Kirjallisuus-tietovisa

• Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tähän väliin: KIITOS tästä ketjusta kaikille, etenkin ap:lle! :flower: :flower: Ehkä paras ketju ikinä =) Lounastauon jälkeen voisin kaivaa teille taas jonkun aloituksen.
Juu, kiitos kaikille mukanaolijoille. tää on niin hauskaa etten malta pysyä koneelta pois :)

Alkuperäinen kirjoittaja omnomnom:
Laitanpa vielä toisen, romaani kyseessä.

"Kaksi ahdistunutta miestä istui autossa. Laskeva aurinko häiritsi heidän silmiään pölyisen tuulilasin lävitse. Oli juhannuskesä. Suomalainen kesämaisema hiekkaisella syrjätiellä lipui miesten väsyneitten silmien ohitse, kumpikaan ei kiinnittänyt huomiota illan kauneuteen. He olivat toimittaja ja valokuvaaja työmatkalla, kaksi onnetonta, kyynistä ihmistä."
Jäniksen vuosi?
:flower: :flower:

Otetaas vaihteeksi lyriikkaa (tai olihan täällä jo Neruda). Ihan klassikkoa tulee, ettei mene liian vaikeaksi. Ei tosin mielestäni tämä avausruno kuvaa koko kokoelmaa kovin hyvin...

Kuoleman ankarat kasvot
kauan tunsin jo ennen,
kuin minä rahtua tiesin,
millainen elämä on.
Vinkki: Kotimaisen modernismin naisedustaja.

sim
Suomalaisten mahtavin vihollinen on synkkyys, surumielisyys, pohjaton apatia. Raskasmielisyys leijuu onnettoman kansan yllä, se on tuhansien vuosien aikana alistanut valtaansa kaikki suomalaiset, niin että kansan sielu on synkkä ja totinen. Murheen ote on niin luja, että monet suomalaiset näkevät kuoleman ainoana pelastajana ahdistuksestaan. Musta mieli on vihollisena ankarampi kuin Neuvostoliitto.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sim:
Suomalaisten mahtavin vihollinen on synkkyys, surumielisyys, pohjaton apatia. Raskasmielisyys leijuu onnettoman kansan yllä, se on tuhansien vuosien aikana alistanut valtaansa kaikki suomalaiset, niin että kansan sielu on synkkä ja totinen. Murheen ote on niin luja, että monet suomalaiset näkevät kuoleman ainoana pelastajana ahdistuksestaan. Musta mieli on vihollisena ankarampi kuin Neuvostoliitto.
taas erittäin villi veikaus: Tosiasioita Suomesta (Erlend Loe)? sitäkään en ole lukenut...

ap
Otetaas vaihteeksi lyriikkaa (tai olihan täällä jo Neruda). Ihan klassikkoa tulee, ettei mene liian vaikeaksi. Ei tosin mielestäni tämä avausruno kuvaa koko kokoelmaa kovin hyvin...

Kuoleman ankarat kasvot
kauan tunsin jo ennen,
kuin minä rahtua tiesin,
millainen elämä on.
Vinkki: Kotimaisen modernismin naisedustaja.
Tästäkään ei ole mitään oikeaa hajua, mutta veikkaan että Aila Meriluoto.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki alkoi siitä kun juutuin hissin. Ei. Kaikki alkoi siitä kun menin naimisiin. Ei. En tiedä mistä kaikki alkoi.
Ääh. Tiedän tän, mutten saa päähäni... Ehkä se vielä tulee sieltä.
:) Vinkki:
todella tunnettu suomalainen naiskirjailija-näyttelijä ja hänen viimeisimmästä teoksestaan.

ap
Kaikki alkoi siitä kun juutuin hissin. Ei. Kaikki alkoi siitä kun menin naimisiin. Ei. En tiedä mistä kaikki alkoi.
todella tunnettu suomalainen naiskirjailija-näyttelijä ja hänen viimeisimmästä teoksestaan.
Ei kiitos, A-L Härkönen?

"Yksin.
Hän on aivan pikkuinen, hän on juuri astunut suurelle, valkealle marmorilaatalle, aika värähtää.

Tyyny. Hän tuntee tyynyn reunan. Hänen on vaikea aistia kangasta. Vielä kauempanako? Ei. Juuri tämä pieni alue silmän lähellä. Tyynynpäällinen kutittaa kasvoja. Hän tuntee kuinka kangas raapii. Onko siinä jotain muuta? Ei. Hänen vartalonsa on kuin käärinliinoihin kietoutunut. Jo nyt! Tämä pikkuruinen aikaväli, joka hänelle annetaan. Vielä muutama sekunti. Ehkä.
Hän käänsi päätään. Varovasti. Liian suuri ponnistus. Hän luuli liikuttavansa päätään. Vain kevyt henkäys. Nainen kätkee poskensa sairaalan tyynyyn. Hän kätkeytyy kauaksi heistä. Kauaksi maailmasta."

ap
otetaanpas vähän lyriikkaa minunkin hyllystä. tämä on kokoelmasta, ei siis varmaankaan minkään teoksen eka runo:

Jäkälä nosti pikarinsa hauraan
ja sade täytti sen, ja pisarassa
kimalsi taivas tuulta pidättäen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kiitos, A-L Härkönen?
:) oikein

vieras
Tämä tarina alkaa luiden kaupungista. Kuolleiden kujilta. Pariisin Montmartren hautausmaalta, sen hiljaisilta bulevardeilta, käytäviltä ja umpikujilta. Hautausmaata hallitsevat hautakivet, kiviset enkelit ja kummitukset. Aaveet viipyilevät muistona kuolleista, jotka on unohdettu jo ennen kuin heidän ruumiinsa ovat ehtineet kylmetä haudoissaan.
eikö kukaan tiedä tätä?

ViErAs
Tämä tarina alkaa luiden kaupungista. Kuolleiden kujilta. Pariisin Montmartren hautausmaalta, sen hiljaisilta bulevardeilta, käytäviltä ja umpikujilta. Hautausmaata hallitsevat hautakivet, kiviset enkelit ja kummitukset. Aaveet viipyilevät muistona kuolleista, jotka on unohdettu jo ennen kuin heidän ruumiinsa ovat ehtineet kylmetä haudoissaan.
eikö kukaan tiedä tätä?
Joku Tess Gerritsenin kirjoista?

otetaanpas vähän lyriikkaa minunkin hyllystä. tämä on kokoelmasta, ei siis varmaankaan minkään teoksen eka runo:

Tämä on Helvi Juvosta. Paljon siteerattu just tätä säettä. Tullut siis aika usein vastaan (jostakin syystä???).

eikö kukaan tiedä tätä?
Ei se Nestemäiset taivaat saata olla? :D Siitä on kauan kun olen lukenut sen, ja mä unohdan niin helposti.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ViErAs:
eikö kukaan tiedä tätä?
Joku Tess Gerritsenin kirjoista?
ei, mutta ulkomaalainen naiskirjailija kysseessä kuitenkin

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
eikö kukaan tiedä tätä?
Ei se Nestemäiset taivaat saata olla? :D Siitä on kauan kun olen lukenut sen, ja mä unohdan niin helposti.
Yhden pisteen vihje: Tarot

ap

Tämä on Helvi Juvosta. Paljon siteerattu just tätä säettä. Tullut siis aika usein vastaan (jostakin syystä???).
Jees!

vuh
Alkuperäinen kirjoittaja vuh:
Minä olen sairas ihminen... Olen paha ihminen. Epämiellyttävä ihminen. Luulen että minulla on maksavaiva. Oikeastaan en tajua rahtuakaan sairaudestani enkä tiedä varmasti, mikä minua vaivaa. En ole hoidossa enkä ole koskaan ollut vaikka kunnioitankin lääketiedettä ja lääkäreitä. Lisäksi olen äärimmäisen taikauskoinen.
Nostan tätä, arvaako kukaan? Itänaapuriin mennään.

Ja peesaan muita: tämä on ehdottomasti paras ketju täällä ikinä! Missä muualla vois yhdistää sairaalloiset kirjallisuusholisminsa ja kilpailuviettinsä :D

Minä olen sairas ihminen... Olen paha ihminen. Epämiellyttävä ihminen. Luulen että minulla on maksavaiva. Oikeastaan en tajua rahtuakaan sairaudestani enkä tiedä varmasti, mikä minua vaivaa. En ole hoidossa enkä ole koskaan ollut vaikka kunnioitankin lääketiedettä ja lääkäreitä. Lisäksi olen äärimmäisen taikauskoinen.
Nostan tätä, arvaako kukaan? Itänaapuriin mennään.

Ja peesaan muita: tämä on ehdottomasti paras ketju täällä ikinä! Missä muualla vois yhdistää sairaalloiset kirjallisuusholisminsa ja kilpailuviettinsä :D
Olen lukenut tosi vähän venäläistä kirjallisuutta
:ashamed: Kiva ketju minunkin mielestäni. Olitko jo silloin palstalla, kun täällä pyöri pitkään (yli vuoden ) semmoinen leffatriviaketju, sekin oli hauska.

vuh
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Olen lukenut tosi vähän venäläistä kirjallisuutta
:ashamed: Kiva ketju minunkin mielestäni. Olitko jo silloin palstalla, kun täällä pyöri pitkään (yli vuoden ) semmoinen leffatriviaketju, sekin oli hauska.
En oo ainakaan osallistunut siihen ketjuun. En tiedä leffoista kovinkaan paljon, mutta tää liippaa niin omaan koulutukseen ja ammattiinkin, että tykkään kovasti! :)

Dostojevskin Kellariloukko :D
Lunttasin omasta hyllystä, ei siis tullut oikeana tietonä päästä :ashamed:

Yhteistyössä