Irtisanomisesta työnantajan puolelta ja työkkäristä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos olisin saamassa potkuja ja irtisanomisaika mulle olisi 6kk työnantajalta niin onko mitään merkitystä liiton rahoihin tms jos vaikka saisin sovittua irtisanomisajaksi 2kk?
Alkaisinko heti saamaan liitosta rahaa sitten kun se "karenssi" on ohi?
Ja mitä muuta liitonrahoihin otettais huomioon?

Tai jos ei suostuta lyhyempään irtisanomisaikaan, onkohan mitään merkitystä jos työntekijä "uhkaa" itse irtisanomisella? Toki varmaan riippuu työpaikasta.

Entäs kun ilmoittautuu työnhakijaksi niin pystyykö työkkärissä määrittelemään millaista työtä olisi "vastaanottamassa" tai hakemassa vai voidaanko sieltä tarjota mitä vaan?
Tai vain sitä alaa mistä jäi työttömäksi?

Ja älkää naurako, en tiedä näistä yhtään mitään kun ei ole kokemusta.

Hyvänen aika ethän sää nyt karenssia saa jos työnantaja irtisanoo! Se irtisanomisaika on se aika minkä jatkat vielä töissä ja sitten alat saamaan liiton rahaa.

Työkkärissä käydään ensimmäisellä kerralla läpi koulutus ja työhistoria. Niiden perusteella valitaan sinulle sopivia aloja, jotka työkkäri kirjaa koneelle. Voit toki niihin itse jonkin verran vaikuttaa, mutta yleensä määräytyvät tehtyjen töiden ja koulutuksen perusteella. Eli jos joku on ollut pitkään siivoojana, niin tuskimpa hänelle sieltä lääkärin paikkaa tarjotaan, you know ;) Niin, ja otathan huomioon, että voit ilmottautua työkkäriin heti kun olet saanut irtisanomislapun käteen! Ja kannattaakin.

Vaikka tulisit irtisanotuksi työnantajan puolelta, on yleensä jokaisella liitolla 7 päivän "omavastuuaika", jolta ei saa ansiosidonnaista. Nuo ovat siis 7 ensimmäistä työttömyyspäivää, alkaen siitä kun olet käynyt ilmoittautumassa työkkäriin. Ansiosidonnaiseen voi vaikuttaa jotkin asiat (voi olla mahdollista saada hetken aikaa korotettua ansiosidonnaista), mutta näistä en kovinkaan paljoa tiedä, selvinnee kun soitat liittoon :) Myös lopputilissä maksetut lomarahat vaikuttavat siihen, että ansiosidonnaisen maksu saattaa siirtyä.

Hyvänen aika ethän sää nyt karenssia saa jos työnantaja irtisanoo! Se irtisanomisaika on se aika minkä jatkat vielä töissä ja sitten alat saamaan liiton rahaa.

Tiedän tuon. Mutta kysyinkin jos pystyisin jäämään aiemmin pois mitä irtisanomisaika sanoo. Siis jos työnantaja tuohon suostuis. Esim 6kk sijaan 2kk irtisanomisaika työnajtajan puolelta.

Tai sitten sanon itseni irti ja kärsin 3kk karenssia + se aika mitä menee että saa ekat liiton rahat.

Meiltä laitetaan muutama pois eikä kyllä kiinnostaisi olla tuota 6 kuukauden irtisanomisaikaa jos mut irtisanottais tai enää ylipäätään tuossa työpaikassa vaikka mua ei irtisanottaisikaan.

Ahaa, vastasitkin jo. Työnantajaahan sitoo se 6 kk:n irtisanominen, joten jos irtisanomisajaksi laitetaan esim se 2 kk, työnantajan todennäköisesti on merkattava irtisanomisen syyksi työntekijän oma toive (muuten voi joutua pulaan). Eli silloinhan se karenssi napsahtaa.

Ihan mutua kylläkin, mutta en usko, että työnantaja ottaisi sitä riskiä, että tuosta irtisanomisajasta tulee jotain seuraamuksia.

[QUOTE="vieras";28231020]Tiedän tuon. Mutta kysyinkin jos pystyisin jäämään aiemmin pois mitä irtisanomisaika sanoo. Siis jos työnantaja tuohon suostuis. Esim 6kk sijaan 2kk irtisanomisaika työnajtajan puolelta.

Tai sitten sanon itseni irti ja kärsin 3kk karenssia + se aika mitä menee että saa ekat liiton rahat.

Meiltä laitetaan muutama pois eikä kyllä kiinnostaisi olla tuota 6 kuukauden irtisanomisaikaa jos mut irtisanottais tai enää ylipäätään tuossa työpaikassa vaikka mua ei irtisanottaisikaan.[/QUOTE]

Toihan nyt on ihan älyvapaa suunnitelma. Voihan olla, että työnantaja antaa vapautuksen työvelvoitteesta ja saat palkan kotiisi puolelta vuodelta. Usein irtisanomisissa toimitaan sillä tavalla, että työvelvoite päättyy heti ja palkka maksetaan kotiin.

Älä nyt ihmeessä itse irtisanoudu.

[QUOTE="sasa";28231070]Toihan nyt on ihan älyvapaa suunnitelma. Voihan olla, että työnantaja antaa vapautuksen työvelvoitteesta ja saat palkan kotiisi puolelta vuodelta. Usein irtisanomisissa toimitaan sillä tavalla, että työvelvoite päättyy heti ja palkka maksetaan kotiin.

Älä nyt ihmeessä itse irtisanoudu.[/QUOTE]

Olkoon kuinka älyvapaa suunnitelma hyvänsä mutta tuota mietin ja olen myös kyllä yhteydessä liittoon ja kyselen sieltä.
Ja sitten kyselen pomolta suhtautumista/onnistumista.
Ja olen myös valmis itse irtisanoon itseni jos ei muuten onnistu.

Kun työ ei nappaa niin ei nappaa. Mieluummin jään kesäksi lasten kanssa kotiin kuin vasta syksyllä.

Mutta kiitos vastauksista :flower:

Siis kannattaahan sitä kysyä käykö lyhyempi irtisanomisaika. Aka monesti tuollaiset asiat sovittavissa kun vaan avaa suunsa. Tietysti en tiedä mikä toimenkuvasi on ja kuinka tärkeä panoksesi töissä on. Ja ei työkkäristä tarjota kun oman alan töitä alkuun ja vaikka ne ehdottelee työharjoittelua tms niin ei niihin tarvi suostua.

Siis kannattaahan sitä kysyä käykö lyhyempi irtisanomisaika. Aka monesti tuollaiset asiat sovittavissa kun vaan avaa suunsa. Tietysti en tiedä mikä toimenkuvasi on ja kuinka tärkeä panoksesi töissä on. Ja ei työkkäristä tarjota kun oman alan töitä alkuun ja vaikka ne ehdottelee työharjoittelua tms niin ei niihin tarvi suostua.

Ainahan juu kysyä voi.
Enkä edes tiedä oltaisko mua irtisanomassa mutta voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi.
Tai sit irtisanoa itseni ja kärsiä karenssin. Voisin kyllä osan säästöistäni tuohon uhrata.

Muuhun en osaa vastata mutta työkkärissä on 3 kk ammattisuoja eli jos olet vielä 3 kk jälkeen työttömänä niin sitten sulle voidaan osoittaa työtä mikä ei ole omaa alaasi. Ennen 3 kk rajaa ei. Mutta tuo sitten riippuu paljon työkkärin työntekijästä, sun ammatista ja sen työllistymismahdollisuuksista jne. että laittaako ne edes rajan jälkeen toisen alan töihin.

ja ihan tavallinen kassamyyjä olen
enkä enää edes haluaisi kaupanalalle
täytyy myös miettiä jotain muita juttuja
ikää 32 eikä mikään ihmeellinen koulutausta

elämähän on valintoja, jokainen tehköön miten parhaakseen näkee
oli ne sitten miten pöhköjä tahansa
jos nuo ajatukset tuntuu ap:sta parhaalta ratkaisulta, mitäs se meille kuuluu

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28231585]ja ihan tavallinen kassamyyjä olen
enkä enää edes haluaisi kaupanalalle
täytyy myös miettiä jotain muita juttuja
ikää 32 eikä mikään ihmeellinen koulutausta[/QUOTE]

Olet siis ollut työpaikassasi jo yli 12 vuotta ja nyt et kestä enää puolta vuotta...

Yhteistyössä