KM:n jälkeen synnyttäneet <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin, tärkeä juttu unohtui. Toissapäivänä tyttö tarttui selvästi yrityksen ja tavoittelun kautta leluun ensin vasurilla, sitten otti molempiin käsiin ja vei suuhun. <3 Tähän asti mun mielestä on ollu vahinkoja/refleksejä noi tarttumiset, mutta nyt oikein yritti ja onnistu. Jee!

Strumppis: Kuulostaa niin tutulta tuo teidän tilanne, että mun piti ihan alkaa kalenterista kattomaan, että milloin meillä oli viimeisin tiheän imun kausi. Ja se oli 3kk 1 vkon ikäisestä 3 kk 2 vkon ikäiseksi. Poika söi päivällä vähintään kahden tunnin välein, välillä tiuhempaankin. Yöllä suunnilleen parin tunnin välein. Ja heräili muutenkin paljon. Lisäksi oli temppuilua rinnalla, ja siinä mulla oli sit keinona tutin käyttö hämäysmielessä. Eli heti kun irrotti otteen rinnasta ja alkoi itkeä laitoin tutin suuhun. Kun hän sitä imeskeli hetken vetäisin tutin pois ja laitoin rinnan suuhun ja yleensä sitten alkoikin sitä imeä tyytyväisenä. Mullakin oli tuolloin ajatus, että nyt taisi imetys loppua ja että mulla ei vaan maito riitä. Imetystuki-sivustolla on hyvää tekstiä aiheeseen liittyen. Imetin siis aina kun poika vähänkin oli sen oloinen, että on nälkä. Vaihe meni ohi ja palattiin "normaaliin päiväjärjestykseen". Olen saanut käsityksen, että lisämaidon antaminen vaan pahentaa tilannetta. Vauvan maha venyy suurista maitoannoksista ja maidon tuotanto vähenee kun imetyskerrat vähenevät. Joku myös sanoi, että tottahan vauva juo imetyksen päälle vaikka kuinka lisämaitoa tuttipullosta. Sitä kun sieltä tulee helposti niin nielee sitä ettei tukehtuisi... No joka tapauksessa ei varmaan kuitenkaan kannata stressata tilannetta. Kuten sanoit, olet kuitenkin kohta jo neljä kuukautta imettänyt. Ja aina löytyy mielipiteitä ja neuvojia. Tällä tarkoitan sitä, että minäkin kirjoittelen vain sellaisia asioita, joita olen lukenut netistä (joo, tosi luotettavaa : ) mutta toisaalta myös omasta kokemuksesta. Minäkin samassa tilanteessa mietin, että maailma ei kaadu vaikka imetys loppuu, mutta toisaalta olin pettynyt, kun "tavoitteena" oli se 6 kk imettää.

Ja nyt vähän analyysiä rintojen täysinäisyydestä (varoitus etukäteen jotta voitte skipata): mulla oli jossain vaiheessa ihan lusut rinnat riippumatta vuorokauden ajasta ja ajattelinkin että miten siellä mitään maitoa voi olla varastossa. No sitten välillä (esim. nyt kun olimme vanhemmillani kyläilemässä) niistä tulee ihan pinkeät imetysten välillä. Oikeen sattuu kun nahkaa kiristää. Olenkin siis pohtinut seuraavaa: ainakin mitä enemmän juon vettä päivän aikana vaikuttaisi tekevät rinnoista täydemmät. Käy tietenkin järkeen, ja ehkä siksi kehotetaankin juomaan paljon. Siitä pitää vaan itteensä muistuttaa jatkuvasti. Mietin myös, että jos ei stressaa ja rentoutuu (kuten kun menin vanhemmilleni) maidontuotanto lisääntyy ja siksi pinkeytyvät. Joka tapauksessa aina on sanottu, että se, että rinnat ovat tyhjän tuntuiset ei kerro mitään ja että maidon tulo ei ikinä lopu yht'äkkiä vaan se tapahtuu vähitellen. Kuitenkin, kun joskus on pari pieniä rukkasia tuossa edessä niin on vaikea uskoa että sieltä tulee tarpeeks ruokaa vauvan tarpeiksi :D

Kiva lukea kaikkien kuulumisia, vaikken kovin usein itse ehdikään kirjoittelemaan. Saas nähdä miten kauan poika tällä kertaa suostuu nukkumaan ja antaa äidin olla koneella... :)

Meillä sairastelut vain jatkuvat. :( Molemmilla pojilla on ollut korvatulehdukset (taas) maaliskuussa, ja pikku-Danilla ei tahdo parantua millään. Kaksi antibioottikuuria jo syöty viime kuussa, saas nähdä kuinka käy. Korvalääkäri jo pelotteli että pitäisi laittaa putket korviin kun korvatulehdukset ovat alkaneet niin nuorena (ensimmäinen 2,5kk iässä) eivätkä ota parantuakseen... Pläääh, hieman kyllä tuollainen pelottaa ja mietityttää kun on kuullut niin paljon niistä putkista että vain lähtevät irti koko ajan. Vauvauinnissakin olisi tarkoitus käydä mutta tähän saakka ollaan oltu terveinä vain kerran, tosi tylsää. Muistelisin että teillä J-R oli myös jokin korvakierre vähän aikaa sitten, onkos typy saanut nyt olla terveenä? Mielelläni otan vastaan imetysvinkkejä, Dani kun temppuilee aika usein rinnalla ja uskon että johtuu siitä että imetys sattuu korviin, olitkos keksinyt jonkin imetysasennon jossa vaavi istualtaan?

Meillä ei muuten vieläkään käännytä selältä vatsalleen vaikka Dani jo 6kk :(. Mutta uskon että ainakin osittain johtuu noista kipeistä korvista, ei halua poika olla selällään pitkiä aikoja niiden takia, joten ei myöskään pääse sitä kääntyilemistä harjoittelemaan. Saas nähdä puututaanko tähän jo 6kk neuvolassa, taitaa meillä olla siihen kuitenkin vielä pari viikkoa aikaa. Paranis nyt jo ne korvat!

Niin totta muuten tuo mitä Saapi tulla kirjoittelit imetyksestä ja tiheän imun kausista. Ongelmanahan vain on osata luottaa siihen että sitä omaa maitoa tulee. :) Ja ainakin itse menen aina todella epävarmaksi (vaikka nyt "jo" toinen lapsi kyseessä) kun on imetyksestä ja maidon riittävyydestä kyse. Ja kannattaa pitää mielessä että neuvolasta niitä neuvoja voi tulla ihan erilaisia riippuen niiden esittäjästä, joten viime kädessä täytyy vain uskaltaa luottaa siihen että itse tuntee sen oman vauvansa ja hänen tarpeensa parhaiten. Esikoisen kanssa sain neuvolassa aina sen käsityksen että jos hän ei nyt kasva jonkin käyrän mukaan tasaisesti koko ajan niin hän suurin piirtein kuolee nälkäänsä, eli kamalan stressin sain aina siellä oltuani ja oli kamala kiire noudattaa niitä neuvolan ruokaneuvoja. Nyt tokan kanssa osaan ottaa hieman rennommin, vaikka vaavi joskus kasvaisikin hieman hitaammin niin kyllä hän voi kuitenkin voida ihan hyvin. Enemmänkin kyse on siitä että vaavi vaikuttaa tyytyväiseltä eikä kitise nälkäänsä koko ajan, silloinhan täytyy jotakin tehdä, joko imettää tiheämmin tai antaa lisämaitoa tai -ruokaa.

Niitä aurinkolaseja saa muuten ostettua lastentarvike- tai silmälasiliikkeistä. Aika harvoin tulee käytettyä, mutta silloin tällöin ovat kyllä ihan tarpeelliset. :)

Plääh, nyt heräillään...

Jane ja Dani (tasan 6kk tänään)

Jane, kurjaa että teillä yhä sairastellaan:( Noi korvatulehdukset on niin tuttuja meillä esikoisen kanssa. Korvatulehduskierre alkoi yksivuotiaana ja reilun puolentoistavuoden ikäisenä laitettiin putket. Tulehdukset ei valitettavasti siihenkään loppuneet, mutta antibioottikuurit onneksi saatiin loppumaan, koska sen jälkeen paranivat aina paikallisella korvaan laitettavalla antibiootilla. Vauvauinti meillä jäi juuri noiden jatkuvien tulehdusten takia vuoden ikäisenä, kun ei ikinä päästy enää paikalle. Muuten putket pysyivät hyvin, lähtivät sitten, toinen noin vuoden ja toinen myöhemmin pois. uusia putkia ei ole myöhemmin laitettu, vaikka edelleen tänä vuonna (5 v) niitä harkittiin, kun syksyllä taas kolme tulehdusta kk välein. tovottavasti kohta jäävät kokonaan pois ja toivotaan ettei sama kierre ala pikkuisella.

Strumppis, niinhän tuo on että kaikki vaiheet vauva- ja pikkulapsiaikana tuntuvat olevan vain hetken kestäviä ja kohta taas uusi vaihe menossa. Juuri kun tottuu johonkin rytmiin, niin kohta se jo muuttuu tai tulee hampaita ym häiritsemään.

Noi imetysjutut on kyllä kanssa aika mystisiä ja neuvoja tosiaan on joka lähtöön. Kannattaa varmaan ottaa neuvoja vastaan ja katsoa mikä sitten tuntuu omalla kohdalla toimivalta, tilanteet ja vauvat kun ovat niin erilaisia. meillä siis mennään sekä rintamaidolla että korvikkeella, aivan kuten esikoisenkin aikaan. Onneksi sekä tissi että pullo ovat molemmat kelvanneet, tissi kyllä tuntuu maistuvan paremmin silloin kun sielä maitoa tulee tai joskus ihan huvituttinakin. Itse kyllä huomaan yleensä nielemisäänistä milloin maitoa tulee ja nälkäisenä aletaan kyllä protestoida tissillä mikäli maidontulo loppuu kesken tai edellisestä imetyksestä liian vähän aikaa eikä maitoa tule. Nyt olen yrittänyt imettää tiheämmin, mutta ei tuota maitoa silti tarpeeksi tule, mutta olen tyytyväinen jos edes nykymallilla mennään vähintään tuo puoli vuotta.

Eilen kun valittelin noita lyhyitä unia päivällä, niin ei tosiaan tuntia kauempaa nukkunut, mutta kun iltapäivällä laitoin vaunuihin, niin nukkui peräti reilun kolmen tunnin pätkän mikä meillä hurjan pitkä aika. Tänäänkin nukkunut puolentoista tunnin aamupäikkäreiden jälkeen vain muutaman lyhyen pätkän sylissä (ja herännyt heti kun olen yrittänyt laittaa muualle nukkumaan), mutta äsken nukahti tissittelyn jälkeen meidän sänkyyn. Mennään sitten taas seuraavan syönnin jälkeen ulkoilemaan, jos ei nyt nuku kunnolla.

Kiva lukea kaikkien kuulumisia, vaikken kovin usein itse ehdikään kirjoittelemaan. Saas nähdä miten kauan poika tällä kertaa suostuu nukkumaan ja antaa äidin olla koneella... :)

Meillä sairastelut vain jatkuvat. :( Molemmilla pojilla on ollut korvatulehdukset (taas) maaliskuussa, ja pikku-Danilla ei tahdo parantua millään. Kaksi antibioottikuuria jo syöty viime kuussa, saas nähdä kuinka käy. Korvalääkäri jo pelotteli että pitäisi laittaa putket korviin kun korvatulehdukset ovat alkaneet niin nuorena (ensimmäinen 2,5kk iässä) eivätkä ota parantuakseen... Pläääh, hieman kyllä tuollainen pelottaa ja mietityttää kun on kuullut niin paljon niistä putkista että vain lähtevät irti koko ajan. Vauvauinnissakin olisi tarkoitus käydä mutta tähän saakka ollaan oltu terveinä vain kerran, tosi tylsää. Muistelisin että teillä J-R oli myös jokin korvakierre vähän aikaa sitten, onkos typy saanut nyt olla terveenä? Mielelläni otan vastaan imetysvinkkejä, Dani kun temppuilee aika usein rinnalla ja uskon että johtuu siitä että imetys sattuu korviin, olitkos keksinyt jonkin imetysasennon jossa vaavi istualtaan?

Meillä ei muuten vieläkään käännytä selältä vatsalleen vaikka Dani jo 6kk :(. Mutta uskon että ainakin osittain johtuu noista kipeistä korvista, ei halua poika olla selällään pitkiä aikoja niiden takia, joten ei myöskään pääse sitä kääntyilemistä harjoittelemaan. Saas nähdä puututaanko tähän jo 6kk neuvolassa, taitaa meillä olla siihen kuitenkin vielä pari viikkoa aikaa. Paranis nyt jo ne korvat!

Niin totta muuten tuo mitä Saapi tulla kirjoittelit imetyksestä ja tiheän imun kausista. Ongelmanahan vain on osata luottaa siihen että sitä omaa maitoa tulee. :) Ja ainakin itse menen aina todella epävarmaksi (vaikka nyt "jo" toinen lapsi kyseessä) kun on imetyksestä ja maidon riittävyydestä kyse. Ja kannattaa pitää mielessä että neuvolasta niitä neuvoja voi tulla ihan erilaisia riippuen niiden esittäjästä, joten viime kädessä täytyy vain uskaltaa luottaa siihen että itse tuntee sen oman vauvansa ja hänen tarpeensa parhaiten. Esikoisen kanssa sain neuvolassa aina sen käsityksen että jos hän ei nyt kasva jonkin käyrän mukaan tasaisesti koko ajan niin hän suurin piirtein kuolee nälkäänsä, eli kamalan stressin sain aina siellä oltuani ja oli kamala kiire noudattaa niitä neuvolan ruokaneuvoja. Nyt tokan kanssa osaan ottaa hieman rennommin, vaikka vaavi joskus kasvaisikin hieman hitaammin niin kyllä hän voi kuitenkin voida ihan hyvin. Enemmänkin kyse on siitä että vaavi vaikuttaa tyytyväiseltä eikä kitise nälkäänsä koko ajan, silloinhan täytyy jotakin tehdä, joko imettää tiheämmin tai antaa lisämaitoa tai -ruokaa.

Niitä aurinkolaseja saa muuten ostettua lastentarvike- tai silmälasiliikkeistä. Aika harvoin tulee käytettyä, mutta silloin tällöin ovat kyllä ihan tarpeelliset. :)

Plääh, nyt heräillään...

Jane ja Dani (tasan 6kk tänään)

Otappa poika istumaan hajareisin toisen reiden päälle ja olette sohvalla vatsa vatsaa vasten äidin ollessa hieman takakenossa. Vauva on pienessä etukenossa vatsaasi vasten, sivulle tyynyjä, käsi vauvan selän ympäri ja mahdollisesti pieni tyyny lapsen pyllyn alle, jos ei rintaan hyvin yllä. Toisella kädellä voit tukea päätä niskan takaa, että lapsi pysyy paremmin paikallaan. Meillä tämä pystybaari on toiminut aina korvatulehduksien ja flunssien aikana kahdella lapsella hyvin. Muutenkin meidän vauvasta olisi paljon kivempi istua ja aterioida, ettei vaan mikään näkemisen arvoinen mene ohi maatessa.

Viimeksi muokattu:
Saapi tulla - onnea poitsulle ensimmäisestä hampaasta :) meillä vielä odotellaan.. eiköhän niitä aurinkolaseja saa ihan silmälasiliikkestä tai vaikka netistä tilattua :) Meillä on naapureilta saadut ja ollaan käytetty niitä mm. autossa.

A-M - Mäkin muistan jossain vaiheessa miettineeni että tyttö ei nuku päivällä juuri ollenkaan! Mutta sitten se muuttui ja yhdessä vaiheessa jaksoi olla vain noin 30 min hereillä ennenkun piti taas laittaa nukkumaan :) Nukutaanko teillä jo paremmin päivällä? Mullakaan ei tullut koskaan tarpeeksi maitoa vaikka kuinka imetin ja imetin.

Strumppis - Neiti oli 5kk neuvolassa 63,5cm ja 7,3kg. Meillä menee jo kaksi sosesatsia päivällä ja illalla puuroa. Välillä syöminen onnistuu hienosti ja välillä siitä ei meinaa tulla yhtään mitään :D Hyvä että syy huutamiselle löytyi! Oletteko nyt antaneet lisämaitoa pullosta?

Jane - voi itku noita korvatulehduksia :((( tsemppiä!!

Meillä aletaan vihdoin palailemaan elävien kirjoihin vatsataudin jäljiltä. Ensin tyttö oksensi sunnuntaina pari kertaa, sitten tiistaina illalla tuli vatsatauti mulle ja ti-ke välisenä yönä miehelle. Mä en muistanutkaan että vatsataudit voi olla noin hirveitä!! Yritä siinä sitten hoitaa lasta kun ei meinaa jaloillaan pysyä :(( Huhhuh. Toivottavasti kukaan teistä ei saa sitä, vatsatautia on nyt paljon liikkeellä.

Mimis ja tyttö 5kk ja kohta 2vk

Mimis, onneksi tauti teillä hellittänyt, noi vatsataudit on aivan kamalia :( Ja siinä kunnossa vauvan hoitaminen, huh.. Onneksi meillä poika 5v ei ole niitä sairastanut kun muutaman (koputtaa puuta) ja muhun on onnistunut tartuttamaan vain yhden, tosin sitäkin kamalamman. Korvatulehduksia tosin riittää, taas on kuuri menossa.

Yöt on meillä hieman helpottaneet, viimeisen viikon sisällä useimpina öinä on nukuttu ainakin yksi yli kolmen tunnin pätkä ja äitikin on jaksanut päivisin muuta kuin vain haaveilla nukkumisesta. Useimpina päivinä valvoskellaan edelleen varsinkin iltaa kohden pitkiäkin pätkiä ja sisällä nukkuminen on yleensä huonoa, mutta ulkona / turvakaukalossa saatetaan vetäistä kolmen tunnin päikkärit. Yhdet unet päivässä olen yrittänyt nukuttaa ulkona vaunuissa (tai kaukalossa, jos ollaan oltu liikenteessä). Pitäisi varmaan alkaa aina kun mahdollista paritkin ulkopäikkärit nukuttamaan, kun siellä nukkuu niin paljon paremmin.

Ja aivan ihanaa, kun on alkanut enemmän kontaktia saamaan ja niin leveitä hymyjä välillä tulee että siinä äidin sydän aivan sulaa :) Jutellakin kovasti jo yritetään.

Mitäs muiden vauva-arkeen kuuluu? Kuulumisia kovasti kaipaillaan!

Kun vatsataudista selvittiin niin heti perään iski tytölle silmätulehdus, kiva kiva! Silmä oli välillä niin rähmässä että ei meinannut aueta ollenkaan unien jälkeen. No nyt on pari päivää laitettu antibiootteja ja on jo paljon parempi :)

AM - Kiva että yöt sujuu paremmin ja väsymys alkaa jo helpottaa :) Meillä yöt on nyt mennyt yhdellä syötöllä, mutta aamut alkaa usein jo klo 6. Mä oon vielä ihan koomassa siihen aikaan mutta ei auta.. :D Voi noi ensimmäiset hymyt on niin mahtavia <3 Muistan kun me miehen kanssa vaan tuijotettiin tyttöä ja naurettiin kun toinen hymyili ihan innoissaan :)

Mitäs muille?

Mimis ja D 5,5kk

Kiitos sinulle taustalta imetysvinkistä - korvakipu on ilmeisesti poitsulla hellittänyt kun imetys on taas sujunut ihan ok siinä vanhassa tutussa asennossa (vaavi makuuasennossa sylissä), eli en ole vielä testannut pystybaaria. Saas nähdä onnistuuko sitten tarvittaessa, poika on jo sen verran pitkä ja itsellä raskaat rinnat, että vähän pelkään ettei kyseisestä asennosta oikein tule mitään :) ... No, katsotaan sitten kun/jos tarvitaan.

Voi Mimis, teilläkin sairastellaan, ei ole kivaa. Onneksi typy on jo paranemaan päin. Meilläkin oli se kamala vatsatauti jo tammikuussa, ensiksi esikoinen oksensi (onneksi vain kerran, eli todella lievä oli hänellä), ja parin päivän päästä mies oli vuorokauden ihan vihreänä, ja sitten jännitin minä monen monta päivää että milloinkohan tarttuu minuun ja vaaviin - vaavi sitten onneksi säästyi mutta minä sain taudin kun uskoin että vaara oli jo ohi, ja pahaa oloa kesti pari vuorokautta, ihan kamalaa se oli vuorokauden vaikka oksentaa jouduin vain kerran. Onneksi vaavi älysi nukkua silloin kun itse voin kaikkein huonoiten (eli makasin vain vessan lattialla ja voin huonosti) ja selvittiin imetyksistäkin kunnialla vaikka varmuuden vuoksi istuinkin muovi peffan ja ämpäri nokan alla. :) Huh huh, kaikesta sitä selviää kun on pakko.

Tänään oltiin neuvolassa, hyvin oli poika kasvanut kiinteiden aloituksen myötä, 6,5kk mitat olivat hieman vajaa 8kg ja 70cm.

...ja nyt se karjuukin siellä vaunussa eli tähän jäi kirjoittelut tällä kertaa, voikaa hyvin!

Jane ja Dani

Jane - Mä oon kuullut että syöminen korvatulehduksen kanssa voisi onnistua jos pitäisi korvaa "tukossa". Siis sormea korvan päällä kun syö. En kyllä tiedä miten toimii oikeasti ;) Mutta kiva että teillä jo helpottaa, saisi pysyäkin poissa! Toi sun vatsatauti kuulostaa ihan samalta kun meillä ollut.. Yhden illan ja yön vaan oksensin, mutta pari seuraavaa päivää meni vielä ihan koomassa!

Aurinkoista sunnuntaita B-)

Moikkelis kaikille! Nopsasti muutama sana, poitsu nukkuu:

Mimis: tekö vaan huomasitte, että hammas oli saapunut? Eikö tytön käyttäytymisessä ollut mitään "outoa". Meillä nimittäin tehdään toista alahammasta (tai ainakin niin oletan). Poika itkee paljon, lämpöilee, hermostuu nopeasti ja on muutenkin tyytymätön. Yöt on levottomia. Ekaa hammasta se teki tosi pitkään, ja nyt odotellaan jännityksellä miten tässä käy. Lisäksi nyt tuli nuhaa, yskää ja nenän tukkoisuutta aivan kuten viimeksikin juuri ennen hampaan puhkeamista.

Eilen käytiin 5 kk neuvolassa, mitat 67,1 cm ja 7070 g. Edelleenkin terkka sanoi, että voidaan jatkaa pelkällä rintamaidolla kasvun perusteella. Me kuitenkin aletaan jo pikku hiljaa aloittelemaan kiinteetä. Maistelemaan. Josko yöunet vähän rauhoittus, nyt on välillä ollu taas kolmen tunnin väleinkin syöntiä...

No nyt se heräilee. Tää nyt oli tällaista omaa napaa, mutta mentävä on!

Saapi tulla ja poika 5 kk 1 vko

Moi!

Mimis: Ihanaa! Hammas! Ootan sitä tosi kovasti, mikä on tietenkin ihan pöhköä :D Muakin kiinnostaa, että oliko mitään ennakko-oireita, vai tuliko hammas yllättäen? Toivottavasti teidän tautikierre on jo helpottanu.

Saapi tulla: Tuuhhan kertoon sitten, miten maistelu sujuu. Kiinnostaa, koska me ollaan aateltu et tuolla 5kk kieppeillä ruvettas maistelemaan kans kiinteitä. Eli enää pari-kolme viikkoa! Hui! Mua jostain syystä jännittää se :D Tuntuu että vauva ei olekaan niin pieni vauva. Vaikka onkin ihan pieni. :D

Jane: Onneks imuttelut sujuu taas, se on toivottavasti merkki siitä että pienen korvaan ei koske. Kurjia nuo korvaongelmat!

A-M: On tosiaan ihanan palkitsevaa ja tekee hyvälle mielelle, kun alkaa enemmän saada kontaktia ja niitä ihania hymyjä! Ja se vaan lisääntyy ja lisääntyy koko ajan, mikä on tosi kivaa. Meillä oli ihan lyhyitä tynkäunia aina sisällä ja jossain vaiheessa aloin nukuttaa kaikki päikkärit ulkona - paljon paremmalla menestyksellä!

ON: Edellisen postin jälkeen on taas moni asia muuttunut :D Iitalla ei mun mielestä ollu tiheän imun kausi, koska ei se imeny mitenkään tavallista tiheämpään päivällä eikä oikeastaan yölläkään, paitsi siinä ne pari karjuntailtaa ja yötä. Me otettiin sitten se iltapullo käyttöön ja on ollut kyllä helpotus ihan kaikille. Koko muu vuorokausi mennään imettäen ongelmitta, mutta illalla viimesen imetyksen päälle se saa korviketta pullosta. Iita on niin väsynyt illalla jo, että ei jaksa kunnolla imeä ja myös mulla maitoa tuntuu illasta olevan vähempi kun aamulla/päivällä. Tämä on tosi toimiva ratkaisu, eikä ainakaan vielä oo kyllä yhtään alkanu hylkiä rintaa.

Sitten otettiin projekti ja muokattiin ton rytmiä vähän erilaiseksi ja nyt alkaa homma toimia, ehkä viikko meni tässä muutoksessa. Eli vierotettiin toi kapalosta ( koska ei enää mahtunut tarrakapaloon ja tavallisessa ei pysy) ja samaan syssyyn muutettiin nukkumaanmenoaikaa aikasemmaksi. Jätettiin siis kokonaan iltapäikkärit pois ja ruvettiin alottamaan iltavalmistelut ja nukutukset paljon aiemmin. Noin viikko tosiaan meni vähän vaikeuksissa, kun Iita oli tietenkin ihan hämillään näistä muutoksista. Varsinkin sillä oli vaikeutta saada kädet rauhoittumaan, väsyneenä ihan mahdotonta sillä se naaman hieronta ja viuhtominen ja sitten tutti ei pysy suussa ja ilmankaan ei osaa nukahtaa jne... :D

Nyt kuitenkin mennyt jo kai 4 iltaa oikein hyvin. Alotetaan klo 19-19:30 iltatoimet, eli vaihdetaan vaippa ja yöpuku. Sit mennään pimeeseen makkariin ja laitetaan unipussiin ja mä imetän sen minkä se jaksaa imeä. Sen jälkeen mies tulee syöttämään pullosta päälle ja ottaa sen minkä ottaa, vaihtelevan määrän. Sen jälkeen laitetaan omaan sänkyynsä ja hyvinä iltoina nukahtaa sinne omia aikojaan. Huonompina iltoina saattaa joutua vähän rauhottelemaan ja nostelemaan tuttia, mut yleensä on nyt unessa 20-20:30 välillä. Ja meillä on miehen kanssa piiiitkästä aikaa ilta vain meille kahdelle! Tämän muutoksen ansiosta kokeiltiin seksiäkin eka kertaa synnytyksen jälkeen. Jännitti enemmän ku eka kerta! :D Tästä syystä ei tuntunu paljon miltään, mutta eipähän ainakaan sattunu :D

Se on kyllä jännää, että vaikka Iita menee nyt paljon aikasemmin nukkumaan, niin se "yösyöttö" pysyi ihan entisessä kohdassa, eli herää syömään vasta siellä 06 maissa. Aikaisin on ollut 5:30 ja myöhäisin 6:45, että jotain siltä väliltä. Aika pitkän pätkän siis vetelee kyllä unta! Suunnilleen joka toinen yö nukahtaa vielä heti ton syönnin päälle ja herätään klo 08. Ja n. joka toinen yö (tai aamu) ei tuukkaan enää uni, joten päivä alkaa sitten siellä 6:30 maissa. Päiväunet on tän muutoksen myötä muuttuneet lyhyemmiksi, enää ei nuku kuin yleensä 1h kerrallaan, paitsi ihan aamun ekat päikkärit saattaa joskus olla 2h. Mutta muuten vain aika lyhyitä päikkäreitä.

Kääntymistä se alkoi jollain lailla yrittämään ehkä pari vkoa sitten, kääntyy nyt kyljelleen, mutta ei osaa siitä pidemmälle vielä. Aika pienellä avustamisella kuitenkin kääntyy, että ei ehkä hirveen paljosta oo kiinni. Kunnon yritys vaatii kyllä hyvät houkuttimet, eli yleensä tv:n. :D

Hampaista ei havaintoa, mutta ihan koko ajan on sormet tai joku muu suussa.

8.4 käytiin neuvolassa 4kk käynnillä (2pv vaille 4kk). Silloin oli 64,1 cm pitkä ja painoi 7425g. Aika iso tyttö siis!

Ihanaa kevättä!

Strumppis ja Iita

Nopsaan tulin vaan kommentoimaan tohon hammasjuttuun.. Eli siis mitään erityisiä oireita en huomannut, varmaan johtuen siitä että tyttö on muutenkin aika tyytymätön ja nopeasti hermostuva tapaus :D Välillä oonkin miettinyt että huomaisinko edes jos tyttö olisi kipeä, kun huutaa niin paljon ihan muutenkin :)

Strumppis - Vitsi noi teidän yöt kuulostaa kyllä niin luksukselta :) Vaikka meilläkin sujuu kyllä nykyään todella hyvin, syö kerran yössä yleensä klo 2-4 maissa.

Aurinkoista pääsiäistä B-)

Pakko oli tulla nopeasti fiilistelemään että meillä tyttö nukkui ensimmäistä kertaa viimeyön heräämättä kertaakaan <3 klo 20 meni nukkumaan ja klo 7 aamulla heräsi :))) Pari kertaa piti kyllä käydä tarkastamassa että on kunnossa ;) Nyt sitten jännitetään oliko vain hetkellinen mielenhäiriö vai jatkuisiko näin.. :)

Mimis ja tyttö 5kk 3vk

Moikka kaikille pitkästä aikaa!

Ihana lueskella teidän kuulumisia! Olen ollut paljon vähemmän koneella, kun tuntuu että on tytön kasvettua alkanut taas saada erilailla "normiarjen"pyörimään. Eli kun nukuttiin kauan huonosti, en jaksanu tehdä muuta kun olla koneella.

Mun vauvani on jo seuraavaks 11kk!!!! Elämä on jo ihan erilaista kun pienen vauvan kanssa. Tyttö on kova konttaamaan, ja harjoittelee paljon seisomista. On tosi huvittavaa, kun toinen "pikakonttaa" eli ottaa hurjan spurtin. Osaa myös kontata karkuun ja nauraa räkättää mennessään. Ei vielä seiso tuetta, vaikka onkin kokeilunomaisesti pari kertaa irrottanut kädet :) Ei kohella, laskeutuu varovasti alas. Meillä ei ole juurikaan muksahdeltu, mikä on hämmästyttävää muuhun vauhdikkuuteen verrattuna. Varmaan oppii kävelemään siinä 1v synttäreiden hujakoilla, tuskin aiemmin. Luonteeltaan on edelleen utelias, tyytyväinen, aktiivinen. Neuvolassa ja lääkäreissä on vähän varoiteltu tyyliin "tämän neidin kanssa olette pulassa vähän ajan päästä", mutta mä ajattelen niin että mulla on rohkea, ulospäinsuuntautunut ja toiminnallinen vauva! Piut paut muille mielipiteille. Joo. Sanoja on äiti, isi, tissi, mummo, anna, mää (lammas), emmää (ei halua puuroa tms), siä (siellä). Oppii koko ajan kamalasti. On ihan mahtavaa seurata, miten toinen jo ymmärtää puheesta paljon, ja toimii esim. lyhyiden ohjeiden mukaan. Ymmärtää mm. sanan odota (ja jaksaa odottaa ehkä 20 sekuntia!), heh. Mutta se toimii esim. potalla, että ehtii kaikki tavara tulla ennenkuin nousee pois.

Tällä hetkellä leikit maistuu hurjan hyvin, eli touhuaa paljon itsekseenkin. Siinä neljän-viiden kuukauden ikäisenä mä en oikein saanut ikinä mitään tehtyä, nyt voin laittaa ruokaa ja siivota tai vaikka joskus lukea lehteä kun tyttö leikkii. paras leikki on "tyhjentäminen". Pyykkikori, lelulaatikko...kaikki tavarat yksitellen pois. Myös dublo-eläimet on huippuja. Nyt lämpimillä ilmoilla ollaan käyty puistossa keinumassa ja ihmettelemässä hiekkaa.

Herätään 6-7 aikaan, nukutaan kahdet päikkärit, aamupäivällä pidemmät 2h, iltapäivällä lyhyemmät 1h. Illalla nukkumaan n. 20.30 iltatissin jälkeen (ei nukahda enää tissille). On ihanaa kun on aikuisten aikaa vauvan mentyä nukkumaan! Tällä tytöllä nukahtaminen on ollut iltaisin aina hankalaa, vieläkin havahtuu helposti jo nukahdettuaan ja usein vaatii monta yritystä ennen kuin pääsee syvään uneen. Aloin olla jo aika epätaoivoinen, joten kokeilin sitten päiväunien rajoittamista. Ja siitä onkin yllättäen ollut iso apu, vaikka tuntuu tosi kurjalta herätellä toista päikkäreiltä ja se sotii myös rankasti omaa lapsentahtista ajattelua vastaan. Yönukkuminen ja iltanukahtaminen ovat kuitenkin helpottuneet, ja nyt tyttö nukkuu jopa omassa pinnasängyssään, josta irroitettiin laita (sivuvaunu) Yöheräilyjä on vieläkin ainakin 2, mutta veikkaan niiden johtuvan imetyksestä. Tyttö taitaa öisin tissitellä tottumuksesta. Päivällä imetysten määrä riippuu siitä miten muu ruoka maistuu. Ollaan siis toki jo syöty kauan 5 ateriaa päivässä. Tyttö onkin näppärä sormiruokailija, ja on ihan mahtavaa kun pikkuhiljaa voidaan syödä koko perhe samaa ruokaa!!! Sauvasekoitinta en enää tarvitse, jei!
Aijoo, tytöllä on vasta 2 hammasta :)

Saatiin tosiaan putket kun tyttö oli 8kk, eikä meillä ole ollut sen jälkeen yhtään korvatulehdusta, vaikka on olut pari flunssaakin. Yöpyörimiset yms loppui heti. Muakin epäilytti ihan hirveästi koko toimenpide, mutta kyllä se vaan kannatti. Kylpylöimässä ollaan oltu tulppien ja pannan kanssa ja hyvin sujuu. Suihkussakin pidetään niitä, mä olen ehkä liiankin varovainen. Ymmärrän et Janea mietityttää...onhan nää tosi pieniä moisiin toimenpiteisiin. Imetin tosiaan niin että tyttö istui. Ei mulla ollut mitään varsinaista asentoa, toinen oli vaan sylissä mukavassa asennossa ja nappasi itse tissin suuhunsa. Annoin siis vauvan osaltaan ohjata asennonottoa niin, että hän pystyi kivuitta syömään.

Mä olen käynyt salilla, ja ylimääräisiä raskauskiloja on enää pari. Paino alkoi siis pudota vasta vuodenvaihteessa, kun korjasin ruokavalion entisenlaiseksi (normaaliksi) ja aloin liikkua aktiivisemmin. Pitkän iimetyksen takia olen tiputtanut painoa maltillisesti. Nyt on ihana olo, kun tuntuu että on saanut kroppansa takaisin. Elämä vauvan kanssa sujuu, yhteiset päivät menee vauhdilla ja meillä on tosi hauskaa. Nauretaan ja leikitään paljon. Tyttö osaa valtavasti temppuja, ja on ihan onnessaan kun saa äidin nauramaan. Toki edelleen tulee huonojakin päiviä, mutta harvemmin. Ja ihanaa kun on kevät, nautin rattailusta, ja tyttö katselee innoissaan ohimeneviä autoja, koiria yms. Pukeminen ja lähtemiset on helpompia, jee.

Just nyt meillä on vatsatauti, kaikilla (ihan kamalaa, voi tsiisus). Tai mä taidan toipua, koska piti tulla syömään. En saanut nukuttua nälältäni. Nyt on tankattu, ja vauvakin nukkuu vielä. Taidan kömpiä hetkeksi huilaamaan.

Aurinkoista pääsiäisen jatkoa virtuaaliäitikaverit!

T: J-R ja tyttö vajaa 11 kk

Pikainen tuuletus: Iita kääntyi tänään mahalleen, kovan ähkäisyn saattelemana :D On kyllä ollutkin kovaa yritystä lähipäivinä.

Nyt ei ehdi muuta...

Strumppis ja Iita n. 4,5 kk

Mimis: Jatkuko teillä luksus-yöt?

J-R: Kuulostaa ihanalta noi kaikki liikkumiset ja juttelut ja muut touhut! Voi että on vaikee kuvitella että omastakin vauvasta tulee aika nopeesti tuommonen touhutyttö. Se on munkin mielestä ihanaa, että vanhemmilla on iltasin pari-kolme tuntia kahdenkeskistä aikaa! Hieno juttu, että korvakierre loppu putkiin ja muksulla on parempi olla. Vielä kun selviätte mahataudista, tai ootte varmaan jo selvinnykkin, kun niin viiveellä kirjotan vastaviestiä :)

Onnittelut painon pudotuksesta! Vaikka miten aattelin etukäteen, että omalla kropalla yms asioilla ei oo merkitystä, kunhan vaan saisin vauvan, niin kyllä se mua ainakin silti harmitti (harmittaa) että kroppa muutti muotoaan. Mullahan siis repes toi vatsanahka ihan arville, että se ei palaudu enää koskaan. Painoo oon minäki puottanu tässä hitaasti, vaikke se imettäessä ookkaan suositeltavaa. Aattelin kuitenkin, että joillakin lähtee ihan itsestäänkin se paino, joten ei voi olla vaarallista jos hissukseen sitä koittaa järkevää tahtia ite pudottaa. Ja onhan tuo maito entisen verran riittänyt ja vauva voi hyvin. Ja äitiäkään ei ihan yhtä paljon masenna peilikuva, vaikka vähän masentaakin... Mulla nyt siis paino vähemmän kuin ennen raskautta, mutta vatsan seutu silti varsin surullinen näky...

Saapitulla: Joko aloititte maistelut? Millä soseella alotitte? Miten sujuu? Meillä kohta aikomuksena myös maistella, ehkä vapun kunniaksi :)

Mites Lakalliksella ja vauvalla sujuu? Entäs muut?

ON: Tasaista mukavaa eloa täällä. Unet on pysyneet hyvinä, vaikka n. 5 iltaa olikin ennätykselliset iltakarjunnat ja protestit, ei olisi halunnut mennä nukkumaan, vaikka väsyttikin. Ja nyt toi uusi parin päivän ikäinen kääntymistaito on vähän muuttanut unia levottomaksi, taitaa reenailla ja fiilistellä kääntymistä unisenakin, eikä sitten nukahda ihan niin nopsaan ja päiväunilla tarvitaan enemmän tutin nostelua kuin ennen. Mutta tosi hyvin silti unet on, 20-20:30 unessa (iltavalmistelut alkaa klo 19) ja syönti klo5-7. Edelleen rintamaitoa 90% päivästä ja yötä vasten korviketta pullosta tissi-imuttelun päälle. Ja tosiaan soseet tuolla kaapissa oottaa, josko vappuna alotettas sitä maistelua. Toisaalta ei oo mikään kiire ja toisaalta olis kiva jo alottaa, kun kerran menee korvikettakin, että ei oo 100% täysimetys. Ja jostain myös luin ja yheltä kaverilta kuulin, että maistelu saattaa sujua paremmin, jos ei ihan odota 6kk asti. Että vauva olis ehkä vastaanottavaisempi vähän pienempänä. Tiedä häntä. Mutta kahtalaiset fiilikset on asiasta, toisaalta ei meinais malttaa oottaa ja toisaalta hirvittää/"surettaa". Joka asiasta sitä pitääkin nykyään vetää pikkustressiä :D

Jotenkin ihan kauheen yllättäen tai nopeesti kävi se muutos semmosesta melko reagoimattomasta paikallaan makaavasta kääröstä tommoseksi seurustelua rakastavaksi ja ääneen nauravaksi, liikkuvaksi tyypiksi. Muutos on tosi ihana! Mutta aiheuttaa myös semmosta pientä kaihomieltä, että miten nopeesti aika vilisee ja vauva kasvaa ja muuttuu. Ja menee ohi koko ajan semmosia vaiheita ja juttuja, jotka ei enää tuu takasin.

Kohta on mun elämän eka äitienpäivä ja jotenkin se vetää mielen myös herkäksi. Tosin suututtaa niin armottomasti, että en saa viettää ekaa äitienpäivääni, millä on mulle kyllä iso symbolinen merkitys tän kivisen tien jälkeen, oman perheen kesken, vaan meillä on silloin myös anoppi+appiukko kylässä... Ei voi mitään.

Kevätterveisin Strumppi ja Iita 4,5kk

JR - voi että mä odotan että meidänkin neiti alkaisi viihtymään itsekseen.. edes hetken.. meillä huuto alkaa edelleen heti kun poistun leikkimatolta :/ toivottavasti olette jo selvinneet vatsataudista!

Strumppis - Joo yöt on edelleen jatkunut hyvin! Pari ensimmäistä yötä meni heräämättä kertaakaan, mutta nyt viime öinä olen jounut käydä laittamassa tuttia muutaman kerran. Viime yönä varmaan 10 kertaa (tai siltä se ainakin tuntui), mutta pysyin kovana enkä antanut maitoa ja lopulta nukahti :) ei siis kertaakaan alkanut itkemään vaan jutteli sängyssä omiaan.. maidolla olisi varmasti nukahtanut nopeammin, mutta oon päättänyt että en kovin helposti enää yöllä maitoa anna kun näköjään pärjää ilmankin.

Meillä oli yhdessä vaiheessa (muistaakseni just noilla paikkeilla) sellainen kausi että oma sänky oli maailman hirvein paikka ja nukuttaminen oli aina yhtä huutamista. Onneksi meni kuitenkin nopsaan ohi. Mulla myös tuli muutamia raskausarpia.. nyt mietinkin mitä sitä kesällä laittaisi rannalla päälle :/

Muista varata kamera lähelle kun annatte ensimmäiset sosemaistiaiset :) Uskoisin meinaan että ilmeet on tallentamisen arvoisia ;) Ja tuuhan kertomaan miten upposi!

Meidän neiti on keksinyt taas uuden jutun, meinaan päristelemisen! Päristelee kaikki soseet ulos suusta mm. mun tukkaan ja ympäri kämppää. Voin kertoa että muuten ärsyttävää!! Toisaalta taas niin hauskan näköistä että ei voi kun nauraa, vaikka siitähän tyttö vain innostuu. Tällä hetkellä sisällä pysyy vain hedelmä- ja marjasoseet, kaikki "ruoka"soseet päristellään ulos saman tien.

Aurinkoista vappua!
Mimis ja tyttö tänään 6kk <3

Hyvä Strumppis ja Iita! Ihan mieletöntä että nyt se käärö kääntyilee kun just hän syntyi ;) Tohon paino-asiaan vielä, että mä uskon vatsan palautuvan velä enemmän entisenlaisekseen. Mulla ainakin auttoi aika, ja sullakaan ei oo kun muutama kuukausi synnytyksestä. Ei meistä samanlaisia taida tulla, mutt ihan kelpo yksilöitä ollan silti!

Mäkin mietin tosi hartaasti sitä kiinteiden aloitusta, oli se ihmeen iso juttu. Aloitettiin bataatilla kun tyttö oli 5kk 2 päivää. Jälkikäteen ajatellen mua ei kaduta, koska tyttö oli ruuasta ihan älyttömän kiinnostunut (ja on edelleen, karkkia tms ei tosiaan enää syödä kun tyttö on hereillä). Toisaalta uskon, että oltaisiin pärjätty pelkällä maidollakin vielä muutamia viikkoja. Yöunet korjaantuivat kiinteiden aloituksenkin jälkeenkin tosi hitaasti, eli ei ollut meillä ainakaan oikotie onneen.

Mäkin odotan äitienpäivää, ja olen Strumppiksen lailla ärtynyt siitä, että meidän ei anneta "olla rauhassa". Joo, voishan sitä sanoa että ollaan perheen kesken, mut mulle ainakin on tosi vaikeaa pahoittaa äidin ja anopin mieltä (tosien luona kahvitellaan la, toisen su). Mutta ollaan koko aamu ja aamupäivä oman perheen kesken. Saankohan mä kahvin sänkyyn?

Mimis: Jonkinlaista päristelyä ja hassuttelua (myös ruualla) on tiedossa jatkossakin tasaiseen tahtiin. On se vaan näiden mielestä niin tosi hauskaa :D Meilläkin alkaa lähiaikoina (eli mut tuntien lähikuukausina) yömaidoista vieroitus. Mä uskon, että se on tytölle helpompaa kun itselle, heeeh. Mimis on pärjännyt mahtavasti. Pysy lujana ;)!

Hampaiden tulosta piti sanomani, että nyt kun vatsatauti on selätetty, tytöllä puhkesivat yläetuhampaat. Ja joo, meillä hampaita tehdään kitinän ja yöitkujen kanssa, ovat selvästi kipeät. Nyt on molemmat hampaat läpi, ehkä taas helpottaa?

Mukavaa viikkoa kaikille!

T: J-R ja tyttö 11 kk (vauvavuosi lähenee loppuaan, hui!)

Ai niin, Mimikselle piti vielä sanomani, että meillä ainakin istumis- ja konttaustaito (tyttö oppi myöhään ryömimään ja heti perään konttaamaan) toi helpotusta, kun toinen voi mennä itsekseen tutkimaan haluamiaan juttuja, eikä enää niin paljon tarvinnut viihdytystä. On toki vieläkin aikoja etten pääse mihinkään/voi tehdä mitään. Mieti miten vaikea leluja on tutkia vatsallaan. Meillä lelut alkoi kiinnostaa todella vasta, kun osasi istua (tosi aikaisin, tuetta jo ennen 7kk ikää). Tykkäsi pönöttää lelu kädessä :)

J-R - Hurjaa että teidän tyttö on enää yhden kuukauden vauva ja sen jälkeen TAAPERO :))) Miten tää aika voi mennä näin nopeasti??? Osasiko teidän neiti siis jo 7kk iässä mennä itse istumaan, vai istui kun laittoi istumaan? Joo totta toi että lelujen tutkiminen mahallaan saattaa olla pikkasen hankalaa.. ja rankkaa :D Milloin teillä sitten opittiin ryömäämään/konttaamaan, kun sanoit että myöhään?

Meillä oli tänään 6kk neuvola ja tytön strategiset mitat oli 64,5cm ja 7640g. Lyhyt tyttö siis. Toisaalta oli syntyessäänkin vain 47cm :)

Mitäs muille?

Heippa kaikille!

Täälläkin ihmetellään, mihin aika oikein juoksee. Meilläkin ollaan jo 9,5kk!! Reipas poika ja näyttääkin enemmän pieneltä pojanviikarilta kuin vauvalta. Nyt on menossa jotenkin ihanan seesteinen vaihe, poika viihtyy itsekseen touhuten kaikenlaista, välillä tulee tarkistamaan, että äidin syli on saatavilla.

Meillä poika on ollut aktiivinen liikkumaan ja oppi todella nopeasti. Istumaan osasi mennä heti kun täytti 6kk. Tukea vasten seisomaan nousi 6,5kk ja siitä sitten melkoisen nopeasti tukea vasten kävelemään. Kontannut sanan varsinaisessa merkityksessä ei ole ikinä, vaan liikkuu omalla puoli-istuvalla tyylillään (nopeampi). Tähän ne taidot sitten jämähtivätkin. Kun kaikki tuli niin nopeasti, niin ajattelin, että kaverihan kävelee alta aikayksikön. Mutta edelleen mennään tuen kanssa kävellen. Ketteryyttä on toki tullut lisää ja on melkoinen poika kiipeilemään. Taaperokärryllä menee kovaa vauhtia, ettei tarvitse olla vahtimassa muuten kuin kääntämässä kärryä kun törmää seinään. Ei ole osoittanut kiinnostusta seisomaan ilman tukea. Muutenkin tulee aina varovasti alas, ei paljon enää muksahdella.

Meillä nukutaan kahdet päikkärit. Yöunilta herätään vaihdellen 6.15-7.15 ja ekat päikkärit alkaa 9-9.30. ja nukutaan 1,5-2h. Iltapäivällä nukutaan vielä 1-1,5h ja iltaunille mennään 19.30. Kahdeksan kuukauden ikäisestä on nukkunut täydet yöt. Imettämisen lopetin kokonaan pari viikkoa sitten. Tuntui, ettei maitoa tule ihan tarpeeksi. Poika venkoili vaan tissillä ja halusi syödä seisaalteen. Sain oikeestaan tarpeekseni ja kun pullo rupesi maistumaan, pääsi tissit aikaistetulle kesälomalle. Eikä poika ole yhtään tissiä kaivannut. Ja yllättäen mullakaan ei ole ollut ikävä sitä puuhaa, vaikka alkuun niin pelkäsinkin. Ruoka ja pullomaito maistuvat hyvin.

Hampaita meillä on 4. Alas tuli kaksi vajaa 7kk ja kaksi ylös vajaa 8kk ikäisenä. Nyt tehdään vimmalla kahta seuraavaa ylös ja sekös pärisyttää niin että kuola lentää. Onneksi ei ole juurikaan häirinnyt unia. Vielä eivät ole ihan tulleet pintaan.

Ihanaa huomata, miten leikkiminen kehittyy. Nyt osataan jo heittää palloa ja usein pallotellaankin kohtuu pitkiä aikoja. Myös autoilla osataan ajella sekä päristellä (voi olla myös ihan vahinko). Tunnistaa monia lelujen nimiä ja osaa tuoda pyydettäessä oikean lelun. Sanoja meillä ei ole vielä yhtään, mutta juurikin tänään mieheni yritti saada poikaa sanomaan äiti. Vastaukseksi tuli jotain sinnepäin ja me molemmat jäimme hieman hölmistyneenä katsomaan toisiamme, että olikohan se mitä me luulimme. Sen verran tunnistettavalta se kuulosti <3.

Nyt meillä on alkanut ihan tosissaan jo toisen lapsen "yritys". Hieman hurjistuttaa ajatus kahdesta ihan pienestä, mutta olisihan sitten hieman myöhemmin seuraa toisilleen. Ovis vaan tuntuu olevan täällä ihan hukassa.. liekö ollut vielä ollenkaan näissä parissa kierrossa.. Katsotaan miten käy ;)

Mimis: Tyttö oppi ryömimään 7.5kk ikäisenä (kääntyi selältä vatsalleen sängyssä kolmikuisena, lattialla nelikuisena), ja 8kk konttaamaan. Oppi itse menemään istumaan vasta konttaamisen oppimisen jälkeen. Sitä ennen känisi lattialla kunnes nostettiin istua pönöttämään. Uskalsin antaa istua "luvan kanssa" 6kk neuvolakäynnin jälkeen, jossa täti tarkisti istuma-asennon.

Tilkku: Meillä on muuten samankaltainen päivärytmi, paitsi että tyttö valvoo illalla tunnin pidempään ja heräilee yöllä joitain kertoja. Vauvojen leikit on mahtavia! Mä aina hämmästyn kun huomaan, että sillähän on aivot ;) Ja muisti ;) !!!

Mekin toivotaan pikkukakkosta, haluaisin olla jo raskaana. Tänään alkoi vihdoin menkat (jeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), joten ehkä sitten tulee oviskin? Toivottavasti kakkonen saisi alkunsa pian, mäkin toivon pientä ikäeroa lapsille. Vaikka tuleehan sitä nyt väkisinkin jo enemmän kun olin toivonut. Uuden raskauden sujuminen ei jännitä mua yhtään, eikä keskenmenokaan pelota. Mun usko elämään on vahva :D

Aurinkoista viikonloppua muille onnekkaille äityleille ja pikkuihmisille :)

Yhteistyössä