kirjoitin eilen tänne pelkääväni olevani raskaana,tein testin tänään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas tänne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuule se ei ole sinulta pois jos abortin teen,piuhoja tuskin poikki saan näin 29v ja tuskin haluaisinkaan.
Jo myönsin virheeni siitä kerrasta jolloin tulin raskaaksi ja nyt maksan siitä..

Luulen että tämä on 100% miehelle helpompaa kun minulle,hän sanoi että tukee kummin päätän vaan ja sanoi siihen että pelkää kyllä että meidän suhde ei kestä sitä ja myös kysyi että jaksaisinko mulle raskasta raskausaikaa sekä vauva-aikaa kun nytkin valitan jaksamista jne.Nämä ovat realiteettejä minun kohdallani.

Kiitos kätilö kun kerroit enemmän tuosta lääkkeellisestä keskeytyksestä.

Tämä Tulee varmasti olemaan elämäni vaikein päätös,tuntuu että teen niin tai näin,teen väärinpäin.pakkohan mun on ajatella jo nyt olemassa olevia lapsiakin sekä itseäni.pelkään että tulen katumaan,toisaalta kyllä uskon että tulen olemaan usein helpottuneempi jos olen sen abortin saanu tehtyä.

kuule se ei ole sinulta pois jos abortin teen,piuhoja tuskin poikki saan näin 29v ja tuskin haluaisinkaan.
Jo myönsin virheeni siitä kerrasta jolloin tulin raskaaksi ja nyt maksan siitä..

Luulen että tämä on 100% miehelle helpompaa kun minulle,hän sanoi että tukee kummin päätän vaan ja sanoi siihen että pelkää kyllä että meidän suhde ei kestä sitä ja myös kysyi että jaksaisinko mulle raskasta raskausaikaa sekä vauva-aikaa kun nytkin valitan jaksamista jne.Nämä ovat realiteettejä minun kohdallani.

Tämä Tulee varmasti olemaan elämäni vaikein päätös,tuntuu että teen niin tai näin,teen väärinpäin.pakkohan mun on ajatella jo nyt olemassa olevia lapsiakin sekä itseäni.pelkään että tulen katumaan,toisaalta kyllä uskon että tulen olemaan usein helpottuneempi jos olen sen abortin saanu tehtyä.

Kyllö saat sterilisaation tuon ikäisenä kun sinulla jo kolme lasta. Ja en jotenkin usko tuohon sinun aborttiisi koks amietit kuitenkin vaihtoehtoa. On sinulla sydäntä sitten hieman. En käsitä miksi ette pärjäisi vielä yhden kanssa jos se olette saaneet sulassa sovussa alkuunkin.

Ollaa taidettu väärällä hetkellä luottaa siihen että mies ottaa ulos ennenkuin tulee.siksi juoksujalkaa aborttiin ennenkuin ehtii raskaus pidemmälle turhaan. Voi voi sitä kakanmäärää mikä nyt tulee..
Itse kumminkin vastaan seurauksista,ei kukaan muu.

Voi taivas, ettei muka kolmen lapsen vanhemmat tiedä miten ehkäistään - anteeksi, mutta en mitenkään voi ymmärtää.. En osaa tuntea myötätuntoa tällaisessa tapauksessa, ikävää, tosi ikävää.. :(

On ajateltava tosiaan itseään ja olemassa olevia lapsia, alkio tulee tärkeysjärjestyksessä vasta "valmiiden" ihmisten jälkeen.

Lääkkeellinen keskeytys itselläni rv 8 huitteilla oli henkisesti hyvinkin helppo ratkaisu. Neljä lasta oli ja avioliitto suoraan sanottuna paska. Siihen kun vielä oltais vauva tehty, huhhei. Hain lähetteen, menin sairaalaan, sain suun kautta tabletin ultran jälkeen. Pystyin ultrassa katsomaan alkiota, en tuntenut mitään kaihoa, katumusta tai muutakaan, koska suhtauduin siihen ongelmana, joka pitää hoitaa. Kotona pistin sitten illalla neljä(kö) tabua alapäähän ja vuoto ja kipu alkoi vasta parin tunnin kuluttua, kun olin jo ehtinyt nukahtaa. Kipu oli järkyttävä, panacod auttoi onneksi. En olisi seuraavana päivänä päässyt sängystä pois, ellei olisi ollut panacodia. Vuoto kesti pari viikkoa muistaakseni.

Niin ja ap:n aborttihan ei ole muiden kohduista pois. :xmas: Jotkut typerät suhtautuvat, kuin heidän lapsettomuutensa olisi jollain tavalla sidottuna abortin tehneisiin. :D "Kun minä en saa lasta, niin kaikkien muiden pitäisi olla iloisia joka raskaudestaan", oh come on... :laugh:

"vierailija"
Kyllä Luoja omistansa huolen pitää

Voisitko kertoa tuon miljoonille kristityille lapsille joita kuolee joka sekunti ?

Ap tietää mitä tekee& tuntee ja on vastuullinen äiti näin toimiessaan.

[QUOTE="hiphei";22289950]"vierailija"
Kyllä Luoja omistansa huolen pitää

Voisitko kertoa tuon miljoonille kristityille lapsille joita kuolee joka sekunti ?

Ap tietää mitä tekee& tuntee ja on vastuullinen äiti näin toimiessaan.[/QUOTE]

Niinpä. Ja sitten voitaisiin miettiä hetki äitejä, jotka kärsivät masennuksesta, pahoinpitelevät/tappavat lapsiaan. Vai onkos se pelkkää mielikuvitusta, koska kyllähän jokainen äiti nyt jaksaa, kun vaan päättää niin? :rolleyes:

[QUOTE="vieras";22290102]No olihan se vauva jo "tehty" tuossa vaiheessa, kun se sun kohdussa oli kehittymässä.

Mutta jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla, turha sitä toisten tuomita.[/QUOTE]

Vauvanalku oli valmiina juu. Jos olisi tänne asti tullut, olisi elämäni nyt aivan toisenlaista. Olisin luultavasti vieläkin paskassa avioliitossa ottamassa paskaa vastaan paskalta mieheltä. :x

Miksi et anna lasta adoptioon?

itse uskon että abortti on on tappamista. henkisesti adoptioon antaminen sattuu sinua varmaan enemmän kuin abortti, mutta lapsen henki säästyisi.

[QUOTE="koko";22290156]Miksi et anna lasta adoptioon?

itse uskon että abortti on on tappamista. henkisesti adoptioon antaminen sattuu sinua varmaan enemmän kuin abortti, mutta lapsen henki säästyisi.[/QUOTE]

Pystyisitkö itse antamaan lapsen tuosta vain pois? Voitko uskoa, että kaikki ei suhtaudu aborttiin tappamisena? Itselleni se on alkuraskaudessa solumöykyn poistaminen kehosta, ei murha/tappo, en pidä sitä LAPSENA. Lapsi on mulle jotain ihan muuta. Adoptiotakin miettinyt itse ja todennut, etten IKINÄ pystyisi siihen.

Jos et halua enää muksuja, niin kannattaisko siihenkin tehdä sitten se lopuliinen ratkaisu, selkeästi olet epävarma, joten kyllä nyt todella pistäisin asiat vaakaan. Miksi miettiä, että autopitää vaihtaa, jos ei sitä halua, niin sitten abortti. Etkä ole yksin lapsiesi kanssa onhan sinulla mies mukana, ja kun kerran sanoi tukevansa täysin, keskustelisin tästä jaksamis asiasta myös sen miehen kanssa.

En tuomitse, mutta jotenkin tuntuu, että et ole kuitenkaan asiaa loppuun asti miettinyt.
Mieti nyt kuitenkin ihan rauhassa ja sitten teet lopullisen päätöksen.

Minä kun joskus ensi reagtiona ajattelin samoin, ei lääkäri antanut mun tehdä päätöstä ennen ultraa, liekö vaistosi mun epävarmuden.

Pystyisitkö itse antamaan lapsen tuosta vain pois? Voitko uskoa, että kaikki ei suhtaudu aborttiin tappamisena? Itselleni se on alkuraskaudessa solumöykyn poistaminen kehosta, ei murha/tappo, en pidä sitä LAPSENA. Lapsi on mulle jotain ihan muuta. Adoptiotakin miettinyt itse ja todennut, etten IKINÄ pystyisi siihen.

en pystyisi itse antamaan lasta pois kovinkaan herkästi. se olisi äärimmäisen vaikeaa. mutta jos vaihtoehto olisi abortti, antaisin adoptoitavaksi. aborttia en pystyisi tekemään, se on selvä.

ja kyllä- tiedän ettö iso osa ihmisistä ei ajattele aborttia tappamisena.

jokatapauksessa adoptioon antaminen on ihan todellinen vaihtoehto joka on olemassa ja olisi hyvä miettiä myös. - onhan meitä sellaisiakin ihmisiä jotka mieluummin antaisivat adoptioon kuin abortoisivat.

[QUOTE="koko";22290242]en pystyisi itse antamaan lasta pois kovinkaan herkästi. se olisi äärimmäisen vaikeaa. mutta jos vaihtoehto olisi abortti, antaisin adoptoitavaksi. aborttia en pystyisi tekemään, se on selvä.

jokatapauksessa adoptioon antaminen on ihan todellinen vaihtoehto joka on olemassa ja olisi hyvä miettiä myös. - onhan meitä sellaisiakin ihmisiä jotka mieluummin antaisivat adoptioon kuin abortoisivat.[/QUOTE]

Muistakaa nyt ihmiset, että adoptio kova kokemus lapselle. Varmasti parempi päästä adoptoiduksi, kuin joutua laitokseen, mutta jokainen adoptoitu joutuu Suomessa kokemaan raskasta hylkäämistä vauvana. Ensin ei pääse äidin syliin synnyttyään. Sitten menee sijaiskotiin. Ja pienen ajan kuluttua erotetaan sijaisvanhemmasta adoptiokotiin. Jos tällaisilta elämänaluilta voidaan välttyä alkuraskauden keskeytyksellä, niin eiköhän se ole kaikille paras.

Ap:lle jaksamista. Varmasti kova päätös, joka toki kannattaa huolella miettiä.

Älä välitä noista tuomitsijoista!
Minä tekisin abortin jos olisin samassa tilanteessa kuin sinä. Omaa jaksamista ei pidä vähätellä kenenkään ja jos tiedät että teidän perhe voi paremmin niin se on oikea päätös.
Jaksamista sinulle!
:hug:

[QUOTE="koko";22290242]en pystyisi itse antamaan lasta pois kovinkaan herkästi. se olisi äärimmäisen vaikeaa. mutta jos vaihtoehto olisi abortti, antaisin adoptoitavaksi. aborttia en pystyisi tekemään, se on selvä.

jokatapauksessa adoptioon antaminen on ihan todellinen vaihtoehto joka on olemassa ja olisi hyvä miettiä myös. - onhan meitä sellaisiakin ihmisiä jotka mieluummin antaisivat adoptioon kuin abortoisivat.[/QUOTE]

Aika harvassa ne ihmiset kuitenkin ovat ketkä oikeasti ovat tuossa tilanteessa tehneet sen lapsen adoptioon annettavaksi. Eli uskoisin että niistäkin (teistäkin) jotka näin ajattelevat voisi yksi ja toinen muuttaa mieltä jos tositilanne olisi edessä.

Oma pikkuveljeni on adoptoitu perheeseemme, biologinen äitinsä alunperin jatkoi raskautta nimenomaan ajatuksena antaa lapsi pois, mutta ei se edes hänen elämäntilanteessaan sitten mennytkään niin... Lopulta tarvittiin tapahtumaan yhtä ja toista ennen kuin 2v iässä lapsi päätyi adoptoitavaksi. Toki olen onnellinen ja kiitollinen että sain hänet veljekseni, mutta samalla ymmärrän kyllä hyvin ongelmia mitkä tuohon liittyy (paitsi biologisen äidin, myös lapsen itsensä ja adoptioperheen kannalta), ja uskon että tällekin naiselle olisi itselleen ollut helpompi ratkaisu päätyä aborttiin aikanaan. Ja jos se abortti olisi tehty hyvissä ajoin ei lapsikaan olisi kerennyt kärsiä.

Hirveetä jeesustelua täällä. Ne jotka eivät ole kokeneet vakavaa raskausajan pahoinvointia, eivät voi tietää miten se pistää henkisesti ja fyysisesti ihmisen koville. Tuntuu että elämä kaikkoaa puoleksi vuodeksi ja se on pitkä aika. Jos samalla pitää hoitaa pieniä lapsia, ymmärrän täysin ap:n päätöksen. Hänellä on jo lapsia olemassa jotka kaipaavat äitiään. Ei heitä voi pyytää odottamaan muutamaa kuukautta että äiti voi taas ottaa syliin tai olla henkisesti läsnä. Suuri aika varsinkin tuolle 7kk ikäiselle. Jos kolmesta raskaudesta on voinu huonosti, on enemmän kuin todennäköistä että tästäkin voi. Itse olen kolmesta oksentanut ja uskon että se on naistyypistä kiinni ketkä niitä oikeasti pahoinvoivia ovat.

Sitten tämä loppuunpalaminen. Meillä on vuoden ikäerolla kaksi lasta koska en voinut tehdä aborttia vahinkoraskaudelle. Kärsin sitten vakavan synnytyksen jälkeisen masennuksen, jouduin terapiaan ja lääkehoidolle kun paloin loppuun. Koko perhe romahti tässä samassa sillä minä äitinä olin ollut arjen selkäranka.

Ap ajattelee hienosti omaa jaksamistaan ja lastensa parasta. Aina ei se uusi lapsi tuo onnea vaan vie mennessänsä. Voimia!

[QUOTE="hiphei";22290074]Tottakai jaksaa, lähtee vaikka ulos lenkille jos oikein paha masennus iskee..
Joittenkin elämä on niin mustavalkoista ja naivia.[/QUOTE]

:headwall:

Aika harvassa ne ihmiset kuitenkin ovat ketkä oikeasti ovat tuossa tilanteessa tehneet sen lapsen adoptioon annettavaksi. Eli uskoisin että niistäkin (teistäkin) jotka näin ajattelevat voisi yksi ja toinen muuttaa mieltä jos tositilanne olisi edessä.

Oma pikkuveljeni on adoptoitu perheeseemme, biologinen äitinsä alunperin jatkoi raskautta nimenomaan ajatuksena antaa lapsi pois, mutta ei se edes hänen elämäntilanteessaan sitten mennytkään niin... Lopulta tarvittiin tapahtumaan yhtä ja toista ennen kuin 2v iässä lapsi päätyi adoptoitavaksi. Toki olen onnellinen ja kiitollinen että sain hänet veljekseni, mutta samalla ymmärrän kyllä hyvin ongelmia mitkä tuohon liittyy (paitsi biologisen äidin, myös lapsen itsensä ja adoptioperheen kannalta), ja uskon että tällekin naiselle olisi itselleen ollut helpompi ratkaisu päätyä aborttiin aikanaan. Ja jos se abortti olisi tehty hyvissä ajoin ei lapsikaan olisi kerennyt kärsiä.

joo, ihan varmasti voi ajatukset muuttua. lasta haluava antaa adoptioon kun ei jaksa, adoptiota ajatellut pitikin lapsen ja aborttia ajatellut antaa adoptioon.

sinun veljesi tarina on yksi muiden joukossa. ja totta- adoptoiduilla lapsilla on omat vaikeutensa. osalla ei tule koskaan elämä järjestykseen sen ajatuksen kanssa "miksi minut annettiin adoptioon". osa voi nähdä taustalla jonkunlaisen äidinrakkauden: "halusiko äitiminulle jotain parempaa"

kenpä tietää. loppuviimeksi kyse on varmaan kunkin äidin arvomaailmasta ja siitä missä vaiheessa näkee sikiön alkion jonkain muuna kuin möykkynä soluina. monesta muusta on niin. minusta elämänalku on arvokas sinänsä, jokin muu kuin pelkkä solumöykky jo alusta asti.

on varmasti helpompi ajatella alkiota solumöykkynä. abortti on naisen oikeus ja hyvä niin. mutta itse ainakin toivoisin perinpohjaista miettimistä.
minulla on ystävä joka teki abortin, eikä ollut milläsäkkään. toinen teki ja joutui muutaman kuukauden päästä psykiatriselle osastolle syyllisyyden laukaiseman ahdituksen takia. tiedä että vieläkin, vuosien jälkeen on ahdistunut asiasta. sanon vaan, että adoptioon antaminen on miettiä läpi. hienointahan olisi, jos löytyisi uskallusta pitää lapsi ja kaikki menisi lopulta hyvin, apua ja tukea löytyisija muutaman vuoden kuluttua äiti voi todeta, että elämäni paras päätös.

[QUOTE="koko";22290645]joo, ihan varmasti voi ajatukset muuttua. lasta haluava antaa adoptioon kun ei jaksa, adoptiota ajatellut pitikin lapsen ja aborttia ajatellut antaa adoptioon.

sinun veljesi tarina on yksi muiden joukossa. ja totta- adoptoiduilla lapsilla on omat vaikeutensa. osalla ei tule koskaan elämä järjestykseen sen ajatuksen kanssa "miksi minut annettiin adoptioon". osa voi nähdä taustalla jonkunlaisen äidinrakkauden: "halusiko äitiminulle jotain parempaa"

kenpä tietää. loppuviimeksi kyse on varmaan kunkin äidin arvomaailmasta ja siitä missä vaiheessa näkee sikiön alkion jonkain muuna kuin möykkynä soluina. monesta muusta on niin. minusta elämänalku on arvokas sinänsä, jokin muu kuin pelkkä solumöykky jo alusta asti.

on varmasti helpompi ajatella alkiota solumöykkynä. abortti on naisen oikeus ja hyvä niin. mutta itse ainakin toivoisin perinpohjaista miettimistä.
minulla on ystävä joka teki abortin, eikä ollut milläsäkkään. toinen teki ja joutui muutaman kuukauden päästä psykiatriselle osastolle syyllisyyden laukaiseman ahdituksen takia. tiedä että vieläkin, vuosien jälkeen on ahdistunut asiasta. sanon vaan, että adoptioon antaminen on miettiä läpi. hienointahan olisi, jos löytyisi uskallusta pitää lapsi ja kaikki menisi lopulta hyvin, apua ja tukea löytyisija muutaman vuoden kuluttua äiti voi todeta, että elämäni paras päätös.[/QUOTE]

Niin, tarinat on erilaisia. Jokainen adoptoitu ihminen kenet tunnen on kuitenkin joutunut läpikäymään yhtä ja toista, joku sitten on selvinnyt noista paremmin kuin joku toinen. Kun siihen vertaa sen että se alkuraskaudesta abortoitu sikiö ei joudu käymään läpi mitään, niin se on varmasti omalta osaltaan puhumassa senkin puolesta että joillekin se abortti on se rakkaudenteko lasta kohtaan. Kukin nekee ne omalla kohdallaan erilailla.

Joillekin raskaudet on helppoja ja jos on varma adoptioonantopäätöksestään kykenee leukapystyssä vastaamaan lähipiirin ja vieraampien kysymyksiin, selittämään olemassa oleville lapsille miksi vauva annetaan pois jne. Joillekin taas raskaudet on vaikeita, voimat jo valmiiksi lopussa (mikä usein on syynä siihen adoptio/abortti-ajatukseen) jolloin ajatus raskauden loppuun asti käymisestä ja lapsen poisantamisesta tuntuu vaikealta, jopa mahdottomalta. Se abortin jälkeen psyykkelle joutunut olisi voinut kokea täydellisen romahtamisen myös lapsen pidettyään jne, mahdotonta varmasti sanoa kuinka olisi käynyt jos olisi toiminut toisin. Siksi olisikin tärkeää että jokainen tekisi nämä päätökset niistä omista näkökulmistaa ja lähtökohdistaan, ei mitenkään ympäristön painostuksesta.

Hienoa se olisi jos löytyisi uskallusta poitää lapsi sekä niitä voimia ja tukijoukkoja tuohon. Mutta jos ei olekaan muuta kuin se uskallus pitää lapsi, eikä välttämättä edes voimia tämän hoitamiseen niin se ei välttämättä ole hyvä päätös kenellekään. Itse en ole aborttia koskaan tehnyt ja mielestäni minulla on - näin teoriassa ajatellen - aika korkea kynnys tuohon. Kuitenkin jossain vaiheessa kun oli kahden pienen (erityis)lapsen kanssa rankkaa tuli mieleen ajatus jos huomaisikin olevansa vahingossa raskaana... En usko että olisin aborttiin tuossakaan päätynyt, mutta jos siis valinnat olisivat olleet abortti tai adoptio niin ehdottomasti se abortti, jos ihan lapsia (niin niitä olemassa olevia kuin tulevaakin) ajatellen. Tuolloinkin tiesin olevani onnekas monissa suhteissa ja tiedostin että minulla oli voimavaroja ja läheisiä ihmisiä käytössäni erilailla kuin monilla muilla, silti - tai juuri siksi - en olisi osannut nähdä mitään vikaa siinä jos joku muu olisi tuossa tilanteessa päätynyt aborttiin.

Uusimmat

Yhteistyössä