Kiinteiden aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liinutiinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liinutiinu"

Vieras
meillä vauva pian 4 kk ja parin viikon ajan ollaan maisteltu soseita, perunaa, porkkanaa, pataattia. Kerralla menee 1-2 rkl. Vauva on isokokoinen painaa varmaan jo reilun 8kg..muuten on rintamaidolla, ennen soseiden aloittamista söi yöllä n.3 kertaa nyt nukkuu koko yön rauhallisesti heräämättä. Selatessani netin ihmeellistä maailmaa niin olen varmaan tehnyt maailman suurimman virheen antaessani jo lapselle sosetta enkä tihentänyt imettämistä, syö muutenkin rintaa usein.

tissiteltiin päiväsaikaan usein puolentunnin tunnin välein, ja yötkin oli katkonaisia..tuntui ettei rintamaito vaan pitänyt nälkää pois. Korviketta en ole antanut.

Kiitos vastauksesta.

Meillä mennään vielä tiiviillä syötöllä. Välillä saa pullosta, kun ei maito ihan riitä omasta takaa. Mies hoitaa syötön välillä, niin mä saan surffailla plussalla.

3 viikkoisen kanssa on syytäki mennä tiiviisti. O_o
Jos katkonaiset yöt alkaa käymään jaksamisen päälle niin silloin se on hyvä ratkaisu, vaikka suositus imetyksestä ois sen 6kk. Aika normisettiä nykyään tuo kiinteiden aloittaminen 3-4kk iässä. Itse olen terkkana neuvolassa ja on enemmän jo poikkeus tuo täysimetys puolivuotiaaksi asti.

[QUOTE="Ninja";29789248]3 viikkoisen kanssa on syytäki mennä tiiviisti. O_o
Jos katkonaiset yöt alkaa käymään jaksamisen päälle niin silloin se on hyvä ratkaisu, vaikka suositus imetyksestä ois sen 6kk. Aika normisettiä nykyään tuo kiinteiden aloittaminen 3-4kk iässä. Itse olen terkkana neuvolassa ja on enemmän jo poikkeus tuo täysimetys puolivuotiaaksi asti.[/QUOTE]

Terkkarin neuvolasta pitäis tietää, että allergiaterveyden vuoksi kiinteät olisi syytä aloittaa ennen 6kk ikää.

[QUOTE="Ninja";29789248]Aika normisettiä nykyään tuo kiinteiden aloittaminen 3-4kk iässä. Itse olen terkkana neuvolassa ja on enemmän jo poikkeus tuo täysimetys puolivuotiaaksi asti.[/QUOTE]

Toki se on poikkeus, kun pienimmästäkin käyrän laskusta iskostetaan epävarmuus ensikertalaisen äidin mieleen ja kehoitetaan antamaan lisämaitoa. Jotenkin hassusti sitä lisämaitoa tarvitaan sitten enemmän ja enemmän ja enemmän, kun siihen on kerran lähdetty. Ja sitten eräänä kauniina päivänä se "maito vaan yhtäkkiä loppui". Sillä, että tiheänimunkausi on lääkitty korvikepulloilla, ei ole tietenkään mitään tekemistä asian kanssa.

Jokainen tekee varmasti lapsen kannalta parhaan ratkaisun. Tuo lisämaidosta urputtaminen täällä palstalla on niin käsittämättömän tyhmää. Hienoa että joillakin imetys onnistuu helposti, maito riittää ja lapsi kasvaa. Meillä yritettiin viimeiseen asti pärjätä sillä, mutta rajansa kaikella, lapsi huusi nälkää ja paino vaan laski. Tärkeintä on että lapsi voi hyvin. Imetän edelleen osittain aina ennen pulloa. Toivottavasti mahdollisimman pitkään, mutya syyllisyyttä en aio ottaa siitä että lapsi saa tarpeeksi ravintoa :)

Jokainen tekee varmasti lapsen kannalta parhaan ratkaisun. Tuo lisämaidosta urputtaminen täällä palstalla on niin käsittämättömän tyhmää. Hienoa että joillakin imetys onnistuu helposti, maito riittää ja lapsi kasvaa. Meillä yritettiin viimeiseen asti pärjätä sillä, mutta rajansa kaikella, lapsi huusi nälkää ja paino vaan laski. Tärkeintä on että lapsi voi hyvin. Imetän edelleen osittain aina ennen pulloa. Toivottavasti mahdollisimman pitkään, mutya syyllisyyttä en aio ottaa siitä että lapsi saa tarpeeksi ravintoa :)

Painon laskeminen on eri asia kuin käyrän notkahdus, joka on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus täysimetetyillä, mutta jota moni terkka "säikähtää" ja ohjeistaa välittömästi lisämaidon tai kiinteiden pariin.

Jos vauva nukkuu hyvin, herää itse syömään, on hereillä ollessaan virkeä ja tarkkaavainen, pissaa ja kakkaa riittävästi, niin ei ole lisämaidon arvoinen hälytys, jos painoa on tullut 3kk jälkeen hiukan vähemmän. Kunhan kasvua tapahtuu suhteellisen tasaisesti ja pituutta tulee myös + että nuo yllämainitut kriteerit täyttyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja niinhän se menee;29789551:
Painon laskeminen on eri asia kuin käyrän notkahdus, joka on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus täysimetetyillä, mutta jota moni terkka "säikähtää" ja ohjeistaa välittömästi lisämaidon tai kiinteiden pariin.

Jos vauva nukkuu hyvin, herää itse syömään, on hereillä ollessaan virkeä ja tarkkaavainen, pissaa ja kakkaa riittävästi, niin ei ole lisämaidon arvoinen hälytys, jos painoa on tullut 3kk jälkeen hiukan vähemmän. Kunhan kasvua tapahtuu suhteellisen tasaisesti ja pituutta tulee myös + että nuo yllämainitut kriteerit täyttyvät.

No niin, noiden sunkin kriteerien mukaan lisämaito oli meillä tarpeen. Korostan vielä, että täällä jankkaaminen on ihan turhaa. Eiköhän jokainen tee lapselleen parhaan ratkaisun. Täällä vaan niin usein ollaan tietävinään paremmin kuin äiti itse, "kyllä se maito riittää kun vaan imettää" jne. Kun se ei aina riitä ja noi kirjotukset voi tuntua tosi pahalta äidistä joka on tehnyt parhaansa. Ainakin minusta tuntui vielä joskus.

Meillä esikko ja kakkonen aloittivat kiinteät 4kk:n iässä ja hyvin sujui. Esikko jonkin verran ruoka-aineallerginen, mutta hyvin pärjäiltiin. Kuopusta sit täysimetin 6kk ja hänelle kiinteiden aloittaminen oli huomattavan hankalaa. Tuntui, että herkkyyskausi olisi siihen asiaan mennyt ohi. Ei ollut maistuakseen millään. Allergioitakin kyllä oli, mutta ei hurjan paljon.

Vaikka jatkaisin imetystä, niin nykykokemuksella aloittaisin kiinteiden maistelun vähän aikaisemmin, kuin 6kk:n iässä

Yhteistyössä