kissa repi pojan korvan auki ja ensiavusta antoivat ajan 2,5 tunnin päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
mie puran nyt tänne kun ei varmaan kannata poikaa hysterisoida tässä myöskin

mä en tiedä miten ihmeessä tuo pääs tapahtumaan, kisu oli ihan nätisti sohvan selkänojalla, minä ja poika oltiin siin vieressä.. mä rapsuttelin kissaa ja poika oli antamassa suukkoa kissan otsaan kun kisu kääntyi ja se näytti samalta kuin kisun normaali paini leikki (siis mitä harrastaa mun ja miehen käden kanssa eikä tule mitään jälkiä satunnaisia pikku naarmuja lukuunottamatta) mie karjaisin kisulle ja kisu läks karkuun, samaan aikaan poika kirkui ja piti korvaansa ja kun katsoin niin korvanlehden takapuolella oli ammottava repeämä 3-4cm pitkä :(
tietysti mentiin heti putsaamaan, mies heräs ja tuli avuks ja soitin sittenh päivystykseen.
selitin tilanteen ja se käski putsaamaan hyvin ja laittamaan laastarin :O |O ajan antoi sitten klo 13.30 ja sanoi että tikkauksessa aikaraja on 6 tuntia..
nyt mie hermoilen täällä vaikka poika on ihan rauhallinen ja katselee ohjelmaa

jotenkin vaan olen tyhmänä olettanut että tälläset pääsis ihan heti päivystykseen, ja jäi todella epävarma tunne siitä ymmärsköhän se sairaanhoitaja millanen haava on, kun laastarin käski laittamaan
ei siihen mitään laastaria saa, laitoin sitten steriilin sidetaitoksen teipillä korvaan

Pikkujuttu, pahemminkin ois voinut käydä ja ehkä käy vielä. Kissa muualle, koska seuraavan kerran hyökkäys todennäköisesti osuu pojan silmiin. Tuttavaperheessä kävi aika köpelösti. Leikkaa ainakin nyt heti sen kissan kynnet!

[QUOTE="Mamma italiana";22642887]ikàvàà. jospa ensiavussa hoidetaan tàllàvàlin jotain vielàkin vakavamman onnetumuuden uhreja?[/QUOTE]

no täällä on sairaala viereisessä kunnassa, että vakavat tapaukset menee sinne
tuo päivystys on sellasessa paikassa jossa on päiväsairaala,terveyskeskus ja ensiapu

Mun mielestä aika hyvin jos saat ajan soittamalla ja voit odottaa sitä kotona eikä pidä lähteä päivystykseen jossa otetaan vastaan kiireellisyysjärjestyksessä.

Pikkujuttu, pahemminkin ois voinut käydä ja ehkä käy vielä. Kissa muualle, koska seuraavan kerran hyökkäys todennäköisesti osuu pojan silmiin. Tuttavaperheessä kävi aika köpelösti. Leikkaa ainakin nyt heti sen kissan kynnet!

kisu on pentu, eikä missään määrin agressiivinen
kynnet kyllä leikkaan siltä.
jos jotain hyvää pitää hakea niin ainakin nyt poika oppi että jättää kisun rauhaan ja minä että vahdin entistä tarkemmin vaikka kisu ei pahaluontoinen olekkaan

[QUOTE="Neith";22642897]no täällä on sairaala viereisessä kunnassa, että vakavat tapaukset menee sinne
tuo päivystys on sellasessa paikassa jossa on päiväsairaala,terveyskeskus ja ensiapu[/QUOTE]

eiks sinne olisi voinut mennà suoraan. olisivat sitten arvioineet vamman vakavuuden ja arvioineet siten prioriteetit?

Mun mielestä aika hyvin jos saat ajan soittamalla ja voit odottaa sitä kotona eikä pidä lähteä päivystykseen jossa otetaan vastaan kiireellisyysjärjestyksessä.

on se toki mukavampi kotona odotella, sitä vaan itse on jotenkin niin tärinöissään että haluis pojan heti hoidettavaksi, vaikka tiedän että pahimmillaankin poika saa tuosta vain hitusen lurpallaan olevan korvan.. eli siis ei ole hengenhätä, mutta en mahda sille mitään että mie olen huolissani ja haluaisin hoitaa tän heti
ja siksi siis kirjoitan tänne, etten hermostuta poikaa (ja miestä)

Verta ei ilmeisestikään enää vuoda kovin hirveästi vaan laastari piisaa. Tällöin lopputuloksen kannalta ei ole väliksi milloin haava tikataan 0-6 tunnin väliltä. Koita sinäkin rauhottua, ei tuossa mitään hätää teillä ole :)

[QUOTE="Mamma italiana";22642906]eiks sinne olisi voinut mennà suoraan. olisivat sitten arvioineet vamman vakavuuden ja arvioineet siten prioriteetit?[/QUOTE]

oishan tuonne voinut mennä suoraankin, mutta ohjeena on et soitetaan ja saadaan ohjeellinen aika.. ja kun sitten sinne soitin niin nyt on turha lähteä sinne ennen tuota aikaa kun ei ole mitään "akuuttia" hätää

Mä olisin kanssa menny suoraan päivystykseen, ni tikkaavat nopeasti.
Täälläkin toimii silleen, että soitetaan ja varataan aika. Mutta voi sinne mennä suoriltaankin. Itse menin just viimeviikonloppuna kun vetäsin puukolla käteen, niin ei ne poiskaan käännytä ja nopeasti tikkaavat.

[QUOTE="mä";22642930]Verta ei ilmeisestikään enää vuoda kovin hirveästi vaan laastari piisaa. Tällöin lopputuloksen kannalta ei ole väliksi milloin haava tikataan 0-6 tunnin väliltä. Koita sinäkin rauhottua, ei tuossa mitään hätää teillä ole :)[/QUOTE]

ei vuoda paljoakaan enää, ja poika ihan iloisesti tuossa leikkii ja naureskelee.. eli se on nyt vaan äidin hätää tämä.. minkäs sille huolelleen voi :/
mutta siis kaikki on periaatteessa hyvin, tiedän että pään alueen haavat näyttää yleensä 4 x pahemmilta kuin ne oikeasti on
kovasti poika olis kisua menossa paijaamaan eli ei mitään traumojakaan jäänyt

Toivottavsti pojalle ei jää pahaa kissakammoa.

Omaa 3v tyttöäni isovanhempien kisu raapasi, mutta oli lapsen vika kun silitti masusta vaikka kielletty ja lapseni on sen jälkeen vähän aristellut tätä kisua.
Toinen kisu on kuulema kaveri, mutta tämä joka raapasi ei ole.

Mutta luin tuosta ekasta viestistäsi, että annatte kissan PAINIA OMALLA KÄDELLÄNNE.
Olitko ihan tosissasi, oliko joku sanonta vain vai teettekö todella niin.

EI missään tapauksessa noin. Kyllä se pentuna on kivaa, mutta se leikki jää kissalle päähän ja mitä sitten kun iso monta kiloa painava kisu hyökkää käteen painimaan. tulee pahaa jälkeä ja mitä jos alkaa myös lapsen käden kanssa painimaan, kun se kerran on opetettu hänelle kivaksi leikiksi.
Tuolla leikillä kasvatatte sekopäisen kissan, joka on pakko lopettaa pitovaikeuksien vuoksi aikuisena.

Kissat rakastaa painileikkiä. Meillä on ollut aina kaksi kissaa, jotka leikkii yhdessä, mutta yksinäistä kissaa painitetaan lelunallen kanssa ja sitä se potkottaa ja puree ja kierii lattialla sen kanssa. EI OMAN KÄDEN, ei ihme, että kisu raapii syyttä suotta

Kurjaa.

Meillä kissa raapii toisinaan, on vielä aika nuori ja 'virkeä' toisinaan....
Mutta kynsiä en leikkaa.
Mun taloudessa lasten ja lemmikkien on opittava elämään keskenään. Pahuuttaan kissa ei raavi, vaan luontojaan leikin tuoksinassa ja mikäli lapsi saa piikkirasaa (eli kynttä) riehuttuaan ja leikitettyään kissaa hulluuden partaalle asti, olkoon se opiksi.

Siis meillä, kukin tehköön tavallaan.

Toivottavsti pojalle ei jää pahaa kissakammoa.

Omaa 3v tyttöäni isovanhempien kisu raapasi, mutta oli lapsen vika kun silitti masusta vaikka kielletty ja lapseni on sen jälkeen vähän aristellut tätä kisua.
Toinen kisu on kuulema kaveri, mutta tämä joka raapasi ei ole.

Mutta luin tuosta ekasta viestistäsi, että annatte kissan PAINIA OMALLA KÄDELLÄNNE.
Olitko ihan tosissasi, oliko joku sanonta vain vai teettekö todella niin.

EI missään tapauksessa noin. Kyllä se pentuna on kivaa, mutta se leikki jää kissalle päähän ja mitä sitten kun iso monta kiloa painava kisu hyökkää käteen painimaan. tulee pahaa jälkeä ja mitä jos alkaa myös lapsen käden kanssa painimaan, kun se kerran on opetettu hänelle kivaksi leikiksi.
Tuolla leikillä kasvatatte sekopäisen kissan, joka on pakko lopettaa pitovaikeuksien vuoksi aikuisena.

Kissat rakastaa painileikkiä. Meillä on ollut aina kaksi kissaa, jotka leikkii yhdessä, mutta yksinäistä kissaa painitetaan lelunallen kanssa ja sitä se potkottaa ja puree ja kierii lattialla sen kanssa. EI OMAN KÄDEN, ei ihme, että kisu raapii syyttä suotta

no kisu tykkää leikistä ja harrastaa sitä siis vain mun tai miehen käden kanssa.. ei käytä siis silloin kynsiään (joskus vahingossa raapaisee mutta ei tarkoituksella)
kisukaveria ei ole eikä tule joten kisu leikkii siis meidän kanssa..
painii se sitten pehmolelujenkin kanssa, ja poika leikkii kisun kanssa naruilla ja palloilla.
on mulla siis ollut aiemminkin kisuja, eikä niistä sekopäitä ole tullut (omalaatuisia ovat kyllä kaikki olleet, mutta muista syistä)

[QUOTE="assi";22642995]Ei kuulosta alkuunkaan vakavalta tuo vamma.[/QUOTE]

näyttää pahemmalta varmasti kuin onkaan.
haavan leveys on n.1cm ja pituus 3-4cm eli on se ihan kunnolla revennyt.. haava sijaitsee tuossa korvanlehdessä suht ylhäällä siinä ruston vieressä

[QUOTE="Neith";22643008]no kisu tykkää leikistä ja harrastaa sitä siis vain mun tai miehen käden kanssa.. ei käytä siis silloin kynsiään (joskus vahingossa raapaisee mutta ei tarkoituksella)
kisukaveria ei ole eikä tule joten kisu leikkii siis meidän kanssa..
painii se sitten pehmolelujenkin kanssa, ja poika leikkii kisun kanssa naruilla ja palloilla.
on mulla siis ollut aiemminkin kisuja, eikä niistä sekopäitä ole tullut (omalaatuisia ovat kyllä kaikki olleet, mutta muista syistä)[/QUOTE]

No onpa loogista.
Tuskin se kissa leikkiessään erottelee mikä on kenenkin käsi, jos kerran jonkun kädellä saa kuitenkin leikkiä... Käykö se vieraidenkin kimppuun?

Noita käsipainileikkejä ei kannata kisulle opettaa ollenkaan. Narut, narun päähän sidottavat leikkikalut, esimerkiksi neekerinpusufolioista käärittävät pallot (meidän kissat rakastavat juosta niiden perässä, kun tuoksuvat ihanasti suklaalta), pahvilaatikot yms. ovat niitä parempia leikkivälineitä, joilla kissa saa huomiota ja juoksutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäs otitte;22643056:
No onpa loogista.
Tuskin se kissa leikkiessään erottelee mikä on kenenkin käsi, jos kerran jonkun kädellä saa kuitenkin leikkiä... Käykö se vieraidenkin kimppuun?

kisu ei käy kenenkään kimppuun, kisu on suloinen n. puolivuotias otus jonka kanssa me leikitään.. se ei siis tarkoituksella käytä kynsiään.. eikä se ole koskaan pojan kanssa tuota leikkiä leikkinyt.
nyt en tiedä mitä tapahtui, eli oliko leikkiä jossa vaan kävi ikävä vahinko, vai ärsyyntyikö kisu liiasta läheisyydestä, en todella tiedä.
jatkossa toki pojalta on kiellettyä laittaa päätään kisun lähelle ja sitä vahdin tarkemmin.
mutta kisu ei ole agressiivinen eikä se tahallisesti kenenkään kimppuun käy. se on pentu ja se leikkii

[QUOTE="Neith";22643097]kisu ei käy kenenkään kimppuun, kisu on suloinen n. puolivuotias otus jonka kanssa me leikitään.. se ei siis tarkoituksella käytä kynsiään.. eikä se ole koskaan pojan kanssa tuota leikkiä leikkinyt.
nyt en tiedä mitä tapahtui, eli oliko leikkiä jossa vaan kävi ikävä vahinko, vai ärsyyntyikö kisu liiasta läheisyydestä, en todella tiedä.
jatkossa toki pojalta on kiellettyä laittaa päätään kisun lähelle ja sitä vahdin tarkemmin.
mutta kisu ei ole agressiivinen eikä se tahallisesti kenenkään kimppuun käy. se on pentu ja se leikkii[/QUOTE]

Lopettakaa nyt jokatapauksessa tuo käsillä leikkiminen. Muuten siinä käy helposti niin että kissa hyökkäilee (vaikka oliskin leikillään) käsien kimppuun ihan muuten vainkin, eikä se tosiaan ole mukavaa siinä vaiheessa kun kissa on aikuinen. Ei minkään eläimen kanssa pidä leikkiä tuollaisia leikkejä.

Lopettakaa nyt jokatapauksessa tuo käsillä leikkiminen. Muuten siinä käy helposti niin että kissa hyökkäilee (vaikka oliskin leikillään) käsien kimppuun ihan muuten vainkin, eikä se tosiaan ole mukavaa siinä vaiheessa kun kissa on aikuinen. Ei minkään eläimen kanssa pidä leikkiä tuollaisia leikkejä.

no meillä on aina tehty niin, eikä yksikään kissoista ole hyökkäillyt kimppuun sen takia.
aikuisenakin ovat osanneet pitää kynnet piilossa leikkiessään. ei eläimet ole tyhmiä kuitenkaan.
poika ei ole koskaan tuota leikkiä leikkinyt, eikä siis kisu ole koskaan moista edes pojan kanssa yrittänytkään.
on meillä kisulle leluja joilla se leikkii, eli ei tuo käsi leikki ole ainoa leikki meillä.

Mun tyttö kierähti kerran sohvalta pöydän kulmaan niin, että korva aukesi. Verta tuli aivan kamalasti, mutta se lovi oli korvanlehdessä. Soitin päivystykseen, jossa käskivät tulla näyttämään. Kaikki korvan seudun vammat pitää kuulemma tarkistuttaa, jotta ei ole vauriota siellä sisäkorvassa.

Kovasta verenvuodosta huolimatta pelkällä laastaroinnilla pärjättiin. Eivät tikanneet eivätkä edes liimanneet, koska pienelle lapselle se olisi kurjaa.

Jos lapsi on ihan rauhallinen, ei varmaan ole siis syytä paniikkiin. Toivottavasti lapsi ei ala pelätä kissaa.

Yhteistyössä