Kodinhoidontuki lyhenee 1 vuodella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25782473]Melko lyhytnäköistä. Mulla on uupumus-ja masennustausta. Olen tasapainoillut useamman vuoden osa-aikatyön ja sairasloman kanssa. Emme ole lastensuojeluasiakkaita, en ole kunnallisessa terapiassa vaan yksityisessä joten mitään "suhteita" minnekkään suuntaan ei ole. Lapsella on kokopäiväinen hoitopaikka josta maksamme sen mukaan mutta käytännössä lapsi on osa-aikahoidossa. Välillä kokopäiväisesti kun olen uupunut ja saikkuillut. Nyt olen vuoden ollut jo töissä olematta saikulla. Onko sinusta oikeasti järkevä ajatus se että meillä olisi oikeus kokopäivähoitoon VAIN silloin kun olen saikulla ja kun olen töissä olisi oikeus osapäivähoitoon, joka johtaisi taas pian siihen että uuvun?[/QUOTE]

Miksi näin, oletko siis osapäivätöissä?

Sillä ei musta ole merkitystä että jos vanhempi on osapäivätöissä niin lapsenkin pitäisi olla osapäivähoidossa. Varsikin jos taustalla on vanhemman uupumusta tms.

Ja sullahan on ihan normaalista saikusta kyse kun olet työssäkäyvä. Ei siitä että olisit kotona etkä jaksaisi hoitaa lastasi. Eli tämä tilanne ei sinua kosketa mitenkään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";25782354]Työvoimatoimiston mukaan Pirkanmaalla on tälläkin hetkellä 1318 avointa paikkaa. Siihen päälle ne, joita ei työkkärin kautta ilmoiteta.[/QUOTE]

Työkkärin sivuilla on reilu 14 000 avointa työpaikkaa. Suomessa on yli 200 000 työtöntä. Ja aika moni lapsiaan kauan kotona hoitava äiti on sellainen, jolla ei työpaikkaa ole odottamassa.

Sinänsä en ajatusta ykskantaan vastusta, jos siitä vain oikeasti saadaan jotakin säästöä aikaan. Mikä ei tällä hetkellä tunnu todennäköiseltä.

[QUOTE="vieras";25782491]Sinä olet sitten oikea henkilö kertomaan, että miltä tuntuisi tilanteessasi, jos joutuisi tekemään selvitystä terveydentilasta mahdollisesti muutamalle taholle säännöllisin väliajoin, jotta voitaisiin varmistaa oletko oikeutettu viemään lastasi hoitoon eli oletko tarpeeksi uupunut ja masentunut. Veikkaan, että siitä tulisi yksi stressinaihe lisää, josta ei mitään hyvää seuraisi.[/QUOTE]

Kaksi todistusta (jos sitäkään) riittäisi. Se että lapsi tarvitsee hoitopaikan alkaen xx.xx.xxxx. ja sitten kun lääkäri katsoo vanhemman parantuneen niin "irtisanomisilmoituksen", jos vanhempi jää työttömäksi tms. Jos vanhemmalla taas on työ johon palata/saa töitä niin hoito-oikeushan jatkuisi ihan normaalisti.

Sillä ei musta ole merkitystä että jos vanhempi on osapäivätöissä niin lapsenkin pitäisi olla osapäivähoidossa. Varsikin jos taustalla on vanhemman uupumusta tms.

Olen osapäivätöissä kuten sanoin jo. Vuosien kokemuksella olen _erittäin_hyvin oppinut sen että ellen saa välillä "kunnolla" työstä lomaa, esim tässä kuussa vaan 5 vuoroa ja jos lapsi on kotona kaiken ajan kun itsekin olen niin se johtaa vaikeisiin ahdistusoireisiin ja uupumiseen. Sitten taas toipuminen alkaa tavallaan alusta, oireet eivät helpota hetkessä eivätkä helpota ellen saa levätä (ilman lapsia) Lapsi oli aiemmin osapäivähoidossa ja tuloksena oli se että sain usein vuoden aikana lähetteen psykiatriselle osastolle, lapset kärsi koska en jaksanut, menetin hermoni, tukistin jne ja sitten muksut oireili. Nyt kun reilun vuoden ajan olen tehnyt vähemmän töitä ja muksu(t) on olleet hoidossa välillä myös silloin kun olen kotona niin meidän perhe voi paljon paremmin. Mietihän ihan oikeasti asian kaikkia puolia. Se ei todellakaan tule yhteiskunnalle halvemmaksi että välillä uuvutaan, saikkuillaan kuukausi, pari, lapset käy psykologilla ja toipuminen ottaa takapakkia koko ajan. Et kai suinkaan ehdota että jäisin kokonaan saikulle? Osa-aikatyö on henkisesti ja fyysisesti hyvin tärkeää. Jos jäisin vaan kotiin niin aikaa myöten psyykkiset oireet pahentuisivat ja syrjäytyisin kokonaan.

Kaksi todistusta (jos sitäkään) riittäisi. Se että lapsi tarvitsee hoitopaikan alkaen xx.xx.xxxx. ja sitten kun lääkäri katsoo vanhemman parantuneen niin "irtisanomisilmoituksen", jos vanhempi jää työttömäksi tms. Jos vanhemmalla taas on työ johon palata/saa töitä niin hoito-oikeushan jatkuisi ihan normaalisti.
Lähinnä henkistä stressiä tilanteesta ajattelin, en vaan pelkkää käytännön paperityötä. Annetaan viestiä siitä, että yhteiskunta tukee juuri niin kauan, kun on todistettavasti siinä kunnossa, ettei voi hoitaa lasta. Ja kun on vähän paremmassa kunnossa, niin sitä pitää tukitoimena anoa toiselta luukulta, jos joku suostuu siihen, että esim. työtön ei-sairaslomalainen tarvitsee tukihoitopaikkaa.

Ja tämä johtaisi siihen että kun lääkäri katsoisi terveeksi niin pian äiti olisi taas uupunut kun päivähoito-oikeus vietäisiin pois. Usko pois, olen vuosia tasapainoillut juuri tämän saman asian kanssa. Sitten kun taas uupuu ja uupuu niin pahasti että joutuu sairaalaan (on kokemusta useamman kerran) niin kunnan on pakko hommata hoitopaikka. Ja lapsi joutuisi taas uuteen paikkaan. Pitemmän tähtäimen ajattelu sulta nyt puuttuu kyllä.

Ja sullahan on ihan normaalista saikusta kyse kun olet työssäkäyvä. Ei siitä että olisit kotona etkä jaksaisi hoitaa lastasi. Eli tämä tilanne ei sinua kosketa mitenkään.

Kyllä se koskettaa jos olet sitä mieltä että lapsi saisi olla hoidossa vain vanhemman ollessa töissä. Lisäksi toivoisin että näkisit asiaa laajemmin, et vain tätä hetkeä.

Työkkärin sivuilla on reilu 14 000 avointa työpaikkaa. Suomessa on yli 200 000 työtöntä. Ja aika moni lapsiaan kauan kotona hoitava äiti on sellainen, jolla ei työpaikkaa ole odottamassa.

Sinänsä en ajatusta ykskantaan vastusta, jos siitä vain oikeasti saadaan jotakin säästöä aikaan. Mikä ei tällä hetkellä tunnu todennäköiseltä.

Joo, no ei sitä sitten kannata hakea töitä jos ei kaikille riitä. Tyhmä minä.

Kysyttiin, että missä niitä työpaikkoja muka on. Yli 1300 työpaikkaa kysyjän alueella. Siellä niitä on.

[QUOTE="vieras";25782491]Sinä olet sitten oikea henkilö kertomaan, että miltä tuntuisi tilanteessasi, jos joutuisi tekemään selvitystä terveydentilasta mahdollisesti muutamalle taholle säännöllisin väliajoin, jotta voitaisiin varmistaa oletko oikeutettu viemään lastasi hoitoon eli oletko tarpeeksi uupunut ja masentunut. Veikkaan, että siitä tulisi yksi stressinaihe lisää, josta ei mitään hyvää seuraisi.[/QUOTE]

Se olisi stressaavaa. Kokemuksella ja itseni tuntien se johtaisi siihen että välillä olisin tosiaan hyvässä kunnossa > ei hoitoa. Sitten väsyisin taas ja alkaisin oireilla, lapset kärsii > hoitoon. Ja tämä kierre jatkuisi. Ja lapsillako koko ajan vaihtuisi hoitopaikka? Vanhemman uupuminen ja masennus on jo tarpeeksi vaikeaa lapselle, lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja turvallisuutta tuossa tilanteessa.

[QUOTE="vieras";25782532]Lähinnä henkistä stressiä tilanteesta ajattelin, en vaan pelkkää käytännön paperityötä. Annetaan viestiä siitä, että yhteiskunta tukee juuri niin kauan, kun on todistettavasti siinä kunnossa, ettei voi hoitaa lasta. Ja kun on vähän paremmassa kunnossa, niin sitä pitää tukitoimena anoa toiselta luukulta, jos joku suostuu siihen, että esim. työtön ei-sairaslomalainen tarvitsee tukihoitopaikkaa.[/QUOTE]

Sitähän se on on se sairaus mikä tahansa. Miksi masennuksen pitäisi olla jotenkin "enemmän tuettava" sairaus, varsinkaan kun se ei edes ole diagnosoitava sairaus? Sehän lisää väärinkäytön halujakin jos tuetaan äärettömästi. Ja niitä "masentuneita" kun on jo ihan riittävästi..

[QUOTE="vieras";25782538]Kyllä se koskettaa jos olet sitä mieltä että lapsi saisi olla hoidossa vain vanhemman ollessa töissä. Lisäksi toivoisin että näkisit asiaa laajemmin, et vain tätä hetkeä.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat?

[QUOTE="vieras";25782539]Joo, no ei sitä sitten kannata hakea töitä jos ei kaikille riitä. Tyhmä minä.

Kysyttiin, että missä niitä työpaikkoja muka on. Yli 1300 työpaikkaa kysyjän alueella. Siellä niitä on.[/QUOTE]
Onko sinulle uusi asia, että työpaikat ja työttömät eivät kohtaa? Olisitko valmis ottamaan minkä tahansa sinulle tarjotun työpaikan vastaan?

Meinasi kahvit mennä väärään kurkkuun kun tästä ekan kerran kuulin. Yksi tyhmimmistä kohteista joista etsitään säästöä. Helsingissä muistaakseni on tällä hetkellä 1200 "ylimääräistä" lasta joille pitäisi järjestää hoitopaikka. Hoitopaikkojen tarve on yllättäen taaskin laskettu päin pöpelikköä.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Sitähän se on on se sairaus mikä tahansa. Miksi masennuksen pitäisi olla jotenkin "enemmän tuettava" sairaus, varsinkaan kun se ei edes ole diagnosoitava sairaus? Sehän lisää väärinkäytön halujakin jos tuetaan äärettömästi. Ja niitä "masentuneita" kun on jo ihan riittävästi..
:O

No eiköhän tässä tullut jo kaikki tarpeellinen sinun näkökulmastasi.

[QUOTE="vieras";25782525]Olen osapäivätöissä kuten sanoin jo. Vuosien kokemuksella olen _erittäin_hyvin oppinut sen että ellen saa välillä "kunnolla" työstä lomaa, esim tässä kuussa vaan 5 vuoroa ja jos lapsi on kotona kaiken ajan kun itsekin olen niin se johtaa vaikeisiin ahdistusoireisiin ja uupumiseen. Sitten taas toipuminen alkaa tavallaan alusta, oireet eivät helpota hetkessä eivätkä helpota ellen saa levätä (ilman lapsia) Lapsi oli aiemmin osapäivähoidossa ja tuloksena oli se että sain usein vuoden aikana lähetteen psykiatriselle osastolle, lapset kärsi koska en jaksanut, menetin hermoni, tukistin jne ja sitten muksut oireili. Nyt kun reilun vuoden ajan olen tehnyt vähemmän töitä ja muksu(t) on olleet hoidossa välillä myös silloin kun olen kotona niin meidän perhe voi paljon paremmin. Mietihän ihan oikeasti asian kaikkia puolia. Se ei todellakaan tule yhteiskunnalle halvemmaksi että välillä uuvutaan, saikkuillaan kuukausi, pari, lapset käy psykologilla ja toipuminen ottaa takapakkia koko ajan. Et kai suinkaan ehdota että jäisin kokonaan saikulle? Osa-aikatyö on henkisesti ja fyysisesti hyvin tärkeää. Jos jäisin vaan kotiin niin aikaa myöten psyykkiset oireet pahentuisivat ja syrjäytyisin kokonaan.[/QUOTE]

Edelleen, olet sairas eli lapsillesi kuuluu päivähoito-oikeus. Ihan yksinkertaisesti.

Ja vaikka oletkin sairas niin kuuluisitte lastensuojelun piiriin, tukevana toimena, koska perheessänne on ollut väkivaltaa lapsia kohtaan.

Mistä sä päättelet että näin tulee tapahtumaan? Onhan se ihan mahdollista, mäkin ounastelin että taustalla ehkä mietitään myös subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistamista, mutta niinkun joku jo totesi, se edellyttää lakimuutosta.

Mä ihmettelen ton päivähoitoasian lisäksi sitä, mistä hallitus kuvittelee sit yhtäkkiä taikovansa työpaikat kaikille näille kotiäideille, joilla ei sellasia ole? tuntuu että täs on taas kuviteltu että kaikki ihmiset menee sen saman kaavan mukaan, käyvät vakkaritöissä, jonne sitten palaavat kun hoitovapaa päättyy. Aika moni on kuitenkin työtön tai pätkätyöläinen, jolla ei ole mitään paikkaa mihin palata.

Mutta vuotta myöhemmin näillä samoilla työttömillä äideillä olisi se työpaikka odottamassa? Se että lasten tehtaileminen jatkuvan kotiäitiyden mahdollistamiseksi vaikeutuu voi loppupelissä kääntyä näiden kouluttamattomien ja työttömien äitien parhaaksi kun on vihdoin pakko hankkia niitä töitä.

Miten tämä tuleva muutis muka vaikuttaa täydellisen äidin elämään? Saatte muutaman satasen vähemmän rahaa kuussa, siinäkö syy vaahtoamiselle? Ei teidän tarvitse mennä töihin, eikä laittaa lapsia hoitoon vaikka kotihoidontuki lakkautettaisiin kokonaan. Vai meinaatteko että te sittenkin hoidatte lapsia kotona oman laiskuuden takia? Ettekä sen takia ettei nikopetteristä tulisi isona sarjamurhaajaa? Jos te oikeasti olette täydellisiä ihmisiä niin te hoidatte lapsenne kotona teini-ikään asti, ostatte muutamat tiketit vähemmän.
Jos talous kaatuu muutamaan sataseen niin olisi kannattanut jättää lasten teko oikeasti täydellisille mammoille.

Oletteko kuulleet osa-aikatöistä? Niillä saa helposti lisätienestiä niin ei tarvitse ilmaisella elää. Ja jos ei nappaa työnteko niin kyllähän te osaatte lyhimmän reitin sossuun. Tai hankitte rikkaamman miehen.

No anteeksi mutta, eihän tälläisen muutoksen myötä muutu mikään muu kuin tuo rahan saaminen.

Ööö, ite en oo asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta luulisin että sitten loppuu 2Vuotiaaksi oikeus kotonaoloon eli jos haluu pitää työpaikkansa, niin töihin on mentävä.ite en niin jää sitä vajaata 300euroa kaipaamaan . Osittainen hoitovapaaseen ei mun työssä oo mahdollisuutta.

[QUOTE="vieras";25782555]Onko sinulle uusi asia, että työpaikat ja työttömät eivät kohtaa? Olisitko valmis ottamaan minkä tahansa sinulle tarjotun työpaikan vastaan?[/QUOTE]

Kysyjä oli valmis ottamaan kaiken, mutta kun mitään ei muka ole. Oli yli 1300. Nyt loppui ratakisko.

[QUOTE="vieras";25782539]Joo, no ei sitä sitten kannata hakea töitä jos ei kaikille riitä. Tyhmä minä.

Kysyttiin, että missä niitä työpaikkoja muka on. Yli 1300 työpaikkaa kysyjän alueella. Siellä niitä on.[/QUOTE]

Toki hakea kannattaa, mutta on turha väittää että kaikki saavat töitä, kun työkkärin sivuillakin on niin ja niin monta paikkaa auki. Nykyään esim. yhtä kaupan kassan paikkaa hakee noin 100 ihmistä, joista 99 jä rannalle ruikuttamaan. Eli ei voida olettaa, että kotihoidontuen lakkauttamisesta automaattisesti seuraisi äitien töihin meno.
Kun taas äiti, jolla työpaikka on odottamassa, palaa töihin, jää hänen sijaisensa työttömäksi. Tästä syystä olen melko skeptinen tämän säästöehdotuksen suhteen, kunnes joku voi osoittaa muuta.

[QUOTE="vieras";25782564]:O

No eiköhän tässä tullut jo kaikki tarpeellinen sinun näkökulmastasi.[/QUOTE]

Eihän sitä nytkään tueta mitenkään eri lailla kuin muita sairauksia. Sairastava hoidetaan kuntoon niillä toimenpiteillä kun tarpeen katsotaan. Sitten kun on tervehtynyt niin sitten on kunnossa ja palataan arkeen.

Henkistä stresssiä on myös muilla sairastavilla erinäisten tukilomakkeiden ym. täyttelyssä jne. Se vaan kuuluu siihen prosessiin. Ei voi olettaa että mitään saa "ilmaiseksi". Eli ei voi olettaa että pelkällä "äiti on nyt vähän väsynyt"-ilmoituksella saadaan (parhaimmassa tapauksessa) ilmainen säilytys ja ylläpito 8h lapsille. Kyllä jonkinlainen vastuu pitää vanhemmillakin olla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Vieras";25782575]Mutta vuotta myöhemmin näillä samoilla työttömillä äideillä olisi se työpaikka odottamassa? Se että lasten tehtaileminen jatkuvan kotiäitiyden mahdollistamiseksi vaikeutuu voi loppupelissä kääntyä näiden kouluttamattomien ja työttömien äitien parhaaksi kun on vihdoin pakko hankkia niitä töitä.[/QUOTE]
No ei se näille ihmisille mitään tule muuttamaan, koska kotihoidontuki loppuu ja sama maksetaan sosiaalitoimiston luukulta. Ainoastaan niille, joilla oikeasti on se paikka, sillä voi olla merkitystä. Ja ei siltikään välttämättä, koska muutama satanen ei välttämättä merkkaa niin paljoa, jos toinen vanhempi käy töissä.

Mun mielestä tämä on ihan hyvä "säästökohde", jos vaan sitten päiväkotipaikkoja lisätään lisäämällä tiloja ja hoitajia. Vaikea kuitenkaan uskoa, että näin tapahtuu.

Subjektiivinen päivähoito-oikeuskin voidaan mun puolesta poistaa vaikka tällä hetkellä itsekin sitä käytämme oikeutetusti. Emme ole väärinkäyttäjiä niin kuin joku täällä vaahtosi vaan se on tällä hetkellä laillinen oikeus. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen toisi ne kaveritkin tänne pois päiväkodeista, kun tällä hetkellä meillä kaikki alueen 5-vuotiaat ovat päiväkodissa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona.

Hallituksella, kokoomus, rkp, vihreät, sdp, vasemmistoliitto ja rkp, riittää rahaa kreikkalaisille ja saksalaisille sekä ranskalaisille pankeille, mutta ei suomalaisille lapsiperheille. Meneeköhän tässä nyt kaikki ihan oikein ja niin kuin äänestäjät haluavat?

Eihän sitä nytkään tueta mitenkään eri lailla kuin muita sairauksia. Sairastava hoidetaan kuntoon niillä toimenpiteillä kun tarpeen katsotaan. Sitten kun on tervehtynyt niin sitten on kunnossa ja palataan arkeen.

Henkistä stresssiä on myös muilla sairastavilla erinäisten tukilomakkeiden ym. täyttelyssä jne. Se vaan kuuluu siihen prosessiin. Ei voi olettaa että mitään saa "ilmaiseksi".
Kuulostat aika kylmältä ihmiseltä. Tässä kyse siitä, että se sama subkektiivinen päivähoito-oikeus palvelee monessa eri tilanteessa olevia ihmisiä ja sen poistaminen vaikeuttaisi turhaan ihmisten elämää ja aiheuttaisi kummallisia byrokraattisia koukeroita. Et tainnut vielä vastata, että miten hoitaisit sen asian, että lapset menettäisivät jatkuvasti hoitopaikan ja heitä palloteltaisiin paikasta toiseen.

Edelleen, olet sairas eli lapsillesi kuuluu päivähoito-oikeus. Ihan yksinkertaisesti.

Ja vaikka oletkin sairas niin kuuluisitte lastensuojelun piiriin, tukevana toimena, koska perheessänne on ollut väkivaltaa lapsia kohtaan.

Eli et ole sitä mieltä että lapsille kuuluu vain osa-aikahoito? Mutta olet edelleen sitä mieltä että vähän väliä pitäisi tehdä uusi selvitys olenko tarpeeksi uupunut vai liian terve kokopäiväiseen hoitopaikkaan? Viimeisestä lauseestasi huomaa jälleen että ajattelet asioita todella yksinkertaisesti. Me olemme tehneet varmaan kaikkemme sen eteen että lapsilla olisi hyvä olla, olen hakenut mm. 3 kertaa lastensuojelun asiakkuutta kunnes saimme sen niin että meillä kävi 3 kertaa psykologini ja lastensuojelun työntekijä. Totta kai tiesivät tukistamisesta mutta hei, ei "pelkkä" tukistus ole lastensuojeluasiakkuuden peruste. Lastensuojeluasiakkuudessa painitaan paljon vakavampien asioiden kanssa. Lastensuojeluasiakkuutta ei jatkettu koska ei ole syytä. Kommenteistasi itse asiassa huokuu mainiosti nyky-yhteiskunnassa tapahtuva asia. Ennaltaehkäisevästi ei auteta > ei "masentuneita" saa paapoa. Sitten vasta pitää tilanteeseen puuttua kun tilanne on niin huono että lastensuojelu voi olla myöntämässä esim. hoitopaikkaa. Ja tuo ajattelumalli on älytön! Se tuo loppujen lopuksi kunnalle varmasti paljon enemmän menoja kuin se että autettaisiin ennaltaehkäisevästi, esim meidän tilanteessa niin että lapsi sai käydä koulupsykologilla ja hoitopaikka on kokoaikainen. Sitten kun lähden taas saikkuilemaan ja uuvun niin se on kallista yhteiskunnalle se!

Yhteistyössä