Kirjallisuus-tietovisa

• Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:
Onkohan tää jo ollu täällä?

"On yleisesti tunnustettu tosiasia, että naimaton varakas mies tarvitsee välttämättä rinnalleen vaimon."

Ja täähän on siis aika helppoki vielä, varmaan moni osaa nimetä :D
Ja taas täällä sorvin ääressä :D Toi pitäis tietää... Hitto, kun lyö pää tyhjää. Ylpeys ja ennakkoluulo? Mä en oon näissä mikään haka, kotimainen on mulle helpompaa :)
No on nimenomaan Ylpeys ja ennakkoluulo :D :flower:

ap
Ja yksi arvuuteltava vielä ennen kuin vaipanvaihto kutsuu:

Ranskan vallankumouksen jälkeen on kehittynyt ilkeämielinen ja tyrmistyttävä ajatussuunta, jonka mukaan kaikkien ihmisten olisi yhdessä ja erikseen nähtävä nerot (työstään erotettuina) kutakuinkin tavallisten kuolevaisten kaltaisina olentoina. Se on väärin. Ja jos se on värin minun kohdallani, joka olen henkisiltä mittasuhteiltani valtavin nero meidän aikanamme, todellinen nykyajan nero, niin kuinka väärin se onkaan niiden nerojen kohdalla, joissa ruumiillistuu renessanssin kukoistus, kuten Rafaelissa, joka oli lähes jumalainen nero.
Olisko Dalin Neron päiväkirja? oon lukenut sen, mutten muista miten se alkaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puolihämärän ahtaan huoneen lattialla ikkunan kohdalla makaa isäni puettuna valkoisiin ja tavattoman pitkänä; hänen paljaiden jalkojensa varpaat harottavat omituisesti, rinnalle asetettujen, rauhallisina lepäävien käsien sormet ovat koukussa; hänen aina niin iloiset silmänsä ovat nyt mustuneiden vaskirahojen peittämät; hyväntahtoiset kasvot ovat tummat ja pelottavat minua, niiden hampaat kun ovat rumasti irvessä.
vihje: tämäkin menee itänaapurin puolelle

vuh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja yksi arvuuteltava vielä ennen kuin vaipanvaihto kutsuu:

Ranskan vallankumouksen jälkeen on kehittynyt ilkeämielinen ja tyrmistyttävä ajatussuunta, jonka mukaan kaikkien ihmisten olisi yhdessä ja erikseen nähtävä nerot (työstään erotettuina) kutakuinkin tavallisten kuolevaisten kaltaisina olentoina. Se on väärin. Ja jos se on värin minun kohdallani, joka olen henkisiltä mittasuhteiltani valtavin nero meidän aikanamme, todellinen nykyajan nero, niin kuinka väärin se onkaan niiden nerojen kohdalla, joissa ruumiillistuu renessanssin kukoistus, kuten Rafaelissa, joka oli lähes jumalainen nero.
Olisko Dalin Neron päiväkirja? oon lukenut sen, mutten muista miten se alkaa.
Se alkaa juuri näin! :flower:

Ei arvuuteltavaa, vaan hankintapaikkavinkki. Kävin tänään paikallisessa kierrätyskeskuksessa ja eikös jummi jammi siellä ollut kirjojen hyllyntyhjennysmyynti. Motto: maksa yksi, ota kolme. Hinnat: kovakantiset 50 snt, pokkarit 10 snt. Lähdin kotiin kuuden kovakantisen kanssa, yht. yksi euro. Ja toiselta kirpparilta löysin yhteensä eurolla kaksi Herriotin pokkaria, If Only They Could Speak ja Let Sleeping Vets Lie. -- Mutta käykää ihmeessä kierrätyskeskuksissa, ei ollut kirjat hinnalla pilattu, kun kolme kovakantista sai 50 sentillä. Tarjous päti kaikkeen, ihan tietokirjoista alkaen.

vierraana
Olin joskus aikonut kirjoittaa kirjan eläimistä ja kukista, sellaisina kuin minä olin ne nähnyt lapsena ja näin yhäkin silloin, kun suru ja murhe täytti mieleni ja pakenin lapsen maailmaan.....

mistä kirjasta? ja googlesta ei sit luntata.

omnomnom
"Makaan valveilla ullakkokamarissani ja kuulen kellon alapuolellani lyövän kuutta; oli jo hyvin valoisaa, ja ihmiset alkoivat liikuskella portaissa. Alhaalla oven vieressä, missä huoneeni seinä oli paperoitu vanhoilla Morgenbladetin numeroilla oli - sen saatoin aivan selvästi nähdä - majakanjohtajan julistus ja siitä hiukan vasemmalla leipuri Fabian Olsenin lihavin kirjaimin painettu mahtava ilmoitus vastaleivotusta leivästä."

Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Helppo?

Pan Amin lennolla Wieniin oli 117 psykoanalyytikkoa. Minä olin ollut hoidossa ainakin kuudella heistä. Ja nainut seitsemännen.
Tyrkytän vielä tätä. Naisten seksuaalisen vapautumisen opas 70-luvulta :D
Taitaapi olla Erica Jong: Fear of Flying
Tätä mä tarkoitin :ashamed: Miksi ihmeessä kirjoitin Germaine Greer, Jongia ajattelin :ashamed: :ashamed:

omnomnom
Alkuperäinen kirjoittaja omnomnom:
"Makaan valveilla ullakkokamarissani ja kuulen kellon alapuolellani lyövän kuutta; oli jo hyvin valoisaa, ja ihmiset alkoivat liikuskella portaissa. Alhaalla oven vieressä, missä huoneeni seinä oli paperoitu vanhoilla Morgenbladetin numeroilla oli - sen saatoin aivan selvästi nähdä - majakanjohtajan julistus ja siitä hiukan vasemmalla leipuri Fabian Olsenin lihavin kirjaimin painettu mahtava ilmoitus vastaleivotusta leivästä."
Mm. kirjallisuuden Nobelin saanut kirjailija.

Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
"Elämäni aikana minua on kutsuttu monella nimellä: sisar, rakastettu, papitar, tietäjä, kuningatar. Nyt minusta on todella tullut tietäjä ja se päivä voi vielä koittaa jolloin näistä asioista on tehtävä selko."

Ehdottomasti paras kirja minkä olen koskaan lukenut.
eikö tää muka aukee kenellekkään? :eek:

Björnstjerne Björnson? Mulla on sen Valittuja kertomuksia. Ei taida olla se.

Jaha, ruuan kanssa nautitun punaviinilasillisen jälkeen jaksaa taas mukavasti tätä :p

"Käytiin sotaa turkkilaisia vastaan. Terralban varakreivi, enoni Medardo, ratsasti halki Böömin tasangon suoraan kristittyjen leiriä kohti. Curzio-niminen aseenkantaja oli hänen seuranaan. Haikarat lensivät matalalla valkeissa parvissa hämyisässä, seisovassa ilmassa.
- Miksi noin paljon haikaroita? Medardo kysyi Curziolta, - minne ne lentävät?"

omnomnom
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Björnstjerne Björnson? Mulla on sen Valittuja kertomuksia. Ei taida olla se.
Jaa jaa, mahtaako mennä liian helpoksi jos kerron, että maa on sama.

Alkuperäinen kirjoittaja vierraana:
Olin joskus aikonut kirjoittaa kirjan eläimistä ja kukista, sellaisina kuin minä olin ne nähnyt lapsena ja näin yhäkin silloin, kun suru ja murhe täytti mieleni ja pakenin lapsen maailmaan.....

Tästä tulee mieleen (aihe) yksi mun lempikirjoista, Oscar Parlandin Lumottu tie. Mulla ei oo sitä hyllyssä, en voi tarkistaa. Googleen en sorru.

hei

Tästä tulee mieleen (aihe) yksi mun lempikirjoista, Oscar Parlandin Lumottu tie. Mulla ei oo sitä hyllyssä, en voi tarkistaa. Googleen en sorru.
väärin, vinkki, nimessä satuolentoja

hei
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

ja Suomalainen kirjailija ;)

No

ja Suomalainen kirjailija ;)

Pessi ja Illuusia?

Yhteistyössä