Kiitos vaan kaikille teille, jotka viette lapsenne päiväkotiin ja olette itse kotona!!!

• Viestiketjun aloittaja tämä on epäreilua
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Miia
Koska en halua samaan kuseen, kuin missä sinä olet, pidän lastani sen 10 pv/kk hoidossa, jotta paikka säilyy päiväkodissa ja töihin voin palata lyhyellä varoitusajalla, senkun muutetaan vaan kokoaikaiseksi se paikka.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
sitä mä oon tässä miettinyt et eihän se hoidon järjestäjän päänsärky ole se että te ette lapsia saa hoitoon kuskattua. ja se huvitti et ap valittaa et jotkut laittaa lapset hoitoon kun haluaa päästä helpommalla kun samaan aikaan itse haluaa hoitopaikan läheltä, mies ei voi mennä bussilla koska sekin on vähän epämukavaa ja lapset joutuu pian eri paikkoihin.. itsekin pitäis saada siis kaikki mahdollisimman helpolla.
No just. En halua päästä mitenkään helpommalla, mutta on täysin mahdottomuus kuljettaa lapsia kävellen 20 km päähän ja vielä molempia eri paikkaan. Se ei vaan onnistu, eikä kyse ole siitä, etten viitsi viedä lapsia kauas. Ja mies ei tosiaan pysty omalle työpaikalleen menemään bussilla niin aikaisin kun välillä menee töihin. Kun täältä ei yksinkertaisesti ole bussiyhteyksiä siihen aikaan aamusta. Pitäiskö miehen kävellä 17 km vai onko parempia ideoita? Vai polkupyörällä 20 asteen pakkasessa? Ja ihan vain siksi, että kotona makaavat pääsevät helpolla ja saavat lapsensa lähelle hoitoon. Heillähän on koko päivä aikaa kuskata lapsia. Ai niin, hehän ovat 8 h/päivä työhaastattelussa, eihän se käykään...

PPH
Mä ymmärrän sen, että jos toinen vanhemmista on kotona, niin lapsi käy 2-3 krt viikossa puolipäivää (5h) hoidossa, ns. virikepaikalla. Munkin ryhmään mahtuis semmonen lapsi puloikkaalle paikalle. Mutta se että vanhemmat vie aamulla lapsensa hoitoon, menevät itse kaupan kautta kotiin, ja hakevat jälkikasvunsa viimeisenä, tämä on se, mihin pitäisi ehdottomasti puuttua. Lailla tämä pitäisi säätää, että lapsi ei saa viedä yhtään kokoaikaista hoitopaikkaa, jos toinen (tai molemmat) vanhemmista on kotona

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sitä mä oon tässä miettinyt et eihän se hoidon järjestäjän päänsärky ole se että te ette lapsia saa hoitoon kuskattua. ja se huvitti et ap valittaa et jotkut laittaa lapset hoitoon kun haluaa päästä helpommalla kun samaan aikaan itse haluaa hoitopaikan läheltä, mies ei voi mennä bussilla koska sekin on vähän epämukavaa ja lapset joutuu pian eri paikkoihin.. itsekin pitäis saada siis kaikki mahdollisimman helpolla.
No just. En halua päästä mitenkään helpommalla, mutta on täysin mahdottomuus kuljettaa lapsia kävellen 20 km päähän ja vielä molempia eri paikkaan. Se ei vaan onnistu, eikä kyse ole siitä, etten viitsi viedä lapsia kauas. Ja mies ei tosiaan pysty omalle työpaikalleen menemään bussilla niin aikaisin kun välillä menee töihin. Kun täältä ei yksinkertaisesti ole bussiyhteyksiä siihen aikaan aamusta. Pitäiskö miehen kävellä 17 km vai onko parempia ideoita? Vai polkupyörällä 20 asteen pakkasessa? Ja ihan vain siksi, että kotona makaavat pääsevät helpolla ja saavat lapsensa lähelle hoitoon. Heillähän on koko päivä aikaa kuskata lapsia. Ai niin, hehän ovat 8 h/päivä työhaastattelussa, eihän se käykään...
no miksei ap hyvä hommaa sit autoa. aina sitä paikkaa ei vierestä saa. teidän kulkemisen vaikeus ei ole hoidon järjestäjien vika eikä niiden muiden hoidossa olevien, jotka "vie" teiltä sen lähemmän paikan.

PPH
AP, ehdota kotikunnallesi, että jos hoitoa ei järjesty kävelymatkan päästä, niin palkkaavat hoitajan teille kotiin. Tämän ehtonahan normaali-oloissa on 3 alle kouluikäistä lasta, mutta kyllä vaan täällä meillä hoitajat on yhdenkin lapsen takia lapsen kotona... =/

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
AP, ehdota kotikunnallesi, että jos hoitoa ei järjesty kävelymatkan päästä, niin palkkaavat hoitajan teille kotiin. Tämän ehtonahan normaali-oloissa on 3 alle kouluikäistä lasta, mutta kyllä vaan täällä meillä hoitajat on yhdenkin lapsen takia lapsen kotona... =/
noniin.. tässäkin yksi mahdollisuus.

Suna
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ole hyvä vaan. Ei hävetä yhtään vaikka lapsi on päiväkodissa joka pv 7 h ja itse kotona, mies tekee töitä ainoastaan
Sinun olisi parasta ollut jättää se lapsi tekemättä ollenkaan kuin noin helvetin itsekäs ja laiska olet.

ap
no miksei ap hyvä hommaa sit autoa. aina sitä paikkaa ei vierestä saa. teidän kulkemisen vaikeus ei ole hoidon järjestäjien vika eikä niiden muiden hoidossa olevien, jotka "vie" teiltä sen lähemmän paikan.
Ei ole varaa hankkia sitä toista autoa. Pitäisi ottaa lisää lainaa ja sen auton ylläpito maksaa ja ei vaan kertakaikkiaan onnistu. Olen pienipalkkainen ja jään varmaan miinukselle jos hoitomaksujen lisäksi joudun makselemaan ylimääräisiä lainoja ja muita kuluja. Virikepaikkalaiset saisivat mennä kauemmas hoitoon, koska heillä ei mielestäni ole samanlaista pakottavaa tarvetta olla siellä hoidossa kuin työssä käyvien lapsilla. Minä en voi ottaa lapsia mukaan töihin, mutta kotona olevat, terveet vanhemmat pystyisivät hoitamaan lapsensa itse, jos haluaisivat.

Mut ei täällä saa muuta kuin paskaa niskaansa kotona lorvailevilta äideiltä, joten antaa olla. Ehkä minä sitten alan kävellen viedä 1,3-vuotiasta ja vähän isompaa sinne 20 km päähän.

ja kakkaa sataa tännekin varmaan kun mun lapset jäivät osavko hoitoon eli ovat 10pvää kuukaudesta hoidossa vaikka olen äippälomalla. Tähän oli useita syitä: a)puheterapeutin ja neurologin suositus b)jatkan opiskelua heti äippäloman jälkeen joten hoitopaikka oli hyvä säilyttääö ja c) olen yh joten myöskin sosiaalisin perustein ja sitten vielä tuo, että me äidit jotka vain ns. makaamme kotona kuten ap sanoi viemme teiltä työssä käyviltä paikat on kyllä täyttä kakkaa.Meilläpäin ainakin on sanottu, että jos joku työssä käyvä tarvitsee hoitopaikan niin päivähoidon johdolla on oikeus pudottaa pois esim. mun lapset tai ainakin toisen heistä (toisella on niin hyvät perusteet neurolta ja puheterapeutilta, että sitä ei ekojen joukossa pudoteta) ja kyllä mulle ainakin on aina se hoitopaikka järjestynyt kahden viikon varoitusajalla oon sitten ollut töissä, koulussa tai niinku nyt äitiyslomalla.Laki sanoo että on löydyttävä. Jos on varaa valittaa sijainnista niin voipi sit jäädä kotio. Mä kuskaan omat lapset tohon 1o km päähän hoitoon omalla autolla, jota mulla on kuitenkin varaa pitää vaikka olenkin melkein minimiäippärahalla, tingin sitten jostain muusta asiasta mieluummin. Kyllä jokaisella on varaa ostaa 200 euron auto ja kuskata sitä lasta jos oikeasti sinne töihin haluaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
AP.N KANSSA SAMAA MIELTÄ (JA USKALLAN HUUTAA)
MITEN HYLJÄTYKSI SE LAPSI ITSENSÄ TUNTEE KUN ÄITI JÄÄ VAUVAN KANSSA KOTIIN JA HÄNET VIEDÄÄN VIERAASEEN PAIKKAAN. VAIKKA SIELLÄ KUINKA OLISI KAVEREITA, KYLLÄ NIITÄ KAVEREITA ON MUUALLAKIN KUIN PÄIVÄKODISSA.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Mieti ite miltä susta tuntuisi jos äijäsi tuo uuden vaimon kotiin ja käskee sun häipyä aina päiviksi pois, ehtoolla voit tulla takasin.
IHAN sama homma, sillä erotuksella että lapsi viedään pois

:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Sori mut mä en nyt ymmärrä sun pointtia ja niin kauan kun harmaana huutelet niin ei mun tarttekkaan

Ei ole varaa hankkia sitä toista autoa. Pitäisi ottaa lisää lainaa ja sen auton ylläpito maksaa ja ei vaan kertakaikkiaan onnistu. Olen pienipalkkainen ja jään varmaan miinukselle jos hoitomaksujen lisäksi joudun makselemaan ylimääräisiä lainoja ja muita kuluja. Virikepaikkalaiset saisivat mennä kauemmas hoitoon, koska heillä ei mielestäni ole samanlaista pakottavaa tarvetta olla siellä hoidossa kuin työssä käyvien lapsilla. Minä en voi ottaa lapsia mukaan töihin, mutta kotona olevat, terveet vanhemmat pystyisivät hoitamaan lapsensa itse, jos haluaisivat.

Mut ei täällä saa muuta kuin paskaa niskaansa kotona lorvailevilta äideiltä, joten antaa olla. Ehkä minä sitten alan kävellen viedä 1,3-vuotiasta ja vähän isompaa sinne 20 km päähän.
no sekään ei ole muiden vika jos ei teillä siihen ole varaa. vai onko? sä ilmeisesti tiedät joka ikisen kävelymatkan päässä olevien lasten vanhempien tilanteen siihen, miksi lapset ovat hoidossa. ala ehdottelemaan suoraan et siirtää nää muiden "ei niin tärkeät hoitolapset" kauemmas hoitoon et te saatte lähemmän paikan. ja ihan tiedoks, mun lapset ei hoidossa ole. mua vaan ottaa nuppiin se et syyttelet täällä muita siitä että teille tarjotut hoitopaikat ovat teille sopimattomia ettekä kykene kuljetuksia hoitamaan. se ei taida olla kenenkään muun vika.

vieras

[/quote]

Valita ja soita päivähoidon vastaavalle.Toisten syyttely ei paranna asiaa??
Päätöksestähän voi tehdä valituksen!

Tiitu
Minä olen päivät kotona ja vien joka aamu 3- ja 5 -vuotiaat lapset päiväkotiin, koska he tuntuvat viihtyvän siellä niin hyvin. Itselleni jää aikaa päivisin tehdä mitä haluan ja kun olen vaikka päivän mittaan käynyt kuntosalilla ja uimassa, niin olen illalla lasten kanssa paljon pirteämpi ja mukavampi äiti, kuin että jos olisin ollut koko päivän heidän kanssaan. En ole ollenkaan kotiäitityyppiä ja taloudellisten syiden vuoksi ei ole pakko töihinkään mennä joten tämä vaihtoehto on minulle ja koko perheelle se kaikkein paras!

kysymys
Miksi muuten haet näin lyhyellä varoituajalla hoitopaikkaa jos sulla on vakkarityö? Takuuvarmalla ei saa läheisestä päiväkodista paikkaa,koska elo- ja syyskuun alusta on eneiten paikkoja vapaana.

vielä kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Laki takaa sen, että jos hoidon tarve johtuu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, niin hoitopaikan on löydyttävä 2 viikon kuluessa.
Eri asia sitten, jos se löydetty hoitopaikka ei kelpaa.
Näin se menee. Hoitopaikka löytyy 100% varmuudella, mutta se ei välttämättä ole se päiväkoti tien toisella puolella. Se, että perheessä on vain 1 auto, ei ole päivähoidonohjaajan ongelma.
Koko ketjua en ole lukenut, mutta koska ap laitoit hakemukset sisään? Jos vakityö odottamassa, hakemukset täytyy olla muistaakseni vähintään 4kk aiemmin. Äkillisissä tilanteissa (työtön työllistyy/pääsee opiskelemaan tms) hoitopaikan on löydyttävä 2 viikossa.

Verokarhu laiskana
Alkuperäinen kirjoittaja vielä kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Laki takaa sen, että jos hoidon tarve johtuu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, niin hoitopaikan on löydyttävä 2 viikon kuluessa.
Eri asia sitten, jos se löydetty hoitopaikka ei kelpaa.
Näin se menee. Hoitopaikka löytyy 100% varmuudella, mutta se ei välttämättä ole se päiväkoti tien toisella puolella. Se, että perheessä on vain 1 auto, ei ole päivähoidonohjaajan ongelma.
Koko ketjua en ole lukenut, mutta koska ap laitoit hakemukset sisään? Jos vakityö odottamassa, hakemukset täytyy olla muistaakseni vähintään 4kk aiemmin. Äkillisissä tilanteissa (työtön työllistyy/pääsee opiskelemaan tms) hoitopaikan on löydyttävä 2 viikossa.
Hoitopaikka on löydyttävä kohtuullisen matkan päästä. Se lukee myös laissa.

Lillan
Alkuperäinen kirjoittaja Texas Flame:
Mun mielestä koko subjektiivisen päivähoito oikeuden vois poistaa. :saint: (ainoastaa lääkärinlausunnolla vois tälläsen saada ) Hyvää päivän jatkoa kaikille. :wave:
Samaa mieltä!

wieras
Mikset hakenut paikkaa ajoissa?!
Ostakaa toinen auto, niin monet muutkin joutuvat tekemään.

ärsyttää

eihän se muiden äitien syy ole ettei sinun lapsille löydy hoitopaikkaa. jokaiselle jolle on myönnetty hoitopaikka ja vanhemmat jotka maksaa siitä ni se on jokaisen oma asia miksi lapsi viedään hoitoon. turhaan täällä vollotat ja syyllistät muita äitejä koska eihän se heidän vikansa ole. jokaisella on omat syynsä miksi lapsi viedään hoitoon. sulla on nyt vain huono tuuri kun hoitopaikkaa ei oo löytynyt mutta lopeta se syyllistminen. ne syyt miksi lapsi viedään hoitoon ei kuulu sinulle.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei kunta ala mitään uusia työntekijöitä palkkaamaan ja kyllä sieltä hoitopaikka järjestyy, kuulemma jos on ihan pakko. Mutta kuten sanoin, autottomana en pysty kuskaamaan lapsiani eri puolille kuntaa ja molempia vielä eri paikkoihin, kun välimatkaa voi olla 20 km. Ei sen niin mene, että sisarusten pitää päästä samaan paikkaan. Kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää joku paikka, mutta missään ei ole sanottu, että samaan paikkaan saman perheen lapset. Tuntuu niin hullulta, että lapset, joilla ei ole todellista tarvetta muuta kuin äidin laiskuun hoitaa omaa lastaan, vievät paikat sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Sairaudet, äidin tai lapsen, on erityissyitä, mut näitä virikejuttuja en tajua. En voi ottaa lapsia töihin mukaan, enkä pysty kävellen kuljettamaan 20 km päähän hoitoon. Koko systeemi on ihan mätä. Sanotaan, että mene töihin, äläkä elä yhteiskunnan varoilla (kotihoidontuella) ja sitten kun menisin töihin, ei siihen ole kuitenkaan mahdollisuutta hoitopaikan puuttumisen takia. Olen hoitanut esikoisen kotona kuopuksen äitiysloman aikana. Ei olis tullut mieleenkään viedä keneltäkään muulta hoitopaikkaa vain siksi, että olisin päässyt itse helpommalla omien lasteni hoidossa...
Tuota eikös sulla ole mies? Miksei mies voi viedä lapsia hoitoon? Miksi juuri sinun autottomana pitäisi viedä lapset? Siksikö että mies pääsee istuskelemaan perseellään? Ota sinä se teidän perheen auto ja laita mies duuniin bussilla.
Onhan mulla mies juu, mutta hänen on erittäin hankala kulkea bussilla töihin. Tekee paljon ylitöitä, eikä niin aikasin pääse töihin kun hänen pitää välillä mennä. Lisäksi joutuis käyttämään kahta eri bussia + kävelemään loppumatkan ja aikaa menisi n 1,5 h suunta. Eihän siinä ole mitään järkeä. Mulla taas on työpaikka ihan kaupungin keskustassa ja sinne ei saa autoa mihinkään parkkiin. Työnantajalla ei ole niin paljon paikkoja, kun on työntekijöitä, joten järkevintä on kulkea bussilla. Ja tosiaan kunta järjestäisi paikan pakon edessä, mutta jostain kaukaa ja molemmat lapset eri suuntiin. Se ei vaan onnistu ilman autoa, piste. Itsekin olen ollut hetken aikaa työttömänä, eikä niiden hakemusten kirjoitteluun tai haastatteluihin todellakaan mennyt niin paljon aikaa, että olisi pitänyt lapset hoitoon viedä 4 pvä vko....

Senkus vaan haukutte kaikki mua, mut musta on silti tosi väärin, että todellisen tarpeen eli työnteon takia ei saada järjestettyä hoitopaikkaa, Kun ei koko kunnassa ole juurikaan paikkoja tarjolla kuin yksittäisiä, niin takuulla osa lapsista on sellaisista kodeista, missä jompikumpi vanhemmista on kotona päivisin. Ei ole kyse pelkästään lähipäiväkodista, vaan ihan kaikista hoitopaikoista.
1) Meillä on ihan normaalia, että toisen työmatkoihin menee 1,5 tuntia per suunta, se vain on näin. Ja meillä on auto.

2) Kun olin keskustassa töissä, vein lapset autolla, ja jätin auton päiväkodille, josta jatkoin julkisilla.

3) Jos kotona olevat kaikki ottaisivat lapsensa pois hoidosta, ei niitä vapaita paikkoja pidettäisi tyhjillään, NE PAIKAT LOPETETTAISIIN! Ja saatettaisiinpa se lähipäiväkoti jopa sulkea!

4) Tervetuloa hakemaan noita insinöörin paikkoja. Luet 10 sivuja tekstiä englanniksi. Mieheni esim. viimeiseen haastatteluun 100 sivua englanniksi valmistautuessaan. + vielä firman sivut. Työhakemusten tekoon hänellä menee päivässä pari tuntia, firmojen ja noiden yhteystietojen etsimiseen sitten 3 - 4 tuntia päivässä. Lapset meillä hoidossa n. 7 tuntia päivä, menee niihin kuskauksiinkin aikaa. Eli on työpaikkoja ja työpaikkoja. Ja jotta miehelläni olisi joskus vielä koulutustaan vastaava työpaikka, on tähän nyt käytettävä aikaa, ikävä kyllä. Pojat on vilkkaat, kun heidän kanssaan ulkoilee, tarjoaa välipalat, ruuat, leikkii, ei kyllä pysty hakemaan töitä tuolla tavalla kun mies nyt tekee. Eli hakemuksia 150 sijaan olisi kertynyt ehkäpä vain 30. Ja haastatteluja ei sitäkään mitä nyt. Laatuun on satsattava.

5) Myös työssäkäyminen aiheuttaa joustamista, molemmilta, meillä tosiaan miehen työssä ollessa, minä yleensä vein lapset ja mies haki. Mies meni sitten töihin jo kuudeksi, että ehti kotimatkallaan matkustaa sen 1,5 tuntia suuntaansa. Minä lähdin myöhemmin, koska meillä on myös koulainen joka on lähetettävä töihin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja wieras:
Mikset hakenut paikkaa ajoissa?!
Ostakaa toinen auto, niin monet muutkin joutuvat tekemään.

Paikkaa on haettu ajoissa, jopa aikaisemmin kuin se 4 kk. Autoa en voi ostaa. Ei meillä ole yhtään päiväkotia tai muutakaan hoitopaikkaa tien toisella puolella ja veisin kauemmas, jos pystyisin, mutta niihin muihin on matkaa sen verran paljon, ettei se onnistu ilman autoa. Mieheni tekee nyt jo ylipitkiä päiviä, joten jos hän kuluttaisi vielä 3 tuntia päivässä työmatkoihin, jäisi illalla aika vähän aikaa olla kotona.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä