Alkuperäinen kirjoittaja pinkkimieli:
Karppauksella se läski lähtee
Ja karpatessa saa syödä
Onko muita karppajia täällä? Oisko kellään tietoa neuvolan kannasta karppaukseen raskauden aikana?
Ei täällä enää, odotuspuolella kyllä.
Tänne taas eksyneenä. :saint:
Karppaan normaalisti (myös raskaaksi tullessani) ja noudattelen niitä oppeja kyllä raskauden aikanakin, joskin alkuraskauden pahoinvoinnit teki hommalle aika pahasti stopin pitkäksi aikaa ja söin sitä, minkä suinkin pystyin nenän lähelle tuomaan ja sain alhaalla pysymään. Valitettavasti
kaikki kasvikset ja liha oli ehdottomia nou nou -juttuja, joten... Tervetuloa hiilarilandia. Kroppa siitä lähtien pahasti hiilarikoukussa, ja itse tarvitsen kunnon induktion, jotta tästä pääsen taas kunnolla oikeille jäljille. Joten oon päättänyt tämän loppuraskauden koittaa hyväkarppailla mahdollisimman paljon ja koittaa edes hiukan pitää sokerinsaannin kurissa. Eipä tässä enää niin paljon jäljellä ole.
Tosin mitään tiukkaa induktiota en uskalla sit heti imetyksen alkuunkaan ottaa, joten saas nähdä. Karpatessa
tosiaan läski lähtee ja tiedän, et raskauskilot lähtis huristen, mutta imetys on ekana ykkösenä enkä tahdo sitä vaarantaa (enkä siirtää kuona-aineita sitä kautta vauvalle), joten siksi pitää vielä tutkia tilannetta. Muistaakseni infossa on aika paljon ollu noita imetyskeskustelujakin. Tarvii itsekin niihin vielä tutustua.
Mutta tuohon kysymykseen: neuvola on varsin myötämielinen, kunhan ei ala haastaa rasvankäytöstä. Tosin sieltäkin löytyy montaa mielipidettä asiasta, joidenkin mielestä kevyt-voilevi-oilevi kovetettuine kasvirasvoineen on just pop, voi täysin pannassa. Juuh, niinhän se on juu... Toiset sielläkin on vähän eri mieltä, joten riippuu pitkälti siitä, millainen terkka sulle sattuu. Mun terkka on ollut paljon sairauslomilla, joten oon hypännyt vähän useamman asiakkaana. Kasvisten syömisen suhteen ollaan neuvolan unelma-asiakkaita, joskin peruna-pasta-riisi-kieltäytyminen on tuntunut noista Voilevi-Uoleveista uskomattomalta (mikä hiton pakko niitä ois lautasella olla??). Omalla kokemuksella kiittelen sitä, et oon edes hyväkarppaillut siitä, etten ole tarvinnu kärsiä raskausaikana ummetuksesta. =) Tasan kaksi kertaa se iskenyt ja nekin silloin, kun oltiin kylässä ja jouduin ns. normaaliruokavaliolle.
Totta puhuen en ole hirveästi jaksanut alkaa neuvolassa asiasta haastaa. Tuo pahoinvointi hoiti sen, että jouduin palaamaan niiden mieleiselle hiilarilinjalle (ainakin hetkeksi) joka tapauksessa, joten eipä ole niin ollu tarvettakaan. Kaikki painot, arvot, paineet mulla on ok, joten ei ole ollut aihetta niidenkään puolesta. Mutta mielenkiintoista on (toisen käden tiedolla), että jos odottaja sairastuu raskausdiabetekseen, hänet ohjataan ruokavaliolle, joka on hyvin lähellä karppausta... (no joo, karpeille ei ehkä niin ylläri, mut kenties muille
).
Semmoisia, tsemppiä vauvan yritykseen! Vihreistä kasviksistahan saa hyvin myös foolihappoa, joten ei paha laisinkaan.
Pikaista tärppiä kaikille!
T. Kärppä ja papunen