Kiitos vaan kaikille teille, jotka viette lapsenne päiväkotiin ja olette itse kotona!!!

• Viestiketjun aloittaja tämä on epäreilua
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
ihmettelen
Mistä te tiedätte että ne äidit makaa kotona? Ainakin meidän päiväkodissa on myös vuorotyötä tekeviä vanhempia (kuten minä) ja lapsilla saattaa olla jopa 2 arkivapaata viikolla,tai vien aamuun hoitoon jos itse menen esim. iltaan töihin.Ihmettelen vaan mistä te tiedätte kuka tekee mitäkin?????

Ole hyvä vaan :D.
Mulla on lapsille päiväkotipaikat, vaikka en itse ole vielä töissä. Työhaastatteluissa käyn kyllä 2-3 kertaa viikossa. Ei, lapset eivät ole hoidossa joka päivä aamusta iltaan nyt, kun en vielä ole töissä. Mutta paikat siis on valmiina, ja ne muutetaan täysaikaisiksi sitten kun työllistyn.
Hain esikoiselle päiväkotipaikkaa syyskuussa 2005, ja kuopukselle keväällä 2006. Molemmat pääsivät siihen päiväkotiin mihin heidät halusinkin. Jos olisin hakenut ensin työpaikan ja sitten vasta laittanut hoitohakemuksen sisään, en olisi saanut heitä tähän lähipäiväkotiin, se on varmaa. Autottomana en lähde kuskaamaan heitä kauemmas hoitoon, ja perhepäivähoitajalle en lapsiani halua.
Kyllä meillä molemmat viihtyy päiväkodissa, isompi etenkin. Hänelle se on myös nimenomaan kaverikysymys: koska seurakunnan kerhot ei sovi meille, ja puistotädillä on vain taaperoita, niin missä muuallakaan niitä kavereita olisi jos ei päiväkodissa? Täällä ei ole avointa päiväkotia tms.
Katsokaas: uskalsin kirjoittaa mustana :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
AP.N KANSSA SAMAA MIELTÄ (JA USKALLAN HUUTAA)
MITEN HYLJÄTYKSI SE LAPSI ITSENSÄ TUNTEE KUN ÄITI JÄÄ VAUVAN KANSSA KOTIIN JA HÄNET VIEDÄÄN VIERAASEEN PAIKKAAN. VAIKKA SIELLÄ KUINKA OLISI KAVEREITA, KYLLÄ NIITÄ KAVEREITA ON MUUALLAKIN KUIN PÄIVÄKODISSA.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Vieras

Tuli vain mieleeni, kun tätä luin että naapuritkin voivat vetää täysin omia johtopäätöksiä ja sitten voivotellaan Kaksplussalla, että tuokin naapuri on päivät kotona ja lapsi hoidossa. Mahakin vielä pystyssä, että mitenhän se meinaa jaksaa kun toinen tulee. :D
Vaikka tosiasiassa heilläkään ei ole tietoa, miksi lapsi on hoidossa.

Ymmärrän kyllä ap:ta, mutta on kunnan velvollisuus hommata hoitopaikka.

asiaa

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Ole hyvä vaan :D.
Mulla on lapsille päiväkotipaikat, vaikka en itse ole vielä töissä. Työhaastatteluissa käyn kyllä 2-3 kertaa viikossa. Ei, lapset eivät ole hoidossa joka päivä aamusta iltaan nyt, kun en vielä ole töissä. Mutta paikat siis on valmiina, ja ne muutetaan täysaikaisiksi sitten kun työllistyn.
Hain esikoiselle päiväkotipaikkaa syyskuussa 2005, ja kuopukselle keväällä 2006. Molemmat pääsivät siihen päiväkotiin mihin heidät halusinkin. Jos olisin hakenut ensin työpaikan ja sitten vasta laittanut hoitohakemuksen sisään, en olisi saanut heitä tähän lähipäiväkotiin, se on varmaa. Autottomana en lähde kuskaamaan heitä kauemmas hoitoon, ja perhepäivähoitajalle en lapsiani halua.
Kyllä meillä molemmat viihtyy päiväkodissa, isompi etenkin. Hänelle se on myös nimenomaan kaverikysymys: koska seurakunnan kerhot ei sovi meille, ja puistotädillä on vain taaperoita, niin missä muuallakaan niitä kavereita olisi jos ei päiväkodissa? Täällä ei ole avointa päiväkotia tms.
Katsokaas: uskalsin kirjoittaa mustana :kieh:

Niinpä.terveen järjen käyttö on sallittua.Tottakai hoitopaikka on hyvä olla jo valmiina jos etsii aktiivisesti töitä....

umbrella
Heips.
Olen hikan samoilla linjoilla sun kanssa. Mä en ole oikeen käsittänyt miksi lapsi laitetaan paivähoitoon jos kerran itse ollaan kotona. Kyllä niitä virikkeitä on kotioloissakin, jos vaan itse viitsii hiukan nähdä vaivaa. Ja mitä hittoja niitä mukuloita sit tekee, jos ei viitsi itse hoitaa ? Toiset jää ilman hoitopaikkoja ku paikat täyttyy "loisista". Sen tarvis olla sillai, et kotona olevien vanhepien lapset sais sitten vasta paikan, jos on ylimääräisiä ja sit täytyis vaikka kesken kauden luovuttaa paikka, sitä todella tarvitsevalle!

Joo ja nyt sataa pas...kaa niskaan, sontsa auki *räps*

me alettiin hakemaan paikkaa huhtikuussa. hoito alkaa lokakuussa. no sanottiin että ihan kaikki paikat täys. eli perhepäivähoitajalle. ja jos ei mahu kaikki niin sitten ne perustaa uuden ryhmiksen.
Onneksi juuri oli joku lähtenyt pois ja meidän tytöille (2 kappaletta )vapautu paikka siellä ryhmiksessä mihin hain.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
AP.N KANSSA SAMAA MIELTÄ (JA USKALLAN HUUTAA)
MITEN HYLJÄTYKSI SE LAPSI ITSENSÄ TUNTEE KUN ÄITI JÄÄ VAUVAN KANSSA KOTIIN JA HÄNET VIEDÄÄN VIERAASEEN PAIKKAAN. VAIKKA SIELLÄ KUINKA OLISI KAVEREITA, KYLLÄ NIITÄ KAVEREITA ON MUUALLAKIN KUIN PÄIVÄKODISSA.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Mieti ite miltä susta tuntuisi jos äijäsi tuo uuden vaimon kotiin ja käskee sun häipyä aina päiviksi pois, ehtoolla voit tulla takasin.
IHAN sama homma, sillä erotuksella että lapsi viedään pois

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tämä on epäreilua:
Olen hoitovapaalla. Alkuvuodesta pitäisi palata töihin. Olen hakenut lapsilleni hoitopaikkaa ja nyt sain vastauksen, että kunnalla ei ole tarjota yhtä ainoaa paikkaa. Kaikki on täynnä. Jos ehdottomasti haluan lapset kunnalliseen hoitoon, niin jotain yksittäisiä hajapaikkoja saattaa ehkä olla, mut nekin eri puolilla kuntaa. Meillä on vain yksi auto ja toista ei ole varaa hankkia, joten ei ole mahdollisuutta lähteä kuljettamaan lapsia aamuisin eri paikkoihin, koska välimatkaa voi olla tosi paljon.

Ei tää näin voi mennä. Täytyy kai alkaa soitella yksityisiä hoitajia läpi. Tätä se subjektiivinen päivähoito-oikeus teettää. Äidit makoilee kotona ja lapset on saamassa niitä ah niin ihania virikkeitä sieltä päiväkodista ja toiset jää ilman hoitopaikkaa sen takia. Meillä olis todellinen tarve hoidolle, koska menisin töihin, mutta jääkö vaihtoehdoksi muu kuin jatkaa hoitovapaata, vaikka tekis kuinka tiukkaa taloudellisesti. Toista autoa ei pystytä hankkimaan, koska olen pienipalkkainen.

Ainoat syyt miksi lapsi hoidossa ja äiti/isä kotona ovat mielestäni lapsen kuntoutus tai vanhemman vakava sairaus. Muuten en voi tajuta, miksi pitää tehdä lisää lapsia, jos äitiyslomalla ei kykene hoitamaan niitä entisiä yhtä aikaa vauvan kanssa.

Onko sinulla varmaa tietoa, että kunnassasi on tällaisia kotona makaavia äitejä? Ja voihan heilläkin olla työpaikka odottamassa eivätkä halua menettää hyvää hoitopaikkaa lyhyehkön poissaolon tähden. On aina niin helppoa arvostella miden ratkaisuja, mikä ei tosin siihen omaan tilanteeseen mitään apua tuo.

No omalla kaverilla soskut laitto sen yhdelle ja ainoalle muksulle hoitopaikan, kun lääkäri kirjoitti lausunnon synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Suunnilleen, öö.. 2-3 vuotta lapsen syntymän jälkeen..

i just wonder
Alkuperäinen kirjoittaja Niipäniin:
Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!
Eihän lasta voi mukana raahata työhaastatteluissa, herrantähden!!

Joku roti.
Voi j..... että jonku tarttee tehä vaikaamman kautta . onnittelut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
vuosi sitten jouduin kieltäytymään työpaikasta juuri samaisen syyn takia...kiitoksia vaan munkin puolesta...
ja tiesin moniakin lapsia joiden hoidon maksoi joku muu kuin vanhemmat...
Laki takaa sen, että jos hoidon tarve johtuu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, niin hoitopaikan on löydyttävä 2 viikon kuluessa.
Eri asia sitten, jos se löydetty hoitopaikka ei kelpaa.

vieras
Eiköhän se vika ole muualla kuin tavallisissa ihmisissä? Pitäiskö vika olla jossain muualla jos hoitopaikkoja ei ole tarpeeksi.Ihan turha alkaa syyttelemään toisia.fakta on se,että syksyllä on hoitopaikkoja tarjolla eniten.Tiesin tämän jo etukäteen ja hain lapsilla hoitopaikat syksyksi tästä tietystä päiväkodista (ainakin puoli vuotta aikaisemmin).Jos olisin hakenut paikkoja tammikuusta- tai toukokuusta niin silloin olisi tilanne paljon huonompi.

työllinen
Alkuperäinen kirjoittaja i just wonder:
Alkuperäinen kirjoittaja Niipäniin:
Miten helvetissä äiti voi hakea töitä, jos lapsi kotona. Täytyyhän lapselle olla hoitopaikka, että äiti voi keskittyä työnhakuun, työhaastatteluihin jne!!!
Eihän lasta voi mukana raahata työhaastatteluissa, herrantähden!!

Joku roti.
Voi j..... että jonku tarttee tehä vaikaamman kautta . onnittelut.
Kyllä meidän kunnassa on ainakin monenmoista vaihtoehtoa, mihin lapsi laitetaan siksi aikaa kun on haastattelussa. Ja tuskin sen äidin pitää valmistautua 5 pv viikko / 8-10 tuntia päivä.

Sitten esim. mä hain töitä ja kerroin puhelimessa että mulla on lapsi ja tulen haastatteluun, kun saan hoitopaikan järjestymään.
Nykyinen (silloin tuleva) pomo käsi ottaa lapsen / lapset mukaan, ja sanoi että kyllä täällä joku katsoo sen aikaa tai sitten keksitään jotain tekemistä.

Niinpä menin haastatteluun lapset mukanani ja sainkin sen paikan :)

vuosi sitten jouduin kieltäytymään työpaikasta juuri samaisen syyn takia...kiitoksia vaan munkin puolesta...
Laki takaa sen, että jos hoidon tarve johtuu työllistymisestä tai opintojen aloittamisesta, niin hoitopaikan on löydyttävä 2 viikon kuluessa.
kaupunki ei ymmärtänyt että meillä on vain 1 auto ja työmatka minulla olisi ollut yli 30km suuntaansa..
yritti työntää meidän lapsia kylän toiseen päähän hoitoon jotka miehen olisi pitänyt kävellen hakea töiden jälkeen...
eli suuntaansa yli 5km..ei 2 ja 4 vuotias olis jaksanut tuota kävellä ja sitten talvella oli kumminkin vielä paukkupakkaset..
lähi hoidossa oli neljä perhettä joiden äidit ja isät makas vaan kotona...

ypph
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
No eikös kunnan pidä silloin ostaa päivähoitopalvelut yksityiseltä, jos kunnallisissa ei ole vapaita paikkoja? Vai olenko ihan hakoteillä?
Et ole hakoteillä. Minä alotan yksityisenä ja nyt jo on kunnalta soitettu, että lapsia olisi tulossa ostopalveluna.

sitä mä oon tässä miettinyt et eihän se hoidon järjestäjän päänsärky ole se että te ette lapsia saa hoitoon kuskattua. ja se huvitti et ap valittaa et jotkut laittaa lapset hoitoon kun haluaa päästä helpommalla kun samaan aikaan itse haluaa hoitopaikan läheltä, mies ei voi mennä bussilla koska sekin on vähän epämukavaa ja lapset joutuu pian eri paikkoihin.. itsekin pitäis saada siis kaikki mahdollisimman helpolla.

äiti3
olepa hyvä!
mua on turha yrittää syyllistää.
olen äitiyslomalla ja isommat lapset ovat ihan itsensä takia 2kertaa viikossa hoidossa.
ja tästä ihanuudessta maksetaan 230e/kk joten en tajua kenen pyllyä se kaivaa.

vieraana
kun sitä kerran on hoitopaikan lapsille saanut niin ei siitä niin vaan luovu, vaikka ei tällä hetkellä tarvetta hoitoon olisikaan. se on se viidakonlaki, nopeat syö hitaat.

kaupunki ei ymmärtänyt että meillä on vain 1 auto ja työmatka minulla olisi ollut yli 30km suuntaansa..
yritti työntää meidän lapsia kylän toiseen päähän hoitoon jotka miehen olisi pitänyt kävellen hakea töiden jälkeen...
eli suuntaansa yli 5km..ei 2 ja 4 vuotias olis jaksanut tuota kävellä ja sitten talvella oli kumminkin vielä paukkupakkaset..
Tuo on kyllä syvältä :/
Mutta toisaalta, jos lähipäiväkoti on täynnä niin se on täynnä, eikä sieltä voi siirtää lapsia alta pois, vaikka niiden vanhemmat vaan makaisikin kotona.
Minua ja veljeä vietiin aikoinaan 15 km yhteen suuntaan hoitoon, kaupungin toiselle laidalle.

Tuo on kyllä syvältä :/
Mutta toisaalta, jos lähipäiväkoti on täynnä niin se on täynnä, eikä sieltä voi siirtää lapsia alta pois, vaikka niiden vanhemmat vaan makaisikin kotona.
Minua ja veljeä vietiin aikoinaan 15 km yhteen suuntaan hoitoon, kaupungin toiselle laidalle.
kyllä mäkin sen ymmärrän et se on ikävää ja vituttaakin varmasti, mutta sitä hoitopaikkaa ei ole aina mahdollista saada vierestä eikä sieltä voi porukkaa potkia pois sen mukaan et joku hakija pitää syytään saada lapset hoitoon, parempana. silloin pitää alkaa itsensä tekeen valintoja et saa joko lapsen kuskattua hoitoon kauemmaksikin (hommaa vaik sen auton) tai jää kotiin kunnes paikka tarpeeks läheltä vapautuu.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä