Kiteytetyt perustelut miehelle: esikoinen kotiin kun jään ä-vapaalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jeesatkaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jeesatkaa...

Vieras
Mulle oli ihan itsestään selvää, että kun jään toisesta lapsesta ä-vapaalle, niin esikoinen jää myös mun kanssani kotiin, mutta mies vaan koko ajan hokee, että mistä minä voin tietää, miten jaksan sitten kotona arkea kahden lapsen kanssa jne... Eli hänen mielestään pitäisi katsoa aluksi miten sujuu vauvan kanssa ja ottaa esikoinen pois hoidosta vasta sitten vähän myöhemmin, jos musta vielä tuntuu siltä.

Olen yrittänyt selittää moneltakin eri kantilta, että miksi on tärkeää, että saa olla kotona ja tutustua uuteen sisarukseen jne, mutta mies vaan koko ajan epäilee mun jaksamistani ja meidän perheen jaksamista yleensäkin.

Yritin selittää niinkin, että säästetään se 250 e hoitomaksussa ja sitten saadaan sen sijaan jotain hiluja hoitorahaa esikoisesta, eli kyllä siitä yli 300 e enemmän rahaa tulee kuussa, joten voisin esim. ostaa siivouspalveluita tuolla rahalla, mikä myös helpottaa jaksamista, mutta mies ei vaan tajua.

Nyt mammat auttakaa: miten saan ytimekkäästi ja miehen ymmärrettävästi perusteltua tämän asian?

sanot sille että lapsia ei ole hankittu en takia että ne voi laittaa säilön päivän ajaksi siltä varalta jossei jaksakaan olla niiden kanssa. eiköhhän se myös lisää mustasukkaisuutta kun lapsi tajuaa että hänet viedään aamulla päiväkotiin mutta äiti jää vauvan kanssa kotiin. jos lapsi on niin vanha(yli 3v) että tarvitsee säännöllisesti ikäistään seuraa, voisi osa-aikainen paikka olla tietysti fiksukin ratkaisu.

Minusta tärkeämpää olisi nyt OIKEASTI keskustella sen miehen kanssa tästä asiasta ja eteenkin kuunnella häntä. Mitä ilmeisimmin hänellä on jokin erittäin raskauttava syy kun laittaa noin hanttiin. Millaista teidän arkenne oli kun olit esikoisen kanssa kotona? Miten silloin jaksoit? Minusta vaikuttaa siltä että mies on kokenut elämänne raskaaksi vauva-aikana ja nyt kun on uusi vauva-aika tulossa niin koittaa keksiä jonkun toisenlaisen järjestelyn.

Esim. jos hän on joutunut myös valvomaan ja käymään töissä ja lisäksi vielä auttamaan kotitöissä ja tästä johtuen ollut ihan loppuun palamisen rajoilla, niin onkos tuo ihme jos ajattelee nyt että sinä jaksaisit hoitaa esim. kotia taikka vauvaa paremmin kun esikoinen olisi hoidossa?!Voisiko olla siis oma lehmä ojassa?

Aivan hyvin voit pitää vanhemapinvapaan vanhemman hoidossa, ei sillon siitä mitään tukia saa ja katsot sitten josko jää myös kotiin jos hoitovapaalle jäät.

[QUOTE="koi";23299486]Minusta tärkeämpää olisi nyt OIKEASTI keskustella sen miehen kanssa tästä asiasta ja eteenkin kuunnella häntä. Mitä ilmeisimmin hänellä on jokin erittäin raskauttava syy kun laittaa noin hanttiin. Millaista teidän arkenne oli kun olit esikoisen kanssa kotona? Miten silloin jaksoit? Minusta vaikuttaa siltä että mies on kokenut elämänne raskaaksi vauva-aikana ja nyt kun on uusi vauva-aika tulossa niin koittaa keksiä jonkun toisenlaisen järjestelyn.

Esim. jos hän on joutunut myös valvomaan ja käymään töissä ja lisäksi vielä auttamaan kotitöissä ja tästä johtuen ollut ihan loppuun palamisen rajoilla, niin onkos tuo ihme jos ajattelee nyt että sinä jaksaisit hoitaa esim. kotia taikka vauvaa paremmin kun esikoinen olisi hoidossa?!Voisiko olla siis oma lehmä ojassa?[/QUOTE]

Tuossa voisi olla ideaa, sillä omituiselta kuulostaa tuo miehen kanta muuten.

Ihan hyvä pointti, meillä oli kyllä rankka vauva-aika esikoisen kanssa, mutta se johtui miehen melko omalaatuisesta työkuviosta silloin. Nyt työkuviot ovat muuttuneet erilaiseksi, joten mun mielestäni tuon ei enää pitäisi aiheuttaa ongelmaa, mutta oli erittäin hyvä ajatus keskustella tästä miehen kanssa. Itse ainakin näen meidän tilanteen nyt aivan erilaisena kuin silloin eskoisen vauva-aikana, mutta enhän tosiaan tiedä, mitä mies tästä tarkalleen ajattelee...

Esikoinen oli siinä mielessä helppo vauva, että sain kyllä kotityöt kevyesti tehtyä vauvan kanssa ja itseasiassa tein vähän töitäkin etänä kotoa käsin, eli siinä mielessä ei mun mielestäni ole syytä huoleen. Tottakai se on sitten ihan erilaista kahden lapsen kanssa, enkä tosiaankaan haaveile töiden tekemisestä kotoa käsin sitten enää.

Mies puhuu aina siitä, että voi käydä niin, että kahdella lapsella on ihan eri rytmi päiväunien kanssa, jolloin mulla ei oo itelle mitään hengähdystaukoa, mutta kun en ole ikinä oikein osannut nukkua päiväunia (siis esikoisen vauva-aikanakaan), niin en nyt oikein tiedä, onko tämä niin suuri ongelma. Toki lepäsin ja rentouduin silloin, kun vauva nukkui, mutta kyllä sitä sitten on jaksettava vaan...

Kiitos ajatuksista!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23299573:
Ihan hyvä pointti, meillä oli kyllä rankka vauva-aika esikoisen kanssa, mutta se johtui miehen melko omalaatuisesta työkuviosta silloin. Nyt työkuviot ovat muuttuneet erilaiseksi, joten mun mielestäni tuon ei enää pitäisi aiheuttaa ongelmaa, mutta oli erittäin hyvä ajatus keskustella tästä miehen kanssa. Itse ainakin näen meidän tilanteen nyt aivan erilaisena kuin silloin eskoisen vauva-aikana, mutta enhän tosiaan tiedä, mitä mies tästä tarkalleen ajattelee...

Esikoinen oli siinä mielessä helppo vauva, että sain kyllä kotityöt kevyesti tehtyä vauvan kanssa ja itseasiassa tein vähän töitäkin etänä kotoa käsin, eli siinä mielessä ei mun mielestäni ole syytä huoleen. Tottakai se on sitten ihan erilaista kahden lapsen kanssa, enkä tosiaankaan haaveile töiden tekemisestä kotoa käsin sitten enää.

Mies puhuu aina siitä, että voi käydä niin, että kahdella lapsella on ihan eri rytmi päiväunien kanssa, jolloin mulla ei oo itelle mitään hengähdystaukoa, mutta kun en ole ikinä oikein osannut nukkua päiväunia (siis esikoisen vauva-aikanakaan), niin en nyt oikein tiedä, onko tämä niin suuri ongelma. Toki lepäsin ja rentouduin silloin, kun vauva nukkui, mutta kyllä sitä sitten on jaksettava vaan...

Kiitos ajatuksista!

Onko miehellä ehkä joku sisko, työkaveri tai tuttu kenellä on kahden lapsen kanssa ollut tosi vaikeaa?

muoks. jos hän on vaikka miesporukassa kuullut kuinka raskasta tuo on, parisuhde kärsii ja vaimo on aina väsynyt ja huonolla tuulella, nähnyt sen johtavan eroihin jne?

Viimeksi muokattu:
Itse jäin sairasloman kautta äitiyslomalle vajaa vuosi sitten ja irtisanoin silloin 4- ja 6-vuotiaiden hoitopaikat samantien.Meillä ainakin tuo nyt juuri 5 täyttänyt on nauttinut suuresti kun on ollut mun ja vauvan kanssa kotona,esikoinen käy eskarissa.Mun mielessä tuon keskimmäisen hoitoon vieminen olisi tuntunut suorastaan väärältä,hän käy kerhossa ja sen lisäksi treffaillaan muutamaa kaveria.Jos olisin päivät kahdestaan tuon kuopuksen kanssa niin ei tulisi samalla tavalla ulkoiltua itsekkin ja pidettyä säännöllisistä ruoka-ajoista kiinni,tiedän sen ihan varmasti.

On ihanan seurata sisarusten keskinäistä ilakointia kun vauva konttaa innoissaan isoveljen perässä.

Onko miehellä ehkä joku sisko, työkaveri tai tuttu kenellä on kahden lapsen kanssa ollut tosi vaikeaa?

muoks. jos hän on vaikka miesporukassa kuullut kuinka raskasta tuo on, parisuhde kärsii ja vaimo on aina väsynyt ja huonolla tuulella, nähnyt sen johtavan eroihin jne?

En tiedä, että olisi, mutta täytyy vähän kysellä tästäkin, kun saan miehen istutettua alas. Kiitos hyvistä keskustelunavauksista.

Itse jäin sairasloman kautta äitiyslomalle vajaa vuosi sitten ja irtisanoin silloin 4- ja 6-vuotiaiden hoitopaikat samantien.Meillä ainakin tuo nyt juuri 5 täyttänyt on nauttinut suuresti kun on ollut mun ja vauvan kanssa kotona,esikoinen käy eskarissa.Mun mielessä tuon keskimmäisen hoitoon vieminen olisi tuntunut suorastaan väärältä,hän käy kerhossa ja sen lisäksi treffaillaan muutamaa kaveria.Jos olisin päivät kahdestaan tuon kuopuksen kanssa niin ei tulisi samalla tavalla ulkoiltua itsekkin ja pidettyä säännöllisistä ruoka-ajoista kiinni,tiedän sen ihan varmasti.

On ihanan seurata sisarusten keskinäistä ilakointia kun vauva konttaa innoissaan isoveljen perässä.

Näin minäkin ajattelen, mutta kun vielä saisi tuon miehenkin ymmärtämään...

Sorry, miehesi ehdotus on ihan hyvä. Pitäkää ihmeessä se hoitopaikka siihen saakka ainakin, että kotiudutte vauvan kanssa sairaalasta. Jos kaikki ei menekään putkeen (joudut esim. osastolle ennen synnytystä pidemmäksi aikaa tai vauva joutuukin tehohoitoon synnyttyään), on esikoisella hoitapaikka ja isä voi käydä töissä. Isyyslomaa voi pitää sitten, kun koko perhe on koossa. Monesti voi olla myös ongelmia löytää lapsenvahtia päiväsaikaan, jos synnytys sattuu tapahtumaan silloin, tosin teidän tilannettanne en tiedä.

Äitiysloman alkaessa voit hyvin tehdä niin, että esikoinen pitää vapaata sieltä hoidosta. Jos esikoinen on yli 4 vuotias, niin silloin suosittelen kaikesta huolimatta pitämään vaikka osa-aikaisen hoitopaikan, koska tuollainen isompi kaipaa samanikäistä seuraa ja helpoiten sen löytyy sieltä tutusta hoitopaikasta. Tieten, jos teillä on hyvä kerhotilanne, minne on helppo kuskata vauvankin kanssa, niin se on varteenotettava vaihtoehto.

[QUOTE="kahden äiti";23299751]Kuuntele miestäsi, hän on todennäköisesti oikeassa.[/QUOTE]

En vaan mitenkään voi uskoa, etteikö siitä vauva-ajasta selvittäisi, vaikka esikoinenkin olisi täälä kotona. Rankkaahan se on, kun kahden kanssa sitten touhutaan, mutta rankkaa se vauva-aika oli yhdenkin kanssa.

Jätän sitten mielummin vaikka huushollin vähän vähemmälle siivoamiselle, niin jaksaa paremmin. Musta olisi vaan niin julmaa viedä toinen pois kotoa, kun itse jään tänne viettämään laatuaikaa uuden vauvan kanssa. Sehän tuntuisi ihan siltä, että "nyt meillä on tämä uusi vauva, niin ei me haluta sinua enää pitää täälä seurana". :(

Ehkä jonkinlainen kompromissi olisi paikallaan,vaikka osa-aikainen hoito?Minkä ikäinen esikoinen on?

Esikoinen on aika tarkkaan 2,5v kun toisen olisi tarkoitus syntyä. Mies ehdottelee juuri jotain osa-aikasta, mutta kun esikoinen on nyt pph:lla, ja sielä saa sopimuspäivä vain 17 päiväksi kuukaudessa ja siirtävät päiväkotiin, jos haluaa tehdä vaikka 13 päivää kuukaudessa, niin musta tuntuisi aika isolta määrältä osa-aikahoitoa tuo 17 päivää, eikä siinä päiväkotiin siirtymisessäkään nyt tässä tilanteessa ole mitään järkeä. Sittenhän siinä vasta olisikin monta muutosta kerralla esikoiselle. Pph:lla viihtyy kyllä hyvin.

sulla. Eikö se oikeasti tajua, että lapsella on parempi olla kotona kuin hoidossa vieraalla. Mä en oikeasti käsitä niitä ketkä laittaa vanhemman hoitoon kun itse on kotona. No tietty jos on työtön niin silloin voi työ jäädä saamatta ku kaikkialla ei onnistu se hoitopaikan saanti hekessä

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23299836:
En vaan mitenkään voi uskoa, etteikö siitä vauva-ajasta selvittäisi, vaikka esikoinenkin olisi täälä kotona. Rankkaahan se on, kun kahden kanssa sitten touhutaan, mutta rankkaa se vauva-aika oli yhdenkin kanssa.

Jätän sitten mielummin vaikka huushollin vähän vähemmälle siivoamiselle, niin jaksaa paremmin. Musta olisi vaan niin julmaa viedä toinen pois kotoa, kun itse jään tänne viettämään laatuaikaa uuden vauvan kanssa. Sehän tuntuisi ihan siltä, että "nyt meillä on tämä uusi vauva, niin ei me haluta sinua enää pitää täälä seurana". :(

Et ole tainnut tajuta sitä, että vaikka teillä olisi lapsellenne täysiaikainen hoitosopimus, niin mikään ei pakota koskaan viemään häntä sinne. Mutta lapsen voi viedä sinne aina, kun tuntuu olevan tarvetta. ....ja ja toi suunnitelmasi huushollin siivoamatta jättämisestähän tarkoittaa sitä, että oletat miehen jaksavan siivota töiden jälkeen, eikö?

Meillä esikoinen (tuolloin 2v) oli puolipäiväisenä hoidossa, kun kaksoset kotiutuivat. Meille se oli hyvä ratkaisu. Esikoinen sai seuraa, koska emme voineet käydä perhekerhoissa (kaksoset syntyivät keskosina, keskola-aikana esikoinen oli hoidossa 3 kertaa viikossa kokopäiväisenä). Emme voineet myöskään ulkoilla päivisin (kaksosten tiukan pakkasrajan takia). Esikoisen hoidon tavoitteiksi olikin asetettu mahdollisuus touhuta ikäistensä kanssa ja ulkoilu.

Kun kaksoset olivat olleet 3kk kotona, aloin kokea esikoisen hoitoon viemisen ja hakemisen liian rasittavaksi. Oli jo myös niin lämmintä, että saatoimme kaikki ulkoilla. Puistoissa esikoinen sai ikäistään seuraa, joten hoito ei enää ollut välttämätön. Tuolloin esikoinen jäi myös kotiin :)

Ymmärrän miehen näkökannan ja ymmärrän sinunkin. Kannattaa tosiaan jutella ja löytää kaikille hyvä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23299836:

Meillä on 5 lasta, ja muistan ne ajat kun oli aina "kaksi" pienempää, siis vastasyntynyt ja isompi. Ehkä lapset oli kohtuullisen helppoja, mutten muista että olis ollut mitään ongelmia, mukavampaa oli kun oli isompi kaverina, vauvat nukkuu kuitenkin paljon. Monesti hoitoon viemiset ja hakemiset yms on aika rankkoja, kotona saa lapsi nukkua miten pitkään haluaa ja vaikka olla yöpuvulla puoleen päivään jos niikseen tulee.
Täällä on myös ollut aina kivat kerhot, nyttenkin 4v on useampana päivänä viikossa kerhossa sekä yksin, että niin että ollaan kaikki (jotka ei ole koulussa). Tosi onenllisia ollaan kaikki tän hetkisestä tilanteesta.
Meille tuo säästynyt raha olis myös iso juttu (ja matkakulut yms) muttei koskaan ollakaan oltu kovin hyvätuloisia.
Ota selvää myös paikallisista kerhoista (seurakunnilla yleensä on kivoja kerhoja, myös mll ja kaupungilla voi olla omia).
Nämä siis meidän kokemuksia mutta mitään hyviä pointteja miehelle antaa ei kyllä ole.

Toivottavasti tämä ei kuulosta vastaanvänkäämiseltä. Se ei ole tarkoitus! Olen hyvin kiitollinen näistä kaikista näkökulmista, mitä heitätte! Nämä helpottavat keskustelua, kun tuosta miehestä on välillä vaikea saada kakistettua ulos, mitä se täsmälleen ajattelee.

Kommentoin nyt kuitenkin näitä pointteja vielä alle:

[QUOTE="vieras";23299788]Sorry, miehesi ehdotus on ihan hyvä. Pitäkää ihmeessä se hoitopaikka siihen saakka ainakin, että kotiudutte vauvan kanssa sairaalasta. Jos kaikki ei menekään putkeen (joudut esim. osastolle ennen synnytystä pidemmäksi aikaa tai vauva joutuukin tehohoitoon synnyttyään), on esikoisella hoitapaikka ja isä voi käydä töissä. Isyyslomaa voi pitää sitten, kun koko perhe on koossa. Monesti voi olla myös ongelmia löytää lapsenvahtia päiväsaikaan, jos synnytys sattuu tapahtumaan silloin, tosin teidän tilannettanne en tiedä.[/QUOTE]

Mulla on laskettu aika elokuussa ja äitini on opettaja, joten jos joudun vaikka kesäkuun alussa osastolle, niin äitini pitäisi mielellään huolen esikoisesta sen aikaa. Synnytyksen aikaan äiti ei enää todennäköisesti ole kesälomilla, mutta siskoni ja paras ystäväni ovat molemmat äitiyslomalla ja isälläni on hyvin joustava työ, joten tukiverkkoja tuollaista parin-kolmen päivän hoitoa varten löytyy silti.

Toki, se on sitten raskasta, jos vauva joutuu jäämään sairaalaan, mutta silloin vasta tuntuisikin jotenkin hullulta, että esikoisella on hoitopaikka ja itse olen kotona ilman vauvaa... Tai no joo, varmaan ramppaisin sitten kaiken aikaa sielä sairaalassa vauvan luona, jolloin esikoista toki jonkun täytyy hoitaa, mutta jotenkin tuntuu hassulta sitten pitää se hoitopaikka tätä pientä mahdollisuutta varten.

[QUOTE="vieras";23299788]Äitiysloman alkaessa voit hyvin tehdä niin, että esikoinen pitää vapaata sieltä hoidosta. Jos esikoinen on yli 4 vuotias, niin silloin suosittelen kaikesta huolimatta pitämään vaikka osa-aikaisen hoitopaikan, koska tuollainen isompi kaipaa samanikäistä seuraa ja helpoiten sen löytyy sieltä tutusta hoitopaikasta. Tieten, jos teillä on hyvä kerhotilanne, minne on helppo kuskata vauvankin kanssa, niin se on varteenotettava vaihtoehto.[/QUOTE]

Esikoinen on 2,5 v sitten kun vauva syntyy ja kerhoja on kyllä, jos vaan jaksan itse käydä, mutta pakkohan se on sitten jaksaa. :) Tai niin minä nyt vielä ainakin ajattelen.

[QUOTE="kahden äiti";23299896]Et ole tainnut tajuta sitä, että vaikka teillä olisi lapsellenne täysiaikainen hoitosopimus, niin mikään ei pakota koskaan viemään häntä sinne. Mutta lapsen voi viedä sinne aina, kun tuntuu olevan tarvetta. ....ja ja toi suunnitelmasi huushollin siivoamatta jättämisestähän tarkoittaa sitä, että oletat miehen jaksavan siivota töiden jälkeen, eikö?[/QUOTE]

No kai sitä voi tilata siivoojankin, jos mies ei halua siivota. Kyllä nyt taaperonkin kanssa aina sen verran saa huushollattua, että lelut heitellään keskeltä lattiaa paikoilleen ja imuroinnin yms. pystyy sitten kyllä hoitamaan ulkopuolinenkin sillä välin, kun me vietetään perheen kesken laatuaikaa.

Tuo on kyllä totta, että ei sitä esikoista ole sielä hoidossa pakko pitää, vaikka paikka olisikin, mutta siinä tosiaan säästyisi se 250 euroa kuussa, ja sillä rahalla saisi jo siivoojaa hyvinkin paljon apuun. Tai voisi tehdä paljon muutakin mukavaa koko perheen hyväksi...

Meillä on 5 lasta, ja muistan ne ajat kun oli aina "kaksi" pienempää, siis vastasyntynyt ja isompi. Ehkä lapset oli kohtuullisen helppoja, mutten muista että olis ollut mitään ongelmia, mukavampaa oli kun oli isompi kaverina, vauvat nukkuu kuitenkin paljon. Monesti hoitoon viemiset ja hakemiset yms on aika rankkoja, kotona saa lapsi nukkua miten pitkään haluaa ja vaikka olla yöpuvulla puoleen päivään jos niikseen tulee.
Täällä on myös ollut aina kivat kerhot, nyttenkin 4v on useampana päivänä viikossa kerhossa sekä yksin, että niin että ollaan kaikki (jotka ei ole koulussa). Tosi onenllisia ollaan kaikki tän hetkisestä tilanteesta.
Meille tuo säästynyt raha olis myös iso juttu (ja matkakulut yms) muttei koskaan ollakaan oltu kovin hyvätuloisia.
Ota selvää myös paikallisista kerhoista (seurakunnilla yleensä on kivoja kerhoja, myös mll ja kaupungilla voi olla omia).
Nämä siis meidän kokemuksia mutta mitään hyviä pointteja miehelle antaa ei kyllä ole.

Tästä tuli itseasiassa elävästi mieleen, miten yksi ystäväni, jolla on vähän vanhempia lapsia, kertoi siitä, kuinka paljon kivampi oli olla ä-vapaalla, kun oli esikoinen juttuseurana kotona, eikä pelkästään sitä vauvalle yksinpuhelua.

Kerhoja löytyy täältä kyllä paljon, asutaan isossa kaupungissa.

Yhteistyössä