Kiitos sinä sossuilmon tekijä!

  • Viestiketjun aloittaja äp
  • Ensimmäinen viesti
Hmmm.. no olisiko selitys vaikka niinkin yksinkertainen, että jos se aikuisen läsnäolo ulkona on jossain kohtaa tekstiä mainittu, niin se tarkoittaa sitä, että siellä ulkona on se aikuinen... eikö tekstin kokonaisuus ratkaise, mikä se tilanne on siellä on ollut? Anteeksi, mutta hieman kuulostaa saivartelulta tuollainen.

Muoks, josain syystä ei tuo lainaus onnistunut.. tämä siis tuohon, kun joku niin kovasti hämmentyi ja epäili, että onko siellä ulkona nyt lapset keskenään vaiko aikuisen valvonnassa.
 
Viimeksi muokattu:
"sivullinen"
Sekin pedofilia-juttu, joka täällä on pyörinyt: saivat OIKEASTI tehdä lapsille/lapsilla kaikenlaista eikä kukaan puuttunut. Sitten sossu ruuhkautuu tällaisista turhista ilmoituksista, kun vanhemmat parhaansa tekevät ja jotkut ääliöt huvikseen ilmoittelevat milloin mistäkin

[QUOTE="vieras";21984451]Mä mieti ihana samaa että miksi kukaan vaikka sitten ilkeyttään ei tehnyt ilmoitusta. Varmasti on kuulunut vaikka mitä kamalia ääniä :([/QUOTE]

Niin asuiko ne sitten kerrostalossa tai rivarissa? Ei ne äänet kelleen kuulu jos ei ole seinänaapureitakaan.

Ja vaikka olisi, ei ne naapurit aina ilmoitusta tee. Jotkut on kertakaikkiaan niin helvetin typeriä. Takavuosilta muistan hämäläisestä kaupunkilehdestä mielipidepalstalla olleen tekstin, jossa kysyttiin, että "käy niin sääliksi, kuulen selvästi että lasta raiskataan yläkerran asunnossa. voi tätä kamalaa lähiötä." Joku sossu siihen vastasi ihan asiallisesti jopa, että mihin kirjoittajan pitäisi ottaa yhteyttä.

Itse olis tehnyt mieli ravistaa tätä taivastelijaa, että voi v***u eikö ne herneet päänupissa kohtaa!!
 
Meilläkin 4 v ulkoilee yksin/kavereiden kanssa, ja 6 v nyt ainakin kun kulkee jo bussilla itsekseen kouluunkin, yms. Kyllä täällä saa oikeastaan kaikki 4-5 v lapset ulkoilla keskenään. Turvallinen piha, ja valvotaan toki ikkunasta, käydään kurkkaamassa pihassa, jne.

Eikä oo kukaan ilmoitusta tehnyt. Tästä asiasta. Muusta kyllä; esim. siitä että yksi pihan poika, olikohan noin 9 v silloin (en muista), oli pihalla ilman takkia ja oli kylmä. Eräs naapuri soitti sossuun sen sijaan että olisi sanonut lapselle "hei Esa (nimi muutettu), haeppa takki kotoa" :headwall:

Ymmärrän ihmisiä, jotka tekevät ls-ilmoituksen kun siihen on aihetta. Jos ovat oikeasti huolissaan jne. Mutta ls-ilmoitusten kanssa kiusaa tekeviä ihmisiä en ymmärrä.
 
"vieras"
mun mielestä 4vuotias ei ulkoile YKSIN!!!! ei ulkoile meidän 6vuotiaskaan.ihan sama millainen lapsi on,e 4v vielä ymmärrä tarpeeksi.
Meillä 4v ja 2½v ulkoilee keskenään. Minusta tuo riippuu monestakin jutusta. Lasten luonteista, pihasta, ympäristöstä jne. Meillä tuonikäiset voi noiden tekijöiden perusteella olla pihalla ilman et mä vahtaan vieressä koko ajan.
 
[QUOTE="vieras";21985433]Meillä 4v ja 2½v ulkoilee keskenään. Minusta tuo riippuu monestakin jutusta. Lasten luonteista, pihasta, ympäristöstä jne. Meillä tuonikäiset voi noiden tekijöiden perusteella olla pihalla ilman et mä vahtaan vieressä koko ajan.[/QUOTE]

Samoin meillä omat 3 ja 4 vuotiaat sekä lapsenlapset ikähaitarilla 2 v - 5 v saavat ihan itse heittää takin niskaan ja mennä pihalle leikkimään milloin haluavat. Kesällä ulkona leikitäänkin selkeästi enemmän kuin sisälllä.
 
Samoin meillä omat 3 ja 4 vuotiaat sekä lapsenlapset ikähaitarilla 2 v - 5 v saavat ihan itse heittää takin niskaan ja mennä pihalle leikkimään milloin haluavat. Kesällä ulkona leikitäänkin selkeästi enemmän kuin sisälllä.
Juu, ehkä teillä. Mutta teillä luultavasti on suht turvallinen piha missä uskaltaa antaa lasten leikkiä yksin/keskenään. Mutta, tähän ja sun aiempaan kysymykseen, kaikki ei asu sellaisella alueella tuo on mahdollista. Vaikka, MUN mielestä sellaista pihaa tai aluetta ei olekaan että 2-3v voi olla yksin ulkona.
 
3n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärtän;21984455:
Mun mielestä 4vuotias on ihan liian pieni ulkoilemaan yksin kavereiden kanssa joten sen perusteella ihan aiheesta tehty ilmoitus.

en vaan nyt oikeen ymmärtänyt kun eka puhuit että lapsesi on kavereiden kanssa ulkona ja yhtäkkiä siellä olikin vanhempia vahtimassa.
Meidän 4,5v tyttö saa olla kavereiden kanssa tossa pihassa silloin kun reilu 6v isovelikin on samaan aikaan. Siinä on lapsia ikähaitarilla 3-7v. Kaikkien perheiden parvekkeet ovat tuohon sisäpihalle päin, eli valvovia silmiä ja korvia on paljon.
 
"vieras"
Tais hyvin unohtua monelta se taannoinen opetus kun 2-vuotias lapsi katosi maatalon pihalta. En jättäisi 2-vuotiasta ikinä toisen lapsen vahdittavaksi. 4-vuotias jo hieman eri-asia.
 
"vieras"
ap; ja muutkin täällä asiasta inkuttavat mitääntietämättömät; lukekaa uusi lastensuojelulaki. siinä sanotaan aika yksiselitteisesti, että mikäli on syytä epäillä, SIIS SYYTÄ EPÄILLÄ, että lasta laiminlyödään tai lapsen hoito/valvonta on sillä tavalla puutteellista, että siitä saattaa aiheuta vaaraa lapselle, on jokaisella meistä velvollisuus ilmoittaa. tähän lakiin vedoten, on ihan turha huudella kunnianloukkaussyytteitä tai kiusaamismielessä tehtyjä ilmoituksia. 4v on liian pieni ulkoilemaan yksin, eikä tuo lapsiseura yhtään lievennä asiaa! joukossa tyhmyys tiivistyy, ja aika usein nim omaan näissä tilanteissa sattuu peruuttamattomia vahinkoja..
 
pois vaan
Alkuperäinen kirjoittaja äp;21984090:
Tytöstämme 4v tehtiin ilmoitus koska ulkoilee paljon muitten kavereitten kanssa pihassamme!
Kaverti on iältään 3-5v tyttöjä ja poikia.

Piha on turvallinen ja lapsi kokjee olon turvalliseksi.
Koko pihaalue on 3n äidin silmän alla.

MItä ihmettä ajattelit kun haluat riistää lapsilta ulkoilun ihannuuden näillä ilmoilla?
Meidän 4v pärjää hetken ulkona kavereitten kanssa omalla pihallaan.
Vanhempi lapsemme ei olis pärjännyt tässsä iässä eli tässä tulee lasten erot esiin.

IKINÄ hän ei ole lähtenyt pihasta kun se samperin piha on aidattu ympäriinsä.
Lapsilla on erittäin hauskaa ja sinä koit sen vaaralliseksi?

Tätä nyt sossutätien kanssa ollaan ihmetelty tänään sillä olivat erittäin tyytyväisiä tähän poppooseen kun me äidit aikuisen oikeesti vuorotellaan lasten hoitamista ulkona.

Kiusaamista sanon minä.
Olet huono ja piittaamaton äiti, toivon, että lapsesi otetaan sinulta pois.
 
"vieras"
asuin vuosia jenkeissä, ja siellä alle 16v jättäminen yksin kotiin/pihalle tms ilman aikuisen henkilön valvontaa, oli rikos. onneksi näin ei vielä ole meillä, mutta kyllä n 5v lapsilauman jättäminen yksin pihalle leikkimään on mun mielestä rikollista toimintaa.
 
"Joo"
Alkuperäinen kirjoittaja äp;21984090:
MItä ihmettä ajattelit kun haluat riistää lapsilta ulkoilun ihannuuden näillä ilmoilla?
Miten niin riistää ulkoilun ihanuuden?

Eiköhän hän ajatellut lisätä siihen 3-5 vuotiaiden ulkoilun ihanuuteen edes yhden aikuisen silmäparin vahtimaan?

Jos lapset ovat kolmen eri äidin, niin eikö edes yksi heistä voisi vuoroon ulkoilla lasten kanssa?
 
"Joo"
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;21985558:
Meidän 4,5v tyttö saa olla kavereiden kanssa tossa pihassa silloin kun reilu 6v isovelikin on samaan aikaan. Siinä on lapsia ikähaitarilla 3-7v. Kaikkien perheiden parvekkeet ovat tuohon sisäpihalle päin, eli valvovia silmiä ja korvia on paljon.
Jos ne valvovat silmät ovat kaikki parvekkeella, eikö samalla vaivalla edes yksi heistä olisi pihalla lasten kanssa?

Jos ne valvovat silmät ovat sisällä asunnossa, mitä hiton iloa on siitä että asunnon parveke on lapsiin päin?
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärtän;21984455:
Mun mielestä 4vuotias on ihan liian pieni ulkoilemaan yksin kavereiden kanssa joten sen perusteella ihan aiheesta tehty ilmoitus.

en vaan nyt oikeen ymmärtänyt kun eka puhuit että lapsesi on kavereiden kanssa ulkona ja yhtäkkiä siellä olikin vanhempia vahtimassa.
No kyllä minä ymmärsin niin, että lapset ovat välillä jonkun aikaa keskenään, mutta välillä vanhempien kanssa. Meillä ainakin 4-vuotias on jo pitkään ulkoillut yksin/kavereiden/veljen kanssa. Ei toki tuntitolkulla, mutta voin hyvin lähettää tytön edeltä ulos, kun jään itse siivoilemaan aamiaspöytää tai vaihtoehtoisesti ulkoilun lopussa lähden edeltä laittamaan ruokaa. Hyvinkin voi mennä puoli tuntia, että tyttö on ulkona ilman valvontaa. Ja kyllä minäkin loukkaantuisin, jos joku asiasta tekisi lastensuojeluilmoituksen.
 
"Piki"
Yrittäkää ajatella sitä ls-ilmoitusta niin että joku oikeasti välittää teidän lapsestanne ja on huolissaan hänestä. Jos ilmoitus on turha niin sossuhan sen sitten kyllä toteaa turhaksi. Parempi että ilmoitus tehdään kuin jätetään tekemättä.
Jos joku haluaa kiusaa tehdä ls-ilmoituksia tekemällä niin eiköhän sen sossukin aika äkkiä huomaa ja puuttuu asiaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21985619]ap; ja muutkin täällä asiasta inkuttavat mitääntietämättömät; lukekaa uusi lastensuojelulaki. siinä sanotaan aika yksiselitteisesti, että mikäli on syytä epäillä, SIIS SYYTÄ EPÄILLÄ, että lasta laiminlyödään tai lapsen hoito/valvonta on sillä tavalla puutteellista, että siitä saattaa aiheuta vaaraa lapselle, on jokaisella meistä velvollisuus ilmoittaa. tähän lakiin vedoten, on ihan turha huudella kunnianloukkaussyytteitä tai kiusaamismielessä tehtyjä ilmoituksia. 4v on liian pieni ulkoilemaan yksin, eikä tuo lapsiseura yhtään lievennä asiaa! joukossa tyhmyys tiivistyy, ja aika usein nim omaan näissä tilanteissa sattuu peruuttamattomia vahinkoja..[/QUOTE]

Kiusaamistarkoituksella tehdyistä ilmoituksia on tullut kunnianloukkaussyytteitä(kyseessä ollut jatkuvaa kiusaamista ilmoittelujen muodossa) ja myös tuomioita(yleensä sakkotuomio), usein myös sossulta ja poliisilta varoitus/huomautus virkavallan häiritsemisestä.

Samaa mieltä, että 4 v. ei voi ilman valvontaa ulkoilla, sitä en tiedä, miten ap:n tapauksessa on toimittu, onko valvontaa ollut.

Juuri oli julkaisu juttu, missä sosiaalityöntekijät olivat väsyneitä, koska ilmoitusten määrä oli kasvanut melkoisesti, jossakin paikassa jopa 300%. Ja työvoimaa ei ole. Ja osassa oli kyse kiusanteosta. Täälläkin siitä oli juttua, en nyt tähän hätään löydä sitä juttua.

Olen sitä mieltä, että sellaiset ihmiset, jotka tekevät turhia ilmoituksia(en puhu tästä tapauksesta, kun en tiedä) niin he haittaavat sosiaalityöntekijöiden työtä, koska oikeasti apua tarvitsevat saavat apua myöhään, koska sossu joutuu tarkistamaan kaikki ilmoitukset, myös ne kiusaamistarkoituksessa tehdyt ns. turhat ilmoitukset. Itse olen ls-alalla työssä, ja tiedän myös alasta paljon. On nurinkurista, että sossu joutuu tutkimaan myös kiusaamistarkoituksella tehdyt ilmoitukset, tähän kuuluu aikaa, ja apu viivästyy niiltä, ketkä sitä oikeasti tarvitsevat!
 
"mie"
Mä en kyllä ymmärrä näitä tässä ketjussa kuvattuja ls-ilmoja. Siis eikö ihmiset osaa nykyään keskustella keskenään? Sekin joka täällä manaa pihassaa asuvaa perhettä joka antaa 4v olla ilman valvontaa ulkona voisi vaikka sanoa siitä vanhemmille jotain??? Eikä täällä miettiä kuinka ärsyttävää vahtia toisten lapsia. Ja kommentti "yleensä en puutu muiden lasten tekemisiin" kyllä kuvastaa hienosti kuinka KOKO KYLÄ KASVATTAA -ajatus on nyky-yhteiskunnasta häviämässä.
 
[QUOTE="mie";21985724]Mä en kyllä ymmärrä näitä tässä ketjussa kuvattuja ls-ilmoja. Siis eikö ihmiset osaa nykyään keskustella keskenään? Sekin joka täällä manaa pihassaa asuvaa perhettä joka antaa 4v olla ilman valvontaa ulkona voisi vaikka sanoa siitä vanhemmille jotain??? Eikä täällä miettiä kuinka ärsyttävää vahtia toisten lapsia. Ja kommentti "yleensä en puutu muiden lasten tekemisiin" kyllä kuvastaa hienosti kuinka KOKO KYLÄ KASVATTAA -ajatus on nyky-yhteiskunnasta häviämässä.[/QUOTE]

Juu, periaatteena hyvä tuo koko kylä kasvattaa, mut senkin on menny pilaamaan muutama sitä röyhkeästi hyväkseen käyttävä perhe. Meidän kylällä se toimii tiettyjen perheiden kesken, mutta sitten on pari perhettä joiden kanssa se ei onnistu mitenkään, osataan sujuvasti jättää toisten valvottavaksi lapset, jopa jätetään ovelle lapsen ilmoittaessa että tuun teille hoitoon kun vanhemmat lähti asioille ja tulee hakeen sit kun kerkiivät ( eli lähempänä puolta yötä kuin ilta yhdeksää ) ilman että on sovittu mitään, ja niin taas saa omat suunnitellut menot siirtää. Tuon touhun lopetin alkuunsa, pitkään vielä olettivat että toki mulla on aikaa hoitaa heidän lapset päivittäin ja ruokkia.. Nämä perheet eivät huomaa mitään ihmettä siinä että hoidattavat muilla aina lapset.
 
"vieras"
Jos vanhemman pitäisi aina ja koko ajan olle ulkona 5-vuotiaan kanssa, niin missä hiton välissä ehtisi tekemään kotitöitä? Tai mitään muutakaan? Jossain päin maailmaa 5-vuotiaat on koulussa jo, kyllä minusta turvallisella pihalla jo tuon ikäinen osaa yksinkin leikkiä...
 
no
Mun isä on humalassa uhannut tehdä ilmoituksen meistä, kun ei tehdä mitä hän haluaa. Eli ei tanssita pillin mukaan, tai ei olla yhteydessä alkoholistiin.

Kaikistahan jotain voi keksiä. Ei huolehdita tarpeeksi, huolehditaan liikaa, liian lihava lapsi, liian laiha lapsi (meillä sanoi että tekee tämän takia ilmoituksen), ollaan näitä ylihuolehtijoita, niin siitä ei voi tehdä... lapset eivä yksin ulkona.
 
Best Regards
[QUOTE="vieras";21986151]Jos vanhemman pitäisi aina ja koko ajan olle ulkona 5-vuotiaan kanssa, niin missä hiton välissä ehtisi tekemään kotitöitä? Tai mitään muutakaan? Jossain päin maailmaa 5-vuotiaat on koulussa jo, kyllä minusta turvallisella pihalla jo tuon ikäinen osaa yksinkin leikkiä...[/QUOTE]

Ei kai se lapsi 24/7 siellä ulkona ole? Minä en olisi jättänyt viisivuotiastani yksin ulos.
 
[QUOTE="vieras";21986151]Jos vanhemman pitäisi aina ja koko ajan olle ulkona 5-vuotiaan kanssa, niin missä hiton välissä ehtisi tekemään kotitöitä? Tai mitään muutakaan? Jossain päin maailmaa 5-vuotiaat on koulussa jo, kyllä minusta turvallisella pihalla jo tuon ikäinen osaa yksinkin leikkiä...[/QUOTE]

Sillon kun olin kotiäitinä niin nousin aamulla tekemään kotihommia sen verran aikasemmin että ehdin hoitaa niitä ennen lasten kans ulkoilua ja illalla lasten nukkuessa tein osan ja päivän aikana kun lapset söi tai ne hetket kun oltiin sisällä tein siinä ohessa hommia.. Ja työssä käyvänä hommia teen töistä tultuani, lapset jaksaa sen hetken olla sisällä kun ruoka valmistuu ja saan koneet pyörimään ja lattian siistiks. Koneet tyhjään sit illalla kun tullaan ulkoa sisälle..
 

Yhteistyössä