Kilpirauhashormonit

Hei!

Olen nyt raskaana ja menossa on 13+1 viikko. Meillä on taustalla lapsettomuutta, johtuen minun hormonihäiriöistä, joista yksi on myös tuo kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lapsettomuusklinikalla kilpirauhasen vajaatoimintaa seurattiin tarkkaan ja heti raskauduttuani Thyroxin annosta nostettiinkin 0,1mg:aan vuorokaudessa eli yksi tabletti joka aamu.
Nyt seuranta tapahtuu omassa neuvolassani, missä siihen ei juuri kiinnitetä huomiota, jouduin mm. itse pyytämään seurantalabroja ja huolehtimaan myös niiden huomioinnista.

Nyt viimeisimmässä verikokeessa T4V oli 15,9 ja TSH 4,2. Lääkäri vain soitti ja ilmoitti arvot ja sanoi että samalla annoksella jatketaan. Kun sitten kysyin, että vaikuttaako raskaus jotenkin annostukseen ja eikai vajaatoiminta vain voi yllättää tällä annoksella, lääkäri vastasi että voin minä sitten nostaakkin annostusta puolella tabletilla kaksi kertaa viikossa jos siltä tuntuu.

Nyt sitten en tiedä mitä tehdä, jatkanko samalla annostuksella vai nostanko annostusta esim. siten, että ottaisin ma ja to 1 ½ tablettia ja muina päivinä 1 tablettia? Pelkään, että joudun vajaatoimintaan ja saan keskenmenon, mutta toisaalta olen myös kuullut, ettei annostusta kovin herkästi vaihdeta raskaana ollessa, vai onko se vain silloin jos olisi tarkoitus laskea annostusta?

Toivottavasti sait selvää tekstistäni. Tämä asia tosiaan huolettaa minua juuri tuon lapsettomuustaustan ja keskenmenopelon vuoksi!
 
Hei "Tiinu85"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja onnittelut raskaudesta! :)

Harmi, että sinusta tuntuu, että asia ei ole kunnolla hoidossa neuvolasta käsin. Uskoisin kuitenkin, että voit luottaa tuohon lääkärin arvioon annoksen riittävyydestä.
Raskaus voi tosiaan vaikuttaa verikokeiden tulokseen, mutta näin hoitajana ei voi ottaa kantaa siihen pitäisikö sinun nostaa tai laskea annostusta. Olisiko sinun mahdollista vielä varmistaa asia vaikka lapsettomuuslääkäriltäsi, joka on aikanaan lääkkeen määrännyt? Jos asia sinua kovasti huolestuttaa..ymmärrettävästi et halua mitää ylimääräistä huolenaihetta tilanteessasi.
Yleensä raskauden aikana kilpirauhasarvoja seurataan vain muutaman kerran, esim. 1., 2. ja 3. kolmanneksella.
Onnea odotukselle!
 
"Kirsikka"
Hei,
minä en ole kummassakaan raskaudessa saanut neuvolan kautta kilpirauhasseurantaa vajaatoiminnan vuoksi. Onneksi opiskelijaterveydenhuollon kautta olen saanut käydä verikokeissa. Ja molemmissa raskauksissa annosta nostettiin, aluksi 0,25 tabletilla ja loppupuoliskolla toisella samanmoisella annoksella - siis joka päivä otettuna. Ja nyt toisen raskauden jälkeen annos jäikin 0,25 tabl isommaksi kuin ennen raskauksia.
Tuo TSH arvosi kuulostaa aika isolta! Normistihan sen kuuluu olla alle 4,5, mutta raskausaikana sen pitäisi kyllä olla alhaisempi. Ja ekassa raskaudessa minulle sanottiin, että JOS kaupungilla olisi rahaa, tehtäisiin ylimääräinen ultraus rv 30 paikkeilla. Toisessa ramppasinkin ultrassa perätilaisuuden takia...
 

Yhteistyössä