Kissan pidon plussat ja miinukset?

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu varmaan kissasta, mut kaverin kissa repii sohvat ja tapetit sekä verhot(vaikka sillä on kaikenmaailman raapimispuut jne).
Hyppii ruokapöydälle, mikä on mielestäni ällöttävää. Hyppii kirjahyllyjen yms. päällä ja tiputtaa tavaroita.
 
sanoisin
Meillä on kaikki kuseskelleet sisälle jossain vaiheessa. Niin, että ikää on ollut kaikilla jo yli 5v.
Todella vaikea saada loppumaan kokonaan tota tapaa.

Ja kissankusi haisee aivan helvetin kamalalta. Meille ei tule enää koskaan kissaa.
 
"myö"
No, me asutaan maalla ja meillä on vanha tallikissa, joka päätti ryhtyä asumaan pääasiassa sisällä. Koska pääsee milloin vain ulos, ei sotke mitään sisällä eikä myöskään tee tarpeitaan sisälle. Miusta on ihanaa katsella tuota kissan elämää. Aamuisin lukee miun kanssa lehteä keittiössä; jos haluu kinkun, tuijottaa niin kauan, että älytään antaa; ja voi, miten ihana se on, kun nukkuu! Ihan toisella tavalla rentoutuu kuin koiramme. Eli miulla ei ole pahaa sanottavaa :).
 
Hahahah, ei pasko sänkyyn, ja jos paskoo, joku on vialla (kissa stressaa tai olet laiminlyönyt sitä).

Miinuspuoliks laittaisin karvat joka paikassa ja jos ottaa raapimapuuksi vaikka sohvan niin ei kiva. Muita huonoja puolia en kissoista keksi oikein, ja kyllä noikin sietää jos kissan itselleen haluaa :)

Hyviä puolia on että kissa on suhteellisen helppo lemmikki, pärjää pari päivää yksinkin ja ei tietysti tartte käyttää kusella.

Nää kaikki riippuu niin kissan luonteesta myöskin, että ei voi oikein yleistää että "kissat hajottaa paikkoja". Jos on rauhallinen luonne, ei hajota, jos vähän villimpi niin saattaa vahingossa hajottaa.

Yks vinkki pentua valittaessa: ikinä ei saa ottaa sitä arinta ja syrjäänvetäytyvintä vaikka olis kuinka suloisin ja söpöin ja säälittävin, koska ne on useimmiten viallisia luonteeltaan isompankin.
 
Kisumama
Mulla on kaksi poikakissaa. Leikattuja, madotettuja, 1-vuotiaita.

Plussat:

-Ihanaa kun joku ilahtuu kun tulen kotiin (vaikka enpä minä kauaa kotoa pois viivykään). Mukavaa ja hauskaa seuraa, varsinkin pentu-aika oli ikimuistoinen :)

Miinukset:

-Enää ei lähdetä reissuun tuosta vaan eikä olla pitkiä aikoja, koska kissoille täytyy olla hoitaja.
-Mattoja ja huonekaluja on revitty (vaikka meillä on raapimispuu), mutta tuhot on aika vähäisiä. Kannattaa laittaa aina palloja ja leluja lattialle kun lähtee esim. kauppaan.
-Siivouspäivät tuplaantuu :D

Eipä tule tämän kummempaa mieleen. Onhan nuo todella rakkaita perheenjäseniä :)

Pienenä pissasivat (tai toinen pissasi) pari kertaa peitolleni, mutta senhän ymmärtää, pieniä ja ymmärtämättömiä kun olivat.
 
Ei oikeastaan tule mieleen kun pari miinusta. Eka on katin yölliset veskikäynnit ja toka on sekopäinen juoksentelu ympäriinsä josta jää jarrutusjälkiä mun nahkasohviin (se siis pysäyttää itsensä iskemällä kynnet sohvaan tai jos tarvii kurvata niin apua käännökseen otetaan kynsillä). Niin ja ehkä se on vielä miinus että meillä toi katti syö kaikki kasvit. Meillä ei ole kukkia ollenkaan.

Hyviä puolia on vaikka millä mitalla. Monet naurut saanut tolta meidän katilta :D
 
Ken guru
Miinukset:

- Kissan vessan "lapiointi" kerran päivässä, hiekan vaihto n. kerran kuussa.
- Lomalle lähtiessä pitää olla kissoille hoitaja, ja tuolloin kissoja tulee kauhea ikävä :(
- Kissoista lähtee aika paljon karvaa, varsinkin keväällä, ja varsinkin pitkäkarvaisista kissoista karvaa on nopeasti nurkissa.
- Ruokaan menee rahaa n. 100 €/3kk (tosi karkea arvio)


Plussat

- Aivan ihanaa seuraa
- Mukava seurata kun kissat oppii uusia asioita
- Koti on kotoisampi kun siellä on karvaisia kavereita
- Lapsille kissat ovat tärkeitä ja opettavat olemaan eläinten parissa
- Lomalle lähtiessä on kissoille melko helppo löytää hoitaja, kun eivät ole työläitä, periaatteessa pelkkä ruoan laittaminen riittäisi, mutta itse en pystyisi lomailemaan ellen tietäisi että kissoilla on myös ihmisseuraa ainakin jossain vaiheessa
- Toisin kuin koiran kanssa, ei tarvitse kiirehtiä kotiin töiden jälkeen kun kissat pärjäävät
- On ihana tulla kotiin kun kissat ovat ovella vastassa
- Kissat osoittavat kiintymystä omistajaansa, vaikka sanotaankin että kissat kiintyy paikkoihin, mutta kaikki kissat jotka tunnen, ovat kyllä omistajiensa perään.
 
+ se on ihana karvapallero
+huomattavasti helppohoitoisempi kuin koira
+pitää hiiret kurissa

ei yleensä pasko tai kuse sisälle, mutta se vaatii hieman työtä. pitää olla puhdas, siis puhdas hiekkavati saatavilla, jos kissa ei pääse ulos. ja se pitä olla todella puhdas, kissa ei pissaa eikä kakkaa likaiseen hiekkavatiin. joten vähintään kerran päivässä sen joutu putsaamaan.

- karvoja lähtee aina silloin tällöin
-pentuna tahtoo huonekalut saada kyytiä, ja kaikkia kissoja ei mitkään raapimä puut kiinnosta.
 
Ken guru
Niin ja miinuksena satunnainen oksentelu kun syövät ruohoa ja itseään pestessään saavat karvoja kitusiinsa. Meillä ovat oksentaneet yth. n. 3 kertaa, ja silloinkin vain kylppärin kaakelilattialle. Tuhoja meillä eivät tee, raapimispuutaan käyttävät ahkerasti.
 
..
okei..:) kiitti! Pähkäily jatkukoon... Lemmikki haluttaisi ottaa, koiria on ollut mutta tällä hetkellä ne ovat liian työläitä. Lähteekö kissoista karvaa yhtälailla verrattuna koiriin?!
 
Meillä on pian 1v leikkamaton poikakissa.
Saa olla ulkona ja sisällä, niin miten itse haluaa.
Käy yleensä aina ulkona pissalla ja kakalla, mutta laatikko on varoiksi olemassa sisälläkin.

Plussia on esim.
-kissan seurallisuus
-kissa lohduttaa silloin kun esim. sairastaa tai on huolia (tulee syliin ja huomaa miten kissa haluaisi auttaa)
-lapset tykkää kun on lemmikkieläimiä
-helppo lemmikki, ja tuntuu meille tärkeältä perheenjäseneltä

Miinuksena
-talvella raapi sohvia, kesällä terottelee kyntensä ulkona (pitää ensi talveksi hommata se raapimispuu, toivottavasti sillä saisi sohvien raapimisen kuriin)
-punkkeja tulee sisälle kissan karvan mukana
-matkailun rajoittuminen
 
"mamma"
Meillä kaks kissaa, toinen uros ja toinen narttu. Ikinä eivät ole pissanneet muualle kuin hiekkalaatikkoonsa. Aivan ihanaa seuraa. Helppohoitoisia lemmikkejä. Meillä on ollut myös koira, hamsteri ja marsu. Näistä ehdottomasti kissa mun suosikki. Siitä on seuraa ihan eri tavalla kuin hamsterista tai marsusta mutta se on paljon helppohoitoisempi kuin koira. Miinuspuolet on ne, mitä on sanottukin, eli voi huonekalut/tapetit vaurioitua (meillä on nykyään siksi maalatut seinät, huonekalut on onneks saanut olla rauhassa), kasveja meillä ei ole ollenkaan kun toinen kissa tuhoaa ne. Toinen ei niistä piitannut, eli sekin riippuu kissasta. Joskus oksentavat karvapalloja, mutta ei usein ja ne on helppo siivota. Kissanhiekkalaatikko on helppo siivota, jos ostaa kunnon hiekkaa. Ja jos sen siivoaa (kuten pitäisi) joka päivä, ei se pissa myöskään haise. Karvaa tosiaan jonkun verran lähtee, mutta tavalliselta maatiaiselta mun mielestä vähemmän kuin monelta koiralta. Mä olen tosi tyytyväinen kissa-lemmikkeihin, ne on ihan perheenjäseniä.
 
"minttu"
Meillä on 2 sisäkissaa, leikatut tyttö ja poika. Poikakissa on löytökissa, eli ensimmäiset vuotensa täysin villinä metsässä. Meillä ei ole koskaan ollut mitään repimisongelmia; verhot, matot, sohvat, sängyt yms. ovat saaneet olla ihan rauhassa. Myöskään sänkyyn/sohvalle ei ole pissailtu. Ainoa ongelma oli silloin, kun tyttökissalla oli paha pissatulehdus, silloin se pissaili jonkin aikaa yhteen nurkkaan.
Meille kissat on tosi rakkaita perheenjäseniä, enkä mä osaa ajatella jotain laatikon siivoamista ja muuta perushuolehtimista minään miinuksena. Itseä ei myöskään haittaa se, että imuria tulee käyteltyä ahkerammin karvojen takia (tosin ei mua ne karvatkaan hirvitä - se nyt vaan kuuluu asiaan, että niitä talosta löytyy, kun kissoja kerran on). Menot täytyy totta kai miettiä niin, että kissoille löytyy hoitaja, mutta meillä se on harvoin ongelma, kun lähellä asuva appiukko tykkää käydä kissoja ruokkimassa ja leikittämässä. Kyllä kissoista on pääasiassa vain iloa - ja lapsi oppii rakastamaan eläimiä ja elämään niiden kanssa :)
 
kissanomistaja
alkuun mulla oli kaksi kissaa (samasta poikueesta), jotka tietysti ihan pentuina tekivät vahinkoja muualle kuin laatikkoon. Mutta ne olivat vain hetkellisiä ongelmia, enkä kokenut niitä mitenkään pahana. Eihän pienet lapsetkaan osaa aina toimia "oikein". Sisäsiisteiksi tulivat minun luonani melkein heti (opetus pentukodissa oli jo aloitettu) Nykyään omistan vain toisen kissan, toinen kissa alisti toista koko ajan niin paljon, ettei hän uskaltanut kunnolla mennä lopuksi edes syömään. Arempi kissa pääsi vanhempieni luo ja on nyt onnellisempi yksin :)

ehdottomana plussana pidän kissan helppohoitoisuuden, mutta se ei silti tarkoita sitä että kissa voisi pitää surutta yksin. Kissani muistuttaa leikkisyydellään ja seurallisuudellaan koiraa ja on täysin "mamin kultamuru" ;) joku mainitsi että kissat ovat ällöttäviä ollessaan pöydällä jne. johon on pakko todeta, että kyllä ne kissat oleskelevat pöydillä, jos niille se sallitaan. Oma kissani ei pöydälle mene, vaikka siellä olisi vaikka kinkkuvati. Kissatkin oppivat mikä on sallittua ja mikä ei.

miinuksena oli kiima-aikaan mouruaminen ja kuseskelu, joka loppui leikkauksen myötä. Leikkauksen jälkeen ostin avuksi feromonihaihduttimen, jonka jälkeen kuseskelu loppui 2 päivässä, eikä sen jälkeen vahinkoja ole tehty.

Tapetteja ja sohvia raapineet muutaman kerran, ahkeran kieltämisen jälkeen ja kunnon raapimapuun jälkeen jäivät tapetit ja sohvatkin rauhaan. Nykyään jos kakkalaatikko on jäänyt tyhjentämättä oikeana ajankohtana (mietin että tyhjennänkin vasta esim. huomenna aamulla, enkä enää illalla) niin saan muistutuksen laatikon viereen. Kissani on tarkka laatikon siisteydestä. Siitä ei tietysti voi kissaa syyttää :)

Eihän kissaa ole pakko ottaa pentuna, nuoria kissoja annetaan todella paljon esim allergioiden vuoksi. Ovat yleensä siis jo valmiiksi sisäsiistejä ja omaavat jo jonkinlaisia tapoja.

Lämpimästi suosittelen kissaa lemmikiksi. Meillä on pienestä saakka ollut kissa, enkä voisi kuvitella elämää ilman kissaa. Muista myös että kissa voi elää hývin vanhaksi! Meidän Vanha Rouva oli kuollessaan 23 vuotias :)
 
Meillä on kolme kissaa, enkä osaa sanoa mitään miinuksia. Ovat niin rakkaita. Helpompia kuin koira, sellainenkin löytyy. Ihanaa seuraa, niille saa nauraa, ovat aivan mahtavia otuksia. Totta kai kissan huoltoon kuluu rahaa ja vaivaakin niistä on, hiekkalaatikon puhdistus ym, mutta se kaikki on pientä verrattuna siihen, mitä iloa kissa tuo. Mutta jos et ole varma, haluatko kissaa, älä ota. Liikaa niitä annetaan pois tai hylätään kun ei halutakaan pitää sitä. : /
 
"miau"
Vastuuta vuosiksi, joten kannattaa miettiä tarkkaan.

Meillä ei kissat sänkyihin kuseksi, enkä jaksa muutenkaan miettiä huonoja puolia, koska hyviä on paljon, ja olen todellinen kissafani
 
No ei hajota kaikkee eikä pasko sänkyyn, välillä tosin saattaa oksentaa. Meillä on kolme kissaa ja miinuksia on laatikonputsaus, karvat JOKA paikassa ja rahanmeno. Plussina on aina mukava seura, kissojen tekemisiä on hauska seurailla, on joku jota hoitaa ja josta huolehtia, se tunne kun tietää miten tärkeä olet kissoille, kissansilittely poistaa stressiä.
 

Yhteistyössä