jätänkö lapset tarhasta kotiin kun ite jään äippälomalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
miulla siis 4v ja 5v lapset, ovat siis päiväkodissa ja mietinkin että jätänkö heidät kotiin kans kun jään äippälomalle? toisaalta voisin pitää paikan ja käyttäää sitä vaan 3 kertaa vkossa? saisivat kuiteskin jatkaa samassa paikassa ja saisivat oman ikäistä seuraa myös muista lapsista kuin vain omasta sisaruksesta. hankala päättää! tiedän että tulee huono omatunto tein miten vaan... koska lapset tykkää olla myös tarhassa ja ikävä niiltä se jättää toisaalta pois sen takii et oon vauvan kaa kotona.
no täytyy miettiä

Aiotko olla kotona siihen asti kun nuorimmainenkin menee kouluun? Vai tulisiko päivähoidon tarve jo ennen sitä? Meinaan just luin avauksen siitä että lapset oli joutuneet eri päiväkoteihin..
Jos sinun lapsilla on jo hoitopaikat, niin niistä ei kannata luopua, koska et voi tietää mihin seuraavan kerran lapsesi joutuvat päivähoitoon.

Mulla kaveri saa kesällä lapsen kaksi muuta ovat tarhassa osa-aikaisina, koska lapset sen verran villejä. Ja mun mielestä ton ikäiset kaipaavat oman ikäistä seuraa. Mutta se on mun mielipide ja varmaan saan osakseni haukkuja oman mielipiteen esittämisestä. :(

Minä jatkaisin päivähoidossa pari päivää viikossa, mutta en enempää. Silloin lapsilla säilyy vanha tuttu rutiini, mutta saavat silti nauttia kotona myös äidin seurasta. Toisaalta pari hoitopäivää antaa sinullekin hiukan hengähdystaukoa ja aikaa keskittyä pelkästään uuteen vauvaan.

Oikeasti tässä varmaan täytyy tosiaan huomioida myös jatkossa tuleva hoidon tarve, onko sitä ajatellen viisasta sälyttää paikat.
Mutta muuten mun mielestä toi ohjattu toiminta lasten kanssa on yliarvstettua, ihan lasten aliarvioimista, kuvitella e´ttei kaksi melkein samanikäistä lasta pystyis keksimään itselleen luovaa puuhaa ilman että joku sanoo "nyt piirretään sininen ympyrä ja leikataan se irti".
Mä en sitoutuis mihinkään säännölliseen hoitoonvientiin, jos ite olisin vapaalla, kun sit olis kuitenkin niinä päivinä pakko suunnitella ohjelma sen lasten hoitoon viennin mukaan ja nousta aamulla...

5- vuotias jäi kanssani kotiin, kun jäin äitiyslomalle. Tykkää kovasti, kun ei tarvi aina herätä aikaisin tarhaan, leikkii vauvan kans jne. Eskarilainen tietty viedään ja haetaan 4-5 päivänä viikossa, niin oppii kouluvalmius-asiota, ryhmässä oloa ym. Hyvin on sopinu meille! Ja 5 vee on tosi reipas, löytyyhän leikkiseuraa pihan lapsista tai leikkipuistosta! Ei tullu mustikseksi vauvalle, kun saa tutustua rauhassa uuteen perheenjäseneen ja osallistua hoivaamiseen. =) :wave:

Mulla 3v ja 5v kotona ihan omaa laiskuuttani :whistle: En tosiaankaan jaksa lähteä siihen viemisrumbaan..
Hyvin nuo kotonakin keksivät tekemistä, yhdessä leivotaan, askarrellaan siivotaan yms. ei meillä tietenkään joka päivä noita tehä. Ihan hyvin ovat viihtyneet ja en katso että tämän enempää tarvitsisivat virikkeitä. Samanikästen serkkujensa kanssa välillä leikkivät.
Eiköhän nuo niitä päiväkodinkin virikkeitä tule saamaan vielä =) ( olivat ennen kuopuksen syntymää päiväkodissa, kun olin töissä)
ja enköhän mä joskus taas takasin kokopäiväsesti mee =)

Tuo on kylläkin hyvä pointti et jos joutuu viemään eri paikkoihin..voishan pitää puolipäiväsenä, pari päivää viikossa tms.

Tiedät itse parhaiten, mikä teille sopii, mutta minä otin 3 ja 5 vuotiaat tarhasta, kun jäin äitiyslomalle.
En ole katunut, kun lapset tykkäävät puuhastella paljon keskenään ja osallistua vauvan hoitoon. Lisäksi saan itse olla lasten kanssa kotona ja kuunnella heidän juttujaan ja tehdä mukavia asioita heidän kanssaan.
Mun mielestä äitiysloma on koko perheen yhteinen loma, vaikka isä onkin päivät pois,ja sellaista erityistä kotonaoloaikaa, jota ei lapset muuten vois kokea. Kiireettömät aamut on kivoja.
Lapset käy kerhossa 2 tuntia 2 x viikossa ja se näyttää riittävän heille.

Meillä on eskarilainen 7v ja 5v tytöt, jotka jatkoivat päiväkodissa 4h/pvä (siis eskariajan), kun jäin vuoden vaihteessa kotiin vauvaa odottelemaan. Meille hyvä ratkaisu, kun tuo eskarilainen olisi joka tapauksessa mennyt sinne eskaansa. Täällä ei juuri 5v lapsia päivisin näy, joten omaa leikkiseuraa ei olisi lähellä ollut. Vapaa päiviä saa tuo 5v pitää, jos vain haluaa, mutta useinmiten haluaakin mennä päikkäriin. 4h päivässä on pieni aika, jonka jälkeen touhutaan kotona mukavia. Eivät ole väsyneitä päivän päätteeksi, mutta eivät käy toistensa hermoonkaan niin helposti, kun molemmilla on ikäistään seuraa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 10:36 Kaisa kirjoitti:
Minä jatkaisin päivähoidossa pari päivää viikossa, mutta en enempää. Silloin lapsilla säilyy vanha tuttu rutiini, mutta saavat silti nauttia kotona myös äidin seurasta. Toisaalta pari hoitopäivää antaa sinullekin hiukan hengähdystaukoa ja aikaa keskittyä pelkästään uuteen vauvaan.

Puhumattakaan siitä että sitten kun hoitopaikkaa taas tarvitaan ihan oikeasti, se on kahdelle jo olemassa ja todennäköisesti kolmaskin sisarus pääsee samaan paikkaan.

pohdi siltä kantilta mikä teille parhain ratkaisu....

meneekö vanhempi lapsesi eskariin syksyllä?? jos menee niin en nää mitään järkee irti sanoo paikkaa nyt ja alottaa uudestaan syksyllä, enties jopa uudessa päikkärissä...

onko lähistöllä puistoo/avointa päikkäriä missä nuorempi saisi oman ikäistään seuraa? tai kysy saatteko tulla vauvan ja vanhempien lasten kanssa esim. päikkärin pihal leikkimään ulkoilu aikana....

meillä esikko hoidossa vielä toukokuun loppuun ja jää sitte kotiin mun ja vauvan kanssa... lähellä puisto jossa käy muutama pph ja sitte kotiäitejä eli saapi kyllä samanikäistä kaveri virikettä...

jokainen tekee ratkaisut siltä pohjalta mitä tuntuu perheenä/lasten kannalta oikeana ratkaisuna... tuttuni pojat jatkoivat osapäiväisenä 8pvä/kk koska aikoo palata töihin heti kun hoitovapaat pidetty eli olisi ollut hankalaa saada kolmelle pienelle sama pph kesken toimikauden....

Yhteistyössä