Mua kans kiehtoo tää kysymys... Maalaisjärjellä vois tosiaan ajatella, että menkkojen lukumäärä johtuisi km:stä, eli spontaani/kaavinta/lääkkeellinen tai esim. muista oireista, jälkivuodon kestosta, kivuista, jos ultrassa on todettu jotain 'poikkeavaa' tms.Alkuperäinen kirjoittaja Dada:Tietääkö joku, mistä se riippuu tarvinneeko odotella ensimmäiset kk vai ei?
Niin monelta taholta kun kuulee eri vastauksia..
Dada ajatuksenpoikasen kanssa
Sit varmaan riippuu lääkäristäkin. Mun silloin yöllä TAYSissä tutkinut lääkäri sanoi, että käy 4-5 viikon päästä omalla terveysasemalla otattamassa verikoe ja sitten oma- tai neuvolalääkärille tarkastukseen - ja that's it. No sit ne soittaa kuitenkin TAYSista naistentautien osastolta, että mene verikokeeseen 'heti', jossa kävin jo 2 viikkoa sitten (KM 14.7.). Tulos 14, eli melkeinpä oli hormoni jo poistunut silloin. Piti vielä TAYSin ohjeiden mukaan käydä tänään uudelleen. Eli ensin tuli toiset ohjeet - sitten toiset :/ Samasta puljusta, eri lääkäriltä (?).
Mulla oli suht 'siisti' km - alkoi kuin normaalit menkat, ei kipuja joitain kramppeja lukuunottamatta, jälkivuoto kesti 4-5 päivää ja ruskeata tuhrua sen jälkeen vain n viikko-puolitoista. Ultrassa jo näkyi silloin yöllä, että 99% oli itsestään tullut pois, joku hyytymä sinne jäi, mutta sain cytotecejä ja ne kyllä sai vuotamaan, joten uskoisin, olevani 'puhdas'.
Alkuperäiset ohjeet mulle oli odottaa yhdet kuukautiset. Kaipa ne kohta tulee... Mä en oo vielä päättänyt, alkaako heti yrittämään, vai odottaako toisetkin, että saisin kiertoni selville. Oon myös ajatellu ovistikkujen käyttöönottoa (mulle uusi kokemus). Mies on suurinpiirtein joka toinen-kolmas viikko työmatkoilla koko syksyn, joten jos matka osuu ovisaikaan... No, se olis siinä sitten se kuukausi.
Onko sillä kierron selville saamisessa mitään merkitystä... oikeasti?? :/ :/ Kai sitä jossain vaiheessa tulis tehtyä raskaustesti.. ja ainakin on sitten ekat menkat olleet, mistä aloittaa lasketun ajan laskeminen.
Lumi-Marja: Huh, mikä hieno yllätys Terkkari jatkokoulutukseen...