klotriptyl mite. lääkkeen käyttäjille!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Hei! Epäilen olevani raskaana. Testiä ei voi vielä tehdä, koska ei ole vielä kuukautisten poisjääntipäivä. Onko täällä sellaisia, jotka ovat käyttäneet klotriptyl miteä alkuraskaudessa? Miten vaikuttaa sikiöön ihan raskauden alussa?
 
Raskaus ja imetys:

Amitriptyliini ja klooridiatsepoksidi läpäisevät istukan ja erittyvät maitoon. Ne aiheuttavat suurina annoksina joillekin eläinlajeille sikiövaurioita, mutta ihmisellä kummankaan ei kuitenkaan tiedetä olevan teratogeeninen. Äidin loppuraskauden aikana käyttämä amitriptyliini ja klooridiatsepoksidi voivat aiheuttaa vieroitusoireita, velttoutta ja antikolinergisiä oireita vastasyntyneessä. Äidinmaidosta imeväiseen tuleva amitriptyliini- ja klooridiatsepoksidimäärä on niin pieni, ettei sillä todennäköisesti ole farmakologista vaikutusta eikä kliinisiä vaikutuksia ole havaittavissa. Varmuuden vuoksi Klotriptyl-hoidosta raskauden ja imetyksen aikana on kuitenkin syytä pidättäytyä. Mikäli hoitoa pidetään välttämättömänä, on käytettävä pienintä tehokasta annosta ja pyrittävä lääkkeettömään jaksoon juuri ennen laskettua aikaa.

 

Yhteistyössä