Kiukkupussi 1,5 v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävaiheko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ikävaiheko?

Vieras
Iloisesta ja aurinkoisesta tyttölapsestani on tullut muutamien päivien aikana mahdoton kiukkuilija. Hän ei ole kipeä, eikä mitään uutta ole tapahtunut. Lapsi on ollut päiväkodissa jo kuukausia, joten se ei ole voinut vaikuttaa. Hoidossa on ihan entisensä, reipas, syö ja nukkuu. Menee myös hoitoon mielellään. Mielstäni on yhtä kiukkuinen myös viikonloppuisin, joten en tosiaan laittaisi hoidon piikkiin.

Kotona illat (ja nyt myös aamut!) ovat kuitenkin pelkkää kamppailua. Lapsi on erittäin herkkänahkainen, loukkaantuu jokaisesta kiellosta ja muutenkin on tyytymätön. Haluaisi syödä tuttia jatkuvasti vaikka se on ollut tähän asti vain unituttina. Poskihampaita on tehnyt myös jo kuukausia, osa on puhjennut eikä asia mielestäni liity niihin. Nukkuu yöt hyvin, paitsi tuntuisi näkevän joskus painajaisia, koska herää silloin tällöin huutamaan kuin syötävä (tätäkään ei ole ennen ollut). Kotona haluaa olla vain minun kanssani, eilen alkoi itkeä kun menin vessaan vaikka isä oli kotona. Tällainen on tuttua jostain menneisyydestä, mutta nyt lapsi on ollut pitkään hyvin omatoiminen.

Miltä kuulostaa; kuuluuko jotenkin ikään? Onko tämä toinen eroahdistus vai mitä? Kuinka kauan yleensä kestää?

Kuulostaa tutulta.....Kaikkea piti itkeä.Nyt poika 1v8kk ja selkeästi on alkanut nukkumaan yöt paremmin ilman uni-itkuja ja päivälläkään ei kiukkua läheskään yhtä paljon kuin vähä aikaa sitten.Tosin meillä poika ei ala itkemään jos menen vessaan vaikka oltaisiin kahdestaan kotona.Muutaman kerran on pitänyt jonkin verran itkeä kun on ollut nukkumaan käymässä.Siihen on auttanut pelkästään se että pitää hänen huoneensa ovea auki sen aikaa että hän nukahtaa.Yleensä ovi on rakosillaan.Meillä saattaa olla että itkut liittyivät myös hampaisiin.

Meillä on siis AIVAN samanlaista ja tyttö juuri samanikäinen. Hän on kotihoidossa vielä, joten niinkuin arvelitkin, että tuskin johtuu hoitopaikasta...oisko se vaan tää ikä...:)Koska lie helpottaa...:)

Samaa meillä ja neiti nyt 1v4kk. Yhtäkkiä mennyt tällaseksi, vaikka neidillä ollut kyllä luonnetta aikalailla vauvasta saakka:) Sylissä pitäs olla nyt kokoajan ja isi ei aina kelpaa...harvemmin itseasiassa. Kotona olen vielä tytön kanssa, joten hoitopaikasta ei meilläkään johdu.

Meillä myös. Poika 1 v 5 kk. Tuntuu, että muutamassa päivässä on kuoriutunut ihanasta hymypojasta joku jöröjukka. Ei halua, mikään ei ole hyvin, heittää vatsalleen ja kirkuu, äiti ei saa välttämättä mennä vessaan, isi ei kelpaa, pottailu lakkasi kiinnostamasta, maitoa kaadetaan tahallaan pöydälle jne.

Voi olla hampaitakin, läpi ei kyllä nyt ole tullut. Voi olla myös hoidon aloittamiseen liittyvää, ollaan käyty harjoittelemassa ja aloitetaan ensi viikolla.

Yhtäkaikki rasittavaa ja turhauttavaa. Olen itse miettinyt, että jos tämä ei ole uhmaikä vielä, niin minkäköhänlainen se sitten on?

Alkuperäiselle: lue netistä "uudelleen lähentymisen vaiheesta" ja erityisesti Margaret Mahlerin teoriasta. Niiden lukeminen auttoi minua kovasti ymmärtämään meidän kiukuttelijaa!:) Nyt jaksaa taas olla rauhallinen aikuinen, kun tietää, että tuollainen ikävaihe on normaali.:)

Meillä alkoi pojalla samanlaiset temppuilut juuri 1,5 veenä.Kesti sen puoli vuotta,kun täytti 2 v niin rauhoittui paljon,tietty kiukutteli mutta ne pahimmat raivot ja vedättämiset laantui.Toi paha ikä lapsellekin kun ei itsekään tiedä mitä haluaa ja mitä ei,siksi koitin olla itse rauhallinen ja ymmärtää poikaa vaikkei se aina helppoa ollutkaan=O

Yhteistyössä