Kodinhoidontuki lyhenee 1 vuodella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25782280]Niin, tässä siis kyse räikeimmistä tapauksista, millä ei mitään tekemsitä keskivertohoitolapsien elämän kanssa, eikä ole edes sanottu, että olisi muuta kuin todella harvinaista.[/QUOTE]

Niin, sanoinko jotain muuta?

Jonkinlainen ongelma se kuitenkin on, ihan valtakunnallisesti, kun sitä varten lähdetään lakia muuttamaan. Sitä kun ei tehdä ihan heppoisin perusteluin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli lapsen kehityksessä täytyy olla diagnosoitavia tiloja tai sairauksia tai perheessä ulkopuolisia tukitoimia vaativia ongelmia, että olisi oikeus päivähoitoon, vaikka usein ihan tavanomaisetkin syyt puoltavat päivähoitoa. Tai jos äidillä on väsymystä tai lieviä mielenterveysongelmia, niin niistä täytyy tehdä lastensuojeluasia, ennen kuin lapsen voi viedä hoitoon. Perheiden yhdenvertaisuus vaarantuu siksi, että vastaavissa tilanteissa työssäkäyvien vanhempien lapsi pääsee ilman tukitoimia päivähoitoon, vaikka tilanne muuten olisi sama.

Niin, sanoinko jotain muuta?

Jonkinlainen ongelma se kuitenkin on, ihan valtakunnallisesti, kun sitä varten lähdetään lakia muuttamaan. Sitä kun ei tehdä ihan heppoisin perusteluin.
No aika marginaalisiakin ongelmia kontrolloidaan laeilla, kunhan on huomattu, että sellaisia tilanteita ylipäätään on olemassa. Yhteiskunta haluaa suojella myös näissä tapauksissa.

[QUOTE="vieras";25782296]vaikka usein ihan tavanomaisetkin syyt puoltavat päivähoitoa. [/QUOTE]
Esim. se, että lapsella ei ole tarpeeksi omanikäistä seuraa. Vai pitäisikö sekin olla lastensuojeluasia?

[QUOTE="vieras";25782296]Eli lapsen kehityksessä täytyy olla diagnosoitavia tiloja tai sairauksia tai perheessä ulkopuolisia tukitoimia vaativia ongelmia, että olisi oikeus päivähoitoon, vaikka usein ihan tavanomaisetkin syyt puoltavat päivähoitoa. Tai jos äidillä on väsymystä tai lieviä mielenterveysongelmia, niin niistä täytyy tehdä lastensuojeluasia, ennen kuin lapsen voi viedä hoitoon. Perheiden yhdenvertaisuus vaarantuu siksi, että vastaavissa tilanteissa työssäkäyvien vanhempien lapsi pääsee ilman tukitoimia päivähoitoon, vaikka tilanne muuten olisi sama.[/QUOTE]

Jos vanhempi ei jaksa hoitaa lastaan kotona, vaikka itse onkin kotona, syystä tai toisesta, niin kyllä.

Ja ei siitä lastensuojeluasiaa tarvitse tehdä. Äiti saa sairaslomalapun lääkäriltään ja sen perusteella myönnetään äidin toipumisajaksi lapselle hoitopaikka. Ihan yhtä lailla se masentunut työssäkäyvä äiti saa lääkäriltään sairaslomalapun jonka perusteella voi jäädä sairaslomalle.

Loppuisipahan väärinkäytöt. Aika moni hämmästyisi kun näkisi kuinka monta paikkaa päivähoidosta vapautuisi kun käytön todellinen tarve kartoittettaisiin.

[QUOTE="vieras";25782298]Esim. se, että lapsella ei ole tarpeeksi omanikäistä seuraa. Vai pitäisikö sekin olla lastensuojeluasia?[/QUOTE]

Tää nyt ei ole syy päivähoitoon laisinkaan. Lukemattomat lapset kasvavat, minä mukaanlukien, ilman omanikäistänsä seuraa ennen esikouluikää täysin päteviksi ja sosiaalisiksi aikuisiksi. Tosin vaatiihan se vanhemmilta viitseliäisyyttä.

Jos vanhempi ei jaksa hoitaa lastaan kotona, vaikka itse onkin kotona, syystä tai toisesta, niin kyllä.

Ja ei siitä lastensuojeluasiaa tarvitse tehdä. Äiti saa sairaslomalapun lääkäriltään ja sen perusteella myönnetään äidin toipumisajaksi lapselle hoitopaikka. Ihan yhtä lailla se masentunut työssäkäyvä äiti saa lääkäriltään sairaslomalapun jonka perusteella voi jäädä sairaslomalle.

Loppuisipahan väärinkäytöt. Aika moni hämmästyisi kun näkisi kuinka monta paikkaa päivähoidosta vapautuisi kun käytön todellinen tarve kartoittettaisiin.
Mikä ihmeen väärinkäyttö? Ei sellaista ole olemassa, muuta kuin nuo räikeät tapaukset. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tämänhetkinen tilanne ja täysin laillisesti käytettävä palvelu. Ei se ole väärinkäyttöä. Ja tavallinen väsymys tai alakuloisuus ei ole sairaslomalapun paikka, vaikka voikin silloin olla parempi, että lapsi on hoidossa. Ja kerro nyt vielä millä lupalapulla lapsen kavereidentarve hoidetaan?

[QUOTE="vieras";25782308]No tutkimuksien mukaan sen kouluiässä huomaa.[/QUOTE]

Jassoo... :cool:

Multa ja mun kollegoilta ja asiakkailta ym. on kyllä ne tutkimukset menneet ohi.

Mielipiteitä on erilaisia.

aina höpistään työvoimapulasta, mutta missä sellainen työvoimapula on? ei ainakaan tampereen seudulla ja lähikunnissa, koska itse en töitä meinaa löytää millään, olen kelpuuttanut lehtimyynnin siivouksen ja alani työt, mulla siis koulutus ja työkokemustakin alalta, mutta hommia ei vaan ole. olen lisäksi kysellyt kaupungilta oppisopimuspaikkaa lähihoitoon, kun en kouluun ´vielä tälläkierroksella päässyt, ei ollut kaupungilla kuulemma resursseja..
mä tahtoisin ihan oikeasti tietää että missä on työvoimapula, ja varmasti monet muutkin työttömät tahtoisi tietää tuon?

Jassoo... :cool:

Multa ja mun kollegoilta ja asiakkailta ym. on kyllä ne tutkimukset menneet ohi.

Mielipiteitä on erilaisia.
Niin, tutkimuksia tarkoitin, toki niitäkin on monenlaisia, mutta päiväkodista on todettu olevan hyötyä koulunaloituksessa ja myöhemmässä pärjäämisessä. Toki varmaan löytyy vastakkaistakin tietoa. Mutta vaikkei päivähoitoa kannattaisikaan, niin maalaisjärjelläkin ajateltuna ikätoveriseuran puute ei yleisesti ottaen kenenkään kehitystä edistä. Sitä nyt on pajha mennä kiistämään.

Valtion talous on miinuksella ja jotain pitää tehdä. Ja kun terve, omalla palkallaan toimeentuleva ei pahemmin valtion tukia tarvitse, niin se on aina huono-osaisemmilta pois. Miksimuiden pitäisi osallistua säästötalkoisiin, muttei lapsiperheiden? Kotiin jääminen on kuitenkin perheen oma valinta ja sille on vaihtoehto. Varsinkin kun ei ole todistettu, että lapset menevät pilalle päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";25782320]Niin, tutkimuksia tarkoitin, toki niitäkin on monenlaisia, mutta päiväkodista on todettu olevan hyötyä koulunaloituksessa ja myöhemmässä pärjäämisessä. Toki varmaan löytyy vastakkaistakin tietoa. Mutta vaikkei päivähoitoa kannattaisikaan, niin maalaisjärjelläkin ajateltuna ikätoveriseuran puute ei yleisesti ottaen kenenkään kehitystä edistä. Sitä nyt on pajha mennä kiistämään.[/QUOTE]

Vanhemmat voivat tehdä sen eteen paljonkin, ihan ilman päivähoitoakin, jos viitsivät. Sitäkin on aika paha mennä kiistämään.

aina höpistään työvoimapulasta, mutta missä sellainen työvoimapula on? ei ainakaan tampereen seudulla ja lähikunnissa, koska itse en töitä meinaa löytää millään, olen kelpuuttanut lehtimyynnin siivouksen ja alani työt, mulla siis koulutus ja työkokemustakin alalta, mutta hommia ei vaan ole. olen lisäksi kysellyt kaupungilta oppisopimuspaikkaa lähihoitoon, kun en kouluun ´vielä tälläkierroksella päässyt, ei ollut kaupungilla kuulemma resursseja..
mä tahtoisin ihan oikeasti tietää että missä on työvoimapula, ja varmasti monet muutkin työttömät tahtoisi tietää tuon?

Työvoimatoimiston mukaan Pirkanmaalla on tälläkin hetkellä 1318 avointa paikkaa. Siihen päälle ne, joita ei työkkärin kautta ilmoiteta.

Vanhemmat voivat tehdä sen eteen paljonkin, ihan ilman päivähoitoakin, jos viitsivät. Sitäkin on aika paha mennä kiistämään.
Eivät yksittäisten vanhempien tekemiset ketään kiinnosta, vaan tilastollisesti pärjääminen verrattuna ikätovereihinsa. Vai ajatteletko, että niille lapsille, joita kotona hoidetaan ja ovat ilman toisten lasten seuraa, on jotenkin kuin taikaiskusta sattuneet viitseliäät ja osaavaiset vanhemmat.

[QUOTE="vieras";25782306]Mikä ihmeen väärinkäyttö? Ei sellaista ole olemassa, muuta kuin nuo räikeät tapaukset. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on tämänhetkinen tilanne ja täysin laillisesti käytettävä palvelu. Ei se ole väärinkäyttöä. Ja tavallinen väsymys tai alakuloisuus ei ole sairaslomalapun paikka, vaikka voikin silloin olla parempi, että lapsi on hoidossa. Ja kerro nyt vielä millä lupalapulla lapsen kavereidentarve hoidetaan?[/QUOTE]

Eli siis lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äidissä/isässä näkyy muitakin tunteita kuin iloisuutta? Tavallinen väsymys ja alakuloisuus kuuluu elämään, myös niin, että lapsi on niitä(kin) tunteita näkemässä. Ei ne päiväkodin täditkään aina mitään pelkkiä päivänsäteitä ole :)

Miten tämä tuleva muutis muka vaikuttaa täydellisen äidin elämään? Saatte muutaman satasen vähemmän rahaa kuussa, siinäkö syy vaahtoamiselle? Ei teidän tarvitse mennä töihin, eikä laittaa lapsia hoitoon vaikka kotihoidontuki lakkautettaisiin kokonaan. Vai meinaatteko että te sittenkin hoidatte lapsia kotona oman laiskuuden takia? Ettekä sen takia ettei nikopetteristä tulisi isona sarjamurhaajaa? Jos te oikeasti olette täydellisiä ihmisiä niin te hoidatte lapsenne kotona teini-ikään asti, ostatte muutamat tiketit vähemmän.
Jos talous kaatuu muutamaan sataseen niin olisi kannattanut jättää lasten teko oikeasti täydellisille mammoille.

Oletteko kuulleet osa-aikatöistä? Niillä saa helposti lisätienestiä niin ei tarvitse ilmaisella elää. Ja jos ei nappaa työnteko niin kyllähän te osaatte lyhimmän reitin sossuun. Tai hankitte rikkaamman miehen.

No anteeksi mutta, eihän tälläisen muutoksen myötä muutu mikään muu kuin tuo rahan saaminen.

[QUOTE="vieras";25782442]Eivät yksittäisten vanhempien tekemiset ketään kiinnosta, vaan tilastollisesti pärjääminen verrattuna ikätovereihinsa. Vai ajatteletko, että niille lapsille, joita kotona hoidetaan ja ovat ilman toisten lasten seuraa, on jotenkin kuin taikaiskusta sattuneet viitseliäät ja osaavaiset vanhemmat.[/QUOTE]

Ei :D Vaan ajattelin että vanhemmat voivat viedä lapsiaan kerhoihin, harrastuksiin, puistoihin ja muihin paikkoihin muita lapsia tapaamaan, ihan vaikka päivittäin.

Eli siis lapsen pitäisi olla hoidossa, jos äidissä/isässä näkyy muitakin tunteita kuin iloisuutta? Tavallinen väsymys ja alakuloisuus kuuluu elämään, myös niin, että lapsi on niitä(kin) tunteita näkemässä. Ei ne päiväkodin täditkään aina mitään pelkkiä päivänsäteitä ole :)
Ei kukaan ole sitä väittänyt, ettei saisi nähdä. Eivätköhän lapset ole kuitenkin illalla kotonaan näkemässä. Kuitenkin voi olla, että vaikka esim. äiti jaksaisikin näin objektiivisesti mitattuna hoitaa lasta, niin voi olla poissaolevaa seuraa, eikä jaksa antaa virikkeitä ja käydä missään, vaikka lapselle vaatteet tulisikin vaihdettua ja ruokalautasta naaman eteen. Äidin oman jaksamisen kannalta voi olla hyväksi, että saa hoitaa itseään, levätä enemmän ja olla myös yksin, ennen kuin tilanne menee siihen, että ei oikeasti jaksa hoitaa lasta.

Ei :D Vaan ajattelin että vanhemmat voivat viedä lapsiaan kerhoihin, harrastuksiin, puistoihin ja muihin paikkoihin muita lapsia tapaamaan, ihan vaikka päivittäin.
Ei se joka paikassa onnistu noin, vaan on oikeasti tilanteita, että ikätoveriseuraa ei ole muuten. Eivät kaikki asu kaupungin keskustassa ja harrastusten ja tapaamispaikkojen äärellä ja ei ole mitenkään harvinaista, että esim. sosiaalisten ominaisuuksien vuoksi aktiviteetteihin osallistuminen on vaikeampaa. Eli ihan paikallaan voi olla päiväkotiin vieminen.

Melko lyhytnäköistä. Mulla on uupumus-ja masennustausta. Olen tasapainoillut useamman vuoden osa-aikatyön ja sairasloman kanssa. Emme ole lastensuojeluasiakkaita, en ole kunnallisessa terapiassa vaan yksityisessä joten mitään "suhteita" minnekkään suuntaan ei ole. Lapsella on kokopäiväinen hoitopaikka josta maksamme sen mukaan mutta käytännössä lapsi on osa-aikahoidossa. Välillä kokopäiväisesti kun olen uupunut ja saikkuillut. Nyt olen vuoden ollut jo töissä olematta saikulla. Onko sinusta oikeasti järkevä ajatus se että meillä olisi oikeus kokopäivähoitoon VAIN silloin kun olen saikulla ja kun olen töissä olisi oikeus osapäivähoitoon, joka johtaisi taas pian siihen että uuvun?

[QUOTE="vieras";25782473]Melko lyhytnäköistä. Mulla on uupumus-ja masennustausta. Olen tasapainoillut useamman vuoden osa-aikatyön ja sairasloman kanssa. Emme ole lastensuojeluasiakkaita, en ole kunnallisessa terapiassa vaan yksityisessä joten mitään "suhteita" minnekkään suuntaan ei ole. Lapsella on kokopäiväinen hoitopaikka josta maksamme sen mukaan mutta käytännössä lapsi on osa-aikahoidossa. Välillä kokopäiväisesti kun olen uupunut ja saikkuillut. Nyt olen vuoden ollut jo töissä olematta saikulla. Onko sinusta oikeasti järkevä ajatus se että meillä olisi oikeus kokopäivähoitoon VAIN silloin kun olen saikulla ja kun olen töissä olisi oikeus osapäivähoitoon, joka johtaisi taas pian siihen että uuvun?[/QUOTE]
Sinä olet sitten oikea henkilö kertomaan, että miltä tuntuisi tilanteessasi, jos joutuisi tekemään selvitystä terveydentilasta mahdollisesti muutamalle taholle säännöllisin väliajoin, jotta voitaisiin varmistaa oletko oikeutettu viemään lastasi hoitoon eli oletko tarpeeksi uupunut ja masentunut. Veikkaan, että siitä tulisi yksi stressinaihe lisää, josta ei mitään hyvää seuraisi.

[QUOTE="vieras";25782491]Sinä olet sitten oikea henkilö kertomaan, että miltä tuntuisi tilanteessasi, jos joutuisi tekemään selvitystä terveydentilasta mahdollisesti muutamalle taholle säännöllisin väliajoin, jotta voitaisiin varmistaa oletko oikeutettu viemään lastasi hoitoon eli oletko tarpeeksi uupunut ja masentunut. Veikkaan, että siitä tulisi yksi stressinaihe lisää, josta ei mitään hyvää seuraisi.[/QUOTE]
Toki hieman ajatuskatko. Sairasloma olisi sairasloma, mutta sitten olisi ylimääräisenä sosiaalitoimen tukitoimihoitopaikka lapselle silloin, kun ei ole sairaslomalla, vaan pelkästään tuen tarpeessa.

Yhteistyössä