kissa repi pojan korvan auki ja ensiavusta antoivat ajan 2,5 tunnin päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eläimen puremia/raapaisuja ei automaattisesti ommella. Varsinkin eläimen pureman kohdalla mietitään ompelematta jättämistä jotta bakteerit eivät jää haavaan. Ja toiseksi pureman kohdalla jälki on usein sellaista että sitä on mahdoton ommella.
2.5h päästä on vielä hyvä aika mennä vastaanotolle koska kuitenkaan mistään henkeäuhkaavasta tilanteesta ei ole kyse. Tietty sitä toivoo pääsevänsä mahdollisimman nopeasti, mutta niin kuin joku sanoi ni mieluusti sitä odottaa lapsen kanssa kotona, mitä ruuhkaisessa päivystyksessä.

[QUOTE="Neith";22645030]poika sai 2 tai 3 tikkiä (en ole varma määrästä kun keskityin poikaan siinä tilanteessa)
kokemus oli ihan hirveä, vieläkin kamala olo siitä lekuri reissusta.. poika onneksi on ihan ok, sai lohdutukseksi uuden lego paloauton joten hyvinkin tyytyväinen tuo on :)[/QUOTE]

Mikä siitä kokemuksesta teki kamalan?

Minulla on/on ollut yhteensä 8 kissaa, kaikkia on leikitetty kädellä, painittu siis, aikuisenakin. Ihan normaaleja ovat olleet, ikinä ei yksikään ole hyökännyt käsiin muuten vain. Höpötystä.

Mikä siitä kokemuksesta teki kamalan?

lapsi kirkui,itki ja huusi kun sitä puudutettiin, sitten hoitaja joutui pitämään päätä paikoillaan ja makaamaan puolittain pojan yläruumiin päällä, mie jouduin pitämään käsistä kiinni ja makaamaan pojan jalkojen päällä kun se riehaantui ihan täysin.
itki ja huusi hysteerisenä, kirkui äitiä kun ei se sitten nähnyt mua tikkausvaiheessa (johtuen tuosta kiinnipitämisestä) ja siinä sitten koittaa itse pysyä rauhallisena, puhua reippaasti ja lohdutella kun oikeasti vatsavääntyy ympäri, itkettää ja tekisi mieli siepata lapsi syliin ja viedä pois moisesta kidutuksesta.

se puudutuspiikin laitto sattui selvästi paljon, eikä se tikkaaminenkaan kivuttomalta näyttänyt.
se on kamala tilanne kun näkee että lapsi on kauhuissaan ja siihen sattuu ja mitään ei voi tehdä auttaakseen eikä toimenpidettä voi lopettaakkaan kun ne tikit oli laitettava :(

[QUOTE="Neith";22645163]lapsi kirkui,itki ja huusi kun sitä puudutettiin, sitten hoitaja joutui pitämään päätä paikoillaan ja makaamaan puolittain pojan yläruumiin päällä, mie jouduin pitämään käsistä kiinni ja makaamaan pojan jalkojen päällä kun se riehaantui ihan täysin.
itki ja huusi hysteerisenä, kirkui äitiä kun ei se sitten nähnyt mua tikkausvaiheessa (johtuen tuosta kiinnipitämisestä) ja siinä sitten koittaa itse pysyä rauhallisena, puhua reippaasti ja lohdutella kun oikeasti vatsavääntyy ympäri, itkettää ja tekisi mieli siepata lapsi syliin ja viedä pois moisesta kidutuksesta.

se puudutuspiikin laitto sattui selvästi paljon, eikä se tikkaaminenkaan kivuttomalta näyttänyt.
se on kamala tilanne kun näkee että lapsi on kauhuissaan ja siihen sattuu ja mitään ei voi tehdä auttaakseen eikä toimenpidettä voi lopettaakkaan kun ne tikit oli laitettava :([/QUOTE]

Tuo on kyllä totta.. mut toisaalta se on tehtävä mikä on PAKKO!! Monestihan lapset huutaa nimenomaan sitä ku pidetään kiinni, ei niinkään sitä että kävis kipeää.. pelottava tilanne kaikenpuolin! Harmi ku luin vasta nyt, oisin ohjeistanu antamaan ennen tk:n menoa särkylääkettä.. jos haava tuntuu kipeältä ni anna särkylääkettä, mut ei kannata antaa kovin paljoa ettei lapsi nukkuisi yöllä haavan päällä, jatkossahan siitä ei ole mitään haittaa, mut nyt alkuun hyvä välttää ylimääräistä rasitusta haavalla. Kotioloissahan voitte olla ilman sidettä sen mukaan miten ootte saaneet ohjeet pitää haava kuivana. Ilmakylpy tekee haavalle hyvää ja edeistää paranemista, mut jos haavaan kohdistuu hankausta ni sit laittaisin tukon (esim. yöksi) haavan päälle. Pikaista toipumista!!

Nämä ohjeet varmasti jo saittekin tk:sta

[QUOTE="Neith";22645163]lapsi kirkui,itki ja huusi kun sitä puudutettiin, sitten hoitaja joutui pitämään päätä paikoillaan ja makaamaan puolittain pojan yläruumiin päällä, mie jouduin pitämään käsistä kiinni ja makaamaan pojan jalkojen päällä kun se riehaantui ihan täysin.

se on kamala tilanne kun näkee että lapsi on kauhuissaan ja siihen sattuu ja mitään ei voi tehdä auttaakseen eikä toimenpidettä voi lopettaakkaan kun ne tikit oli laitettava :([/QUOTE]

Ja tältä kaikelta olisit vällttynyt katsomalla lapsen ja kissan perään.Mutta sehän nyt on tietysti liikaa vaadittu

Tuo on kyllä totta.. mut toisaalta se on tehtävä mikä on PAKKO!! Monestihan lapset huutaa nimenomaan sitä ku pidetään kiinni, ei niinkään sitä että kävis kipeää.. pelottava tilanne kaikenpuolin! Harmi ku luin vasta nyt, oisin ohjeistanu antamaan ennen tk:n menoa särkylääkettä.. jos haava tuntuu kipeältä ni anna särkylääkettä, mut ei kannata antaa kovin paljoa ettei lapsi nukkuisi yöllä haavan päällä, jatkossahan siitä ei ole mitään haittaa, mut nyt alkuun hyvä välttää ylimääräistä rasitusta haavalla. Kotioloissahan voitte olla ilman sidettä sen mukaan miten ootte saaneet ohjeet pitää haava kuivana. Ilmakylpy tekee haavalle hyvää ja edeistää paranemista, mut jos haavaan kohdistuu hankausta ni sit laittaisin tukon (esim. yöksi) haavan päälle. Pikaista toipumista!!

Nämä ohjeet varmasti jo saittekin tk:sta

olin antanut särkylääkkeen kyllä, mutta se tais olla vaan niin kipeä se korva ja sitten myöskin pelottava tilanne että poika ei pystynyt olemaan paikoillaan (se siis itki ja kirkui ja heilui jo siinä vaiheessa kun puudutusta laitettiin ja sitten olikin pakko ottaa kunnolla kiinni ettei tule pahempaa jälkeä siitä haavasta)

saatiin ohje että huomenna tuo side pois ja monta kertaa päivässä haava huuhtelu vedellä. antibiootit sai myöskin ettei tulehtuis.
lääkäri sanoi sitä että yleensä eläinten aiheuttamia haavoja ei pitäis tikata kun niissä on niin suuri tulehtumisen vaara, mutta sitten taas korva ja pään haavat yleensäkkin vaativat tikkejä :/ katsotaan nyt miten yö tulee menemään, särkylääkettä annan sille joka tapuksessa kuumeen takia ja myös korvan, ja ens yön siinä on aiankin tuo side päällä.

vuotaakohan nuo kuinka herkästi uudelleen, mietin vain että pitäiskö laittaa jotain suojaa tyynyyn tai jotain..

maanantaina käydään sitten näyttämässä omahoitajalle ja katsotaan onko tarhakuntoinen tiistaina, nyt oli hoitaja sitä mieltä että ei välttämättä kannata sinne pojan mennä kun siellä on poikien kesken tönimistä ja kuitenkin tuota haavaa pitäis suihkutella ja antibioottiakin antaa (jostain syystä ne on tarhassa tosi nihkeitä noiden lääkkeiden kanssa)

[QUOTE="vieras";22645233]Ja tältä kaikelta olisit vällttynyt katsomalla lapsen ja kissan perään.Mutta sehän nyt on tietysti liikaa vaadittu[/QUOTE]

Tuliko sun nyt hyvä mieli, kun sait tuon sanottua? :hug:

[QUOTE="vieras";22645233]Ja tältä kaikelta olisit vällttynyt katsomalla lapsen ja kissan perään.Mutta sehän nyt on tietysti liikaa vaadittu[/QUOTE]

hmm, enkö mä muka katso kissan ja laspen perään jos olen aivan pojan vieressä ja kosken sekä poikaan että kissaan?
se on helppo kuule sieltä huudella että olisi voitu välttää.. kun ei se nyt vaan mene niin.
kisu ei hyökännyt pojan kimppuun ja mä olin tilanteessa mukana, eli se oli vahinko
jotta tämä vahinko olisi voitu välttää niin ei olisi pitänyt ikinä kisua ottaakaan.
ja kun se seuraava kommentti on että niin, ette olisi ottanut.. niin vastaanpa jo nyut tässä sitten että ihan yhtä lailla ne kuolonkolarit voi välttää kun ei sinne autonkyytiin lähde ollenkaan

Kissan kanssa ei leikitä raapismisleikkejä niin, että se raapii ihmisiä, ei ikinä! Kissalle oma raapimispuu, johon saa teroitela kynsiään. Ja lapset eivät saa antaa pusuja koirlle tai kissoille juuri puremis tai raapimisvaaran takia (lapselle ei opeteta viemään naamaa eläimen lähelle vaan päinvastoin). Kun koirat ja kissat usein tuhoavat lapsen kasvoja, kun lapset on pieniä ja vielä työntävät naaman eläimeen kiinni

[QUOTE="Neith";22642886]jotenkin vaan olen tyhmänä olettanut että tälläset pääsis ihan heti päivystykseen, ja jäi todella epävarma tunne siitä ymmärsköhän se sairaanhoitaja millanen haava on, kun laastarin käski laittamaan
ei siihen mitään laastaria saa, laitoin sitten steriilin sidetaitoksen teipillä korvaan[/QUOTE]

Todella tyhmää tässä tapauksessa on se, että olette leikittäneet kissaa omalla kädellänne. Kissa on opetettava leikkimään vain lelujen kanssa. Eihän se muuten tajua, että ihmiseen sattuu. Ihan sama se on koirien kanssa, ei niitäkään saa opettaa käyttämään ihmisiä puruleluina.

Toinen asia, mistä pitäisi huolehtia, on kissan kynsien leikkaus. Siis jos kissa on sisäkissa, eikä ulkoile vapaasti.

Kissan kanssa ei leikitä raapismisleikkejä niin, että se raapii ihmisiä, ei ikinä! Kissalle oma raapimispuu, johon saa teroitela kynsiään. Ja lapset eivät saa antaa pusuja koirlle tai kissoille juuri puremis tai raapimisvaaran takia (lapselle ei opeteta viemään naamaa eläimen lähelle vaan päinvastoin). Kun koirat ja kissat usein tuhoavat lapsen kasvoja, kun lapset on pieniä ja vielä työntävät naaman eläimeen kiinni

no eihän tuolle kisulle ole mitään raapimisleikkejä opetettu, ja kyllä meillä lapsi saa osoittaa eläimelle hellyyttä jos haluaa, toki on sanottu ettei nukkuvaa kisua saa mennä häiritsemään (sama koskee koiraa) ja vieraita eläimiä ei ylipäätään mennä koskemaan ilman lupaa tai yksin.

jos meidän kisu olis vahingoittamis mielessä poikaa raapaissut niin eiköhän olisi muutama muukin jälki päässä/naamassa.. eli ei tuo pojan kimppuun käynyt

Ihmettelen miksei kissoja yleensä kouluteta vaan opetetaan niille enemmänkin negatiivisia juttuja, kuten tuo käsien raapiminen. Määrätietoinen kohtelu ja rajat kissoillekin niin on kissankin helpompi elää ihmisten kanssa.

Koirien koulutustahan pidetään yleensä ihan selvänä, mutta kissojen ei vaikka kissat ovat ihan älykkäitä ja oppivaisia nekin ja oppivat myös huonoille tavoille nopeasti, jos sallii ;)

• Tykkää
Reactions: Wolt
[QUOTE="Neith";22645366]no eihän tuolle kisulle ole mitään raapimisleikkejä opetettu, ja kyllä meillä lapsi saa osoittaa eläimelle hellyyttä jos haluaa, toki on sanottu ettei nukkuvaa kisua saa mennä häiritsemään (sama koskee koiraa) ja vieraita eläimiä ei ylipäätään mennä koskemaan ilman lupaa tai yksin.

jos meidän kisu olis vahingoittamis mielessä poikaa raapaissut niin eiköhän olisi muutama muukin jälki päässä/naamassa.. eli ei tuo pojan kimppuun käynyt[/QUOTE]

Hellyyttä elämelle voi osoittaa silittämällä eläintä kädellä. Miksi rikeerata lapsen kasvot vain siksi, että on niin söpö kun se lapsi halaa tai pussaa eläintä?

Kyllä se voi tuo raapaisu johtua ihan vain siitä, että olette opettaneet kissaa raapimaan ihmistä. Ei se sitä tappamismielessä tehnytkään vaan sitä luultavasti ärsytti pojan siihen tunkeminen ja halusi pojan pois siitä. Tyypillinen reaktiohan tuo kissalta oli.

Todella tyhmää tässä tapauksessa on se, että olette leikittäneet kissaa omalla kädellänne. Kissa on opetettava leikkimään vain lelujen kanssa. Eihän se muuten tajua, että ihmiseen sattuu. Ihan sama se on koirien kanssa, ei niitäkään saa opettaa käyttämään ihmisiä puruleluina.

Toinen asia, mistä pitäisi huolehtia, on kissan kynsien leikkaus. Siis jos kissa on sisäkissa, eikä ulkoile vapaasti.

meillä on kyllä sitten erityisen fiksuja kissoja aina ollut kun ovat tajunneet.
lisäksi tuolla perusteella ei voi kyllä mitään naruleluja kissalla olla kun ihan yhtälailla se sitten käy kaikkien narujen kimppuun (niinkuin pyjamahousujen kiristysnaruihin jne)
kissat on kissoja ja ne pääsääntöisesti osaa kyllä varoa niitä kynsiään. vahinkoja sattuu eläinten kanssa silloin tällöin ja se on se hinta mikä maksetaan kun eläimiä on.
mutta kynsien leikkaamisesta olen jo kirjoittanutkin, ne leikataan jotta jatkossa näitä vahinkoja ei satu

Hellyyttä elämelle voi osoittaa silittämällä eläintä kädellä. Miksi rikeerata lapsen kasvot vain siksi, että on niin söpö kun se lapsi halaa tai pussaa eläintä?

Kyllä se voi tuo raapaisu johtua ihan vain siitä, että olette opettaneet kissaa raapimaan ihmistä. Ei se sitä tappamismielessä tehnytkään vaan sitä luultavasti ärsytti pojan siihen tunkeminen ja halusi pojan pois siitä. Tyypillinen reaktiohan tuo kissalta oli.

edelleenkin jos olisi tarkoituksella raapinut niin niitä jälkiä olisi useampi, kissoilla kun on tassuissaan enemmän kuin 1 kynsi.
minä olen siinä tilanteessa ollut, minä olen päivittäin sekä kissan että pojan kanssa täällä, eli luulen tietäväni noiden käytöksestä aikalailla tarkemmin kuin muut.
me emme ole opettaneet raapimaan, vaan painimaan käden kanssa.. ja se onnistuu kissalta kyllä loistavasti ilman kynsiä!! eli missään vaiheessa ei olla opetettu raapimaan, mutta vahinkoja silti sattuu kun ne kynnet sillä on
kyllä poika silittelee kissaa mutta saa se suukkojakin antaa jos se haluaa, niinhän minäkin teen.
pojalle on toki kerrottu että jos kisu ei tykkää niin se saattaa napata/raapaista, oli kyse sitten halaamisesta, suukottamisesta,leikkimisestä tai sylissä pitämisestä.

[QUOTE="Neith";22645451]
kyllä poika silittelee kissaa mutta saa se suukkojakin antaa jos se haluaa, niinhän minäkin teen.
pojalle on toki kerrottu että jos kisu ei tykkää niin se saattaa napata/raapaista, oli kyse sitten halaamisesta, suukottamisesta,leikkimisestä tai sylissä pitämisestä.[/QUOTE]

Eikö sinusta ole vastuutonta, että tiedät, että kissa voi raapaista, jos se ei tykkää vaikkapa pojan suukottelusta ja silti annat pojalle luvan siihen? Ja miksi kissaa pitää suukotella? Kissahan tosiasiassa itse tykkäää varmasti enemmän silittämisestä tai rapsuttamisesta (silloin kun siitä tykkää) kuin suukottelusta.

Eikö sinusta ole vastuutonta, että tiedät, että kissa voi raapaista, jos se ei tykkää vaikkapa pojan suukottelusta ja silti annat pojalle luvan siihen? Ja miksi kissaa pitää suukotella? Kissahan tosiasiassa itse tykkäää varmasti enemmän silittämisestä tai rapsuttamisesta (silloin kun siitä tykkää) kuin suukottelusta.

mikä tahansa eläin saattaa raapasta/näykkäistä/nokkaista jos ei pidä jostaion tilanteesta.. kun ne eläimet eivät osaa puhua.. :O
eli en pidä vastuuttomana sitä että annan lapsen käsitellä eläintä ja varotan sitä mitä mahdollisesti voi käydä.. se nyt on yleensä tapana varoittaa että vaikka kaikki sujuukin yleensä hyvin niin kannattaa silti muistaa olla varovainen kun jotain voi aina tapahtua.
kyllä meidän kisu vaan tykkää suukottelusta, oli se kummallista tai ei. samaten rapsuttelusta ja silittelystä.
mä en edelleenkään ole mitenkään ummikko kissojen kanssa.. ihan olen koko ikäni niiden parissa elänyt ja niitä itsellä on ollut useita. samaten koirat on hyvinkin tuttuja.

Ei ole ihme, että ensiavuissa käy niin paljon purtuja ja raavittuja lapsia, jos ei edes silloin opita mitään, kun kissa raapaisee lasta niin että tulee tikattava haava :(

ei hyvää päivää.... onko näillä kaikilla mukamas tietäväisillä ihmisillä kokemusta muusta kuin pehmoleluista?????

Neith: onnea jatkossa, mä olen leikkinyt kans kädellä oman kissan kanssa, koiran kanssa ei ja syystäkin. älä välitä näistä kommenteista, ei oikein korrektia palstailua kaikilta... toivottavasti poika toipuu pian, ja oon kokenut lapsen kanssa samoin vastaavan tilanteen, että on tarvinnut tikata... eikä ole kivaa katsottavaa äidille mutta hyvä että se on nyt takanapäin :)

Antakaa ihmiset toisen olla jo.... jos kissa raapaisee niin ei sitä todellakaan tartte tän tilanteen takia piikille viedä saati antaa pois. Lapsen äiti on ollut paikalla ja nähnyt miten se on mennyt.

Pitäskö kaikki vaimojaan hakkaavat ja alistavat miehetki tappaa tai antaa pois?? heh , no minä ainaki jätin omani ;)

Mutt mitäs jos annettais tän tilanteen jo olla....

Ei ole ihme, että ensiavuissa käy niin paljon purtuja ja raavittuja lapsia, jos ei edes silloin opita mitään, kun kissa raapaisee lasta niin että tulee tikattava haava :(

mitähän mä en nyt oppinut tilanteesta?
kisun kynnet leikataan, jotta vahinkoa ei enää satu.
pojan kanssa on keskusteltu että ei kannata tunkea naamaa liian lähelle kisua kun siinä voi käydä hullusti.

Yhteistyössä