kodinhoitaja ei suostunut tiskaamaan vanhukselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pekunalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ChiChi:
Jos kodinhoitajan sopimuksessa lukee tiskaus, se tarkoittaa sitä että tiskataan vaikka kokonainen vuori. Ihme kitinää ihmisiltä.

Ei tarkoita kuin asiakkaan ittensä tiskejä... Sen mukaan laskettu kohteessa menevä aika... Kyllä nykypäivänä puuttuu käytöstapojakin, jos jätetään omat tiskit lojumaan vanhuksen altaaseen! Kuka sotkee, se siivoa... Eri asia kun menet kylään "normiperheeseen", mutta enpä kehtaisi jättää sotkuja sokealle/hänen hoitajilleen..

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Jos kodinhoitajan sopimuksessa lukee tiskaus, se tarkoittaa sitä että tiskataan vaikka kokonainen vuori. Ihme kitinää ihmisiltä.

Ei tarkoita kuin asiakkaan ittensä tiskejä... Sen mukaan laskettu kohteessa menevä aika... Kyllä nykypäivänä puuttuu käytöstapojakin, jos jätetään omat tiskit lojumaan vanhuksen altaaseen! Kuka sotkee, se siivoa... Eri asia kun menet kylään "normiperheeseen", mutta enpä kehtaisi jättää sotkuja sokealle/hänen hoitajilleen..

Keneltä tässä puuttuu käytöstapoja? Ihminen on vanhus ja melkein sokea ja tarvitsee apua :whistle: Ja sitten tulee joku arvonsa tunteva hoitaja joka ei viitsi tiskata neljää kuppia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mut jos se papparainen on ite tosi vittumainen?

Ai silloin voi jättää työnsä hoitamatta, kun joku on vittumainen? :headwall:

No jos joku mulle vittumaisesti sanois että siivoapas vieraitteni sotkut niin varmasti en siivois jos todellakaan ei ois ees aikaa!!!

Ja sitten tulee joku arvonsa tunteva hoitaja joka ei viitsi tiskata neljää kuppia.
Mulla pisti silmään se, että oli kuitenkin sen puurolautasen tiskannut. Olisi sitten jättänyt senkin tiskaamatta. Neljän kuppin tiskaaminen ei olisi kauaa vienyt. Mutta kai se on vaan sitä, että kun tiskeistä vain se puurolautanen kuului toimenkuvaan, niin mitään muuta ei tehdä. Viis inhimillisyydestä tai muusta sellaisesta joutavasta hömpötyksestä, eihän niistä mitään maksetakaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Kyllä nykypäivänä puuttuu käytöstapojakin, jos jätetään omat tiskit lojumaan vanhuksen altaaseen!

Keneltä tässä puuttuu käytöstapoja? Ihminen on vanhus ja melkein sokea ja tarvitsee apua :whistle: Ja sitten tulee joku arvonsa tunteva hoitaja joka ei viitsi tiskata neljää kuppia.

Niin, puuttuu käytöstavat sekä hoitajalta että vierailta!!! Hoitaja olisi ihan mukisematta tän kerran voinut tiskata ne astiat, ja vieraat nimenomaan siivonneet jälkensä. Nyt sai sokea vanhus "kakkaa niskaansa"... Se aiempi kommentti siitä, että kuuluu vain vanhuksen tiskit pitää ainakin täällä paikkansa, mutta ei oikeuta hoitajan käytökseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ja sitten tulee joku arvonsa tunteva hoitaja joka ei viitsi tiskata neljää kuppia.
Mulla pisti silmään se, että oli kuitenkin sen puurolautasen tiskannut. Olisi sitten jättänyt senkin tiskaamatta. Neljän kuppin tiskaaminen ei olisi kauaa vienyt. Mutta kai se on vaan sitä, että kun tiskeistä vain se puurolautanen kuului toimenkuvaan, niin mitään muuta ei tehdä. Viis inhimillisyydestä tai muusta sellaisesta joutavasta hömpötyksestä, eihän niistä mitään maksetakaan :/

Juurikin noin, raha on se mikä ratkaisee
:/

mut jos se papparainen on ite tosi vittumainen?

Ai silloin voi jättää työnsä hoitamatta, kun joku on vittumainen? :headwall:

No jos joku mulle vittumaisesti sanois että siivoapas vieraitteni sotkut niin varmasti en siivois jos todellakaan ei ois ees aikaa!!!

Mutta sä et ehkä saakkaan palkkaa toisten jälkien siivoomisesta.

Siis todella törkeitä vieraita, jos jättävät sokealle ihmiselle likaisia kahvikuppejaan. Tottakai ne pitää tiskata. Mulle ei tullut mieleenkään jättää mummoni luo likaisia astioita, kun siellä kyläilimme. Tarjouduin tiskaamaan ja muutenkin auttamaan joka kerta kun kävimme, vaikka siellä kävi kotiapu. Kotipalvelun työntekijöillä on tosi kova kiire, varsinkin viikonloppuisin, joten eivät todellakaan jouda tiskaamaan yhtään ylimääräistä.

en oo lukenu koko ketjua, mutta pakko oli kommentoida. itse työskentelen kotipalvelussa. meille kuuluu tiskaaminen mutta periaatteessa vain asiakkaan omat tiskit, minä kyllä tiskaan vaikka olisi vieraittenki tiskejä, mut en ikinä jättäis tiskejä tiskaamatta jos kävisin vierailemassa esim mummoni luona, en jättäis hoitajille koska niiden aika taulu on erittäin kiireinen, koska hoitaja pula on kova. mun mielestä se on enemmänki omaisille noloa jos ne jättää tiskaamatta. asiasta poiketen pakko vielä laittaa et sekin mua ihmetyttää ku esim vieraat/sukulaiset ovat vanhusta katsomassa ja hoitajan pitää mennä sillon sinne, eikö omaiset sen vartaa auta ettei tarttis hoitajan sen kerran mennä ku tupa täynnä vieraita. sen oon päättäny ku mun isovanhemmat on sen kuntosia että tarvitsee kotiavustajaa niin kyllä minä parhaani mukaan autan isovanhempaani ja samalla hoitajan työtä, hoitajan ei tarvi sillon tulla jos itse olen paikalla.

Ei se ole hoitajien vika että heidän työnsä näin tiukille viedään, mieluummin sitä jäis varmaan vaikka kupposelle kahvia ja tiskais suu hymyssä, mut kun aikaa ei ole laskettu muuhun kuin siihen ihan välttämättömimpään. Ei se hoitaja saa yhtään enempää tai vähempää palkkaa montako kuppia se tiskaa. Mut jonkun kupit voi jäädä tiskaamatta jos jossain on ekstra hommia. Hoitajat kyllä tappelevat vanhusten puolesta, mut yleensä sekin laitetaan vaan sen piikkiin että hoitajat on laiskoja eikä viitsis tehdä mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja törkeitä vieraita:
Siis todella törkeitä vieraita, jos jättävät sokealle ihmiselle likaisia kahvikuppejaan. Tottakai ne pitää tiskata. Mulle ei tullut mieleenkään jättää mummoni luo likaisia astioita, kun siellä kyläilimme. Tarjouduin tiskaamaan ja muutenkin auttamaan joka kerta kun kävimme, vaikka siellä kävi kotiapu. Kotipalvelun työntekijöillä on tosi kova kiire, varsinkin viikonloppuisin, joten eivät todellakaan jouda tiskaamaan yhtään ylimääräistä.

ihana ku sunlaisiakin on

Niitä astioitahan oli neljä kuppia, neljä lautasta ja neljä lasia + se puurolautanen. Siinähän olisi voinut vierähtää vaikka TUNTI niiden tiskauksessa... :whistle:

En kyllä ymmärrä. Itse jos olisin ammatissa niin taatusti tiskaisin, ja kysyisin vielä että olikos mukavaa kun kävi vieraita. Varmasti vanhusten kanssa muutenkin yrittäisin olla sosiaalinen, tiedän että monilla vanhuksilla ei paljoa seuraa ole ja lapsetkin (jos niitä on) eivät ehdi olla aina tekemisissä. Uskoisin että tekisin myös joitain muita pikkujuttuja jos asiakas niin pyytäisi, tietenkin asiallisesti eikä v*ttuilumielessä. Ei se niin paljoa ole, ja heille varmasti suuri juttu jos avustavat ihmiset olisivat mukavia. Pitää muistaa myös se, että useille vanhuksille on kova paikka kun ei enää itse pysty itsestään huolehtimaan ja avun saanti/pyynti voi nolottaa ja olla rankka paikka.

Oma työni on kiireistä, ylitöitä piisaa myös, sillä ei ne minunkaan työt tekemällä lopu. Silti olen AINA kohtelias asiakkaille ja kollegoilleni, jopa ystävällismielinen. Ja kyllä, joskus myös hoidan kollegoitteni hommia, eli lisään sillä omaa työtaakkaani. Ihan vain siksi että on mukava olla mukava toisille, minullekin ollaan mukavia.

Todellakin tekisin valituksen moisesta käytöksestä. Nähtävästi kodinhoitaja ei ole sopiva ammattiinsa tuolla asennevammalla.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
En ole koskaan tavannut mukavaa kodinhoitajaa (anteeksi nyt vaan jos loukkasin) olen itse ktisairaanhoitaja ja nähnyt jos jotakin laiminlyöntiä heidän taholtaan ja törkeää käytöstä. En tiedä miten heitä sitten koulutetaan, mutta kamalaa on!

älä yleistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
En ole koskaan tavannut mukavaa kodinhoitajaa (anteeksi nyt vaan jos loukkasin) olen itse ktisairaanhoitaja ja nähnyt jos jotakin laiminlyöntiä heidän taholtaan ja törkeää käytöstä. En tiedä miten heitä sitten koulutetaan, mutta kamalaa on!

O'ou! Sitten sä et ole montaakaan tavannu :o
Melkein voisin näyttää tämän kaverilleni joka on kodinhoitaja ja rakastaa työtä.

seuraisi luultavasti vain se kysymys, kuuluuko vanhukse maksaa myös omaistenkin tiskien tiskaamisesta erikseen, ja tarvitaanko sen takia lisää työntekijöitä, samat palvekut kun täytyy taata ja mitoittaa sitten kaikille. Tuntuu pilkun viilaukselta, mut tämä on tätä päivää, tiukilla on vanhustyö.

onko sulla kokemusta tästä alasta. ei näytä olevan. kokeile tehdä hetken tätä työtä ja tuu kertoon sitte kommenttisi

:o Tosi törkeää käytöstä hoitajalta! |O Mä kyllä tiskaan Mummon luona käydessäni kahvittelutiskit, vaikka pystyy kuulemma itsekin tiskaamaan. Kahvitkin yleensä keitän ja laitan voileivät Mummon pyynnöstä tosin.

sehän siinä on kun tulee se ristiriita, et kun on määritety mitä vanhus tarvitsee ja mitä kodinhoitajan tulee tehdä, sit kun tulee lisähommia, kuitenkin olis epäkohteliasta jättää ne ylimääräiset tekemättä, mut toisaalta jos aiot saada kaikki työs tehtyä.. ei osu yksiin... ei ne päättäjät laske mitään kohteliaisuuksia noihin aikamitoituksiin... hoitaja tekee, tai jättää tekemättä, jossain muualla kohti tulee seurauksena joku muu epäkohta, ja lopulta joku on kuitenkin jäänyt huonolle, vanhus, jonka vieraiden tiskit jää pöydälle, seuraavat paikat jotka myöhästyvät (esim joku joutuu odottamaan nukkumaan pääsyä pidempään kun hoitaja on tiskaillut muutamassa paikassa ylimääräisiä plus muita hommia mitkä ei kuulu sopimukseen) tai hoitaja joka jää ylitöihin, jota ei kuitenkaan makseta, vaan hän pääsee mahdollisesti joku päivä aikaisemmin töistä, kun se työnantajalle sopii.

Yhteistyössä