä on likasia astioita. Sama kait se vaikka niistä olis kahvin juonu ukko mustalainen. Kun ne on ko. henkilön tiskialtaassa likasena niin ne on ko. henkilön tiskejä. Näin mä näkisin.

siis vielä jossain kodinhoitajat siivoaa?? Meillä kodinhoitajien, jotka siis melekin kaikki koulutukseltaan lähihoitajia nykyään kun ei enää kodinhoitajia valmistu, työtehtäviin kuuluu vaan hoidolliset tehtävät. Erikseen työnantaja neuvonut ettei mitään muuta aleta tekemään, vaikka vanhukset ja omaiset luultavasti pyytävätkin, kun ennen kodinhoitaja on tehnyt kaiken, mut kun nyt ei enää kuulu meidän työnkuvaan, vaan siivoaja käy erikseen jos asiakas siivouspalvelun haluaa.

Kyllä jokainen ajatteleva vanhuksen luona käyvä ihminen tiskaa sotkemansa astiat...todella epäkohteliasta jättää ne kodinhoitajalle, jonka sopimus on tiskata vanhuksen astiat....ei koko suvun.

Mä itse vien ainakin mielellään mummuille ja papoille myös tarjottavat, en oleta vanhojen ihmisten kestitsevän minua.

mitenkäs se papparaisen vittumaisuus tai vittumaisettomuus kuuluu siihen mitä ovat kodinhoitajan tehtävät ja velvollisuudet? taidat olla itse aika jälkeenjäänyt .

Pienen paikkakunnan kodinhoitajalla oli vajaa kymmenen vuotta sitten aikaa.Oltiin jopa kahdeksantuntia saman asikkaan luona. Monet asikkaat sanovat tästä ja ihmettelevät tätä nykyajan kiirettä.

Hei, pitää selvittää kauanko kodinhoitaja saa olla kenenkin kotona? Selvittäkää ja sitten tärkeysjärjestys mitä sinä aikana pitäiisi tehdä. Huomioitava, että osa listan loppupään töistä jää tekemättä jos listan alkupään töissä lisäystä.

Aamukäyntini lähes sokean asiakkaan luona on muistaakseni 15min. Sisältää tiskit, puuron keiton (hänellä 3min keitettäviä ryynejä), sängyn petauksen, wc-tuolin tyhjennyksen, roskisten viennin, lääkkeiden annon, kahvin keiton, pukemisessa avustamisen.

Mitä pyykkeihin tulee, ne hoidetaan niin kuin olisi omia: lakanat mankeloidaan ja vaatteet viikataan. Kaappiin laitetaan, ellei erikseen ole sovittu, että asiakas tekee sen itse. Ja tuo aika, joka ollaan, riippuu ihan asiakkaan kunnosta ja tarpeista. Se on joka aamu sama, vaikka olisi paskaa lattiasta kattoon, sitten vaan TÄYTYY myöhästyä. Ei ketään voi jättää epäinhimilliseen tilanteeseen. Apua saa hoitajatkin soittamalla, vaikka kollegalle. ;)

Isovanhemmillani kyläillessäni täytän tiskikoneen tai tyhjennän sen, lisäksi imuroin melkein joka kerta.

No viikonloppusin kotihoidossa on kiirettä, meilläkin melkein 20 paikkaa yhdellä. Eli ei silloin valitettavasti vaan ehdi kaikkea tekemään. Mutta valittaahan voi.

Se ei ole millään lailla sen ko vanhuksen vika, että teillä on kiirettä. Jos sopimuksessa lukee, että te tiskaatte, niin silloin se on tiskattava. Jos kiireen takia jää osa työtehtävistä tekemättä, niin silloin se on vähennettävä palkasta. Vai voisko tätä samaa logiikkaa käyttää muissakin ammateissa? Parturi vois leikata hiukset vaan toiselta puolelta päätä, kun on niin kiire. Mut hei, aina voi toki valittaa. :)

Voi vittu mitä sievistelyä! Kyllä minä ainakin tekisin sitä ja tätä ja vielä niin mairea hymy naamalla että oksat pois! Jos on vaikka 20 asiakasta päivässä ja jokaiselle teet 5 min ylimääräisiä pikku hommia niin jokainen laskutaitoinen voi siitä räknätä paljonko tulee ylitöitä per päivä. Ja jos kerran teet sen palveluksen, seuraavalla kerralla se on jo itsestäänselvyys. Kodinhoitajallakin voi olla kotona joku odottamassa tai lapset tarhassa vartoomassa äitiä.

Sitä paitsi, tässä on nyt kuultu vain yhtä osapuolta. Kodinhoitaja voi olla jo valmiiksi myöhässä aikataulusta, ruokatauko ehkä jäänyt väliin "pikku palvelusten" vuoksi. Sitten hän menee vanhuksen luoksi ja siellä on tiskipöytä täynnä tavaraa. Asiasta on voitu sanoa jopa ystävällisesti, mutta aloittajan isä tästä sydämistyneenä on päättänyt liioitella kokemaansa vääryyttä. Sitten on tietysti välissä vielä aloittaja itse, joka on päälle lisännyt omat liioittelunsa. Käsi sydämellä, kuka meistä ei olisi joskus tähän sortunut? Lopputulos on se, että kodinhoitaja on riehuva ihmishirviö, vaikka totuus voi olla jotain aivan muuta. Jos tarina olisi tosi, olisi fiksu omainen ottanut yhteyttä kodinhoitajan työnantajaan ja selvittänyt asian niin kuin aikuiset ihmiset, eikä tullut mesoamaan tänne palstalle. Tälläinen päivittely ja mollaaminen taustoja tuntematta on pikkusieluisten ihmisten toimintaa.

Itseäni kyllä kiinnostaisi tietää missä kunnassa vielä pestään asiakkaiden pyykkejä? Meidän kunnassa pyykinpesu on ulkoistettu jo kymmenen vuotta sitten. Pyykit haetaan asiakkaan luota ja ne tulevat takaisin viikattuna. Itse hoitajana olisin luultavasti tiskannut astiat paitsi jos olisin ollut jo valmiiksi myöhässä. silloin olisin jättänyt ne seuraavaan päivään. Sille joka kirjoitti, et jos ei ehdi tekemään kaikkia töitä niin vähennetään palkasta niin voin kertoa jos toi menis oikeasti noin niin tällä alallla ei olis yhtään hoitajaa. Itse ainakin joudun joka päivä miettimään mitkä töistä on sellaisia että ne voi jättää tekemättä tai siirtää seuraavaan päivään. Voitte itse miettiä kuinka paljon aikaa on yhdelle asiakkaalle jos 7,5 tunnin aikana on käytävä 20 asiakkaan luona ja matkoihin menee kans oma aikansa. Siinä ei paljon ylimääräistä tehdä vaikka kuinka se olis mukavaa. Muistan kun itse 15 vuotta sitten aloitin kotipalvelussa niin yhdellä asiakaalla saatettin olla koko päivä. silloin siivottiin ,tehtiin ruokaa ja käytiin kaupassa. Mut nyt annetaan nopeasti lääkkeet ja kiirehditään seuraavaan paikkaan. Ap:lle tiedoksi et jos teillä lukee sopimuksessa et palveluun sisältyy myös vieraiden astioiden tiskaus niin silloin kannattaa olla yhteydessä kodinhoitajan esimieheen.

Sou, mutta siittä niille kodinhoitajille MAKSETAAN. Varmaan ole uutta että asiakas VOI olla jo vittuuntunut / dementialainen tms ikääntyvä ihminen, kun niitä tapaa jo nuorissa ihmisissä.

Yhteistyössä