Isokokoinen vauva - pitääkö kiinteät aloittaa aikaisemmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"esikoisen äiti"

Vieras
Kävimme aamulla neuvolalääkärillä vähän vajaa 4kk:n ikäisen tyttömme kanssa ja mittailtuaan vauvan (8050 g ja 63 cm) hoitaja tokaisi että tälle kannattaisi jo aloittaa kiinteiden antaminen, kun on niin isokokoinen. Samaa sanoi lääkäri hieman myöhemmin tutkittuaan vauvan. Tyttö siis ollut tähän asti ihan puhtaasti täysimetyksellä.

Jäi kovin ihmetyttämään kun tähän asti neuvolassa kaikki ovat kannattaneet isoon ääneen sitä 6kk:n täysimetystä... Vauva on kasvanut hyvin ja maito on tuntunut vielä riittävän. Ihan on tyytyväinen tapaus. Imee päivällä parin tunnin välein, nukkuu hyviä päiväunia eikä herää heti nälkäisenä ja yöllä herää normaalisti kaksi kertaa syömään, joinakin öinä vain kerran. Illalla tankkaa enemmän ja aika tiuhaan, mutta eikös tämä ole ihan normaalia? Kerroin tämänkin lääkärille, vaan hän tuntui pitävän tuota kahdesti yöllä heräämistä tässä iässä jotenkin liialta kun ehdotteli että voisin (tai minun ihan pitäisi) alkaa antamaan sille vauvalle sosetta ennen nukkumaanmenoa niin jaksaa sitten nukkua koko yön... Siis onko tuo kahdesti herääminen muka paljon?? Ja soseiden aloittamista tässä vaiheessa hän perusteli myös sillä että vauva oppii paremmin syömään kun saa aikaisin aloittaa.

Onko tässä mitään perää? Olen ollut siinä luulossa että jos painoa ei tule imetyksellä tarpeeksi niin SITTEN annetaan niitä soseita, ja että vauva oppii paremmin syömään soseita sitten kun on itse siihen valmis. Meillä kun tuota vielä ihan oksettaa kun koettaa lusikkaa tarjota... Jäi vähän olo että lääkäri piti minua jotenkin tyhmänä kun en niitä soseita ollut vielä aloitellut ja kun yritin vastaan asiassa hangoitella. :(

Lääkäreissä ja hoitajissa on niiiiin hirveästi eroa että oma järki kannattaa aina olla ykkösenä.

Jos mitään syytä kiinteiden aloitukseen ei oli (esim. kasvuongelmat, refluksiongelmat, tms) niin kannatan kyllä ehdottomasti täysimetystä.
Vauvahan on ihan älyttömän pieni ja hänen kuuluukin herätä yöllä syömään ja tarkistamaan että äiti on lähellä :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja zenn
No ei pidä aloittaa, jos vauva kerran noin hienosti kasvaa rintamaidolla! toki saa, jos haluaa, mutta ymmärsin, että haluaisit täysimettää edelleen? Eli siitä vaan, mitään syytä ei ole aloittaa kiinteitä teidän tapauksessa!

Mun nuorimmainen oli 6kk iässä 11,4 kiloa ja täysimetyksellä. Kiinteiden aloituksen myötä painokäyrä lähti laskuun (suotavaa tässä tapauksessa) ja söi ihan yhtä tiheään myös öisin kuin ennenkin. Isokokoisuus ei ole syy aloittaa kiinteiden syömistä mun mielestä.

Minä sain samantyyppisiä ohjeita yhden lapsen kohdalla kun oli liian pieni. En oikein ymmärrä mihin lääkäri tuon perustaa, mutta itse ajattelisin että uskaltaisin noudattaa omaa vaistoani ja jatkaa täysimetyksellä koska vauva selvästi kasvaa ja voi hyvin.
Näin tein myös tämän liian laihan kanssa, koska kiinteiden aloituksen myötä paino aloitti rajumman laskun, näin olisi käynyt siis jo 4kk iässä jos olisin noudattanut lääkärin neuvoa.

Yhteistyössä