kilpirauhasvaivat ja struuma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
työhöntulotarkastuksessa passitettiin kilpirauhaskokeisiin labraan ja ultraan. labrat oli ok, mutta ultrassa näkyi oikean puoliskon suurentumaa. vaivoja minulla on ollut vaikka minkälaisia puolisen vuotta, siitä lähtien kun aloitin uudessa työssäni...mietinkin, että voiko struuma tulla stressaamisesta, koska aiemmin minulla ei ole tälläista kuristavaa tunnetta kaulalla ollut, sydämentykytyksiä, hengenahdistusta, väsymystä, vaikea keskittyä mihinkään jne.?

onko muilla tällaisesta kokemusta? saa nähdä mitä lääkäri tuumaa ultrasta. itse mietin, onko järkeä olla työssä, jossa sairastuu jo 30-vuotiaana. minulla on kolme lasta, joten pistää vähän ajattelemaan elämän tärkeysjärjestystä...

Moi.

Just lueskelin tänään kilpirauhasasioista, kun itselläni nyt 1,5v lääkityksen aloittamisen jälkeen tuntuu et on alkanu tulla vähän takapakkia.

Nyt sit kun luin tän sun postin, tuli heti mieleen kun etsin et millä muulla tavalla ku lääkkeillä vois edistää kilpirauhasen toimintaa, siellä oli muutamassa kirjoituksessa et rentoutus auttaa.

Eli et stressi saattaa pahentaa kilpirauhasoireita. Kannattaa tietoisesti alkaa rentoutumaan ja meditoimaan (ei se mitään mystistä hommaa ole, lähinnä makoilua ilman asioiden aktiivista miettimistä) ja yrittää löytää ratkaisu stressiin.

Joka tapauksessa jos työ aiheuttaa noin pahaa stressiä, ei siihen kannata jäädä. Tai sitten täytyy oppia stressinhallintakeino.

kiitos vastauksesta. juurikin sain vakituiseksi paikkani. todellakin odotan, mitä lääkäri sanoo, ajattelin kyllä nyt kertoa sille kunnolla oireistani. sanoin sille työn stressaavan minua jo siinä työhöntulotarkastuksessa, niin tää vaan tuumas et on mulla kotona varmaan helpompaa. oli meinaan verenpainekin koholla. omasta mielestäni kotona ei ole juuri helpompaa, kun olo on tosi väsynyt koko ajan. aiemmin kun kävin työterveyshuollossa valittamassa väsymystä, sain oikein päivän sairaslomaa...väsymys ei kuulema ole syy sairaslomaan

voi kun oppisikin hallitsemaan stressiä, muuten alkaa olla alanvaihto kyseessä. tällä paikkakunnalla vain kun ei oo juurikaan työpaikoista taikaa. ja ittensä ko irtisanoo, ettei oo mitään tulevasta tietoa, en koe olevani kovin hyvällä tiellä...

Toivottavasti saat hyvän lääkärin! :)
Mulla on nimittäin ollu tosi paljo ongelmia niiden kans, jotenkin alistavia, ei usko mitä puhun, yrittää tuputtaa masennusta (alkuaikoina kun kilpirauhasen takia kävin..) ja vähän asenteella et "et sinä mitään ymmärrä näistä asioista". Niin kuin niitä ei kiinnosta yhtään miltä musta tuntuu, tuijottavat vain niitä arvoja ja papereita. Mut tsemppiä!!! Toivottavasti asiat ratkee

Eihän sinua lääkäri voi varsinaisesti auttaa jos työ stressaa ja tilanne on ollut sellainen jo alusta lähtien.
Joko opettelet terveyttä edistäviä keinoja lievittää stressiäsi tai työpaikallasi haet muutoksia jotka vähentävät stressiä tai hakeudut muihin töihin. Tietenkin voi auttaa jos juttelet asioistasi mutta täytyyhän sitä palkkansa eteen vaan tehdä sitä työtä missä on. Kilpirauhasasian selvittäminen tietysti kannattaa.

Yhteistyössä