Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kunta ala mitään uusia työntekijöitä palkkaamaan ja kyllä sieltä hoitopaikka järjestyy, kuulemma jos on ihan pakko. Mutta kuten sanoin, autottomana en pysty kuskaamaan lapsiani eri puolille kuntaa ja molempia vielä eri paikkoihin, kun välimatkaa voi olla 20 km. Ei sen niin mene, että sisarusten pitää päästä samaan paikkaan. Kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää joku paikka, mutta missään ei ole sanottu, että samaan paikkaan saman perheen lapset. Tuntuu niin hullulta, että lapset, joilla ei ole todellista tarvetta muuta kuin äidin laiskuun hoitaa omaa lastaan, vievät paikat sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Sairaudet, äidin tai lapsen, on erityissyitä, mut näitä virikejuttuja en tajua. En voi ottaa lapsia töihin mukaan, enkä pysty kävellen kuljettamaan 20 km päähän hoitoon. Koko systeemi on ihan mätä. Sanotaan, että mene töihin, äläkä elä yhteiskunnan varoilla (kotihoidontuella) ja sitten kun menisin töihin, ei siihen ole kuitenkaan mahdollisuutta hoitopaikan puuttumisen takia. Olen hoitanut esikoisen kotona kuopuksen äitiysloman aikana. Ei olis tullut mieleenkään viedä keneltäkään muulta hoitopaikkaa vain siksi, että olisin päässyt itse helpommalla omien lasteni hoidossa...
Tuota eikös sulla ole mies? Miksei mies voi viedä lapsia hoitoon? Miksi juuri sinun autottomana pitäisi viedä lapset? Siksikö että mies pääsee istuskelemaan perseellään? Ota sinä se teidän perheen auto ja laita mies duuniin bussilla.
Onhan mulla mies juu, mutta hänen on erittäin hankala kulkea bussilla töihin. Tekee paljon ylitöitä, eikä niin aikasin pääse töihin kun hänen pitää välillä mennä. Lisäksi joutuis käyttämään kahta eri bussia + kävelemään loppumatkan ja aikaa menisi n 1,5 h suunta. Eihän siinä ole mitään järkeä. Mulla taas on työpaikka ihan kaupungin keskustassa ja sinne ei saa autoa mihinkään parkkiin. Työnantajalla ei ole niin paljon paikkoja, kun on työntekijöitä, joten järkevintä on kulkea bussilla. Ja tosiaan kunta järjestäisi paikan pakon edessä, mutta jostain kaukaa ja molemmat lapset eri suuntiin. Se ei vaan onnistu ilman autoa, piste. Itsekin olen ollut hetken aikaa työttömänä, eikä niiden hakemusten kirjoitteluun tai haastatteluihin todellakaan mennyt niin paljon aikaa, että olisi pitänyt lapset hoitoon viedä 4 pvä vko....
Senkus vaan haukutte kaikki mua, mut musta on silti tosi väärin, että todellisen tarpeen eli työnteon takia ei saada järjestettyä hoitopaikkaa, Kun ei koko kunnassa ole juurikaan paikkoja tarjolla kuin yksittäisiä, niin takuulla osa lapsista on sellaisista kodeista, missä jompikumpi vanhemmista on kotona päivisin. Ei ole kyse pelkästään lähipäiväkodista, vaan ihan kaikista hoitopaikoista.