Kiitos vaan kaikille teille, jotka viette lapsenne päiväkotiin ja olette itse kotona!!!

• Viestiketjun aloittaja tämä on epäreilua
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ritu
Alkuperäinen kirjoittaja neiti-Nokkonen:
Hei ap! etsä voi sanoa tollasta, että kiitos vaa kaikille äideille jotka makaa himas ja lapset hoidos. Ei taida ihan raksuttaa sullakaa... millä helvetillä työtön äiti hakee tosiaan duunia, jos mukula ei ole hoidossa?haloo, pönttö!!
No sanopas muuta!
miten minäkään, kolmen äiti, voisin saada työpaikan jos mulla ei ole lapsille hoitopaikkaa??
ja otanko mä ne mukaan työhaastatteluihikin?
vai eikö mulla ole oikeus hakea ja tehdä töitä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuliviiri harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ole hyvä vaan! Mun lapseni kyllä on aivan ylimääräisellä paikalla päiväkodissa ja itse ainakin vielä kotona. Käy kolmesti viikossa 4 tuntia kerrallaan. Ei siis ole vienyt kenenkään paikkaa!!!!!!!!!!!! Kuopus kyseessä ja olen yh.
Anteeksi, nyt mun on päivähoidon työntekijänä pakko puuttua keskusteluun.. Eihän tälläisia ylimääräisiä paikkoja ole olemassakaan. Jokainen ryhmän koko muodostuu lasten ikäjakauman, henkilökunnan määrän ja tilojen mkaan, eikä laki oikeuta ylittämään tätä ryhmäkokoa millään ylimääräisillä paikoilla.

Muuten en ole kovin innoissani tästä subjektiivisesta ph-oikeudesta, mutta kyllä jollekin kotiäidillekin voi olla ehdoton henkireikä saada lapsi hoitoon muutamaksi tunniksi viikossa, koska ainakaan meidän kunnassa ei enää tunneta käsitettä lapsiperheiden kotipalvelu.
No mulle kyllä ihan päiväkodin johtaja sanoi että on ylimääräisellä paikalla. Pystyivät ottamaan koska kaikki lapset eivät ole joka päivä tarhassa.

ei niin yksinkertaista
Alkuperäinen kirjoittaja pörri:
Alkuperäinen kirjoittaja Niipäniin:
Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!
Eihän lasta voi mukana raahata työhaastatteluissa, herrantähden!!

Joku roti.
Voi jos sä jatkuvasti ramppaat siellä työhaastatteluissa niin varmaan sinussa on jotain vialla jos et ole töitä jo saanut, jos se noin raskasta ja kokopäiväistä hommaa on. Lapset voi viedä hoitoon siksi ajaksi esi. Mannerheimin lasten suojeluliitolla on hoitajia joita voi palkata, herrantähden.
No mulla on se ongelma ettei lapselle tosiaankaan järjestynyt kunnallista hoitopaikkaa. Olin saanut töitä tuntiopettajana mutta kun hoitopaikkaa ei koulun alkuun mennessä järjestynyt niin en mennyt töihinkään. Joku väliaikainen perhepäivähoitaja olis järjestynyt 5 km päästä ja meilä on tasan yksi auto jonka mies tarvii töihinsä. Että sileen. Jos oisin tän päivähoitopaikkaongelman tienny niin oisin hakenu lapselle paikkaa heti äitiysloman jälkeen ja pistänyt sen hoitoon samalla kun haen paikaa. Nyt on paperit vetämässä ja aion tasan tarkkan viedä lapseni hoitoon ja olla kotona ite niin kauan kun töitä löytyy. Opettajalle se vaan ei oo niin yksinkertasta kun oi paikat yleensä on jaettu loppukesästä.

Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!

Joku roti.
Muuten nyt puuttumatta koko keskusteluun, mut aamusta iltaanko ja joka päivä te haette töitä ja ramppaatte haastatteluissa ? :eek: Aattelin vaa, ku mullakin tuo ipana täs kotona on ja siltikin pystyn keskittymää työnhakuu ja ne haastatteluajatkin on yleensä ihan sovittavissa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kunta ala mitään uusia työntekijöitä palkkaamaan ja kyllä sieltä hoitopaikka järjestyy, kuulemma jos on ihan pakko. Mutta kuten sanoin, autottomana en pysty kuskaamaan lapsiani eri puolille kuntaa ja molempia vielä eri paikkoihin, kun välimatkaa voi olla 20 km. Ei sen niin mene, että sisarusten pitää päästä samaan paikkaan. Kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää joku paikka, mutta missään ei ole sanottu, että samaan paikkaan saman perheen lapset. Tuntuu niin hullulta, että lapset, joilla ei ole todellista tarvetta muuta kuin äidin laiskuun hoitaa omaa lastaan, vievät paikat sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Sairaudet, äidin tai lapsen, on erityissyitä, mut näitä virikejuttuja en tajua. En voi ottaa lapsia töihin mukaan, enkä pysty kävellen kuljettamaan 20 km päähän hoitoon. Koko systeemi on ihan mätä. Sanotaan, että mene töihin, äläkä elä yhteiskunnan varoilla (kotihoidontuella) ja sitten kun menisin töihin, ei siihen ole kuitenkaan mahdollisuutta hoitopaikan puuttumisen takia. Olen hoitanut esikoisen kotona kuopuksen äitiysloman aikana. Ei olis tullut mieleenkään viedä keneltäkään muulta hoitopaikkaa vain siksi, että olisin päässyt itse helpommalla omien lasteni hoidossa...
Tuota eikös sulla ole mies? Miksei mies voi viedä lapsia hoitoon? Miksi juuri sinun autottomana pitäisi viedä lapset? Siksikö että mies pääsee istuskelemaan perseellään? Ota sinä se teidän perheen auto ja laita mies duuniin bussilla.

metsänpeitto
No eikös kunnan pidä silloin ostaa päivähoitopalvelut yksityiseltä, jos kunnallisissa ei ole vapaita paikkoja? Vai olenko ihan hakoteillä?

Tuuliviiri
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuliviiri harmaana:
ole hyvä vaan! Mun lapseni kyllä on aivan ylimääräisellä paikalla päiväkodissa ja itse ainakin vielä kotona. Käy kolmesti viikossa 4 tuntia kerrallaan. Ei siis ole vienyt kenenkään paikkaa!!!!!!!!!!!! Kuopus kyseessä ja olen yh.
Anteeksi, nyt mun on päivähoidon työntekijänä pakko puuttua keskusteluun.. Eihän tälläisia ylimääräisiä paikkoja ole olemassakaan. Jokainen ryhmän koko muodostuu lasten ikäjakauman, henkilökunnan määrän ja tilojen mkaan, eikä laki oikeuta ylittämään tätä ryhmäkokoa millään ylimääräisillä paikoilla.

Muuten en ole kovin innoissani tästä subjektiivisesta ph-oikeudesta, mutta kyllä jollekin kotiäidillekin voi olla ehdoton henkireikä saada lapsi hoitoon muutamaksi tunniksi viikossa, koska ainakaan meidän kunnassa ei enää tunneta käsitettä lapsiperheiden kotipalvelu.
No mulle kyllä ihan päiväkodin johtaja sanoi että on ylimääräisellä paikalla. Pystyivät ottamaan koska kaikki lapset eivät ole joka päivä tarhassa.
Ei se kuitenkaan mikään ylimääräinen paikka ole. Kaikki lapset eivät ole joka päivä paikalla, mutta ei se sinun lapsesi paikka kuitenkaan mikään ylimääräinen ole. Joku vuorotyöläinen voisi ilomielin tuoda lapsensa siihen "sinun lapsesi" paikalle. Minun puolestani voit hyvin viedä lapsesi hoitoon, mutta puhutaan asioista oikeilla nimillä =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
No eikös kunnan pidä silloin ostaa päivähoitopalvelut yksityiseltä, jos kunnallisissa ei ole vapaita paikkoja? Vai olenko ihan hakoteillä?
Lain mukaan kyllä mutta kuten jo aikaisemmin kirjotin, niin ainakin meidän kunnassa maksavat mieluummin sanktiot kun järjestävät uusia paikkoja (tosin ei meillä ole mitään yksityisiä hoitopaikkojakaan, pieni kunta).

epäreilua
Ymärrän tilanteesi. Itse olin palailemassa töihin anoin hyvissä ajoin (5kkennen)hoitopaikan lapsille. Tuloksena että hoitopaikan olisin saanut toiselle 2km kotoa ja toiselle 4km täysin toiseen suuntaan . Siinä kun laskeskelin työvuoroja, työmatkoja ja päiväkodin hoitoaikoja tulin siihen tulokseen että työt sais aamulla alkaa vasta klo 8.30 jotta ehtisin ja kotiin pitäis lähteä jo klo 16 että saisin molemmat haettua ajoissa.Ei kyllä työnantaja noin palljoa jousta. Eli kotona tässä vielä sinnittelen hoitovapaalla ja nyt on päivähoitohakemus pistetty jo 8kk ennen kun aloitan työt. Katsotaan millaiset paikat tarjoavat.
Lähipäiväkodissa on monta lasta joilla jompikumpi vanhempi hoitovapaalla. Niillä olis aikaa kuskata kauemmaskin kun ei töihin tarvi ehtiä.

kakku

Joku roti.
Valitettavasti se usein vaan on niin, että ne lapset on siellä hoidossa joka päivä ja äiti käy työhaastattelussa yms kaks kertaa kuussa. Ja senkin jälkeen peukut pystyssä ettei vaan tärppäis! Sen kaks kertaa voisi ihan hyvin löytyä tilapäinen hoitopaikka isovanhemmilta tai naapurista.

Mä olen sitä mieltä, että jos lapsia tekee niin ne on pystyttävä hoitamaan kotona! Mitä iloa lapsesta on jos sitä näkee pari tuntia iltaisin kun kaikki on jo väsyneitä, viikonloppuna käydään yhdessä shoppailemassa ja lomilla lapset tungetaan taas jonnekin säilöön että vanhemmat voi rentoutua? Ja mitä iloa lapselle on vanhemmista? Ei suinkaan suurin osa tee noin, mutta MONET tekee.

vieras

Joku roti.
Voi jos sä jatkuvasti ramppaat siellä työhaastatteluissa niin varmaan sinussa on jotain vialla jos et ole töitä jo saanut, jos se noin raskasta ja kokopäiväistä hommaa on. Lapset voi viedä hoitoon siksi ajaksi esi. Mannerheimin lasten suojeluliitolla on hoitajia joita voi palkata, herrantähden.
Meillä kotona työttömänä on mies, ja sanotaanpas sinulle nyt niin, että jos voi ja huolitaan (liian koulutettuja ei huolita) siivojan töihin, paikan saa varmasti hetkessä.

Mutta nyt on kyseessä insinöörimies, jolla erityisalan osaamista, näitä paikkoja on hänen työttömänä ollessaan ollut auki tasan 3. Työnhaku todellakin vie aikaa. On esittävä ns. piilotyöpaikkoja, siis yrityksiä, jossa voisi olla hänen taidoilleen käyttöä. Sitten otetaan yhteyttä yritykseen ja kysellään kenelle hakumuksen voisi laittaa. Joka ikinen hakemus on räätälöitävä kullekin firmalle erikseen, siis painotettava asioita, jotka tuntuvat tärkeiltä juuri tämän firman kannalta.

Kun sitten tulee kutsu työpaikkahaastatteluun luetaan firmasta ja sen tuotteista kaikki mahdollinen, tutkitaan termit joita ei ehkä ymmärrä, valmistaudutaan haastatteluun ja tähän menee aikaa ainakin yksi päivä.

Miehellä lähetettyjä hakemuksia nyt 150 ja tänään menee 10:een haastatteluun.

Eli todellakaan hakijassa ei tarvitse olla yhtään mitään vikaa. Toivottavasti miehelläni pian tärppää.

Niin ja tämän vuoksi meillä 2 lasta 4 päivänä viikosta hoidossa. Työnhakemisesta ei tulisi yhtään mitään niinä päivinä, kun lapset ovat kotona, ja MLL:ltä me emme ole vielä kertaakaan muuten saaneet hoitajaa, vaikka tilauskin on tehty hyvissä ajoin. Eli siihen en ainakaan luottaisi.

Ymmärrän kiukkusi, mutta turha syyllistää äitejä, jotka ovat kotona ja lapsi hoidossa.Sitten ei auta muu kuin satsata toiseen autoon (ei sen tarvitse tuliterä olla) tai sitten jatkat hoitovapaalla.Meillä 2 autoa,oli jo silloin kun olin työttömänä ja mies töissä.Kallistahan se on pitää kahta autoa, mutta pakko, eikä tarvi murehtia millä kulkee.

sire
nou hätä,kunnalla on 2 vkoa aikaa järjestää hoitopaikka kun olet jättänyt hakemuksen.mullekin sanottiin ettei ole ,olin jo ihan paniikikissa mutta loppujen lopuksi vajaassa 2 vkossa lapsi pääsi juuri siihen paikkaan johon olin alun perin hakemutkin

Kyllähän se lastenhoito järjestyy työhaastattelun ajaksi, mutta työn saantia helpottaa huomattavasti se, että voi sanoa pystyvänsä aloittaa työt heti, eikä niin että joo sitten joskus kun olen saanut lapsille hoitopaikan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei kunta ala mitään uusia työntekijöitä palkkaamaan ja kyllä sieltä hoitopaikka järjestyy, kuulemma jos on ihan pakko. Mutta kuten sanoin, autottomana en pysty kuskaamaan lapsiani eri puolille kuntaa ja molempia vielä eri paikkoihin, kun välimatkaa voi olla 20 km. Ei sen niin mene, että sisarusten pitää päästä samaan paikkaan. Kunnalla on lain mukaan velvollisuus järjestää joku paikka, mutta missään ei ole sanottu, että samaan paikkaan saman perheen lapset. Tuntuu niin hullulta, että lapset, joilla ei ole todellista tarvetta muuta kuin äidin laiskuun hoitaa omaa lastaan, vievät paikat sellaisilta, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Sairaudet, äidin tai lapsen, on erityissyitä, mut näitä virikejuttuja en tajua. En voi ottaa lapsia töihin mukaan, enkä pysty kävellen kuljettamaan 20 km päähän hoitoon. Koko systeemi on ihan mätä. Sanotaan, että mene töihin, äläkä elä yhteiskunnan varoilla (kotihoidontuella) ja sitten kun menisin töihin, ei siihen ole kuitenkaan mahdollisuutta hoitopaikan puuttumisen takia. Olen hoitanut esikoisen kotona kuopuksen äitiysloman aikana. Ei olis tullut mieleenkään viedä keneltäkään muulta hoitopaikkaa vain siksi, että olisin päässyt itse helpommalla omien lasteni hoidossa...
Tuota eikös sulla ole mies? Miksei mies voi viedä lapsia hoitoon? Miksi juuri sinun autottomana pitäisi viedä lapset? Siksikö että mies pääsee istuskelemaan perseellään? Ota sinä se teidän perheen auto ja laita mies duuniin bussilla.
Onhan mulla mies juu, mutta hänen on erittäin hankala kulkea bussilla töihin. Tekee paljon ylitöitä, eikä niin aikasin pääse töihin kun hänen pitää välillä mennä. Lisäksi joutuis käyttämään kahta eri bussia + kävelemään loppumatkan ja aikaa menisi n 1,5 h suunta. Eihän siinä ole mitään järkeä. Mulla taas on työpaikka ihan kaupungin keskustassa ja sinne ei saa autoa mihinkään parkkiin. Työnantajalla ei ole niin paljon paikkoja, kun on työntekijöitä, joten järkevintä on kulkea bussilla. Ja tosiaan kunta järjestäisi paikan pakon edessä, mutta jostain kaukaa ja molemmat lapset eri suuntiin. Se ei vaan onnistu ilman autoa, piste. Itsekin olen ollut hetken aikaa työttömänä, eikä niiden hakemusten kirjoitteluun tai haastatteluihin todellakaan mennyt niin paljon aikaa, että olisi pitänyt lapset hoitoon viedä 4 pvä vko....

Senkus vaan haukutte kaikki mua, mut musta on silti tosi väärin, että todellisen tarpeen eli työnteon takia ei saada järjestettyä hoitopaikkaa, Kun ei koko kunnassa ole juurikaan paikkoja tarjolla kuin yksittäisiä, niin takuulla osa lapsista on sellaisista kodeista, missä jompikumpi vanhemmista on kotona päivisin. Ei ole kyse pelkästään lähipäiväkodista, vaan ihan kaikista hoitopaikoista.

vieras
Kyllähän se lastenhoito järjestyy työhaastattelun ajaksi, mutta työn saantia helpottaa huomattavasti se, että voi sanoa pystyvänsä aloittaa työt heti, eikä niin että joo sitten joskus kun olen saanut lapsille hoitopaikan.
Kuten täällä on jo sanottu monta kertaa, niin kahdessa viikossa kunta joutuu järjestämään sen paikan. Luulisi työnantajan joustavan sen verran, jos on löytänyt hyvän työntekijän. Tai sitten voi yrittää etsiä lapsille jonkun tilapäisen hoitajan esim mml:n kautta siksi aikaa että saa kunnon paikan. Harva kai pystyy aloittamaan työt jo seuraavana päivänä.

Verokarhu laiskana
Juu näin se menee, mä olin ihan samassa tilanteessa kuin ap joku 1½v sitten. Kun paikka vihdoin löytyi, sitä vaihdettiin 3 krt 3kk:n sisällä, koska olivat kaikkialla ns. ylimääräisinä.
Siitä viisastuneena tämän pätkätyöläisen lapset varasivat viime kaudella paikkaa 10pvää/kk siltä varalta että äiti saa töitä. Ei sekään pavele lapsen etua että hoitopaikka vaihtuu jatkuvasti.

meillä
lapsilla 3vuotta ikäeroa
kun jäin kuopuksesta kotio niin esikko jatko tarhassa osa paikalla 12pv/kk ja vain siitä syystä että olin kotona yhden vuoden! näin sain kuopuksenkin samaan tarhaan...varmistin tulevaa!
Jos olisin irtisanonut esikon paikan olisin menettänyt lähitarha paikan ja olisin vuoden päästä ollut helisemässä samanlailla kun sinä nyt että minne lapseni lykkään kun työt alotan!
Jos joku olisi luvannut minulle että saan molemmat lapseni vuoden päästä samaan tarhaan olisin ilomielin pitänyt esikonkin äityisloman ajan kotona! mutta minulle ei voitu luvata kunnallista hoitopaikkaa samasta tarhasta vuoden päähän niin tein niin että esikko jatko ja kuopuksen olessa 6kk hain hänellekkin paikkaa! Kaduta ei ollenkaan sillä kuopuskin on ollut tarhassa jo 2,5vuotta ja minä töissä! Esikko kyllä nyt eskarissa joten hänen tarha taival alkaa oleen lopuillaan!

vieras
Laki velvoittaa kunnan järjestämään sen hoitopaikan. Kenellekään ei tosin voida taata hoitopaikkaa juuri siitä lähimmästä paikasta.

Toisekseen, mistä sinä tiedät kuinka paljon hoitolapsista on sellaisia että vanhemmat on kotona?

no huh huh
Meillä kotona työttömänä on mies, ja sanotaanpas sinulle nyt niin, että jos voi ja huolitaan (liian koulutettuja ei huolita) siivojan töihin, paikan saa varmasti hetkessä.

Mutta nyt on kyseessä insinöörimies, jolla erityisalan osaamista, näitä paikkoja on hänen työttömänä ollessaan ollut auki tasan 3. Työnhaku todellakin vie aikaa. On esittävä ns. piilotyöpaikkoja, siis yrityksiä, jossa voisi olla hänen taidoilleen käyttöä. Sitten otetaan yhteyttä yritykseen ja kysellään kenelle hakumuksen voisi laittaa. Joka ikinen hakemus on räätälöitävä kullekin firmalle erikseen, siis painotettava asioita, jotka tuntuvat tärkeiltä juuri tämän firman kannalta.

Kun sitten tulee kutsu työpaikkahaastatteluun luetaan firmasta ja sen tuotteista kaikki mahdollinen, tutkitaan termit joita ei ehkä ymmärrä, valmistaudutaan haastatteluun ja tähän menee aikaa ainakin yksi päivä.

Miehellä lähetettyjä hakemuksia nyt 150 ja tänään menee 10:een haastatteluun.

Eli todellakaan hakijassa ei tarvitse olla yhtään mitään vikaa. Toivottavasti miehelläni pian tärppää.

Niin ja tämän vuoksi meillä 2 lasta 4 päivänä viikosta hoidossa. Työnhakemisesta ei tulisi yhtään mitään niinä päivinä, kun lapset ovat kotona, ja MLL:ltä me emme ole vielä kertaakaan muuten saaneet hoitajaa, vaikka tilauskin on tehty hyvissä ajoin. Eli siihen en ainakaan luottaisi.
ei pyyhi hyvin tällä insinöörillä!!! :0 150 hakemusta kerrallaan aina vetämässä, 10 haastattelua per päivä ja semmosen esityön tekee että opettelee kaikkien 10 yrityksen kaikki asiat ja termit jokaiselle päivälle erikseen!! :0 ja ei saa imsinööri silti töitä! jokohan olis vika ihan itsessään insinöörissä?????

sateenvarjo valmiustilassa
Toisaalta ymmärrän(kun kyse on kunnallisesta) ja toissaalta en..
Itsellä lapset puolipäiväsenä yksityisessä pk.ssa ja sielä on aina 1-3 paikkaa käyttämättä jopa kokopäiväsissä.
Mun mielestä en ole kenenkään paikkaa vienyt ja yksityiselle voi viedä/hakea kuka tahansa..

Minkä takia olen itse kotona nuorimman kanssa(vanhimmat 3-6) johtuu siitä,että ITSEKKÄÄSTI haluan tarjota alle 3v. pienellle sisarukselle sen ainut laatuisen hetken olla vain äidin kanssa.
Saman saa kaikki esikot,mutta kakkonen ei enään jakamatonta huomiota.
Tällä saan annettua kaikkille lapsilleni se jakamattomuuden.

Niin ja tarkennus,että jos lapseni sanoisivat MINÄ EN HALUA MENNÄ PÄIVÄKOTIIN niin en myöskään pakota.
Tässä asiassa meillä päättää lapset,esikko aikanaan halusi päiväkotiin,koska sielä oli paaljon lapsia..Ja harkittuani ja keskusteltuani pk johtajan kanssa niin tulin siihen tulokseen,että se olisi oikea päätös meidän perheelle.
Jonka jälkein myös nuoremmat ovat halunneet,koska sisaruskin sielä,enkä tohdi sitä niiltä kieltää..
Mutta itsellä on tiukka 3v.raja nuorempaa en hoitoon pistä jollei aivan pakko..

Avaan sateen varjon kakka sadetta varten.

VIERAS
AP.N KANSSA SAMAA MIELTÄ (JA USKALLAN HUUTAA)
MITEN HYLJÄTYKSI SE LAPSI ITSENSÄ TUNTEE KUN ÄITI JÄÄ VAUVAN KANSSA KOTIIN JA HÄNET VIEDÄÄN VIERAASEEN PAIKKAAN. VAIKKA SIELLÄ KUINKA OLISI KAVEREITA, KYLLÄ NIITÄ KAVEREITA ON MUUALLAKIN KUIN PÄIVÄKODISSA.

äiti täälläkin
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
lapsilla 3vuotta ikäeroa
kun jäin kuopuksesta kotio niin esikko jatko tarhassa osa paikalla 12pv/kk ja vain siitä syystä että olin kotona yhden vuoden! näin sain kuopuksenkin samaan tarhaan...varmistin tulevaa!
Jos olisin irtisanonut esikon paikan olisin menettänyt lähitarha paikan ja olisin vuoden päästä ollut helisemässä samanlailla kun sinä nyt että minne lapseni lykkään kun työt alotan!
Jos joku olisi luvannut minulle että saan molemmat lapseni vuoden päästä samaan tarhaan olisin ilomielin pitänyt esikonkin äityisloman ajan kotona! mutta minulle ei voitu luvata kunnallista hoitopaikkaa samasta tarhasta vuoden päähän niin tein niin että esikko jatko ja kuopuksen olessa 6kk hain hänellekkin paikkaa! Kaduta ei ollenkaan sillä kuopuskin on ollut tarhassa jo 2,5vuotta ja minä töissä! Esikko kyllä nyt eskarissa joten hänen tarha taival alkaa oleen lopuillaan!
Minä painiskelin tämän saman ongelman kanssa, kun pienimmäisemme syntyi. Alueellamme on vain yksi tarha ja mietin todella pitkään , että ylipäätään uskalsin ottaa tuon isomman tenavan pois tarhalta, koska jatkosta ei annettu minkäänlaisia lupauksia.(muut tarhat yli 10 km päässä-väärässä suunnassa työmatkoja ajatellen) Otin kuitenkin siinä vaiheessa riskin ja nyt, kun uudelleen paikkaa hain, hain sitä 6 kk ennen hoidon tarpeen alkamista. Onneksi saimme paikan, mutta ymmärrän oikeen hyvin ihmisiä, jotka joutuvat tavallaan pakolla pitämään lasta tarhalla, jotta paikka säilyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Nyt sataa mun niskaan paskaa niin että ropina kuuluu mutta minä kannatan subjekstiivistä hoito-oikeutta. Itse en ole sitä käyttänyt mutta tuttuni ovat.
Nyt pistät ne kunnan akat ja ukot ruotuun ja sanot että jokaiselle lapselle on löydyttävä hoitopaikka koska laki sano niin. Ja tee selväksi että haluat kaikki lapset samaan paikkaan ja ettei sinulla ole resursseja kuljetella niita paikasta toiseen. Itse aloittaisin ensin hieman pehmeällä linjalla asioiden selvittämisen mutta kyllä se kohti joulua varmaan kiivastuisin. Mielestäni se on heidän ongelma miten he sen järjestävät mutta kun laki on laki.

Ja jos lähdet vastavuodesta töihin niinmun mielestä sä vähän hätäilet.... Meille tuli ilmoitus hoitopaikasta kolme viikkoa ennen hoidon aloittamista.
mä peesaan tätä. täällä on ihan vakio et ilmoituksen hoitopaikasta saa vasta 2viikkoa ennen tai jopa myöhemmin. ja se hoitopaikkojen puute ei ole mielestäni vanhempien syytä vaan hoidon järjestäjien.. kaupungin, valtion.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä