Kirjoitetaanko gradu saadakseen kandin paprut vai saadakseen maisterin paprut?

• Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti
viivi
Ja mistä aiheesta se gradu kirjoitetaan - siis keksitäänkö aihe itse, vai annetaanko se valmiiksi? Ja kertokaa nyt ihan mitä vaan siitä gradusta, vaikka se riippuu toki aivan tiedekunnasta/opiskeltavasta alasta.

Maisteriksi. Kandityö on erikseen. Aihe keksitään tietenkin itse, mutta apua aiheenvalintaan toki saa ohjaajalta. Monesti kannattaa tehdä samasta mistä on kandinkin tehnyt, kun on helpompi lähteä siitä laajentamaan. Olettaen siis, että kandi on ollut suht toimiva :)

vieras
minigradu on nimeltään kandidaatintutkielma, ja on yleensä pohjaa tuolle varsinaiselle maisterin pro gradulle. tai ainakin kannattaa töiden keskittämiseksi ja helpottamiseksi tehdä ne samasta aiheesta. itselläni kandidaatintutkielma oli tavallaan viitekehys/kirjallisuus katsaus pro gradu tutkimuksen aiheesta. tiedekuntani oli yhteiskuntatieteellinen.

Edellä olevia peesailen, eli maisteriksi. :)

Mitä vain gradusta? Siitä otetaan liikaa stressiä. Ei se oikeasti ole mikään niin maata mullistava ja suuri juttu, kuin minä sitä pidetään / tekovaiheessa suhtaudutaan (ja stressataan niin, että koko homma lykkääntyy vuosilla, kun ei sitten millään keksi sitä ylitärkeetä aihetta. Jep. Been there, done that. B) ).

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Edellä olevia peesailen, et maisteriksi. :)

Mitä vain gradusta? Siitä otetaan liikaa stressiä. Ei se oikeasti ole mikään niin maata mullistava ja suuri juttu, kuin minä sitä pidetään / tekovaiheessa suhtaudutaan (ja stressataan niin, että koko homma lykkääntyy vuosilla, kun ei sitten millään keksi sitä ylitärkeetä aihetta. Jep. Been there, done that. B) ).
Mulla se alkoi ihan hyvin, mutta päätin sitten perustaa yrityksen kesken kaiken :D Opintotuki loppui ja oli pakko alkaa tehdä töitä.. ja työt vei mennessään. Pitäis se saada kyllä pois kummittelemasta.

Kandin paperit saa, kun on muiden vaadittavien opintojen lisäksi tehnyt ns. kandityön, joka on paljon gradua suppeampi. Maisterin paperit saa, kun on muiden vaadittavien opintojen lisäksi tehnyt gradun. Gradun aiheen saa päättää itse. Apua aiheen keksimiseen voi tietty pyytää vaikka oman alan proffalta. Gradun voi myös tehdä yhteistyössä esim. yrityksen tai järjestön kanssa, jolloin aihe päätetään yhdessä yrityksen/järjestön kanssa. Näin ainakin meillä yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa.

graduttaja sivulla 31..
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Ja mistä aiheesta se gradu kirjoitetaan - siis keksitäänkö aihe itse, vai annetaanko se valmiiksi? Ja kertokaa nyt ihan mitä vaan siitä gradusta, vaikka se riippuu toki aivan tiedekunnasta/opiskeltavasta alasta.
Tiedekunnalle osoitetaan tutkimussuunnitelma ja sitä kautta hyväksytetään esim. tutkimusaihe, elikkäs se pro gradu. Tiedekunta antaa työhön ohjaajan, jolle työtä vaiheittain näytetään ja hyväksytetään. Lopullinen työ tarkastetaan tiedekunnissa. Aihe ns.keksitään itse käyttämällä tieteellisen tiedonmuodostuksen teoriaa..osittain gradun aiheita voi oll joissain projekteissa melko valmiinakin..eli sitä tieteenmuodostuksen työtä mitä yliopistossa on opiskeltu tutkimuskursseilla. Riippuu vähän tiedekunnasta millaiset vaatimukset gradulle asetetaan. Kandityön jälkeen valmistuu kanditaatiksi, on ns.alempi korkeakoulutukinto.

Alkuperäinen kirjoittaja Arethusa:

Mulla se alkoi ihan hyvin, mutta päätin sitten perustaa yrityksen kesken kaiken :D Opintotuki loppui ja oli pakko alkaa tehdä töitä.. ja työt vei mennessään. Pitäis se saada kyllä pois kummittelemasta.
Mulla oli vähän sama tarina. Sitten kun sain itseäni niskasta kiinni, koko homma hoitui muutamassa viikossa (toki aihe oli kypsynyt mielessä jo niiden vuosien ajan :saint: ).

Mulla oli vähän sama tarina. Sitten kun sain itseäni niskasta kiinni, koko homma hoitui muutamassa viikossa (toki aihe oli kypsynyt mielessä jo niiden vuosien ajan :saint: ).
Jep, mäkin nyt vaan odottelen niitä muutamia viikkoja joiden aikana saisin vain kieltäydyttyä töistä ja repäistyä sen kasaan :whistle:

Kärpäänä heinälatoon kera samaa mieltä, G on ihan mielissä paisuva juttu. Ketään se ei kiinnosta (edes tekijää itseään, toim. huom.) jälkeenpäin. Etenkään kukaan ei kysy siitä saatua arvosanaa. Aihetta joku joskus kysynyt, jopa töissä. :snotty: Muttei todella enempää.

Väitöskirjakin on opinnäytetyö. Joten G. on jotakin todella pientä.

vieras
Tossa gradun tekemisessä onkin monta kertaa se, että sitä pidetään niin pirun isona juttuna. Sit jos siinä välissä mnee töihin ja työt imasee muutamaksi vuodeksi mukaansa, sitä huomaa, että ois ne paperit kiva saada ja se rykästään kasaan. Noina vuosina on karissut se suuren ja mahtavan lopputyön tekeminen, vaan on tajuttu, että kiva saada paperit, mutta työ on lopulta se mikä leivän tuo pöytään, ei se kuinka suuri ja mahtava se gradu on.

kratu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuinkas monta sivua tuon gradun NOIN SUUNNILLEEN pitää olla? Entä kandintutkielman?

Mulla jäi 58 tekstisivuun, ja kirkkaasti läpi =)

Lyhyys johtui lopun kiireestä, onhan niitä 150-sivuisiakin olemassa... en tiiä saako olla paljon pidempi!

kratu
Alkuperäinen kirjoittaja kratu:
Kuinkas monta sivua tuon gradun NOIN SUUNNILLEEN pitää olla? Entä kandintutkielman?

Mulla jäi 58 tekstisivuun, ja kirkkaasti läpi =)

Lyhyys johtui lopun kiireestä, onhan niitä 150-sivuisiakin olemassa... en tiiä saako olla paljon pidempi!

Niin siis gradu. Kandista en tiiä kun en oo tehnyt.

Silloin kun minä gradua tein, sillä otettiin kandin paperit ulos. Tutkinnon koko laajuus oli minimissään 160 opintoviikkoa, gradu siis lopputyö ja kandin tutkinto tähtäimessä. Maisterin arvon sai hankkia sitten kun kandi oli tehty. Systeemi on siis muuttunut. Mun graduni oli noin 90 sivua plus abstrakti plus sislu plus liitteet plus tiivistelmä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Silloin kun minä gradua tein, sillä otettiin kandin paperit ulos. Tutkinnon koko laajuus oli minimissään 160 opintoviikkoa, gradu siis lopputyö ja kandin tutkinto tähtäimessä. Maisterin arvon sai hankkia sitten kun kandi oli tehty. Systeemi on siis muuttunut. Mun graduni oli noin 90 sivua plus abstrakti plus sislu plus liitteet plus tiivistelmä.
Tarkennan vielä, että tämä oli Turun yliopisto, humanistinen tiedekunta

se riippuu
Ei se sivumäärä kerro mitään, vaan se sisältö. On aivan turhaa verrata jotain matematiikan aiheesta kirjoitettua gradua (jossa jo 30 sivua on jotain) johonkin humanistiseen tieteeseen.

Jep, mäkin nyt vaan odottelen niitä muutamia viikkoja joiden aikana saisin vain kieltäydyttyä töistä ja repäistyä sen kasaan :whistle:
Se muuten oikeasti kannattaa. :) (p.s. juuri niin tein). Kun on pakko saada se nopeasti (tili tyhjenee koko ajan), sen oikeasti tekee nopeasti. =)

Yhteistyössä