Kortisonin sivuvaikutuksia

  • Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti
Äippä
Käyttääkö ketään Prednisonia 5mg? Joudun ottamaan tätä 40mg/päivässä (laskevin annoksin parin viikon välein) krooniseen suolistosairauteeni.

Mulla on ennenkin tätä ollut mutta nyt mulla on melkeen koko ajan hirvee pissahätä ja pissaa tulee kans vaikken enempää juo kun ennenkään. Johtuuko kortisonista vai muusta?

Kaikki muutkin kivat sivarit on jo saapuneet: jatkuva väsymys mutta silti ei uni tuu kun joskus aamuyöllä, hikoilu, ahdistuneisuus yms... No, ainakin sairauteeni liittyvät oireet hävisivät jo, tuli vaan paljon muuta tilalle, huokaus...
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Minulla oli prednison kuuri viime syyskuussa. Just tolleen alenevasti jouduin syömään. Mulla sivuvaikutuksena myös väsymys, mutta siltikään ei saanu nukuttua :headwall:
Eiks oo muuten kamalaa toi väsymys mut silti sitä vaan tuijottelee seiniä ja odottelee josko edes hetken sais unta...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Minulla oli prednison kuuri viime syyskuussa. Just tolleen alenevasti jouduin syömään. Mulla sivuvaikutuksena myös väsymys, mutta siltikään ei saanu nukuttua :headwall:
Eiks oo muuten kamalaa toi väsymys mut silti sitä vaan tuijottelee seiniä ja odottelee josko edes hetken sais unta...
Joo se oli yhtä tuskaa.. Kun muutenkaan nuo unenlahjat ei oo kovin hyvät. Mulle määrättin tohon sivuun sellasta kun klotriptyl mite, parantamaan unen laatua ja rentouttamaan, mutta en mä kyl huomannu että siitä juurikaan apua olis ollu...
 
up up up up up
Vanha ketju, mutta nostetaan... Kuinka nopeasti sivuoireet häviää kuurin lopettamisen jälkeen? Esim. turvotus? Viikossa tullut neljä kiloa!!! Järkyttävä väsymys ja suolistokaan ei varmaan toimi ihan ok. Silmänympärykset järkyttävän mustat ja iho punottaa (viittaa vatsaan...). NUKUTTAA koko ajan! Hikoiluttaa ja ahdistaa...
 
niin niin
Eiku kyllä pitäisi nukkua kunnolla ja hoitaa itseänsä, NUKKUA. Ei tulehdus muuten parane. Muiden kokemuksista voi oppia jotain ajan kanssa:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kortisoni.htm

Onko muita lääkkeitä käytössä? Keitä kamomillateetä, luomuna tietysti. Juo ilman sokeria.
 
heiii
Eiku kyllä pitäisi nukkua kunnolla ja hoitaa itseänsä, NUKKUA. Ei tulehdus muuten parane. Muiden kokemuksista voi oppia jotain ajan kanssa:
Kortisonihoidon aikana taytyy selvittaa syyt vaivaan

Onko muita lääkkeitä käytössä? Keitä kamomillateetä, luomuna tietysti. Juo ilman sokeria.
Itse en ole koskaan käyttänyt kortisonia, mutta muuta kokemusta on. Tiesitkö, että kefalosporiinit aiheuttavat crohnin tautia? Eipäs ihme, kun mpnissa lääkkeissä on aftoja aiheuttavaa natriumlauryylisulfaattia ja aftathan ovat yksi löydös koepaloista, mitä tähystyksen yhteydessä otetaan. Tuolla on muutama juttu niistä syistä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu11.html
 
Psykoosi... Sekin on ikava sivuvaikutus, josta laakarit eivat yleensa "muista" mainita. Paranoiakin lienee turhan yleinen...

Eli kortisoni voi aiheuttaa melkein mita tahansa. Silti se on joissain tapauksissa ainoa mahdollinen laake.
 
vierailija
Käyttääkö ketään Prednisonia 5mg? Joudun ottamaan tätä 40mg/päivässä (laskevin annoksin parin viikon välein) krooniseen suolistosairauteeni.

Mulla on ennenkin tätä ollut mutta nyt mulla on melkeen koko ajan hirvee pissahätä ja pissaa tulee kans vaikken enempää juo kun ennenkään. Johtuuko kortisonista vai muusta?

Kaikki muutkin kivat sivarit on jo saapuneet: jatkuva väsymys mutta silti ei uni tuu kun joskus aamuyöllä, hikoilu, ahdistuneisuus yms... No, ainakin sairauteeni liittyvät oireet hävisivät jo, tuli vaan paljon muuta tilalle, huokaus...
Kyllä varmaan johtuu kortisonista.
 

Yhteistyössä