Onnea kaikille uusista raskauksista!!! Ja J-R:lle tsemppiä synnytykseen! Kiitos kaikille myös onnitteluista
Jälleen vastauksia Khaosanille. Konkreettisiin kysymyksiin saa nopeemmin vastattua kuin mitä menis yleisten kuulumisten kirjottamiseen.. ehkä. Kiireestä huolimatta kiva lukee kaikkien teidän kuulumisia!
Mut siis joo, meillä on kumpikin lapsi kotona. Mutta en oo vielä ollu ollenkaan yksin kotona näiden kahden kanssa. Kun mies piti ensin isyysvapaat (=3vkoa) ja sitten tuli heti anoppi ja appiukko tänne avuksi ja ovat vielä tän viikon. Eli toisin sanoen vauva ehtii täyttää 5 vkoa ennenkuin jään yksin selviytymään, enkä siis vielä tiedä miten tässä tullaan pärjäämään.
Tähän asti yövalvomisia on jaettu siten, että anoppi on hoitanut mahdolliset esikoisen yöbolemiikit ja minä ja mies sitten yhteistuumin hoidettu vauvan yöt. Käytännössä minä hoidan muuten vauvan yösyötöt, mutta sitten suunnilleen joka 3. yö pumppaan yhden satsin ja mies antaa pullosta, niin saan välillä sitten sen yhden pitemmän pätkän yhtenäistä unta. Ja nyt oon pystyny ottaan päiväunia vaikka joka päivä kun on vielä näitä apujoukkoja täällä hoitamassa esikoista. Niin ja sitten jos vauvalla on ollu vatsanpuruja (joita onkin ollu välillä aika paljon), niin mun imetyksen jälkeen mies on saattanut ottaa hyssyttelyvuoron, ja mä laitan korvatulpat korviin ja nukun heti syötön päälle. Että ollaan koitettu jakaa silleen tasapuolisesti, että minä jaksaisin kotona ja mies jaksais töissä.
Jostain syystä esikoisella meni nyt rytmit ja nukkumiset ihan sekaisin, kun se on yleensä ollut aina todella hyvä nukkumaan. Nyt on heräilly öisin sekin muutaman kerran ja mikä pahinta, herää aamusta jopa 05 tai viimestään kuudelta!!! Ihan kauheeta! Siitä en kyllä tule selviämään, jos pitää sen kanssa alkaa nousemaan tommoseen aikaan ja sit vauvan yöheräilyt päälle. Nyt siis anoppi on sen hoitanu, että mä oon pysyny makkarissa vauvan kanssa torkkuen/syötellen 07-08 asti.
Vauvalla ei tällä hetkellä oo vielä kummempaa rytmiä, sehän on siis vasta 4,5 vkoa vanha. Mutta se syö lähes poikkeuksetta 3-4 tunnin välein ja joka välissä nukkuu. Tällä hetkellä siis jotkut sen unet osuu kyllä ainakin osittain Iitan päiväunien kanssa yhtäaikaa, eli siinä on lyhyt huilitauko. Mut saapa nähdä miten sitten hetken päästä menee, kun vauvalla alkaa enempi yö ja päivä erottua ja nukkuminen vähetä.
Totta puhuen kyllä hirvittää, koska on tää aika työlästä tälläkin aikuisten kokoonpanolla. Koko ajan on jotain hommaa ja varsinkin Iita on nyt työläässä iässä. Ei juuri ollenkaan viihdy yksinään, koko ajan haluaa osallistua kaikkeen mitä teen. En saa esim. syödä rauhassa tai laittaa pyykkejä tai yhtään mitään. Ja sitten se tekee "kolttosia" ja protestoi kun kielletään jne. Eli sen kanssa on ihan kädet täynnä. Vauva ei niinkään tällä hetkellä työllistä muuten, mutta sit kyllä se yöheräily sen kanssa verottaa jaksamista, vaikka hyvin oonkin saanu apua. Ja sitten sillä on tosiaan niitä mahakipuja usein syönnin päälle, että pitää kanniskella ja hyssytellä ennenkun rauhottuu nukkumaan.
Ja se on haastavaa, kun todella usein näyttää sattuvan noilla ruoka-ajat yhtäaikaa. Eli Iitaa pitäis alkaa syöttää ja sit alkaakin vauva karjumaan nälkää. Nythän ei oo ollu ongelmaa, kun anoppi sit syötti Iitan ja minä vauvan, mutta oon kyllä tässä joka päivä miettiny että ei hitto miten selviän tästä yksin.
Tuplarattaina meillä on Phils&Teds Explorer. Aluks aattelin että vierekkäin istuttavat olis helpommat, mut sitten "koeajettiin" niitä, ja on ne kyllä niin leveet, että tosi kömpelö niillä olis missään liikkua. Eivätkä mahdu esim. kaikista ovista jne. Noi on ainakin lenkillä toiminu hyvin, toki kokemusta vielä aika vähän ja nyt on jo kadut sulat, että sikäli helppo työnnellä. Mut vielä ei moittimista.
Oman ajan ja miehen kanssa kahdenkeskisen ajan saa kyllä näköjään unohtaa nyt aika pitkäks aikaa, koska on paree mennä itekkin tosi aikasin nukkumaan että saa riittävän monta lyhyttä unipätkää ottaa ennenkun on taas aamu. Onneks mun vanhemmat asuu täällä lähellä, että ne voi kyllä varmasti lähtee vaikka esikoisen kanssa välillä ulkoileen tms että voin päikyttää vauvan kans. Ja miehen vanhemmat tulee taas n. kuukauden päästä uudestaan jo apuun viikoks. Syyskuun alusta Iita menee 2 päivää viikosta päiväkotiin n. 6 tunniksi, että niinä päivinä ei tartte selviytyä kun yhden lapsen kanssa.
Loppuun kysymys / konsultaatio?
Minkä verran muilla Iitan iässä (n. 1v3kk) nukutaan yöunia + päiväunia? Ja mielipiteitä kaipaan myös siihen, mikä olis järkevä tapa koittaa saada sen rytmi taas kohilleen? Ongelmana Iitalla on siis se, että sillä on suuri unen tarve ja sitä tuntuu nukuttavan paljon melkein koko ajan. Tähän mennessä en oo onnistunu sitä siirtään kokonaan yksille päikkäreille, vaan aina sitten muutaman yksien unien päivän jälkeen sitä väsyttää niin hitosti, että on pakko laittaa kaksille unille. Ja sitten toisaalta jos ottaa kahet monta päivää putkeen, niin yöpuulle meno vaikeutuu... Nyt menee nukkumaan n. klo 19 ja ennen kun meni sekasin rytmit, niin heräs n. klo 07 ja nukkui siis lähes aina heräilemättä ton koko pätkän. Nyt ennen kellojen siirtoa alko herätä jo 6:30 ja kellojen siirron jälkeen jopa 06, kun ois luullu että sit nukkus 7:30 asti. Argh. Viimesen viikon sisällä on 3 aamuna heränny jo puol5 - 5. Kerran ei nukahtanu ollenkaan enää uusiks, kerran nukahti maitopullon saatuaan ja kerran nukahti vielä itsestään. Mutta aina sitten 06 herää eikä nuku enää.
Kun herää 05-06 maissa, niin on toodella väsynyt jo aamulla klo 08 ja joku päivä menikin sitten päiväunille jo sillon, mikä on ihan hullua. Tänään heräs aamulla klo 6 ja valvotin väkisin ad klo 11. Sit se nukku vähän yli 2h päikkärit, mutta oli taas illasta jo 17 jälkeen ihan väsynyt. Tuntuu että sitä väsyttää aina aamupäivällä ihan hitosti ja samoin illasta monta tuntia hinkkaa silmiään. Ja sitten kuitenkin herää ihan väkisin tuolla hemmetin aikasin aamusta.
Mikä olis järkevää?
Pitäiskö nyt vaan "väkisin" siirtää yksille päiväunille, kun joku säännöllinen rytmi olis mun mielestä hyväksi sille ja myös mulle, kun on tuossa tuo toinenkin täysin rytmitön toukka.
Pitäiskö laittaa myöhemmin nukkumaan? Vaiko aiemmin? Kun monestihan sanotaan ja oon huomannu itekkin joskus, että mitä myöhemmin menee nukkumaan, sen huonommin nukkuu. Ja että hyvät päiväunet poikii hyvät yöunet jne.
Olisko sopiva tavoitella ajan kanssa taas sitä 19-07 yöunta ja sitten yhet päikkärit n. 11-13 tai 12-14? Eli n. 14 h unimäärä / vrk. Vai onko tän ikäsillä yöuni jo yleensä vähemmän kun 12h, jollon pitäs valvottaa klo 20 asti, että sais ehkä nukkumaan aamuseittämään?
Tosi hankalaa, kun raukkaa väsyttää ja väsyttää ja sitten ei voi kuitenkaan antaa sen päivällä nukkua rajattomasti, kun kohta menee yöt vielä hullummaks... En tajua miten tää menikin nyt näin sekasin, vauvastako se johtuu vai anopin kanssa hulinoinnista, kun on päivätkin yhtä vilskettä ihan eri tavalla kun mun kanssa kaksin ollessa. Aaaaapuaaaa
P.s Tiedän kyllä että tämän kaltaiset uniongelmat on aika pientä moniin verrattuna. Mutta kun Iitalla on tosiaan ollu aiemmin parempaa toi nukkuminen ja nyt vaan kaikki sekasin. Ja kun toinen vauva valvottaa kans, niin toivois että Iita sentään nukkuis yhtä hyvin ku aina ennenkin.